Seminar
Del 16, dag 2: Alma 12


Del 16, dag 2

Alma 12

Indledning

Amuleks ord i Alma 11 gjorde Ze’ezrom bevidst om, at han var skyldig i at lyve over for og vildlede folket. Efter Amulek havde talt til folket i Ammoniha, stod Alma frem for dem. Fordi folket i Ammoniha var blevet ugudeligt, fokuserede Alma på sandheder, der kunne hjælpe dem til at omvende sig fra deres hjertes hårdhed og andre synder. Han lagde vægt på Satans snarer, den dom, der ville komme over de ugudelige, og forløsningsplanen, som er givet gennem Guds Søn, og som gør det muligt for dem, der omvender sig, at vende tilbage til Guds nærhed.

Alma 12:1-7

Alma afslører Ze’ezroms ugudelige hensigter

Tænk på, hvordan man fanger et dyr med en snare: Man anbringer en løkke af reb rundt om noget mad. Når dyret rækker gennem løkken for at tage maden, strammes snaren til, og dyret bliver fanget.

Billede
reb bundet til en snare

Gennemgå, hvordan Ze’ezrom prøvede at fange Amulek i en snare i Alma 11:21-25. Da Alma havde opfattet Ze’ezroms hensigt og reageret på den, stillede Alma sig op og talte til Ze’ezrom og den skare, der var til stede (se Alma 12:1-2). Se efter de ord og udtryk i Alma 12:3-6, som Alma brugte til at beskrive Ze’ezroms taktikker, som Alma sagde kom fra djævelen (se Alma 12:5).

Hvordan var Alma ifølge Alma 12:3 i stand til at gennemskue Ze’ezroms plan?

Hvad sagde Alma i Alma 12:6, at djævelens hensigter var?

Alma forklarede, at Helligånden kan hjælpe os til at genkende modstanderens fristelser. I lektionen om Alma 11 lærte du, at hvis vi stoler på Helligånden, kan vi overvinde fristelser. Et vigtigt aspekt af at overvinde fristelse er, at Ånden hjælper os med at genkende fristelsen og den skade, den kan medføre. Vi kan derefter vælge at forblive rene og trofaste ved at undgå fristelsen. Har du oplevet noget, hvor Helligånden hjalp dig til at genkende og undgå en af djævelens fristelser?

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvad du kan og vil gøre for at øge din evne til at genkende og reagere på Helligåndens hvisken, så du kan genkende og undgå modstanderens »snarer«.

Alma 12:7-18

Amulek underviser om den endelige dom over hele menneskeheden

Tænk over, hvad du gerne vil arbejde med senere i livet. Beregn, hvor meget du skal betale for at få en uddannelse, så du kan få den nødvendige viden til at gøre det arbejde godt.

Billede
Ældste David A. Bednar

Læs følgende citat og se efter, hvilken pris ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, vi skal betale for at modtage åndelig kundskab: »Den åndelige forståelse, som I og jeg er blevet velsignet med at modtage, og som er blevet bekræftet i vores hjerte som værende sand, kan ganske enkelt ikke videregives til andre. Man er nødt til selv at betale prisen gennem flid og tilegnelse af viden gennem studium og også ved tro for at opnå og personligt ›besidde‹ sådan viden. Kun herved kan det, som forstanden ved, også føles i hjertet« (»Vær altid vågne og udholdende«, Liahona, maj 2010, s. 43).

Se efter tegn i Alma 12:7-8 på, at Ze’ezrom begyndte at blive villig til at betale den åndelige pris, der var nødvendig for at opnå åndelig kundskab. Hvad ser du, som indikerer, at Ze’ezrom var begyndt at ændre sit hjerte, så han kunne lære åndelige sandheder?

Når du læser Alma 12:9-11, så se efter, hvad Alma lærte Ze’ezrom angående opnåelse af åndelig kundskab. Det kan være en hjælp at vide, at »Guds hemmeligheder er åndelige sandheder, som kun kendes ved åbenbaring. Gud åbenbarer sine hemmeligheder for dem, der efterlever evangeliet« (»Guds hemmeligheder,« Guide til Skrifterne s. 68). Du kan eventuelt skrive denne definition i dine skrifter ud for Alma 12:9: I Alma 12:9 forklarede Alma, at Gud ville skænke en del af sit ord til menneskene. Hvad ville det være i forhold til?

Ifølge Alma 12:10-11, hvad er så forholdet mellem vores hjertes tilstand og det at modtage åndelige sandheder?

Hvad betyder det, at man »forhærder« sit hjerte (se Alma 12:10-11), og hvordan tror du en sådan tilstand kan ses i folks liv?

Almas budskab til Ze’ezrom belærer om følgende princip: Herren åbenbarer åndelige sandheder til os i forhold til den agtpågivenhed og flid, som vi udviser over for hans ord.

  1. Skriv i din skriftstudiebog en befaling eller et råd fra Herren, som du har stræbt efter at adlyde ved at udvise »agtpågivenhed og flid«. Hvordan har Herren velsignet dig med yderligere vejledning eller med hans hellige Ånds hvisken, fordi du har handlet ud fra det, som han har lært dig?

Da Alma havde forklaret, hvordan vi kan komme til erkendelse af åndelig sandhed, fortsatte han med at svare på de spørgsmål, som Ze’ezrom stillede i Alma 12:8 om, hvordan vi vil blive dømt. Se efter, hvad Alma belærte Ze’ezrom om angående opstandelse og dom i Alma 12:12-15. Udfyld de følgende tomme felter Vi vil blive holdt ansvarlige for Gud for vores , og .

Overvej følgende spørgsmål: Hvilken forskel vil det gøre i dine daglige valg, hvis du husker, at du skal stå til ansvar for dine ord, gerninger og tanker.

Markér krydshenvisningen i fodnote 14a til mesterskriftstedet Mosija 4:30 og læs eller citér Mosija 4:30.

  1. Henvis til det du skrev i din skriftstudiebog for opgave 1 i dagens lektion – om hvordan du kunne være mere lydhør over for Helligånden. Tilføj dine overvejelser om, hvordan det at forstå sit personlige ansvar over for Gud kan øge ens ønske om at opdage og undgå fristelser.

Alma 12:19-37

Alma forklarer, hvordan menneskeheden kan overvinde konsekvenserne af faldet gennem forløsningsplanen.

En overordnet hersker i Ammoniha ved navn Antiona troede ikke på, at mennesket kunne blive udødeligt og sagde, at faldet havde umuliggjort det (se Alma 12:20-21). Søg i versene fra Alma 12, som står i det følgende skema, og skriv det, som Alma belærte om i kolonnerne under overskrifterne:

Konsekvenserne af faldet (Alma 12:22, 24)

Hvad Gud gjorde for at tilvejebringe vores forløsning (Alma 12:24-25, 28-33)

Hvad vi skal gøre for at blive forløst (Alma 12:24, 30, 34, 37)

Billede
På vej ud af Edens have
  1. Når du er færdig med at udfylde skemaet, så besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan hjælper Jesu Kristi forsoning os til at overvinde konsekvenserne af faldet?

    2. Hvad sagde Alma ifølge Alma 12:24, at formålet med livet er nu, hvor Frelseren hare gjort det muligt at overvinde konsekvenserne af faldet?

Billede
Ældste L. Tom Perry

Udtrykket »prøvetilstand« i Alma 12:24 bruges kun af Alma i Mormons Bog (se også Alma 42:4, 10, 13). Ældste L. Tom Perry fra De Tolv Apostles Kvorum har beskrevet denne prøvetid: »Det primære formål med jordelivet er at tillade vores ånd, som har eksisteret fra før denne verden blev til, at blive forenet med vores legeme for en tid med store muligheder i en dødelig tilstand. Foreningen af de to giver os det privilegium at kunne vokse, udvikles og modnes, som vi kun kan, med ånd og legeme forenet. Med vores legeme kommer vi igennem en vis mængde prøver, der kaldes livets prøvestand. Det er en lære- og prøvetid for at kunne bevise, at vi er værdige til evige muligheder. Det er alt sammen en del af vor Faders guddommelige plan for sine børn« (se Stjernen, juli 1989, s. 12).

Alma vidnede om, at jordelivet er en tid, hvor vi skal berede os til at møde Gud. Du kan eventuelt markere det udtryk, der belærer om denne lærdom, i Alma 12:24. Læs Alma 34:32 og lav en krydshenvisning til Alma 12:24.

  1. For at anvende det, som du har lært, så besvar et eller begge af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan hjælper det dig, at du kender formålet med jordelivet?

    2. Hvordan hjælper din tro på Jesu Kristi forsoning dig i din jordiske prøvestand?

Læs Alma 12:33-35 og læg mærke til forskellen på, hvad der vil ske med dem, der omvender sig, og dem der ikke omvender sig. Det kan hjælpe dig til bedre at forstå disse vers, hvis du ved, at for at gå ind til Herrens hvile skal man modtage forladelse for sine synder og til sidst indtræde i herligheden, hvor Herren bor (se L&P 84:24).

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 12 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: