Seminar
Del 7, dag 1, 2 Nefi 11-16


Del 7, dag 1

2 Nefi 11-16

Indledning

Profeten Esajas levede ca. 100 år før Nefi. (Esajas begyndte at profetere på et tidspunkt før 740 f.Kr. og fortsatte med at profetere i mere end 40 år indtil 701 f.Kr.; se Guide til Skrifterne, »Esajas«). På mange måder havde Nefi den samme beundring for og kærlighed til Esajas, som vi i dag har til profeten Joseph Smith. Vi ved fra Nefis skrivelser, at han »fryder sig« over Esajas’ ord (se 2 Ne 11:2). Som der står optegnet i 2 Nefi 12-16, citerede Nefi Esajas’ skrivelser, der fandtes på bronzepladerne. Disse skrivelser beskrev det fordums Israels stolthed og ugudelighed og den dom, der ventede dem. Esajas berettede også om sit syn om Herren, hvor han blev renset for sine synder.

2 Nefi 11:1-8

Nefi fryder sig over Esajas’ vidnesbyrd om Jesus Kristus

Tænk på et tidspunkt, hvor du blev imponeret over en persons vidnesbyrd om Frelseren. Læs 2 Nefi 11:2-3 og find den oplevelse, som Nefi, Jakob og Esajas hver havde med Jesus Kristus.

Herren kalder profeter til at bære vidnesbyrd om sig. Ved at studere vidnesbyrd fra vidner om Jesus Kristus kan vi styrke vores tro på Jesus Kristus og fryde os over ham.

  1. Skriv i din skriftstudiebog dine tanker om, hvorfor du tror, at det er vigtigt at have et vidnesbyrd om Jesus Kristus fra flere profeter.

Find de fire gange, Nefi sagde »min sjæl fryder sig« i 2 Nefi 11:4-6. Du kan eventuelt markere dem i dine skrifter.

At »fryde sig« er noget, der angiver, at man finder stor tilfredsstillelse ved det, og at det bringer stor glæde.

  1. Skriv i din skriftstudiebog tre eller flere »min sjæl fryder sig«-udtalelser, der repræsenterer de dele af evangeliet, som du fryder dig over. Forklar, hvorfor hver eneste af disse bringer dig glæde.

Læs 2 Nefi 11:8 og skriv det, som Nefi håbede ville ske ud fra dit studium af Esajas’ skrivelser.

2 Nefi 12:1-5

Esajas profeterer, at et tempel vil blive opført i de sidste dage

Forstil dig et stort bjerg. Kan du komme i tanke om nogen sammenligninger mellem et bjerg og et tempel?

Læs 2 Nefi 12:2-3, 5 og find det, som Gud lovede at opføre i de sidste dage. Udtrykket »det bjerg, hvorpå Herrens hus ligger« betyder Herrens tempel. Hvilke velsignelser kommer ifølge disse vers fra Herrens hus i de sidste dage?

Billede
Spir fra templet i Salt Lake City

Du kan eventuelt skrive noget lignende dette i din skriftstudiebog: Gud har opført templer til at undervise os om hans planer og for at hjælpe os til at gå på hans veje (se 2 Ne 12:3).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan hjælper templer os til at gå på Herrens veje?

    2. Hvordan kan du forberede dig selv til at komme ind i templet?

2 Nefi 12-15

Denne lektion giver ikke detaljeret hjælp til forståelse af 2 Nefi 12-15. Men når du læser og tænker over disse kapitler i dit personlige studium af Mormons Bog, så se efter konsekvenserne ved stolthed og synd. Den følgende kommentar eller forklaring kan også hjælpe dig i dit studium:

2 Nefi 12:6-18. Læg især mærke til alle henvisningerne om tilbedelse af afguder, såvel som ord og billeder, der viser stolthed – fx hovne, hovmod, stolte, indbildsk og høje. Dette hjælper dig til at forstå, hvorfor så hårde domme venter disse mennesker.

2 Nefi 12:9-11. Den »jævne mand« (v. 9) henviser til den almindelige mand. Både den »jævne mand« og den »mægtige herre«, hvis de er stolte, bliver ydmyget ved Jesu Kristi andet komme (se v. 11).

2 Nefi 12:12-13. »Herrens dag« er et udtryk, der hentyder til et tidspunkt, da en dom skal falde. Kristi andet komme bliver en »Herrens dag«, når de ugudelige bliver udryddet.

2 Nefi 13-14. I 2 Nefi 13 findes fortsættelsen af Esajas’ drøftelse af det, som sker, hvis israelitterne fremturer i deres ugudelighed. Esajas kaldte de israelitiske kvinder »Zions døtre« (v. 16) og hentydede til, at de er børn i pagten. Esajas sammenlignede dem med en stolt kvinde, som er forbandet af Herren, og alle hendes smykker og fysiske udsmykninger bliver taget fra hende (se 2 Ne 13:16-26). I 2 Nefi 14 beskriver Esajas, hvad der i modsat fald vil ske, hvis Zions døtre vil ydmyge sig, omvende sig og vende sig til Herren.

Billede
Esajas

2 Nefi 15:8-22. Ordet ve henviser til en tilstand af dyb bedrøvelse. Esajas brugte det seks gange, mens han påpegede israelitternes synder. Han vidste, at hvis de ikke omvendte sig, ville følgerne af deres synder bringe dyb bedrøvelse – især ved dommen. Hvis Esajas var profet på jorden i dag, ville han da finde samme slags synder, som han så blandt israelitterne?

  1. Læs 2 Nefi 15:20. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan nogle mennesker i dag kalder det gode for ondt eller omvendt.

2 Nefi 16:1-8

Esajas kaldes til at tjene som profet

Esajas’ skrivelser er fyldt med symboler. Symboler er en måde, hvorpå Herren underviser os i evangeliske principper. Esajas beskrev sin oplevelse med at se Herren, som står optegnet i 2 Nefi 16. Når du læser 2 Nefi 16, så vær opmærksom på følgende symboler og deres mulige betydning:

Seraf: Engle, der bor i Guds nærhed. Profeten Joseph Smith belærte os: »En Guds engel har aldrig vinger« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 191). Englenes vinger symboliserer deres kraft til at flytte sig og handle.

Røg: Kan angive Herrens tilstedeværelse (se Åb 15:8).

Urene læber: Uværdighed.

Glødende kul (ild): Lutrende middel, som Helligåndens rensende kraft.

Alter: Bogstavelig talt var et alter et sted, hvor ofringer fandt sted. Det kan her henvise til Jesu Kristi offer på vore vegne – forsoningen.

  1. Læs 2 Nefi 16:1-7 og skriv dine svar på følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad sagde en seraf om Hærskarers Herre?

    2. Hvad tror du, at Esajas mente, da han sagde: »Ve mig! for det er ude med mig; for jeg er en mand med urene læber«? Hvad fik ham til pludseligt at føle således? (3 Ne 27:19 kommer med et muligt forslag).

    3. Hvad skete der, som ændrede Esajas’ følelser af uværdighed?

    4. Hvordan ville denne oplevelse forberede Esajas til at gå ud blandt folk og forkynde omvendelse?

En af de store sandheder, som Esajas underviser i, er, at vi kan blive renset for vores uværdighed gennem Jesu Kristi forsoning. Tænk på et tidspunkt, hvor du har følt forsoningens rensende kraft i dit liv.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 2 Nefi 11-16 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: