Seminar
Del 13, dag 1, Mosija 18


Del 13, dag 1

Mosija 18

Indledning

Alma, der var præst hos den ugudelige kong Noa, troede på profeten Abinadis ord og omvendte sig fra sine synder. Efter Abinadis død underviste Alma i det skjulte andre om Jesus Kristus. De, som troede Alma, ønskede at komme ind i Guds fold. De indgik dåbens pagt på et sted, der blev kaldt Mormons vande. Se efter, hvad Alma forklarede angående de løfter, du giver, når du bliver døbt, og hvad Herren vil gøre for dig, når du holder disse løfter, mens du studerer Mosija 18.

Mosija 18:1-16

Alma underviser og døber folket

Billede
Alma døber i Mormons vande

Tænk på din dåb. Hvilke detaljer husker du fra den dag? Hvordan var du forberedt på din dåb? Hvilke følelser husker du fra din dåb? Tænk over, hvad du kan værdsætte endnu mere ved din dåb nu, end da du blev døbt.

Mosija 18 hjælper os til at forstå den pagt, vi indgår med Gud ved dåben. En pagt er »en aftale mellem Gud og et menneske, men de handler ikke som ligemænd i aftalen. Gud opstiller pagtens betingelser, og mennesket indvilliger i at gøre, hvad han befaler. Gud lover så til gengæld menneskene visse velsignelser for deres lydighed« (Guide til Skrifterne, »Pagt«, scriptures.lds.org).

Bemærk følgende overskrifter til forskellige dele af kapitlet for at se, hvordan Mosija 18 hjælper os til at forstå dåbspagten: Mosija 18:1-7, Forberedelse til pagten; Mosija 18:8-16, Indgåelse af pagten og Mosija 18:17-30, Efterlevelse af pagten. Du kan eventuelt skrive hvert emne (fx Forberedelse til pagten) ved siden af de tilsvarende vers i dine skrifter.

Læs Mosija 18:1-2, 6-7 og find de læresætninger og principper, Alma underviser folket i for at hjælpe dem til at forberede sig til dåb. Skriv på linjerne herunder, hvordan en forståelse af det, Alma belærte sit folk om, kan hjælpe en person i dag med at forberede sig til dåb:

Mosija 18:8-11 optegner, hvordan Alma hjalp sit folk med at forstå de løfter, de ville indgå og modtage gennem dåbspagten.

  1. Tegn skemaet nedenfor i din skriftstudiebog. Søg i Mosija 18:8-11 efter det, Alma forklarede om de løfter, vi indgår med Gud (hvad vi »er villige« til at gøre ), og de løfter, Gud indgår med os, når vi bliver døbt. Skriv det, som du finder, i den rette spalte i dit skema.

Jeg lover

Gud lover

Et evangelisk princip, der er tydeligt i Mosija 18:8-11, er: Vi modtager Herrens Ånd og løftet om evigt liv ved at indgå og holde dåbspagten.

  1. Skriv nederst i skemaet i din skriftstudiebog et resumé af det, du har lært om vigtigheden af at indgå og holde dåbspagten.

Læs følgende udtalelse af ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum og markér de velsignelser, der kan komme til os, når vi forstår de løfter, vi indgår og modtager ved dåben: »Jeg har gennem livet bemærket, at når folk fuldt ud forstår de velsignelser og den kraft, der er i deres dåbspagt, uanset om det er nye eller livslange medlemmer af Kirken, så kommer der en større glæde ind i deres liv, og de går til deres pligter i riget med smittende begejstring« (»Alma the Elder: A Role Model for Today«, i Heroes from the Book of Mormon, 1995,s. 84).

  1. Skriv i din skriftstudiebog om, hvordan dine dåbspagter kan påvirke, hvordan du lever hver dag. (Overvej fx løftet at »stå som Guds vidner til alle tider«, da det henviser til den måde, du omgås andre på, deriblandt hvordan du behandler din familie, det, du drøfter med venner og bekendte, det sprog, du bruger, de film eller fjernsynsudsendelser, som du ser, den musik, du lytter til, sociale forhold, datingforhold og hvordan du reagerer, når folk kritiserer din tro).

Søg omhyggeligt i Mosija 18:12-16 og find eksempler på, hvordan Herren opfyldte sin del af pagten med Alma og hans folk efter deres dåb. Du kan eventuelt markere det, du finder.

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor du følte, at Herren velsignede dig med sin Ånd, da du holdt det løfte, du indgik i dåben om at tjene ham.

Mosija 18:17-30

Alma opretter Jesu Kristi kirke blandt folket

Hvor ofte tænker du over de pagter, du indgik i dåben, og som du fornyer, når du tager del i nadveren? Hvor ofte bør du tænke på dem? Hvornår tager du dig som regel tid til at tænke over disse pagter?

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har fortalt om vigtigheden af at holde vore pagter med Herren: »De sidste dages hellige er et pagtsfolk. Lige fra vores dåbsdag og gennem alle vores livs åndelige milepæle aflægger vi løfter til Gud, og han aflægger løfter til os. Han holder altid sine løfter, som han giver gennem sine bemyndigede tjenere, men vores livs afgørende prøve består i, om vi vil indgå og holde vore pagter med ham« (»Guds vidner«, Stjernen, jan. 1997, s. 29).

Læs Mosija 18:17-18, 20-23, 27-29 og se efter, hvordan medlemmer af Kirken på Almas tid overholdt deres dåbspagter. Du kan eventuelt markere bestemte ord og udtryk i Mosija 18:22, 26, 30, der viser, at store velsignelser kommer til dem, der holder deres dåbspagter.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvilken ting ville du gøre for bedre at overholde de pagter, du indgik i dåben? Hvordan vil du overholde denne forpligtelse?

Mosija 18:31-35

De, der tilhører Kirken, flygter fra kong Noas forfølgelser

Studér Mosija 18:31-33 for at opdage, hvad kong Noa gjorde i byen Lehi-Nefi, mens Alma og hans folk nød store velsignelser ved Mormons vande. Læs Mosija 18:34 og derefter Mosija 23:1-2 for at finde ud af, hvordan Alma »blev advaret« om de farer, hans folk stod over for.

Overvej at skrive denne sandhed ved siden af Mosija 18:34: Herren kan advare de retskafne, når de er i fare.

Læs følgende oplevelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum, der belyser denne sandhed:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Min ven arbejder som specialagent i FBI og efterforsker grupper af organiseret kriminalitet, der transporterer narkotika ind i USA.

På et tidspunkt ankom han og en anden agent til en lejlighed, hvor de mente, at en kendt narkohandler distribuerede kokain. Min ven beskriver, hvad der skete:

›Vi bankede på narkohandlerens dør. Den mistænkte åbnede døren, og da han så os, prøvede han at blokere for vores udsyn. Men det var for sent; vi kunne se kokainen på hans bord.

En mand og en kvinde, der var ved bordet, begyndte straks at fjerne kokainen. Vi måtte forhindre dem i at ødelægge bevismaterialet, så jeg skubbede hurtigt den narkomistænkte, der blokerede døren, til side. Da jeg skubbede til ham, så vi hinanden i øjnene. Sært nok, så virkede han ikke vred eller bange. Han smilede til mig.

Hans øjne og afvæbnende smil gav mig det indtryk, at han var harmløs, så jeg forlod ham hurtigt og begyndte at gå hen mod bordet. Den mistænkte var nu bag ved mig. I det øjeblik fik jeg det klare, kraftige indtryk i mit sind: ›Pas på ondskaben bag de smilende øjne.‹

Jeg vendte mig straks om mod den mistænkte. Hans hånd var i hans store forlomme. Instinktivt greb jeg hans hånd og trak den ud af lommen. Først der så jeg hans hånd med et fast greb om en halvautomatisk pistol, parat til at skyde. Derpå fulgte febrilsk aktivitet, og jeg afvæbnede manden‹ …

Helligånden advarede min ven om fysisk fare. Helligånden vil også advare jer om åndelig fare« (»Pas på ondskaben bag de smilende øjne«, Liahona, maj 2005, s. 46-47).

  1. Skriv i din skriftstudiebog om de følelser, du har fået fra Helligånden, eller oplevelser, du mindes, hvor du er blevet advaret om eller beskyttet mod fysisk eller åndelig fare, eller skriv om en anden persons oplevelser, enten en du kender eller en du har hørt eller læst om.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mosija 18 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: