Seminar
Del 9, dag 1, 2 Nefi 32


Del 9, dag 1

2 Nefi 32

Indledning

Efter at have undervist om den »snævre og trange sti, der fører til evigt liv« (2 Ne 31:18) så Nefi, at hans folk undrede sig over, hvad de skulle gøre, når de var begyndt på denne sti. Han besvarede deres spørgsmål ved at opfordre dem til at »tag[e] for [sig] af Kristi ord« og »altid … bede« (2 Ne 32:3, 9). Han forsikrede dem om, at hvis de ville gøre dette, ville Helligånden hjælpe dem til at vide, hvad de skulle gøre.

2 Nefi 32:1-7

Nefi råder os til at søge guddommelig vejledning gennem Jesu Kristi ord

Tænk på et tidspunkt, hvor en person gav dig anvisninger på at komme fra et sted til et andet. Var det nemt eller svært at forstå de anvisninger? Hvorfor er det vigtigt at give en person klare anvisninger?

I den foregående lektion studerede du nogle anvisninger, Nefi gav sit folk. Efter disse anvisninger sagde han: »Dette er vejen« (2 Ne 31:21). Skim 2 Nefi 31:17-18 og gennemgå, hvordan en person får begyndt på stien til evigt liv. Læs derefter 2 Nefi 32:1 og find det spørgsmål, der var i folkets hjerte angående det, Nefi havde belært dem om. Beskriv folkets spørgsmål med dine egne ord:

Læs 2 Nefi 32:2-3 og se efter, hvad Nefi sagde, vi er nødt til at gøre, når vi er trådt ind på stien. Det kan være nyttigt at vide, at når der ifølge præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, tales med engles tunge, betyder det »ganske enkelt … at I kan tale ved Helligåndens kraft« (»Helligåndsgaven: Hvad ethvert medlem bør vide«, Liahona, aug. 2006, s. 21).

Du kan eventuelt markere udtrykket »tag for jer af Kristi ord« i 2 Nefi 32:3 (dette vers er et mesterskriftsted). Nefi brugte udtrykket »Kristi ord« for at beskrive lærdomme, der var inspireret af Helligånden. Lav en liste over nogle måder eller steder, hvor du kan læse, høre eller modtage undervisning ved Helligåndens inspiration.

Kristi ord omfatter skrifterne og nutidige profeters ord. For at hjælpe dig til at tænke over, hvad det kan betyde at »tage for [sig] af Kristi ord«, læs da følgende citater:

Billede
Ældste Russell M. Nelson

Ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »At tage for sig er mere end bare at smage. At tage for sig vil sige, at man virkelig nyder maden. Vi nyder skrifterne ved at studere dem i en ånd af spændt opdagelsestrang og trofast lydighed. Når vi tager for os af Kristi ord, bliver [de] en del af vores natur« (»Lev efter skriftens anvisninger«, Liahona, jan. 2001, s. 21).

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Hvis I og jeg skal tage for os af Kristi ord, må vi studere skrifterne og tage hans ord til os ved at overveje dem og gøre dem til en del af hver tanke og handling« (»Helbredelse af sjæl og krop«, Liahona, jan. 1999, s. 16).

  1. Skriv med dine egne ord i din skriftstudiebog, hvad du tror, det betyder at tage for sig af Kristi ord.

Overvej forskellen på ordene tage for sig, nippe og sulte. Tænk et øjeblik over, hvordan mindre effektive måder at studere Kristi ord på kan sammenlignes med at nippe eller endda at sulte.

Udfyld resten af følgende princip i henhold til 2 Nefi 32:3: Når vi tager for os af Kristi ord, vil Kristi ord .

  1. Skriv i din skriftstudiebog om enten et tidspunkt, hvor du tog for dig af Kristi ord og det hjalp dig til at vide, hvad du skulle gøre i dit liv, eller beskriv en situation, du oplever nu, hvor det kunne hjælpe dig at tage for dig af Kristi ord.

Udfyld de tomme felter herunder for at vurdere, hvor godt du tager sig af Kristi ord, og hvordan du kan forbedre dig. I hvert eksempel herunder skrives det ord – tager for mig, nipper eller sulter – der bedst beskriver, hvor godt du søger at kende Kristi ord i den situation. Du kan fx tage for dig af skrifterne i dit personlige skriftstudium, men kun nippe af Kristi ord ved generalkonferencen.

Personligt skriftstudium:

Nadvermøde:

Generalkonference:

Familieskriftstudium:

Seminar:

Familieaften:

Kvorumsmøder i Det Aronske Præstedømme eller Unge Pigers klasse:

Søndagsskole:

Personlig bøn:

  1. Brug et øjeblik på at vælge et af de områder, hvor du skrev, at du på nuværende tidspunkt »nipper« eller »sulter«. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du vil tage bedre for dig af Kristi ord i den situation. Følg derefter op på det og gør det.

Læs 2 Nefi 32:4-7 og tænk over svarene på følgende spørgsmål (du skriver dit svar på et af spørgsmålene i opgave 4):

  • Hvad tror du, udtrykkene at »bede« og »banke på« i vers 4 betyder? Hvordan kan bøn være et godt eksempel på at bede eller banke på?

  • Hvad sagde Nefi også i vers 4, at konsekvenserne er for dem, der ikke vil bede eller banke på?

  • Hvilken velsignelse lover Nefi i vers 5, at vi kan få, når vi modtager Helligånden?

  • Hvilke holdninger havde Nefis folk i vers 7, der førte ham til at sørge over dem? Hvorfor tror du, at disse holdninger afholder folk fra at søge og forstå »stor kundskab«?

  1. Skriv i din skriftstudiebog en sandhed, du lærte af 2 Nefi 32:4-7, og forklar, hvorfor denne sandhed er vigtig i dit liv.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – 2 Nefi 32:3

  1. Hvor lang tid tror du, det vil tage for dig at lære 2 Nefi 32:3 udenad, hvis du citerer det, hver gang du spiser? Skriv verset på et lille kort eller en seddel og hav det på dig. Tag for dig af Kristi ord de næste par dage ved at forsøge at lære 2 Nefi 32:3 udenad, før og efter hvert måltid. Skriv i din skriftstudiebog, hvor mange måltider det tog dig at lære skriftstedet udenad.

2 Nefi 32:8-9

Nefi råder os til altid at bede

Mange mennesker siger, at efter de har syndet, har de ikke lyst til at bede til vor himmelske Fader. Tænk et øjeblik over, hvorfor det er sådan. Hvem ønsker ikke, at du beder når som helst, især når du har syndet? Hvorfor? Se i 2 Nefi 32:8 efter, hvad Helligånden underviser os i at gøre med hensyn til bøn. Tænk over følgende spørgsmål: Hvorfor tror du, at Herren ønsker, at du beder? Hvorfor tror du, at Satan ikke ønsker, at du beder?

Læs 2 Nefi 32:9 og se efter, hvor ofte vi bør bede, og hvilke velsignelser Herren lover os, hvis vi beder. Når du læser dette vers, kan det være nyttigt at vide, at hellige betyder at vie sig til at tjene Gud eller gøre hellig.

Af 2 Nefi 32:9 lærer vi dette princip: Når vi altid beder, vil vi være i stand til at gøre alt det, Herren vil have os til at gøre for vores sjæls velbefindende. (Bemærk, at 2 Ne 32:8-9 er et mesterskriftsted. Du kan eventuelt markere det på en særlig måde, så du kan finde det fremover).

Billede
ung pige, der beder

Tænk over, hvad det betyder altid at bede. Når du læser følgende udtalelse af David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum, markér da en eller flere måder, hvorpå vi kan opfylde befalingen om »altid at bede«:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Der kan være ting ved vores personlighed, vores opførsel eller i forbindelse med vores åndelige vækst, som vi har brug for at rådføre os med vor himmelske Fader om i vores morgenbøn. Efter på passende vis at have udtrykt tak for modtagne velsignelser beder vi indtrængende om forståelse, vejledning og hjælp til at gøre det, vi ikke kan gøre af egen styrke alene …

I løbet af dagen har vi en bøn i vores hjerte om fortsat hjælp og vejledning …

Vi lægger gennem denne særlige dag mærke til, at der er tilfælde, hvor vi normalt ville have en tendens til at tale hårdt, og ikke gør det; eller vi kan have tilbøjelighed til vrede, men det bliver vi ikke. Vi opdager himmelsk hjælp og styrke og anerkender ydmygt svar på vores bøn. Selv i det genkendelsens øjeblik beder vi en stille bøn af taknemlighed.

Ved slutningen af dagen knæler vi igen og rapporterer tilbage til vor Fader. Vi gennemgår dagens begivenheder og udtrykker dybfølt tak for de velsignelser og den hjælp, vi har modtaget. Vi omvender os, og med hjælp fra Herrens Ånd kan vi finde frem til måder, hvorpå vi kan gøre det bedre og blive bedre i morgen. På denne måde bygger vores aftenbøn videre på og er en fortsættelse af vores morgenbøn. Og vores aftenbøn er også en forberedelse til en meningsfuld morgenbøn.

Morgen- og aftenbønner – og alle bønnerne ind i mellem – er ikke usammenhængende, adskilte begivenheder. De er snarere forbundet med hinanden hver dag og hen over dage, uger, måneder og endog år. På denne måde opfylder vi til dels skriftens formaning om ›altid at bede‹ (Luk 21:36; 3 Ne 18:15, 18; L&P 31:12). Sådanne meningsfulde bønner er et redskab til at opnå de største velsignelser, Gud venter på at give sine trofaste børn« (»Bed altid«, Liahona, nov. 2008, s. 41-42).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du tror, det kunne være en hjælp i dit liv at følge ældste Bednars instruktioner om, hvordan man »altid beder«.

For at afslutte denne lektion læses følgende vidnesbyrd af ældste Spencer J. Condie, der dengang tjente som medlem af De Halvfjerds, om at tage for sig af Kristi ord: »I står måske over for beslutninger om mission, jeres fremtidige karriere og med tiden ægteskab. Når I læser skriften og beder om vejledning, ser I måske ikke ligefrem svaret for jer skrevet i ord på siden, men når I studerer, vil I modtage tydelige indtryk og tilskyndelser, og som lovet vil Helligånden ›vise jer alt det, som I skal gøre‹ (2 Ne 32:5)« (»At blive til stor nytte for vore medmennesker«, Liahona, juli 2002, s. 50).

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – 2 Nefi 32:8-9

  1. Prøv i løbet af de næste 24 timer at indarbejde det, du har lært om, hvordan man »altid beder«, i dit liv. Ved begyndelsen af den næste lektion bliver du opfordret til at nedskrive dine tanker og følelser om denne oplevelse. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan det at stræbe efter »altid at bede« kan gøre en forskel i dine bønner.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 2 Nefi 32 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: