Seminar
Del 32, dag 1, Moroni 7:20-48


Del 32, dag 1

Moroni 7:20-48

Indledning

Som der står i Moroni 7:20-48, fortsatte Mormon sin prædiken i synagogen ved at forklare sine lyttere, hvordan man »gribe[r] fat i alt godt« (Moro 7:20-21, 25). Han forklarede vigtigheden af tro, håb og næstekærlighed. Han afsluttede sin prædiken med en bøn om, at hans lyttere vil bede til Faderen med hele deres hjertes energi for næstekærlighedens gave – som Mormon definerede som »Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47).

Moroni 7:20-39

Mormon underviser om tro på Jesus Kristus

Gennemgå Moroni 7:12-13 og tænk over, hvad du har lært i den foregående lektion om, hvordan man skelner mellem godt og ondt. Skriv i feltet nedenfor eksempler på gode ting (ting, der er af Gud og som får os til at tro på Kristus) og onde ting (ting, der får os til ikke at tro på Kristus og til ikke at tjene Gud):

Gode ting

Onde ting

Bemærk, at Mormon opfordrede os til at »gribe fat i alt godt« (Moro 7:19). Tænk over, hvad du tror, det betyder at gribe fat i alt godt.

Mormon stillede sine lyttere et vigtigt spørgsmål, som han derefter besvarede. Læs Moroni 7:20 og find det spørgsmål, som Mormon stillede. Søg derefter i Moroni 7:21-26 og se efter svar på dette spørgsmål.

Led i Moroni 7:21, 25 og markér ord eller udtryk, der belærer om dette princip: Når vi udøver tro på Jesus Kristus, kan vi gribe fat i alt godt.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan hjælper vor himmelske Fader os ifølge Moroni 7:22-26 med at opbygge tro på Jesus Kristus?

    2. Hvornår har din tro på Jesus Kristus hjulpet dig til at gribe fat i alt godt eller hjulpet dig til undgå noget ondt?

Mormon fortsatte med at beskrive flere af de gode ting, som kommer til dem, der udøver tro på Jesus Kristus. Læs Moroni 7:32-34 og markér mindst en velsignelse i hvert vers, der kommer af at have tro på Jesus Kristus.

  1. Tænk over og bed om noget, du kan gøre for at udøve større tro på Jesus Kristus. Når du har fundet et mål, skriver du det ned i din skriftstudiebog. Dette mål kan være at gøre noget konkret, som vil hjælpe dig til at følge profeternes ord (se Moro 7:23), bede med større tro (se Moro 7:26) eller omvende dig fra synd (se Moro 7:34). Medtag specifikke detaljer om, hvordan du vil opnå dit mål, når du skriver det ned. Skriv også, hvordan dette mål vil bringe gode ting ind i dit liv.

Moroni 7:40-43

Mormon belærer om håb

I den prædiken, der står i Moroni 7, påpegede Mormon tre guddommelige principper, som er nødvendige for evigt liv. Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at disse »tre guddommelige principper danner en grundvold, hvorpå vi kan bygge vores liv«. Han sagde, at disse tre principper »tilsammen støtter … os ligesom benene på en skammel med tre ben« (»Glæden, da håbet blev opfyldt«, Stjernen, jan. 1993, s. 33).

Billede
skammel med tre ben

Følgende materiale vil hjælpe dig til at finde de tre principper, som Mormon talte om. Det første princip er tro, som du lige har studeret i Moroni 7:20-39. Skriv Tro på Jesus Kristus ved et af benene på skamlen ovenfor. Find ud af, hvad det andet ben repræsenterer ved at læse Moroni 7:40. Skriv det princip ved et andet ben på skamlen.

Læs Moroni 7:41-42 og find frem til, hvad Mormon belærte om, vi skulle håbe på. (Moro 7:41 er et mesterskriftsted). Du kan eventuelt tilføje »om evigt liv« ved det andet ben på skamlen, så der står »Håb om evigt liv«.

Præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab talte om det håb, som Mormon omtalte:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Håb er en af Åndens gaver. Det er et håb om, at vi gennem Kristi forsoning og magten i hans opstandelse vil blive ført frem til evigt liv, og dette på grund af vores tro på Frelseren …

Håb er ikke viden, men snarere den tålmodige tillid til, at Herren vil opfylde sine løfter til os. Det er tillid til, at hvis vi nu lever i henhold til Guds love og hans profeters ord, vil vi modtage de ønskede velsignelser i fremtiden. Det er troen og forventningen om, at vore bønner bliver besvaret. Håb kommer til udtryk i tillid, optimisme, begejstring og tålmodig vedholdenhed« (»Håbets uendelige kraft«, Liahona, nov. 2008, s. 21-22).

Et princip, vi lærer af Moroni 7:40-42, er: Hvis vi udøver tro på Jesus Kristus, kan vi gennem Jesu Kristi forsoning få et håb om at blive oprejst til evigt liv.

Læs Moroni 7:43 og find de egenskaber, der er nødvendige for, at en person kan have den tro og det håb, som Mormon talte om.

At være »sagtmodig og ydmyg af hjertet« betyder at være virkelig ydmyg, blid og underdanig over for Herrens vilje. Hvorfor tror du, at sagtmodighed og ydmyghed i hjertet er nødvendige for at have tro og håb på Jesu Kristi forsoning?

  1. Beskriv i din skriftstudiebog, hvordan din tro på Jesus Kristus og hans forsoning har givet dig håb.

Moroni 7:44-48

Mormon belærer om næstekærlighed

Gå tilbage til billedet af skamlen i begyndelsen af lektionen. Læs Moroni 7:44 og find det tredje princip, som Mormon belærte om. Skriv det sidste princip ved det sidste ben på skamlen.

Som der står i Moroni 7:44-48, gav Mormon en overbevisende forklaring på næstekærlighed. Læs Moroni 7:45-47 og markér ord eller udtryk, som Mormon brugte til at definere næstekærlighed (Moro 7:45, 47-48 er et mesterskriftsted). For at hjælpe dig til bedre at forstå Mormons belæring kan du eventuelt skrive nogle af disse definitioner i dine skrifter: »Langmodig« betyder tålmodig, »misunder ikke« betyder er ikke jaloux, »er ikke opblæst« betyder at være ydmyg og sagtmodig, »søger ikke sit eget« betyder at sætte Gud og andre først, »bliver ikke let ophidset« betyder, at man ikke let bliver vred og »tror alt« betyder at acceptere al sandhed.

  1. Besvar et eller flere af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Baseret på definitionen i Moroni 7:45-47, hvorfor tror du så, at næstekærlighed er den største åndelige gave, vi kan modtage?

    2. Hvad tror du, det betyder, at næstekærlighed aldrig hører op?

    3. Hvorfor tror du, at vi intet er, hvis vi ikke har næstekærlighed?

Efter at have nævnt apostlen Paulus’ belæring om næstekærlighed i 1 Korintherbrev 13 forklarede ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum: »Årsagen til, at næstekærligheden aldrig hører op, og årsagen til, at næstekærlighed er større end selv de mest betydningsfulde gode gerninger, han nævnte, er, at næstekærlighed, ›Kristi rene kærlighed‹ (Moro 7:47), ikke er en handling, men en tilstand eller måde at være på. Man tilegner sig næstekærlighed gennem en række handlinger, der fører til omvendelse. Næstekærlighed er noget, man bliver. ›Derfor,‹ som Moroni kundgjorde, ›medmindre menneskene nærer næstekærlighed kan de ikke arve det sted, som du har beredt i din Faders boliger‹ (Eter 12:34; fremhævelse tilføjet)« (se »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 42).

Læs følgende situationer og tænk over, hvordan du ville reagere, hvis du ikke havde næstekærlighedens gave, og hvordan du ville reagere, hvis du var fuld af næstekærlighed:

  • Andre elever gør grin af dig eller en anden i skolen.

  • Du har en bror eller søster, der ofte irriterer dig.

  • Du kan ikke lide en ny rådgiver i dit kvorum eller i din klasse så meget, som du kunne lide den tidligere leder.

Efter at have forklaret, hvor vigtigt det er, at vi udvikler næstekærlighed i vores liv, forklarede Mormon, hvordan vi kan få dette vigtige karaktertræk. Læs Moroni 7:48 og markér ord eller udtryk, der underviser i dette princip: Hvis vi beder til Faderen med hele vores hjertes energi og lever som Jesu Kristi sande tilhængere, kan vi blive fyldt med næstekærlighed. Tænk over, hvorfor det er vigtigt at bede om næstekærlighedens gave med hele dit hjertes energi snarere end at bede tilfældigt om denne gave.

  1. Skriv i din skriftstudiebog om en gang, hvor du følte, at Herren hjalp dig til at være næstekærlig. Eller skriv om et tidspunkt, hvor du så en anden person være næstekærlig. Sæt desuden specifikke mål om, hvordan du vil forbedre dig i en af næstekærlighedens egenskaber, som er nævnt i Moroni 7:45. Bed om næstekærlighedens gave, når du stræber efter at nå dette mål.

Billede
scripture mastery icon
Mesterskriftsted – Moroni 7:41

Skriv hele verset på et stykke papir. Sig verset flere gange. Slet ord eller udtryk (eller streg dem over), indtil du kan sige hele verset udenad.

Billede
scripture mastery icon
Mesterskriftsted – Moroni 7:45, 47-48

Skriv det første bogstav af hvert ord i disse tre vers på et stykke papir. Brug papiret som hjælp, når du siger versene. Sig versene flere gange, slet eller streg bogstaver over, indtil du kan sige versene udenad. Vælg derefter en af følgende grupper, som du gerne vil have mere næstekærlighed til: Familie, medlemmer i dit kvorum eller i din klasse i Kirken, skolekammerater, venner eller naboer. Tænk på de mennesker, du valgte, når du læser Moroni 7:45 og tænk over, hvordan du vil vise disse mennesker mere kristuslignende kærlighed.

  1. Skriv en eller to måder i din skriftstudiebog, hvorpå du vil udvise større næstekærlighed til disse mennesker. Bed i den kommende uge Herren om at hjælpe dig til at udvikle større næstekærlighed til dem. Fortæl en ven eller et familiemedlem om din oplevelse ved ugens slutning.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Moroni 7:20-48 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: