Seminar
Del 29, dag 2, Mormon 9


Del 29, dag 2

Mormon 9

Indledning

Moroni færdiggjorde sin fars optegnelse ved at kalde dem, som ikke tror på Jesus Kristus, til at vende sig mod Gud gennem omvendelse. Han belærte om, at Gud er miraklernes Gud, og han ændrer sig ikke. Han forklarede også, at mirakler kun ophører, fordi folk holder op med at tro. Han opfordrede alle mennesker til at bede til Faderen i Jesu Kristi navn for at modtage det, de har brug for.

Mormon 9:1-6

Moroni kalder dem, der ikke tror på Jesus Kristus, til omvendelse

Forestil dig, hvad du vil tænke og føle, hvis du trådte ind i Guds nærhed i dag. Hvordan tror du, at ugudelige mennesker vil have det i hans nærhed? Læs Mormon 9:1-5 og bemærk, at Moroni beskrev, hvad der til sidst vil ske, når folk, der vælger ikke at tro på Jesus Kristus, bliver bragt ind i Guds nærhed.

Præsident Joseph Fielding Smith forklarede, at mange mennesker fejlagtigt tror, at de vil have det godt i Guds nærhed, selv hvis de ikke har omvendt sig fra deres synder:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Der kan ikke komme nogen frelse uden omvendelse. Et menneske kan ikke indgå i Guds rige i sine synder. Det ville være en selvmodsigelse for et menneske at komme ind i Faderens nærhed og bo i Guds nærhed i sine synder …

Jeg tror, der er en hel del mennesker på jorden, mange af dem måske i Kirken – nogle af dem er i hvert fald i Kirken – som har en idé om, at de kan leve deres liv, ganske som det passer dem, at de kan overtræde Herrens bud og alligevel til sidst komme ind i hans nærvær. De tror, de kan omvende sig, måske i åndeverdenen.

De burde læse disse ord fra Moroni: ›Tror I, at I skal bo hos ham [Kristus] med en bevidsthed om jeres skyld? Tror I, at I kan være lykkelige ved at bo hos det hellige Væsen, når jeres sjæl er martret af en bevidsthed om skyld, fordi I til stadighed har overtrådt hans love?

Se, jeg siger jer, at I ville være mere elendige ved at bo hos en hellig og retfærdig Gud med en bevidsthed om jeres tilsølethed over for ham, end I ville være ved at bo hos de fordømte sjæle i helvede. For se, når I bliver bragt til at se jeres nøgenhed for Gud og også Guds herlighed og Jesu Kristi hellighed, da vil det antænde en flamme af uudslukkelig ild hos jer‹ [Morm 9:3-5]« (Lærdomme om frelse, 2:163).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvorfor tror du, at det er forkert at vente med at omvende sig i dette liv og tro, at man kan omvende sig i det næste? (Du kan eventuelt bruge det, du har lært i Mormon 9:1-5; Alma 12:14 og Alma 34:32-34 i dit svar).

Læs Mormon 9:6 og se efter det, de »ikke-troende« skal gøre for at undgå den smerte, som Moroni beskrev. Overvej at markere de ord i Mormon 9:6, der beskriver tilstanden hos folk, der vender sig mod Gud og beder ham om tilgivelse. I disse vers lærer vi: Hvis vi vil omvende os og påkalde Gud, vil vi være uplettede, når vi kommer ind i hans nærhed. Du kan eventuelt skrive dette princip i dine skrifter eller i din skriftstudiebog.

  1. Skriv nogle få sætninger i din skriftstudiebog om, hvordan du forestiller dig, at du ville have det i Guds nærhed, hvis du vidste, at du var blevet ren og uplettet gennem Frelserens forsoning.

Gennem omvendelse og retskaffen levevis kan du forberede dig til at have det godt i Guds nærhed. Tænk over det vigtigste, du føler, at du kan gøre nu for at være forberedt til at møde Gud.

Mormon 9:7-20

Moroni erklærer, at Gud udfører mirakler og besvarer de trofastes bønner

Billede
Kristus helbreder en blind mand

Har du nogen sinde været vidne til eller oplevet et mirakel? Skriv din definition af ordet mirakel:

Slå ordet mirakel op i Guide til Skrifterne for at præcisere eller uddybe din definition. Hvorfor tror du, at nogle mennesker i dag ikke tror på mirakler?

Som der står i Mormon 9:7-8, skrev Moroni til de folk i de sidste dage, der ville benægte, at Gud lever, at Gud giver åbenbaringer og at han udøser sine gaver over de trofaste. Moroni underviste med kraft om, at der er en Gud, og at han er den samme »i går, i dag og for evigt« (Morm 9:9). Han fortsætter med at udføre mirakler blandt trofaste mennesker i alle aldre. Læs Mormon 9:9-11, 15-19 og find det, som Moroni belærte om Guds natur, så han kunne hjælpe folk til at tro, at Gud stadig udfører mirakler.

  1. Skriv det i din skriftstudiebog, du har lært af Mormon 9:9-11, 15-19 om Guds natur. Skriv også dit svar på følgende spørgsmål: Hvad lærer disse vers dig om Guds villighed og evne til at udføre mirakler i folks liv i dag?

Læs Mormon 9:20 og find årsager til, at nogle mennesker ikke oplever mirakler.

Moronis ord i Mormon 9:9-19 forklarer dette princip: Eftersom Gud er uforanderlig, udfører han mirakler i forhold til sine børns tro. Du kan eventuelt skrive dette princip ud for Mormon 9:19-20 i dine skrifter.

Vi kan opleve Guds mirakuløse kraft på mange måder i vores liv. Efter at have gennemgået nogle af de store mirakler i skriften sagde søster Sydney S. Reynolds, der tjente i Primarys hovedpræsidentskab:

»Lige så vigtige som disse ›store mirakler‹ er de mindre ›private mirakler‹, som lærer os at have tro på Herren. De kommer til os, når vi erkender og giver agt på Åndens tilskyndelser i vores daglige liv …

Jeg tror, at vi alle kan bære vidnesbyrd om disse små mirakler. Vi kender børn, som beder om hjælp til at finde noget, de ikke kan finde, og som finder det. Vi kender unge mennesker, som samler mod til at stå som vidner for Gud, og som føler hans understøttende hånd. Vi kender til venner, som betaler deres tiende med deres allersidste penge, og som derpå ved et mirakel oplever, at de er i stand til at betale for deres uddannelse eller deres husleje, eller at de på en eller anden måde kan skaffe mad til deres familie. Vi kan fortælle om bønner, som er blevet besvaret, og om præstedømmevelsignelser, som har givet mod, bragt trøst eller gjort os raske. Disse daglige mirakler gør os bekendt med Herrens hånd i vores tilværelse« (»Miraklernes Gud«, Liahona, juli 2001, s. 12-13).

  1. Skriv i din skriftstudiebog om en oplevelse, du har haft eller en, du kender til, der bekræfter, at Gud stadig er miraklernes Gud i dag.

Mormon 9:21-37

Moroni underviser om bøn og om formålet med den nefitiske optegnelse

Billede
pige, der beder

Kan du mindes et tidspunkt, hvor du følte, at vor himmelske Fader gav dig den hjælp, du havde brug for, fordi du bad? Læs Mormon 9:21 og se efter, hvad Moroni forklarede om at bede vor himmelske Fader om hjælp.

Læs følgende udtalelse og se efter, hvad det betyder at bede i Kristi navn: »Vi er til fulde i stand til at bede i Kristi navn, når vore ønsker er i overensstemmelse med Kristi ønsker (Joh 15:7). Vi beder da om det, som er ret og dermed muligt for Gud at skænke os. Nogle bønner forbliver ubesvaret, fordi de ikke på nogen måde er udtryk for Kristi ønsker, men i stedet udspringer af menneskets selviskhed« (Guide til Skrifterne, »Bøn«).

Tænk over dine egne bønner i forhold til det, som du lige læste. Hvad kan du gøre for at bede bedre bønner i Jesu Kristi navn?

For at give et eksempel på mennesker, der troede på Frelseren og var i stand til at udføre mirakler, citerede Moroni det, som Jesus Kristus underviste sine nefitiske disciple om. Som der står i Mormon 9:22-25, befalede Frelseren sine disciple at gå ud i verden og forkynde evangeliet, og han lovede, at mirakuløse »tegn skal følge dem, der tror« (Morm 9:24). Moroni fortsatte derefter sin belæring om bøn.

  1. Læs Mormon 9:27-29 og find det, som Moroni underviste om, hvordan vi bør bede i tro. Skriv det, du finder, i din skriftstudiebog. Skriv derpå nogle få sætninger, der beskriver, hvordan du kan bruge en af disse lærdomme til at forbedre dine egne bønner.

Du kan eventuelt skrive følgende princip i dine skrifter nær Mormon 9:27: Hvis vi beder i tro til vor himmelske Fader i Jesu Kristi navn, vil han give os velsignelser, der vil hjælpe os til at tilvejebringe vores frelse.

Da Moroni afsluttede sine ord, udtrykte han bekymring for, at nogle mennesker i de sidste dage vil afvise Mormons Bog på grund af ufuldkommenheder hos dem, der skrev den (se Morm 9:30-34). Læs Mormon 9:35-37 og se efter, hvad Moroni erklærede om formålet med Mormons Bog.

Tænk over, hvordan fremkomsten af Mormons Bog er endnu et bevis på, at Gud er miraklernes Gud, og at han besvarer bønner.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mormon 9 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: