Seminar
Del 12, dag 3, Mosija 11-14


Del 12, dag 3

Mosija 11-14

Indledning

Kong Noa forlystede sig i en udsvævende levevis og førte mange af sit folk ned i ugudelighed. Herren sendte profeten Abinadi til at kalde Noas folk til omvendelse og advare dem mod forestående trældom. Folket valgte ikke at give agt på advarslerne, og Abinadi blev fængslet for sine profetier. Da kong Noas præster udspurgte Abinadi, irettesatte profeten dem for ikke at efterleve eller lære dem befalingerne. Gud beskyttede Abinadi og gav ham kraft til at færdiggøre sit budskab til kong Noa og hans præster. Ved at citere Esajas bar Abinadi vidnesbyrd om alle menneskers behov for at stole på Jesus Kristus og hans forsoning.

Mosija 11:1-19

Kong Noa fører sit folk ned i ugudelighed

Overvej følgende spørgsmål:

  • Hvad ville du gøre, hvis en af dine forældre, din værge eller leder antydede, at nogle af dine venner havde en dårlig indflydelse på dig?

  • Hvad ville du gøre, hvis en af dine forældre eller en kirkeleder bad dig om at klæde dig mere passende til søndagens møder og andre kirkeaktiviteter?

  • Hvad ville du gøre, hvis profeten sagde, at du havde brug for at omlægge dine standarder for underholdning?

Folk kan reagere forskelligt på spørgsmålene ovenover. Læg mærke til, hvordan Herren ville ønske, du ville reagere på de mennesker, han sender for at hjælpe dig til at leve retskaffent, når du studerer denne lektion.

Når du forbereder dig på at studere Mosija 11, kan det være en hjælp at vide, at efter Zeniff døde, herskede hans søn Noa over de nefitter, der var i Nefis land. Læs Mosija 11:1-2, 5-7, 14-19 og markér ord og udtryk, der beskriver Noas handlinger og det han søgte efter, da han blev konge. Læs derefter Mosija 11:2, 6-7, 15-19 og markér med en anden farve (hvis du kan) den påvirkning, som Noas handlinger havde på rigets folk.

Disse vers illustrerer, hvordan de folk, vi omgås, kan påvirke vore handlinger. Overvej, hvordan dine kammerater påvirker de valg, du træffer. Tænk et øjeblik over, hvad folk i verden i dag somme tider gør, der kunne sammenlignes med at arbejde »overordentlig meget for at understøtte ugudelighed« (Mosi 11:6).

Mosijas Bog 11:20-12:17

Abinadi tilskynder folket til at omvende sig og advarer dem mod trældom

Selvom kong Noa og hans folk valgte ugudelighed, elskede Herren dem stadig og ønskede at hjælpe dem. Læs de første fire linjer af Mosija 11:20 og find det, som Herren gjorde for at hjælpe Noas folk.

Skriv følgende sandhed i dine skrifter ud for Mosija 11:20: Gud sender profeter for at hjælpe os til at omvende os og undgå elendighed.

På to forskellige tidspunkter befalede Herren Abinadi at advare folket.

  1. Aftegn følgende skema i din skriftstudiebog med plads nok under hver skriftstedshenvisning til at skrive et resumé. Studér versene og skriv et resumé om Abinadis advarsler og folkets reaktion.

Abinadis budskab

Folkets reaktion

Første advarsel

Mosija 11:20-25

Mosija 11:26-29

Anden advarsel

Mosija 12:1-8

Mosija 12:9-10, 13-17

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog om folks reaktion på Abinadis advarsler:

    1. Hvorfor tror du, at folk reagerede vredt på Abinadi, der forsøgte at hjælpe dem? Hvorfor tror du, at de forsvarede kong Noa, der havde ført dem mod elendighed?

    2. Bemærk udtrykket »folkets øjne var forblindede« i Mosija 11:29. Hvilke eksempler findes der på adfærd og påvirkninger, som du tror, at Satan arbejder flittigt på at få gode mennesker til at blive »forblindet« af i verden i dag?

    3. Hvad kan du gøre for at udvise ydmyghed, når familiemedlemmer, kirkeledere og profeter opfordrer dig til at følge Guds ord?

Mosija 12:18-13:26

Gud beskytter Abinadi, da han irettesætter kong Noa og hans præster for deres manglende evne til at holde og belære om befalingerne

Før du fortsætter dit studium af Mosija 12, vurdér da dig selv på en skala fra 1 til 10 (10 er fuldstændig enig) med hensyn til, hvor godt de følgende udtalelser beskriver dig lige nu:

Jeg ved, hvad jeg bør gøre for at efterleve Jesu Kristi evangelium.

Jeg efterlever Jesu Kristi evangelium.

Når du lærer om kong Noa og hans præster, tænk da over, hvor godt de kendte og hvor godt de efterlevede befalingerne. Efter Noa førte Abinadi ud af fængslet, begyndte præstene at udspørge ham om skrifterne. Læs Mosija 12:26-30 og markér det, Abinadi sagde for at irettesætte Noa og hans præster.

Hvor godt tror du, Noa og hans præster ville vurdere sig selv på en skala fra 1 til 10 med hensyn til at kende og efterleve befalingerne? Hvad tror du, det betyder at bruge »hjertet til at forstå«? (Se Mosi 12:27). Se i Mosija 12:33 og markér et princip, der viser, hvorfor det er vigtigt at efterleve befalingerne.

Billede
Abinadi hos kong Noa

Abinadi erklærede denne sandhed: Hvis vi holder Guds befalinger, bliver vi frelst. Hvorfor er det at kende måden at leve på ikke nok til at gøre os fortjente til frelse?

Abinadi fortalte kong Noa og hans præster, at de ikke efterlevede eller belærte om befalingerne, og han begyndte at nævne de ti bud. Dette gjorde kongen vred, og han befalede, at Abinadi skulle slås ihjel. Gud beskyttede Abinadi og gav ham kraft til fortsat at belære om de ti bud. Du kan eventuelt markere og nummerere dem i Mosija 12:35-36 og Mosija 13:12-24. Følgende skema vil hjælpe dig til at identificere hvert af de ti bud:

Abinadi belærte om de ti bud

  1. Mosija 12:35

  1. Mosija 12:36; 13:12-13

  1. Mosija 13:15

  1. Mosija 13:16-19

  1. Mosija 13:20

  1. Mosija 13:21

  1. Mosija 13:22

  1. Mosija 13:22

  1. Mosija 13:23

  1. Mosija 13:24

Abinadi irettesatte frimodigt Noa og hans præster for ikke at overholde de ti bud ved at sige: »Jeg fornemmer, at de ikke står skrevet i hjertet« (Mosi 13:11). For at hjælpe dig til at tænke over, hvor godt du efterlever de ti bud, udfyld da følgende selvvurdering:

Udtalelserne nedenfor kan vise, hvor godt de ti bud står skrevet i dit hjerte. Markér hvor ofte disse udtalelser er sande for dig.

Næsten aldrig

Noget af tiden

Meget af tiden

Næsten altid

Jeg elsker min himmelske Fader.

Jeg sætter Gud først i mit liv (før venner, hobbyer, ejendele, mine egne ønsker og andre ting).

Jeg taler ærbødigt om Guds navn.

Jeg holder sabbatsdagen hellig ved at deltage i aktiviteter, der drager mig nærmere til Herren, jeg anerkender det som hans dag, ikke min.

Jeg ærer mine forældre ved at være lydig og respektfuld.

Jeg kontrollerer min vrede og handler ikke voldeligt mod andre.

Jeg er seksuel ren. Jeg undgår lystne billeder, sprog og handlinger.

Jeg afholder mig fra at stjæle og snyde.

Jeg siger sandheden.

Jeg undgår begær (hvilket betyder et upassende ønske om noget, der tilhører en anden).

  1. Se tilbage på dine svar og sæt et mål om at være bedre til at efterleve ét af de ti bud. Skriv dit mål i din skriftstudiebog.

Mosija 13:27-14:12

Abinadi underviser om Jesu Kristi komme

Læs Mosija 13:28, 32-35 og markér ord eller udtryk, der kan færdiggøre følgende citat af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum: »Trods al vores lydighed og gode gerninger kan vi ikke frelses fra døden eller følgerne af vore personlige synder uden

Hele ældste Oaks’ citat lyder således: »Trods al vores lydighed og gode gerninger kan vi ikke frelses fra døden eller følgerne af vore personlige synder uden den nåde, som Jesu Kristi sonoffer skænker os« (»Another Testament of Jesus Christ«, Ensign, mar. 1994, s. 67).

Du kan eventuelt skrive denne sandhed ud for Mosija 13:28: Ingen kan blive frelst undtagen gennem Jesu Kristi forsoning.

Brug nogle få minutter på at studere Mosija 14:1-12 og markér ord og udtryk, der beskriver det, som Jesus Kristus gjorde her på jorden for at hjælpe dig til at vende hjem til vor Fader i himlen. Tænk på den sorg og de synder, som Jesus Kristus har båret for dig. Disse vers svarer til Esajas 53:1-12. Abinadi citerede det, som Esajas havde skrevet (se Mosi 14:1).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du vil forklare det, som vi lærer om Jesus Kristus i Mosija 14:4-5, til en ven.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mosija 11-14 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: