Seminar
Del 26, dag 4, 3 Nefi 20-22


Del 26, dag 4

3 Nefi 20-22

Indledning

Jesus Kristus administrerede igen nadveren til folket på andendagen for sin tjenestegerning blandt nefitterne. Han vidnede senere den dag om, at Faderen ville opfylde sin pagt om at indsamle Israel og velsigne alle jordens lande. Han forklarede også, at fremkomsten af Mormons Bog i de sidste dage ville være et tegn på, at Faderen var begyndt at opfylde denne pagt.

3 Nefi 20:1-9

Frelseren administrerer igen nadveren til folket

Hvis du er en ung mand, der har Det Aronske Præstedømme, så tænk over følgende spørgsmål: Hvad betyder det for dig at være i stand til at administrere nadveren? Hvordan viser du Herren, at du forstår denne ordinances hellige natur?

Hvis du er en ung pige eller en ung mand, der endnu ikke har præstedømmet, så tænk over følgende spørgsmål: Hvad føler du, når du ser værdige unge mænd, der administrerer nadveren? Hvad gør du under administreringen af nadveren, som viser, at du forstår dens hellige natur?

Som der står i 3 Nefi 20:3-5, tilvejebragte Frelseren på mirakuløs vis ved begyndelsen af andendagen for sin tjenestegerning blandt nefitterne brød og vand for atter at administrere nadveren. Læs 3 Nefi 20:1 og find det, som han bad folket om at gøre, lige før han forberedte og uddelte nadveren. Hvordan tror du, at en bøn i hjertet kan påvirke dine ugentlige oplevelser med at tage del i nadveren?

Læs 3 Nefi 20:8. Læg mærke til, at nefitterne brugte vin, men at det er Kirkens nuværende praksis at bruge vand (se L&P 27:2). Læg også mærke til, hvad brødet og vandet symboliserer. Når vi regelmæssigt tager del i nadveren, viser vi vores villighed til at gøre Frelserens forsoning til en del af vores liv.

Hvad lovede Jesus Kristus ifølge 3 Nefi 20:8 dem, der tog del i nadveren? Tænk over, hvor meget brød og vand, der er i nadveren. Hvis du er fysisk sulten og tørstig, ville nadverbrødet og -vandet så tilfredsstille din sult og tørst? Læs 3 Nefi 20:9 for bedre at forstå, hvordan vi kan blive fyldt ved at tage del i nadveren, og færdiggør derefter dette princip: Hvis vi værdigt tager del i nadveren, kan vi blive fyldt med .

Læs følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum og understreg, hvordan du ifølge ham kan blive velsignet, hvis du bliver fyldt af Ånden:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Lad os gøre os værdige til Herrens løfte om at blive ›mæt‹ (3 Ne 20:8; se også 3 Ne 18:9), når vi modtager nadveren, hvilket vil sige, at vi bliver ›fyldt af Ånden‹ (3 Ne 20:9). Den Ånd – Helligånden – er vores talsmand, vores vejviser, vores formidler, vores tolk, vores vidne og vores helliggører – vores ufejlbarlige vejleder, der renser os på vores vej mod evigt liv …

Af den tilsyneladende lille handling, som består i bevidst og ærbødigt at forny vores dåbspagt, opnår vi en fornyelse af de velsignelser, som hører til dåb med vand og ild, og det gør, at vi altid kan have hans Ånd hos os. På den måde vil vi alle blive vejledt, og på den måde kan vi alle blive renset« (»At hans Ånd altid må være hos dem«, Stjernen, jan. 1997, s. 59).

  1. Tænk på et tidspunkt, hvor du følte Helligånden, da du tog del i nadveren. Læs nadverbønnerne i Moroni 4:3 og 5:2. Hvordan hjælper det at tage del i nadveren hver uge dig til at blive fyldt med Helligånden? Skriv nogle af disse måder i din skriftstudiebog.

3 Nefi 20:10-46

Frelseren belærer nefitterne om de pagter, der skal opfyldes i de sidste dage

Tænk på nogle af dine vigtigste kvaliteter. Hvilken slags kvaliteter fokuserede du på? Var det fysiske karaktertræk, personlige egenskaber eller åndelige kvaliteter?

Læs følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum og læg mærke til, hvordan han definerede, hvem vi er: »Måske holder du af musik, sport eller er interesseret i mekanik, og måske arbejder du en dag i et erhverv eller fag eller inden for kunst. Selvom disse aktiviteter og beskæftigelser er vigtige, definerer de ikke, hvem vi er. Først og fremmest er vi åndelige væsener. Vi er Guds sønner [og døtre] og Abrahams efterkommere (»Bliv missionær«, Liahona, nov. 2005, s. 47).

At være Abrahams efterkommere betyder, at vi er bogstavelige efterkommere af Abraham, eller at vi er blevet hans sønner og døtre gennem lydighed mod Jesu Kristi evangeliums love og ordinancer. Alle modtager de samme løfter og pagter, som Gud indgik med Abraham.

Som der står i 3 Nefi 20:11-13, lærte Frelseren nefitterne om de pagter og løfter, som Abraham og hans efterkommere havde fået, de som er Israels hus. Han belærte om, at Faderen vil opfylde sin pagt om at indsamle Israels hus i de sidste dage. Læs 3 Nefi 20:13 og læg mærke til, hvilken kundskab Israels hus vil få som en vigtig del af denne indsamling. Hvorfor tror du, at denne kundskab er vigtig?

Læs 3 Nefi 20:25-26 og find ud af, hvad Frelseren forklarede om, hvordan Lehis efterkommere blev velsignet på grund af den pagt, som Faderen indgik med Abraham. Frelseren understregede, at Faderen havde sendt ham for at besøge nefitterne og frelse dem fra synd, »fordi [de var] pagtens børn« (3 Ne 20:26).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du er blevet velsignet af den pagt, du indgik med din himmelske Fader ved dåben. Eftersom du er blevet døbt som medlem af Kirken, er du Abrahams efterkommer, og du har et ansvar for at hjælpe til med at opfylde den pagt, som Gud indgik med Abraham.

Læs 3 Nefi 20:27 og markér de udtryk, der taler om følgende princip: Som Abrahams efterkommere har vi på grund af vores pagt et ansvar for at velsigne alle jordens folk.

Billede
Ældste David A. Bednar

Se efter, når du læser følgende udtalelse af ældste David A. Bednar, hvordan vi – som Abrahams efterkommere – skal velsigne alle jordens folk. »I og jeg skal i dag og altid velsigne alle folk i alle jordens nationer. I og jeg skal i dag og altid bære vidnesbyrd om Jesus Kristus og erklære genoprettelsens budskab. I og jeg skal i dag og altid invitere alle til at modtage de frelsende ordinancer. At forkynde evangeliet er ikke en deltidsopgave i præstedømmet. Det er ikke blot noget, vi kan beskæftige os med i en begrænset periode eller en opgave, vi må fuldføre som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Missionering er snarere et udtryk for vores åndelige identitet og arv. Vi var forudordinerede i forudtilværelsen og født på jorden for at opfylde den pagt og det løfte, som Gud gav Abraham. Vi er alle her på jorden i denne tid for at højne præstedømmet og forkynde evangeliet. Det er, hvem vi er, og det er grunden til, at vi er her – i dag og altid (»Bliv missionær«, s. 47).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad kan du gøre nu, som ung, for at velsigne andre i verden?

    2. Hvorfor tror du, at det er vigtigt for dig at forstå, at du er Abrahams efterkommer?

3 Nefi 21-22

Jesus Kristus forudsiger tegnene på indsamlingen af Israels hus i de sidste dage

Frelseren lærte, som der står i 3 Nefi 21-22, nefitterne mange ting om de sidste dage – det tidspunkt, hvor evangeliet ville blive gengivet på jorden og de hellige vil forberede hans andet komme.

  1. For at hjælpe dig til at finde ud af, hvad Frelseren belærte om angående indsamlingen af Israel i de sidste dage, som der står i 3 Nefi 21-22, så læs alle skriftstederne i venstre kolonne i det følgende skema. Vælg derefter to af spørgsmålene i den højre kolonne og besvar dem i din skriftstudiebog.

Vers

Spørgsmål

Læs 3 Nefi 21:1-2, 7. Når Mormons Bog kommer frem i de sidste dage, vil det være tegn på, at Faderen har påbegyndt indsamlingen af Israels hus.

  1. Hvornår har du set Mormons Bog lede (eller indsamle) nogen, deriblandt dig selv, til Jesus Kristus og evangeliets pagter?

Læs 3 Nefi 21:9. Udtrykket »et stort og forunderligt værk« henviser til gengivelsen af Jesu Kristi evangelium.

  1. Hvad, synes du, er stort og forunderligt ved gengivelsen af Jesu Kristi evangelium?

Læs 3 Nefi 21:10-11 og tænk over, hvordan denne beskrivelse passer på profeten Joseph Smith.

  1. Hvorfor er det vigtigt at tro på Herrens ord, som er frembragt gennem profeten Joseph Smith?

Læs 3 Nefi 21:22. Hvis folket omvender sig og ikke forhærder deres hjerte, vil de blive regnet blandt Israels hus.

  1. Hvorfor tror du, at det er nødvendigt for en person at omvende sig for at blive indsamlet til Guds pagtsfolk?

Læs 3 Nefi 22:7-10 og se efter det løfte, som Frelseren gav til sit pagtsfolk, der vender tilbage til ham efter at have glemt de pagter, de indgik med ham.

  1. Hvorfor tror du, at det er vigtigt at forstå, at Herren viser uendelig godhed og barmhjertighed mod dem, der er faldet væk fra ham?

Tænk på nogen, som du kan bære dit vidnesbyrd for om Jesus Kristus, Mormons Bog, gengivelsen af evangeliet og profeten Joseph Smiths mission, så du kan hjælpe denne person til at modtage det gengivne evangeliums velsignelser. Tænk også over, hvordan du kan opfordre andre til at komme til Herren, deriblandt dem, der tidligere var trofaste over for evangeliet, men som ikke længere er det. Hvis du tænker på en speciel person, så sæt et mål om at handle på de tilskyndelser, du har modtaget.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 20-22 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: