Seminar
Del 16, dag 1: Alma 11


Del 16, dag 1

Alma 11

Indledning

Amulek stred imod med Ze’ezrom, som prøvede at få ham til at fornægte den sande og levende Gud. Da Amulek forsvarede sin tro over for Ze’ezroms forsøg på at bedrage ham, vidnede han om, at frelse fra synd kun kommer gennem Jesus Kristus. Amulek bar et stærkt vidnesbyrd om, at hele menneskeheden vil opstå og blive dømt af Gud. På grund af Frelserens forsoning, vil du opstå og en dag stå for Gud og redegøre for dit liv på jorden.

Alma 11:1-25.

Alma afviser Ze’ezrom, da han forsøger at friste ham til at fornægte Guds eksistens.

Tænk på noget, som du har, som er så værdifuldt for dig, at du aldrig vil sælge det. Tænk på, hvorfor det er så værdifuldt for dig. Da Alma og Amulek fortsatte med at undervise folket i Ammoniha, konfronterede Ze’ezrom, en ugudelig advokat, Amulek og tilbød ham penge for noget, der var meget værdifuldt for Amulek (se Alma 11). Skrifterne beskriver Ze’ezrom som »en mand, der var dygtig i Djævelens anslag« (Alma 11:21), hvilket betyder, at han havde lært at bruge de samme strategier, planer, bedrag og trick, som Satan bruger for at narre andre væk fra retfærdighed og sandhed.

Søg i Alma 11:21-22 og find ud af, hvor mange penge Ze’ezrom tilbød Amulek, og hvad han ønskede, at Amulek skulle gøre for dem. En »onti« var den mest værdifulde af nefitternes sølvmønter (se Alma 11:6, 11-13). En onti var lig med cirka en uges løn for en dommer (se Alma 11:3).

Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvornår har du set nogen afvise verdens fristelser, ligesom dem Amulek blev tilbudt?

  • Hvis du har oplevet det, hvad har så inspireret dig til at være trofast?

Læs Alma 11:23-25 for at se, hvad Amulek sagde til Ze’ezroms tilbud. Besvar følgende spørgsmål i dit hæfte:

  • Hvorfor tror du, at Amulek ikke var interesseret i Ze’ezroms tilbud?

  • Ifølge Alma 11:25, hvilken plan havde Ze’ezrom, da han tilbød Amulek seks onti?

  • Hvordan er det magen til det, som Satan gør, når folk giver efter for hans fristelser?

  1. Lav følgende øvelse i din skriftstudiebog:

    1. Læs Alma 11:22 for bedre at forstå, hvorfor Amulek var i stand til at modstå Ze’ezroms tilbud, og færdiggør følgende udtalelse: »Jeg vil ikke noget, der er i modstrid med Herrens Ånd.« Skriv derefter tre eller fire andre ord, som du kan sætte ind i det tomme felt, som også færdiggør en sand udtalelse (overvej for eksempel gøre, læse, gå med, se og skrive).

    2. Skriv en udtalelse baseret på Alma 11:22, som kan hjælpe dig til at huske, hvordan du kan overvinde fristelse med Helligåndens hjælp. Det, du skriver, bør med dine egne ord beskrive den sandhed, at når vi stoler på Helligånden, så kan vi overvinde fristelse.

Hold en lille pause i dit studie og overvej følgende spørgsmål: Hvordan kan det at leve, så jeg er lydhør over for Helligånden og følger hans tilskyndelser, hjælpe mig til at overvinde fristelser?

Læs følgende råd fra præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, for at se, hvordan det at stole på Helligånden kan hjælpe dig til at overvinde fristelse:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Hvis I glider ind i det, I ikke skulle glide ind i, eller hvis I omgås mennesker, der trækker jer i den forkerte retning, så er det tid til at forsvare jeres uafhængighed, jeres handlefrihed. Lyt til Åndens røst, så vil I ikke komme på afveje …

 Men som Herrens tjener lover jeg jer, at I bliver beskyttet og skærmet mod modstanderens angreb, hvis I giver agt på tilskyndelser, der kommer fra Helligånden« (»Råd til de unge« Liahona, nov. 2011, s. 18).

  1. Tænk over, hvordan du eventuelt kan anvende det, som du har lært, ved at besvare følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Nævn nogle situationer, hvor unge bliver fristet til at bringe deres vidnesbyrd i fare eller ignorere dem til fordel for verdslige ting?

    2. Hvilke råd kunne du give en af de andre elever, som kunne hjælpe ham eller hende til at stole på Helligånden, når vedkommende står over for den slags fristelser?

Anvend det, du har lært, ved at huske på Amuleks eksempel næste gang du er fristet til at gå på kompromis med dine overbevisninger og værdier. Husk på, at du kan føle større selvtillid og vished, når du lever værdigt og følger Helligåndens tilskyndelser.

Alma 11:26-40

Amulek vidner om Guds Søn og overvinder Ze’ezroms forsøg på at miskreditere hans ord

Ze’ezrom angriber Amuleks tro på Jesus Kristus. For at du selv kan forholde dig til det, der skete, da det ikke lykkedes for Ze’ezrom at få Amulek til at benægte Guds eksistens, så tænk på et tidspunkt, hvor nogen måske har været imod dine overbevisninger. Læs Amuleks og Ze’ezroms samtale i Alma 11:26-34 og se, hvordan Ze’ezrom fordrejede Amuleks ord i Alma 11:35.

Læs, hvordan Amulek rettede denne løgn i Alma 11:36-37. Du kan eventuelt markere fodnote 34a i dine skrifter og læse Helaman 5:10-11. Forklar derefter med dine egne ord forskellen på at være frelst »i deres synder« og være frelst »fra deres synder« (kursiv tilføjet):

Læs Alma 11:40 og find det første trin, som Amulek sagde, at folket skulle tage for at blive frelst for deres synder. Der er mennesker, som hævder at tro på Jesus Kristus, men de ønsker ikke at ændre deres opførelse. At tro på Jesu Kristi navn betyder at have tro på ham.

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

For bedre at forstå, hvordan »tro på hans navn« (have tro på Jesus Kristus) fører til omvendelse, så læs følgende citat af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab: »Vi har brug for en stærk tro på Kristus for at kunne omvende os. Vores tro må omfatte en ›korrekt opfattelse af [Guds] karakter, fuldkommenhed og egenskaber‹ (Lectures on Faith, 1985, s. 38). Hvis vi tror på, at Gud er alvidende, kærlig og fuld af nåde, vil vi være i stand til at se hen til ham i forvisning om frelse uden at vakle. Tro på Kristus vil ændre vore tanker, vores overbevisning og adfærd, som ikke er i overensstemmelse med Guds vilje« (»Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 100).

Billede
Jesus Kristus

Hvordan har din tro på Jesus Kristus motiveret dig til at ændre dine tanker, overbevisninger og din opførsel?

  1. Hvorfor har en person brug for tro på Jesus Kristus for at kunne omvende sig? Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du ville forklare følgende princip ud fra det, du har lært fra Amulek og præsident Uchtdorf: Sand tro på Jesus Kristus er begyndelsen af processen til omvendelse for vore synder.

Alma 11:41-46

Amulek underviser om hele menneskehedens opstandelse og dom

Før du læser sidste del af Amuleks vidnesbyrd til Ze’ezrom, så overvej følgende spørgsmål: Hvordan kan en persons handlinger påvirkes, hvis vedkommende ikke tror på et liv efter døden?

  1. Lav to kolonner i din skriftstudiebog og skriv ordene Opstandelse øverst på den ene kolonne og Dom øverst på den anden. Søg derefter i Alma 11:41-45 og se efter alle de oplysninger du kan finde om opstandelse og dom, og skriv det du har lært under hver overskrift. Du kan skrive følgende øverst på siden i dine skrifter eller i din skriftstudiebog: Gennem Jesu Kristi forsoning vil alle opstå og blive dømt i overensstemmelse med deres gerninger. Disse vers lærer os også, at opstandelse betyder at vores legeme genforenes med vores ånd i deres »fuldkomne form« og »rette skikkelse« (se Alma 11:43, 45).

  2. Besvar et eller flere af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad tænker og føler du, når du tænker på at opstå og blive dømt.

    2. Hvordan påvirker din tro på, at du vil opstå og blive dømt, den måde, du vælger at leve på hver dag?

  3. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 11 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: