Seminar
Del 6, dag 2, 2 Nefi 6-8


Del 6, dag 2

2 Nefi 6-8

Indledning

Nefis optegnelse af den første del af en prædiken af hans yngre bror Jakob findes i 2 Nefi 6-8. (Den anden del af Jakobs prædiken findes i 2 Ne 9-10). Jakob profeterede, at jøderne, siden Lehi forlod Jerusalem, var blevet taget til fange og spredt på grund af deres ugudelighed. Herren ville dog på barmhjertig vis indsamle jøderne til Jerusalem igen. Jakob profeterede også, at jøderne ville blive spredt endnu en gang, efter de havde afvist Frelseren under hans tjenestegerning på jorden, og igen ville Herren vise barmhjertighed med dem i de sidste dage, når de kommer til kundskab om Frelseren. Jakob citerede også Esajas’ profetier, der viser Frelserens loyalitet mod sit pagtsfolk, hans barmhjertighed og storheden i hans løfter til de trofaste.

2 Nefi 6

Jakob profeterer om spredningen og indsamlingen af Israel

Hvordan ville du reagere, hvis mennesker, du elsker, behandler dig dårligt? Hvad hvis de gennem deres handlinger eller holdninger viste, at jeres forhold ikke længere var vigtigt for dem? Tænk over, om du nogensinde har handlet på denne måde over for Herren. I 2 Nefi 6-8 underviste Jakob om, hvordan Herren reagerede på dem, som gennem deres handlinger og holdninger havde vendt sig væk fra ham.

Læs 2 Nefi 6:3-5; 9:1, 3 og se efter årsager til, at Jakob gav denne prædiken.

Når du i dag studerer, så se efter, hvordan Jakobs undervisning kan hjælpe dig til at »lære og herliggøre jeres Guds navn« (2 Ne 6:4), bedre forstå de pagter, du har indgået med Herren (se 2 Ne 9:1), og give dig grund til at »fryde [dig] og løfte hovedet for evigt« (2 Ne 9:3).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Jakob begynder sin prædiken med at profetere om, hvad der skete med jøderne efter Lehi forlod Jerusalem, fordi de havde afvist Herren. Hvordan beskrev han det i 2 Nefi 6:8?

    2. Lehi, Jeremias og andre profeter profeterede om denne ødelæggelse. Da babylonierne besejrede jøderne omkring 587 f.Kr., blev mange dræbt og andre blev taget til fange og ført til Babylon. Jøderne blødgjorde til sidst deres hjerte for Herren. Hvad profeterede Jakob ifølge den første sætning i 2 Nefi 6:9 om, at der ville ske med dem?

    3. Jakob profeterede, at Frelseren ville leve sit jordiske liv blandt jøderne, når de var vendt tilbage fra fangenskab. Hvordan ville jøderne ifølge 2 Nefi 6:9-10 behandle og føle for Frelseren?

    4. Hvad ville der ifølge 2 Nefi 6:10-11 ske med de jøder, som afviste Frelseren?

Læs 2 Nefi 6:11, 14 og se efter udtryk, der beskriver det, som Herren føler for Israels hus, selv om de afviste ham. Du kan eventuelt sætte en cirkel om udtrykkene »barmhjertig mod dem« og »bringe dem tilbage« i dine skrifter.

  1. Skriv dine svar på følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad vil det sige at »bringe« nogen eller noget »tilbage«?

    2. Hvordan viser Herren sin barmhjertighed ved sin villighed til for anden gang at bringe Israel tilbage?

I disse samme vers belærte Jakob om det, som jøderne skal gøre for at modtage disse velsignelser fra Herren. Læs 2 Nefi 6:11, 14 igen og find udtrykkene »når de« og »da de« i disse vers. Markér de ord, som afslutter udtrykket. Hvordan vil Israel ifølge disse vers gøre sig værdige til Herrens barmhjertighed? Disse vers belærer om princippet: Herren er barmhjertig mod dem, som vender tilbage til ham.

  1. Tænk over, hvordan du har set Herrens barmhjertighed og villighed til at tilgive dem, som vender tilbage til ham. Skriv i din skriftstudiebog: Jeg ved, at Herren er barmhjertig, fordi … Udfyld derefter udtalelsen med dine egne tanker og følelser. Du kan eventuelt gentage denne øvelse, når du tænker på forskellige måder, hvorpå Herren har vist, at han er barmhjertig.

I 2 Nefi 6 er der et stort løfte om håb for Israel – som omfatter os alle. Læs 2 Nefi 6:17-18 og færdiggør følgende løfter fra Frelseren:

»Den mægtige Gud skal « (2 Ne 6:17).

»Alt kød skal vide, at « (2 Ne 6:18).

2 Nefi 7-8

Jakob citerer Esajas’ profetier om Frelserens loyalitet mod pagtsfolket og hans evne til at forløse os

Som der står optegnet i 2 Nefi 7-8, citerede Jakob Esajas’ profetier angående Herrens ønske og evne til at forløse Israel fra lidelser forårsaget af deres synder. Læs 2 Nefi 7:1-2 og find spørgsmål, som Herren stillede Israel, der viser, at han stadig elskede dem og ønskede at forløse dem.

Det kan være nyttigt at forstå, at Herren bruger et symbolsk sprog med hensyn til skilsmisse og slaveri og de sociale skikke, der er velkendte for folk på den tid, for at undervise dem på en virkningsfuld og mindeværdig måde. Udtrykkene »sendt dig bort«, »jeres mors skilsmissebrev« og »solgt jer« henviser til ideen om at bryde en pagt. Spørgsmålene bør omskrives på følgende måde: »Har jeg vendt mig væk fra dig? Har jeg tilsidesat den pagt, vi har indgået?« Svaret på disse spørgsmål er: »Nej.« Herren vil aldrig vende sig væk fra os eller glemme de pagter, han har indgået. Hans spørgsmål er en måde at understrege, at han aldrig vil bryde sin pagt med Israel.

Markér i slutningen af 2 Nefi 7:1 Herrens forklaring om, hvorfor Israel blev adskilt fra Gud og led i fangenskab.

  1. Besvar et af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor er det vigtigt at forstå, at vore tanker, beslutninger og handlinger kan adskille os fra Gud?

    2. Hvorfor er det vigtigt for dig at vide, at Herren aldrig glemmer eller forlader os, selvom vi kan glemme og forlade ham?

Herren stillede i 2 Nefi 7:2 Israel et vigtigt spørgsmål, som gælder os alle. Find og markér spørgsmålet.

Hvad tror du, at Herren mente, da han spurgte: »Er min hånd blevet forkortet på nogen måde, så den ikke kan forløse?« Visualisér dette ved at forestille dig, at du rækker din hånd ud for at forsøge at nå en person i nød. Hvis du skulle række længere ud, hvad ville du så forsøge at gøre for den person i nød? Hvis du i stedet forkortede eller trak din hånd tilbage, hvad ville det sige om dit ønske om at hjælpe personen? Med dette billede i hovedet er en anden måde at omskrive Herrens spørgsmål denne: »Holder jeg tilbage og undlader at række ud for at forløse dig?«

Udtrykket »har jeg ingen kraft til at udfri?« inviterede Israel til at tænke over deres tro på, at Herren havde kraft til at udfri dem fra lidelser forårsaget af deres synder.

I resten af 2 Nefi 7-8 gav Esajas adskillige eksempler på Frelserens ønske om og kraft til at forløse sit pagtsfolk.

Læs 2 Nefi 7:5-7 og se efter udtryk i denne profeti, der fortæller, hvad Messias ville gøre og opleve som en del af sit sonoffer for at forløse os. I 2 Nefi 7:6, fodnote a, er der en krydshenvisning, som forklarer og viser opfyldelsen af denne profeti. Du kan eventuelt markere Matthæus 27:26 i fodnoten og derefter læse Matthæus 27:26-31 og se efter måder, Esajas’ profeti er blevet opfyldt på.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvad viser 2 Nefi 7:2, 5-7 os om Frelserens ønske og villighed for at forløse os?

Opdag yderligere bevis på Herrens barmhjertighed og kraft i resten af Esajas’ profeti ved at forestille dig, at du bliver bedt om at tale i kirken om princippet: Frelseren ønsker at forløse sit pagtsfolk og har al kraft til at gøre det. Som forberedelse til din tale læs da 2 Nefi 8:3, 11-13, 16, 22 og udvælg udtryk, som du føler giver forsikring om Herrens ønske og kraft til at forløse os.

  1. Lav en skitse til din tale i din skriftstudiebog ved at -

    1. lave en liste med to eller tre udtryk, der skilte sig ud, og forklare, hvordan hvert udtryk er et eksempel på Frelserens ønske om at forløse os eller hans kraft til at gøre det.

    2. vælge et af de udtryk og beskrive, hvordan du enten har oplevet eller gerne vil opleve den velsignelse i dit liv.

Når du afslutter denne lektion, så husk, at Jakob underviste i de sandheder, som du har studeret i dag, »for at I må lære og herliggøre jeres Guds navn« (2 Ne 6:4), »for at I må kende til Herrens pagter« (2 Ne 9:1) og »for at I kan fryde jer og løfte hovedet for evigt« (2 Ne 9:3). Se i dag efter en mulighed for at fortælle en eller anden om din påskønnelse for Herren og hans kærlighed til dig.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 2 Nefi 6-8 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: