Seminar
Del 18, dag 3: Alma 31


Del 18, dag 3

Alma 31

Indledning

Alma hørte, at en gruppe frafaldne nefitter kaldet zoramitter var afveget fra evangeliets sandhed. Alma blev bedrøvet over at høre om deres ugudelighed og sammen med nogle andre tog han af sted for at undervise zoramitterne i Guds ord. De blev vidne til zoramitternes ugudelige måde at tilbede på samt deres stolthed. Alma bad inderligt om, at han og hans fæller ville finde trøst og have held til at bringe zoramitterne tilbage til Herren.

Alma 31:1-7.

Alma og hans fæller forkynder Guds ord til de frafaldne zoramitter

Forestil dig, at du har en ven eller et familiemedlem, der begynder at afvige fra evangeliet, eller som ikke efterlever evangeliet så fuldt ud som de kunne. Tænk over svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad kunne du gøre for at hjælpe den person tilbage til Kirken og til at få et ønske om at holde befalingerne?

  • Hvem kunne du vende dig til for at håndtere personens problemer og misforståelser.

Denne lektion lægger vægt på, hvordan Alma og andre prøvede at hjælpe en gruppe, som var afveget fra evangeliets sandhed. Læs Alma 31:1-2 Hvordan havde Alma det, da han hørte, hvad zoramitterne lavede.

Læs Alma 31:3-4 og find ud af, hvad nefitterne frygtede at zoramitterne ville gøre.

Hvis du tænker på, hvad du har lært under dit studium af Mormons Bog, hvad tror du så ville hjælpe til at opmuntre zoramitterne til at omvende sig og vende tilbage til evangeliets sandhed. Læs Alma 31:5 og find ud af, hvad Alma mente, der ville være bedst til at omvende zoramitterne.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du tror, at Guds ord er bedre til at hjælpe mennesker til at ændre sig end brugen af magt eller noget som helst andet.

Tænk over følgende udtalelse fra præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum angående kraften i Guds ord:

»Når den sande lære forstås, ændres menneskets indstilling og adfærd.

Billede
Præsident Boyd K. Packer

Studiet af evangeliets læresætninger vil forbedre adfærd hurtigere, end studiet af adfærd vil forbedre adfærd. Optagethed af uværdig adfærd kan føre til uværdig adfærd. Det er årsagen til, at vi med så stor kraft understreger, at I skal studere evangeliets lærdomme« (»Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13).

Færdiggør følgende princip ud fra Alma 31:5 og præsident Packers udtalelse: Når jeg studerer Guds ord, så vil det føre mig til .

En af mange måder, du kan afslutte ovenstående princip på, er således: Når jeg studerer Guds ord, så vil det føre mig til at gøre det rette.

  1. Tænk over dine oplevelser med skrifterne og med at høre Guds ord. Skriv om et tidspunkt, hvor Guds ord ledte dig, din familie eller dine venner til at gøre det rette.

Alma 31:8-23

Zoramitterne beder og tilbeder på forkert vis

Alma og syv andre tager af sted for at forkynde Guds ord til zoramitterne. Da de ankom, så de zoramitterne, der tilbad Gud på en forbløffende måde. Hvad tænker du på, når du tænker på ordet tilbede?

Tilbede refererer til, at vi viser kærlighed, ydmyghed og hengivenhed for Gud. Tilbedelse indbefatter ofte at bede, faste og gå i kirke. Men sand tilbedelse indbefatter altid hjertet. Læs Alma 31:8-11 og find og markér ord og udtryk, som beskriver zoramitternes tilbedelse.

Det kan være en hjælp at vide, at »kirkens skikke« (Alma 31:10) er forbundet med »ordinancer« som de ofre, der krævedes på det tidspunkt som en del af moseloven eller vore dages nadver. Du kan eventuelt i Alma 31:10 markere en af grundene til, at vi skal tilbede og bede dagligt.

Billede
familiebøn

Overvej, at skrive dette princip i margenen i dine skrifter ud for Alma 31:9-11: Vore daglige bestræbelser på at bede og holde befalingerne styrker os mod fristelse.

Ældste Rulon G. Craven understregede, da han tjente som medlem af De Halvfjerds, vigtigheden af daglig, personlig tilbedelse som en beskyttelse mod fristelse og fejltagelse: »I de sidste par år er jeg af og til blevet bedt af Brødrene om at møde medlemmer af Kirken, der har omvendt sig, og interviewe dem i forbindelse med gengivelsen af deres tempelvelsignelser. Dette har altid været en åndeligt bevægende oplevelse at gengive disse vidunderlige menneskers velsignelser, når de har omvendt sig. Jeg stillede nogle af dem spørgsmålet: ›Hvad skete der i dit liv, som fik dig til midlertidigt at miste dit medlemskab af Kirken?‹ Med tårefyldte øjne svarede de altid: ›Jeg adlød ikke evangeliets grundlæggende principper: Bøn, regelmæssig kirkegang, tjene i Kirken og studere evangeliet. Derpå gav jeg efter for fristelse og mistede vejledningen fra Helligånden‹« (»Fristelse«, Stjernen, juli 1996, s. 77).

Hvordan støtter ældste Cravens udtalelse sandheden i Alma 31:9-11?

Læs Alma 31:12-23 og forestil dig, hvordan det ville være at høre zoramitterne bede fra deres tårn. Tænk over svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad ville bekymre dig, hvis du hørte nogen bede på den måde?

  • Hvilke falske lærdomme fremsagde zoramitterne i deres bønner?

  • Hvordan var deres holdning til andre mennesker? (Læg mærke til, hvor mange gange ordene vi og os bliver sagt i zoramitternes bøn).

Da de alle sammen havde gentaget den samme bøn, »vendte de tilbage til deres hjem og talte aldrig mere om deres Gud, før de igen havde samlet sig ved den hellige forhøjning« (Alma 31:23).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilke farer er der ved kun at tilbede, bede og tale med Gud en gang om ugen?

    2. Hvordan kan vi tilbede Gud hele ugen?

Vores holdning er også vigtig, når vi tilbeder. Læs følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum om, hvordan vores holdning påvirker vores tilbedelse:

»Gudsdyrkelse omfatter ofte handlinger, men sand gudsdyrkelse omfatter altid en bestemt sindstilstand.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

Når vi tilbeder Gud, vækker det de dybeste følelser af loyalitet, hengivenhed og ærefrygt. Gudsdyrkelse forener kærlighed og ærbødighed i en hengivenhedstilstand, som drager vores ånd nærmere Gud.« (Pure in Heart, 1988, s. 125).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvor god, du synes, din tilbedelse er, inklusive din holdning, i de følgende kategorier: (a) Daglig personlig bøn, (b) dagligt personligt skriftstudium, (c) lydighed mod befalingerne og (d) deltagelse i kirkemøder og tage nadveren hver uge. Sæt et mål om at forbedre din personlige, daglige tilbedelse. Du kan også fortælle dine forældre, en leder eller ven om dit mål, så han eller hun han støtte dig i de næste par uger.

Alma 31:24-38

Alma beder om, at missionærerne vil få styrke og succes med at bringe zoramitterne tilbage til Herren.

Da Alma havde set zoramitternes ugudelige tilbedelse, bad han til Herren. Læs Alma 31:30-35 og se efter, hvordan Almas bøn adskilte sig fra zoramitternes.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvad du har lært om at bede ved at sammenligne Almas bøn med zoramitternes bøn. Skriv også, hvordan Almas eksempel på en retfærdig bøn kan påvirke dine personlige bønner.

Læs Alma 31:36-38 og se efter de velsignelser, som Alma og hans fæller fik, da de modtog præstedømmevelsignelser og forkyndte evangeliet. Læg mærke til udtrykket: »Lagde han hænderne på alle dem, der var med ham« (Alma 30:36) henviser til, at de fik håndspålæggelse.

Alma og hans fællers oplevelse belærer os om dette princip: Hvis vi beder og handler i tro, vil vi modtage himmelsk hjælp i vore prøvelser.

Billede
Alma og andre beder

Efter Almas bøn viste han og hans fæller deres tro ved at begynde at arbejde og stole på, at Herren ville sørge for dem, når de tjente ham og hans børn. Se efter, hvordan du kan følge Almas eksempel med at bede i tro.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 31 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: