Seminar
Del 4: Dag 2: 1 Nefi 16


Del 4, Dag 2

1 Nefi 16

Indledning

Nefis brødre føler kraften i Nefis ord og ydmyger sig for Herren. Da familien rejste i ørkenen, gav Herren dem Liahona for at lede dem på deres rejse. Familien oplevede mange prøvelser, da de rejste, deriblandt at deres buer mistede deres spændstighed, og at Nefis bue knækkede, hvilket gjorde det svært at få mad. Mens de fleste i familien murrede på grund af dette tab, lavede Nefi en ny bue og søgte Herrens råd om, hvor han skulle jage. Studium af 1 Nefi 16 giver dig mulighed for at overveje, hvordan du vil reagere på både irettesættelse og prøvelser. Ligesom Herren hjalp Lehis familie gennem deres prøvelser, vil han også lede dig gennem udfordringer i dit liv, hvis du ydmygt søger og følger hans råd.

1 Nefi 16:1-6

Nefi reagerer på sine brødres murren

Har du nogen sinde set en person blive irettesat for dårlig opførsel? Hvordan reagerede personen?

Laman og Lemuel følte sig irettesat af Nefi, da han underviste dem i, at de ugudelige ville blive udelukket og ikke måtte spise af livets træ (se 1 Ne 15:36-16:1). Læs 1 Nefi 16:1-2 og understreg, hvordan nogle mennesker ifølge Nefi ville reagere på sandheden, når de ikke efterlevede den.

Sætningen »skærer dem til deres inderste« betyder, at den viser deres skyld. Hvad tror du, at »de skyldige [anser] sandheden for at være hård« betyder?

  1. Nævn i din skriftstudiebog nogle få ting, som du kan gøre for at være lydig, selv når en sandhed er hård at høre og »skærer [dig] til [det] inderste« (1 Ne 16:2). Hvorfor tror du, at nogle unge finder det hårdt at være lydig mod visse sandheder? Sammenlign din liste med det, Nefi fortalte Laman og Lemuel i 1 Nefi 16:3-4.

Hvordan valgte Laman og Lemuel ifølge 1 Nefi 16:5 at reagere på Nefis undervisning? Hvilke ord i disse vers beskriver det, vi bør gøre, når en sandhed skærer os til det inderste? Understreg svarene på disse spørgsmål i dine skrifter.

1 Nefi 16:7-33

Lehis familie bliver vejledt af Liahona

Billede
Liahonaen

Følgende udtalelser besvares med sandt (S) eller falsk (F) i denne quiz ved at sætte en cirkel om dine svar:

  • Nefi giftede sig med Ismaels ældste datter.

  • Lehi fik en kompaslignende kugle, som blev kaldt Liahona.

  • Den runde kugle havde fire spindler, der viste Lehi og hans familie vej.

  • Da Lehis familie havde modtaget kuglen, blev deres rejse i ørkenen nem.

Når du studerer 1 Nefi 16:7-10 samt kapitelresuméet, så gennemgå dine svar på de første tre spørgsmål (se også Alma 37:38). Læs 1 Nefi 16:17-19 for at afgøre, om du svarede rigtigt på det fjerde spørgsmål. (De rigtige svar findes nederst i denne lektion).

Selv når vi er lydige, oplever vi prøvelser. Mange af de prøvelser, vi møder, er ikke konsekvenser af forkerte valg. De kommer snarere til os som et naturligt resultat af livet her på jorden, men de giver os mulighed for at lære og udvikle os under vores jordiske rejse, ligesom Frelseren gjorde det (se L&P 122:7-8). En af vore prøver i dette liv er, hvordan vi reagerer på disse prøvelser.

Hvordan kunne en kugle, som den Nefi beskrev i 1 Nefi 16:10, være en gave for Lehi og hans familie, på deres rejse mod det forjættede land? Find og understreg, hvordan Liahona hjalp Lehis familie i 1 Nefi 16:16.

Søg i 1 Nefi 16:20-22 og find ud af, hvordan noget af Lehis familie reagerede, da Nefi knækkede sin bue. Studér 1 Nefi 16:23-25, 30-32 og se efter Nefis reaktion på denne prøvelse. Hvordan påvirkede hans reaktion hans familie?

  1. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvad har du lært ved at sammenligne, hvor forskelligt Nefi og hans familie reagerede på den samme prøvelse?

I stedet for at beklage sig lavede Nefi en ny bue og søgte så vejledning til at vide, hvor han kunne finde mad. Nefis eksempel viser os, at hvis vi gør alt, hvad vi kan og også søger Herrens vejledning, så vil han hjælpe os gennem vore prøvelser.

Under disse begivenheder forklarede Herren for Lehi, hvordan liahonaen virker. Find frem til det, der var nødvendigt for, at Herren kunne vejlede Lehis familie via liahonaen, se 1 Nefi 16:26-29.

  1. Forestil dig, at du fortæller et barn om liahonaen. Forklar med enkle ord i din skriftstudiebog, hvordan liahonaen vejledte Lehis familie, og hvad de skulle gøre for, at den fortsat kunne vejlede dem.

  2. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvordan viser liahonaen os, at »Herren ved små midler kan frembringe store ting«? (1 Ne 16:29).

Ligesom Herren gjorde det for Lehis folk, har han givet dig mange gaver for at hjælpe dig med at modtage personlig vejledning. Læs følgende tre udtalelser om nogle af disse gaver og tænk over, hvordan hver eneste af disse gaver fra Herren minder om liahonaen.

Patriarkalsk velsignelse

Præsident Thomas S. Monson kaldte patriarkalske velsignelser for en personlig Liahona:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Den samme Herre, som tilvejebragte en Liahona for Lehi, giver i dag dig og mig en sjælden og værdifuld gave for at vejlede os i vores liv, for at angive farerne mod vores sikkerhed og for at lægge kursen, ja endog en sikker overgang – ikke til et forjættet land, men til vores himmelske hjem. Den gave, som jeg henviser til, er kendt som jeres patriarkalske velsignelse. Ethvert værdigt medlem af Kirken er berettiget til at modtage en sådan dyrebar og uvurderlig skat …

 Din velsignelse skal ikke bare foldes pænt sammen og lægges væk. Den skal ikke indrammes eller offentliggøres. I stedet skal den læses. Den skal elskes. Den skal følges. Din patriarkalske velsignelse hjælper dig gennem den mørkeste nat. Den vejleder dig gennem livets farer … Din patriarkalske velsignelse er din personlige Liahona, som viser din kurs og leder dig på vej« (»Din patriarkalske velsignelse: En lysets Liahona«, Stjernen, jan. 1987, s. 54-55).

Skrifterne og profeternes ord

Billede
Ældste W. Rolfe Kerr

Ældste W. Rolfe Kerr, der dengang tjente som medlem af De Halvfjerds, bekræftede, at Kristi ord og hans tjeneres ord er en åndelig Liahona: »Kristi ord kan være en personlig Liahona, der viser os vejen for hver eneste af os. Lad os ikke være ligegyldige, fordi vejen er let. Lad os med tro gøre Kristi ord til en del af vores sind og hjerte, således som de er nedskrevet i hellig skrift, og som de udtales af levende profeter, seere og åbenbarere. Lad os med tro og flid tage for os af Kristi ord, for Kristi ord vil være vores åndelige Liahona, som fortæller os alt det, vi skal gøre« (»Kristi ord – vores åndelige Liahona«, Liahona, maj 2004, s. 37).

Helligånden

Billede
Ældste David A. Bednar

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sammenlignet Helligånden og liahonaen: »Når vi stræber efter at gøre vore holdninger og handlinger mere retfærdige, så bliver Helligånden den samme for os i dag, som Liahona var for Lehi og hans familie på deres tid. De samme faktorer, som fik Liahonaen til at virke for Lehi, vil ligeledes indbyde Helligånden i vores liv. Og de selv samme faktorer, som tidligere gjorde, at Liahona ikke virkede, får ligeledes os til at trække os bort fra Helligånden i dag« (»Så vi altid må have Ånden hos os«, Liahona, maj 2006, s. 30).

  1. Skriv i din skriftstudiebog to eller tre måder, hvorpå en patriarkalsk velsignelse, skrifterne og profeternes ord eller Helligånden virker som liahonaen.

  2. Beskriv i din skriftstudiebog et tidspunkt, hvor det at følge en af kilderne som nævnt ovenfor gjorde, at du modtog vejledning fra Herren.

1 Nefi 16:34-39

Ismaels døtre sørger over Ismaels død, og Laman planlægger at dræbe Lehi og Nefi

I 1 Nefi 16:34-38 læser vi, at Ismael døde efter at have rejst i mange dage i ørkenen. Hans døtre sørgede overordentligt over tabet af deres far, og noget af hans familie murrede mod Lehi og Nefi og ønskede at vende tilbage til Jerusalem. Laman konspirerede endda om at myrde Nefi og Lehi. Igen viste Nefis brødre deres svaghed og troløshed, fordi de ikke søgte Herrens vilje. De havde afvist Helligånden og den hjælp, han ville give dem.

Læs 1 Nefi 16:39 og find ud af, hvad Herren gjorde i denne situation. Hvad lærer du i dette vers om årsagen til, at Herren revser os?

Herren vejleder og revser os for vores egen skyld. Hvis vi handler i overensstemmelse med den vejledning eller irettesættelse, vi modtager fra Herren, vil han velsigne os.

  1. Skriv i din skriftstudiebog følgende nederst ved dagens opgaver:

    Jeg har studeret 1 Nefi 16 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om:

  • Svar på Sandt/Falsk-quizzen: (1) F, (2) S, (3) F, (4) F.