Seminar
Del 27, dag 2, 3 Nefi 24-26


Del 27, dag 2

3 Nefi 24-26

Indledning

I 3 Nefi 24-25 opfyldte Jesus Kristus vor himmelske Faders befaling om at give folket nogle af Malakias’ profetier. Malakias havde erklæret behovet for, at Israels hus omvendte sig og vendte tilbage til Herren som forberedelse på Frelserens komme. Som der står i 3 Nefi 26:3, udlagde Jesus Kristus »alt, lige fra begyndelsen indtil den tid, da han skal komme i sin herlighed« for folket. Mormon belærte derefter om, at de, der tror på Mormons Bog, vil få større ting tilkendegivet (se 3 Ne 26:9).

3 Nefi 24:1-6

Jesus Kristus citerer Malakias’ ord om det andet komme

Billede
Det andet komme

Da Jesus Kristus citerede nogle af Malakias’ profetier for nefitterne, henviste han til billeder som ild og lud (sæbe). Forestil dig en luende ild og noget lud. Tænk over, hvad disse to ting kan have til fælles som rensende midler.

Læs 3 Nefi 24:2-3. I 3 Nefi 24:2 sammenlignes Jesus Kristus med en smelters ild og en tvætters lud på grund af det, han vil gøre ved sit andet komme. I 3 Nefi 24:3 sammenlignes han med en sølvsmed, der lutrer sølv. For at forstå disse vers kan det være en hjælp at vide, at lutringsprocessen for sølv kræver, at sølvsmeden holder et stykke sølv over den varmeste del af ilden for at brænde alle urenhederne væk. Smelteren skal holde godt øje med sølvet, for hvis sølvet er blot et lille øjeblik for længe i ilden, bliver det ødelagt. En tvætter er en person, der renser klæder eller bleger dem ved brug af lud. »Levis sønner« var dem, der bar præstedømmet i fordums Israel. Denne betegnelse kan gælde for alle Herrens folk i vore dage.

Tænk over, hvad disse billeder antyder, der vil ske ved Jesu Kristi andet komme. Du kan eventuelt skrive følgende i dine skrifter ud for 3 Nefi 24:2-3: Ved sit andet komme vil Jesus Kristus rense sit folk.

Læs 3 Nefi 24:5-6 og find ud af, hvem der vil og hvem der ikke vil blive opslugt eller tilintetgjort ved Frelserens komme. (Læg mærke til, at »Jakobs sønner« i dette skriftsted er Herrens pagtsfolk i Israels hus). Disse vers lærer os om dette princip: Jesus Kristus vil dømme de ugudelige ved sit komme.

  1. Skriv følgende overskrift i din skriftstudiebog: Hvad jeg skal gøre for at forberede mig til Jesu Kristi andet komme. Når du fortsætter med at studere 3 Nefi 24-26, så skriv under den overskrift det, som du lærer, der vil hjælpe dig til at forberede dig til Jesu Kristi andet komme.

3 Nefi 24:7-18

Malakias forklarer Israels hus, hvordan man vender om til Herren

Forestil dig, at en nær ven eller et familiemedlem ikke virker til at være bekymret over, hvordan en persons handlinger kan påvirke ham eller hende ved dommen, ved det andet komme eller i evigheden. Tænk over, hvad du kunne sige for at prøve at hjælpe den person. Læs 3 Nefi 24:7 og find det, som Herren sagde til Jakobs sønner, der var begyndt at drive væk fra ham. Hvad tror du, det betyder, at folket var »afveget fra« Herrens ordinancer?

I Kirken er en ordinance en hellig og formel gerning udført ved præstedømmets myndighed. Nogle ordinancer er afgørende for vores ophøjelse. Disse ordinancer kaldes »frelsende ordinancer«. De omfatter dåb, bekræftelse, ordination til Det Melkisedekske Præstedømme (for mænd), tempelbegavelsen og ægteskabsbeseglingen. Ved hver af disse ordinancer indgår vi højtidelige pagter med Herren. Du kan eventuelt skrive de frelsende ordinancer under overskriften i den første opgave fra skriftstudiebogen. Tænk over, hvordan disse ordinancer hjælper os til at forberede os til det andet komme.

Selvom Herrens folk var drevet væk fra evangeliets ordinancer og pagter, så læg mærke til løftet i 3 Nefi 24:7, som Herren gav dem, hvis de ville vende om til ham. Du kan eventuelt markere dette løfte i dine skrifter for at hjælpe dig til at huske på, at hvis vi vender om til Herren, vil han vende om til os.

Læs 3 Nefi 24:8-10 og se efter en måde, som Herren indikerede, at Jakobs sønner kunne vende om til ham på og derved forberede sig til det andet komme. Du kan eventuelt tilføje betale tiende og offerydelser til listen under den første opgave fra skriftstudiebogen.

Læs følgende råd fra præsident Gordon B. Hinckley om at betale tiende: »Vi kan betale vores tiende. Det handler ikke så meget om penge som om tro« (se »Lad os føre dette værk fremad«, Stjernen, jan. 1986, s. 67).

Tænk et øjeblik over, hvordan din villighed til at betale tiende og offerydelser til Herren er en indikation af din tro på ham. Læs 3 Nefi 24:10-12 og se efter velsignelserne til dem, der betaler en fuld og ærlig tiende.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilke velsignelser har du modtaget, når du har været lydig mod tiendeloven?

    2. Hvordan tror du, at overholdelse af befalingen om at betale din tiende og offerydelser har hjulpet dig til at forberede dig åndeligt til det andet komme?

Nogle mennesker i det fordums Israel murrede over, at overholdelse af Herrens befalinger ikke havde medført noget godt for dem. De følte, at deres anstrengelser var nyttesløse eller meningsløse (se 3 Ne 24:14). På den anden side sagde de, at de stolte og ugudelige var »lykkelige«, de »klarer sig godt« og »slipper … godt fra det« (3 Ne 24:15). Med andre ord hævdede disse folk, at de ugudelige havde det bedre end de retfærdige. Herren svarede på disse beklagelser ved at sige, at dem, der frygter Herren og tænker på hans navn, og som mødes ofte for at tale med hinanden, ville se, at deres navn var blevet skrevet i »en mindebog« (3 Ne 24:16). Det vil være dem, der er beredt på Herrens komme, og som vil blive skånet som hans egne skattede »juveler« (se 3 Ne 24:16-17). Herren udfordrede dem, der klagede, til at vente og se slutresultatet, når de kunne »vende om og skelne mellem den retfærdige og den ugudelige« (3 Ne 24:18). De vil få at se, at de retfærdige til sidst vil klare det meget bedre.

3 Nefi 25

Jesus Kristus citerer Malakias’ profeti om, at profeten Elias ville vende tilbage før hans andet komme

Billede
Profeten Elias gengiver præstedømmets beseglingsnøgler

Læs 3 Nefi 25:1-3 og se efter, hvorfor det andet komme vil være en velsignelse for dem, der er trofaste mod Jesus Kristus. Ordet rod i vers 1 henviser til forfædre, og gren henviser til efterkommere. De ugudelige vil således ikke i det næste liv nyde velsignelserne ved at blive beseglet til hverken deres forfædre eller deres efterkommere. Kalvene, der vokser »op … i båsen« er symbol på de børn, der er beskyttet, sørget for og som får alt det, de har brug for, når de vokser op.

Frelseren fortalte nefitterne det, som Malakias skrev om en begivenhed, der ville ske før det andet komme, og som ville involvere profeten Elias fra Det Gamle Testamente. Læs 3 Nefi 25:5-6 og se efter, hvad Malakias belærte om, at profeten Elias ville gøre for at hjælpe verden til at forberede sig på Herrens komme.

Profeten Elias’ tilbagevenden til jorden var en afgørende del af evangeliets gengivelse. Den 3. april 1836 viste profeten Elias sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i det nyligt indviede tempel i Kirtland (se L&P 110). Han overdrog dem beseglingsnøglen i præstedømmet, hvilket gjorde det muligt for familier at blive beseglet i alle generationer. Hvad tror du, at udtalelsen »han skal vende fædrenes hjerte til børnene og børnenes hjerte til deres fædre« (3 Ne 25:6) betyder?

Disse vers lærer os, at når vores hjerte er vendt til vore fædre, hjælper vi til at forberede jorden til Jesu Kristi andet komme.

  1. Skriv i din skriftstudiebog om en oplevelse, som du eller nogen fra din familie har haft, der har hjulpet dig til at vende dit hjerte til dine forfædre. Dette kan være at blive beseglet i det hellige tempel, lave slægtsforskning eller deltage i dåb for de døde. Hvis du ikke kan komme i tanke om en oplevelse, så skriv kort om dit ønske om at tage del i dette arbejde. (Under overskriften i den første opgave fra skriftstudiebogen kan du skrive: modtage tempelordinancer på dine egne og på din families vegne, komme i templet og indsamle slægtshistoriske oplysninger).

3 Nefi 26

Hvad der skal gøres for at modtage de store ting, som Jesus Kristus åbenbarede

Vi lærer af 3 Nefi 26:3, at Frelseren lærte nefitterne »alt det, der skal ske på jordens overflade«. Læs 3 Nefi 26:6-8 og se efter, hvor meget af Frelserens prædiken, der blev nedskrevet i Mormons Bog. Studér 3 Nefi 26:9-11 for at finde ud af, hvorfor Mormon ikke tog det hele med.

Herren fortalte Mormon, at han kun skulle medtage en lille del af disse lærdomme for at prøve vores tro. I 3 Nefi 26:1-21 lærer vi, at når vi tror på det, som Gud har åbenbaret, forbereder vi os til at modtage større åbenbaring. Hvorfor tror du, at det er så vigtigt, at vi tror på de sandheder, som vi allerede har modtaget, førend vi modtager yderligere sandheder? (Se Alma 12:9-11). Hvordan kan vi vise, at vi tror på det, som Herren har åbenbaret?

  1. For at anvende ovennævnte princip markeret med fed, så besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan opfører du dig for at vise, at du tror på Mormons Bog?

Mormon sammenfattede, som der står i resten af 3 Nefi 26, Frelserens tjenestegerning og dens virkning på nefitterne. Læs 3 Nefi 26:13-21 og overvej at markere, hvordan folket anvendte Jesu Kristi ord.

  1. Skriv følgende note nederst i din skriftstudiebog ved dagens opgaver:

    Jeg har studeret 3 Nefi 24-26 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: