Seminar
Del 25, dag 1, 3 Nefi 11:18-3 Nefi 12


Del 25, dag 1

3 Nefi 11:18-12:48

Indledning

Efter at de mennesker, der var ved templet i landet Overflod, hver især havde følt mærkerne efter sårene i Jesu Kristi side, hænder og fødder, gav Frelseren Nefi og andre bemyndigelse til at døbe. Frelseren advarede folket om at undgå strid og lovede, at de, der efterlever evangeliet, vil arve Guds rige. Han lærte dem også, hvordan de kunne modtage hans evangeliums velsignelser og bad dem påvirke andre positivt. Frelseren erklærede, at han havde opfyldt moseloven, og han gav folket en højere lov for at forberede dem til at blive ligesom han og vor himmelske Fader.

3 Nefi 11:18-30

Jesus Kristus giver Nefi og andre bemyndigelse til at døbe og fordømmer strid

Kan du huske, hvad du tænkte og følte, da du forberedte dig på at blive døbt, eller har du set en ven eller et familiemedlem forberede sig på at blive døbt? Mange mennesker har spørgsmål såsom: »Hvem kan døbe mig?« og »Hvordan bliver dåbsordinancen udført?« Overvej, hvordan du kunne besvare disse spørgsmål.

Da du studerede 3 Nefi 11:1-17, lærte du om Jesus Kristus, da han viste sig for »Nefis folk, [der] var forsamlet rundt omkring templet, som lå i landet Overflod« (3 Ne 11:1). Disse folk følte mærkerne efter hans sår og blev personlige vidner til hans opstandelse og guddommelighed. Lige efter den oplevelse underviste Frelseren dem om dåb, deriblandt hvem, der kan døbe, og hvordan dåb bør foregå.

Læs 3 Nefi 11:18-22, 24-25 og skriv et svar på spørgsmålet: »Hvem kan døbe mig?«

Vi lærer følgende ud fra det, der står i 3 Nefi 11, om, hvad Frelseren sagde og gjorde: Dåb skal udføres af en person, der har den rette myndighed. Nutidig åbenbaring tydeliggør, at dåb kun må udføres af en person, der har embedet præst i Det Aronske Præstedømme (se L&P 20:46) eller som har Det Melkisedekske Præstedømme (se L&P 20:38-39; 107:10-11). Udover det skal han handle under ledelse af en præstedømmeleder, der har de nødvendige præstedømmenøgler til at bemyndige ordinancen (såsom biskop, grenspræsident, missionspræsident eller generalautoritet).

Læs 3 Nefi 11:23-27 og skriv et svar på spørgsmålet: »Hvordan bliver dåbsordinancen udført?«

Billede
Dåb
  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du tror, at dåb skal udføres på den måde, som Herren har beskrevet. Hvad sker der, hvis ordene til dåbsordinancen ikke bliver sagt korrekt, eller hvis personen, der bliver døbt, ikke bliver sænket helt ned under vandet?

  2. Besvar et eller flere af følgende spørgsmålssæt i din skriftstudiebog:

    1. Hvad kan du huske som grund til, at du blev døbt, og om selve dåben? Hvem døbte dig? Hvor gammel var du? Hvordan havde du det, da du blev døbt? Hvad betyder det for dig at blive døbt af en person, der besidder den rette myndighed, og på den rette måde, som Herren har beskrevet?

    2. Har du for nylig set nogen blive døbt? Hvad tænkte du i den forbindelse?

    3. Hvis du er præst i Det Aronske Præstedømme, hvordan har du det med, at du har myndighed til at døbe? Hvis du har haft mulighed for at døbe nogen, hvordan havde du det da, og hvad lærte du af denne oplevelse?

Herren fortalte folket, som der står i 3 Nefi 11:28-30, at de ikke skulle mundhugges med hinanden eller strides (skændes) om dåb eller andre læresætninger. Han underviste dem i, at strid er fra djævelen, og det skal afskaffes.

3 Nefi 11:31-41

Jesus Kristus bekendtgør sin lære

Tænk på noget, du har gjort i dag (en handling), som fik en positiv konsekvens. Skriv, hvad du gjorde og konsekvensen af det på de rette steder i følgende diagram. Tænk derefter på noget, du har gjort i dag, som fik en negativ konsekvens.

Billede
arrow

Forholdet mellem en handling og en konsekvens bliver nogle gange kaldt for høstens lov. Nutidig åbenbaring beskriver det på følgende måde: »For hvad I end sår, det skal I også høste; hvis I derfor sår det gode, skal I også høste det gode som jeres belønning« (L&P 6:33).

Læs 3 Nefi 11:31 og se, hvad Jesus Kristus sagde, han ville kundgøre for folket.

  1. Som der står i 3 Nefi 11:32-39, så kundgjorde Jesus Kristus sin lære, som »Faderen har givet til [ham]« (3 Ne 11:32). Lav følgende skema i din skriftstudiebog: Læs hver skriftstedshenvisning og find de handlinger og konsekvenser, som ifølge Jesus Kristus knyttede sig til hans lære. Skriv det, du lærer, i skemaet i din skriftstudiebog.

    Handlinger

    Konsekvenser

    3 Nefi 11:32-34

    3 Nefi 11:35-36

    3 Nefi 11:37-38

    3 Nefi 11:39-40

Ifølge dit skema, hvilke handlinger er så de vigtigste, som Jesus Kristus har lært os, at alle vor himmelske Faders børn skal gøre for at komme ind i himmeriget?

Du har måske bemærket, at der i 3 Nefi 11:32 står, at Helligånden aflægger vidnesbyrd om vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Tænk over, hvornår Helligånden sidst vidnede for dig om vor himmelske Fader og Jesus Kristus og deres kærlighed til os.

3 Nefi 12:1-16

Jesus Kristus underviser skaren i de velsignelser, vi modtager, når vi efterlever hans evangelium

Billede
Jesus underviser på den vestlige halvkugle

Færdiggør følgende sand-falsk-quiz ved at sætte en cirkel om svarene herunder:

  • Vor himmelske Fader ønsker, vi skal være fuldkomne.

  • Det er nødvendigt, at vi bliver fuldkomne i dette liv for at kunne komme ind i det celestiale rige.

  • Vi kan blive fuldkomne.

For at tjekke svarene, så læs først 3 Nefi 12:48. (Det er et mesterskriftsted. Du kan eventuelt markere det på en særlig måde, så du senere kan finde det).

Billede
Ældste Russell M. Nelson

Hvordan er det muligt at blive fuldkommen? Ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum sagde følgende om befalingen om at være fuldkommen: »Vi behøver ikke blive fortvivlede, hvis vores oprigtige stræben mod fuldkommenhed synes så besværlig og endeløs. Fuldkommenheden venter. Den kan først blive fuldstændig efter opstandelsen og kun igennem Herren. Den venter alle, som elsker ham og holder hans bud« (se »Fuldkommengørelse venter« Stjernen, jan. 1996, s. 88).

Overvej følgende spørgsmål: Hvad tror du, det betyder, at man kun kan blive fuldkommen »igennem Herren«?

Se igen på den sand-falsk-quiz, du lavede, og ret svarene i forhold til det, som du har lært af 3 Nefi 12:48 og ældste Nelsons udtalelse.

Jesu Kristi belæringer i 3 Nefi 12-14 bliver nogle gange omtalt som »tempelprædikenen«, fordi den minder om og ofte øger vores forståelse af Frelserens velkendte bjergprædiken (se Matt 5-7). Præsident Harold B. Lee har sagt: »I Mesterens bjergprædiken gav han os en slags åbenbaring om sine egne egenskaber, som var fuldkomne, eller man kan kalde det en slags ›selvbiografi, hvor enhver stavelse var nedskrevet i gerninger‹, og ved at gøre det har han givet os en rettesnor for vores eget liv« (Decisions for Successful Living, 1973, s. 56). Når du studerer 3 Nefi 12-14, så se efter, hvordan Frelseren ønsker, at du skal stræbe efter at blive fuldkommen.

Ligesom i bjergprædikenen begyndte Frelseren sin prædiken til nefitterne med adskillige saligprisninger – erklæringer om de velsignede og glædelige forhold for dem, der er trofaste (se 3 Ne 12:1-12). Se efter, når du læser dem, hvilke egenskaber Frelseren opfordrer os til at udvikle, og hvilke velsignelser, han lover os, hvis vi gør det. Når du læser, kan du eventuelt markere disse egenskaber og de lovede velsignelser. Det kan være en hjælp at vide, at fattige i ånden (3 Ne 12:3) betyder at være ydmyg og afhængig af Herren, at når man sørger (3 Ne 12:4) henviser det til at føle sorg over sine synder, hvilket fører til omvendelse, og de, der er sagtmodige (3 Ne 12:5), kan betyde dem, der er ydmyge og milde, som underkaster sig Guds vilje eller som er tålmodige og udholder prøvelser uden bitterhed.

  1. Find en egenskab, som du lige har læst om, som du stræber eller vil stræbe efter at opnå. Skriv i din skriftstudiebog, hvilke velsignelser du modtager eller håber at modtage, når du udvikler den egenskab.

Af de mange sandheder i 3 Nefi 12:1-12 lærer vi, at hvis vi lever i overensstemmelse med Jesu Kristi lærdomme, vil vi blive velsignet og forberedt til at indtræde i himmeriget. Når vi gør det, vil vi også være et eksempel eller et lys for verden (se 3 Ne 12:14-16).

3 Nefi 12:17-48

Jesus Kristus underviser skaren i den højere lov, som vil hjælpe dem til at blive ligesom ham og vor himmelske Fader

Jesus Kristus underviste nefitterne i, hvordan de kunne komme til ham ved at omvende sig og adlyde hans befalinger (se 3 Ne 12:19-20). I sidste del af 3 Nefi 12 henviste han til dele af moseloven og underviste derpå i en højere lov. Han introducerede moseloven med udtryk såsom: »I har hørt, at det er blevet sagt af dem fordum« eller: »Der står skrevet«. Han introducerede den nye og højere lov, som han ønsker, at vi efterlever i vore dage, med udtrykket: »Sandelig siger jeg jer …«

  1. Læs de følgende skriftstedshenvisninger og skriv i din skriftstudiebog, hvilken opførsel, Frelseren sagde, ville føre til fuldkommenhed:

    1. 3 Nefi 12:21-22. Det kan være en hjælp at forstå, at ordet raka er et nedsættende ord, der udtrykker foragt, åbent mishag eller had.

    2. 3 Nefi 12:23-24. Brug fodnote 24a til at finde ud af, hvad det betyder at blive forligt med nogen.

    3. 3 Nefi 12:25. Det kan være en hjælp at forstå, at det »at blive enig med din modpart« henviser til hurtigt at løse konflikter med andre og ikke lade dem gnave og blive til større problemer. Ældste David E. Sorensen sagde, da han tjente som medlem af De Halvfjerds: »Der er ikke noget sted, hvor dette princip gælder mere end i vores familie« (se »Tilgivelse vil ændre bitterhed til kærlighed«, Liahona, maj 2003, s. 11).

    4. 3 Nefi 12:27-30. Det kan være en hjælp at vide, at begære henviser til et upassende, ugudeligt og selvisk ønske.

    5. 3 Nefi 12:38-42.

    6. 3 Nefi 12:43-45.

Et princip, vi kan lære af disse vers i 3 Nefi 12, er: Når vi kommer til Kristus og holder hans befalinger, kan vi blive mere ligesom han og vor himmelske Fader, som er fuldkomne.

Billede
Præsident James E. Faust

Selvom vi ikke bliver fuldkomne i dette liv, så har præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab forklaret, at vi skal stræbe efter at gå fremad mod fuldkommenhed for at være i stand til at opnå det i det næste liv: »Fuldkommenhed er et evigt mål. Selvom vi ikke kan blive fuldkomne i livet på jorden, er det en befaling, at vi stræber efter at blive det, hvilket vi til syvende og sidst, gennem forsoningen, kan holde« (se Liahona, juli 1999, s. 22).

Billede
scripture mastery icon
Mesterskriftsted 3 Nefi 12:48

  1. Se, om du kan lære 3 Nefi 12:48 udenad. Skriv skriftstedet i din skriftstudiebog, når du tror, at du har lært det udenad.

Husk, at Herren ikke forventer, at vi er fuldkomne i alt i vores jordiske liv, men når vi flittigt stræber efter at følge ham og tage del i forsoningens velsignelser, kan vi i sidste ende blive fuldkomne.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 11:18-12:48 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: