Seminar
Del 19, dag 3: Alma 37


Del 19, dag 3

Alma 37

Indledning

Alma fortsatte, som det står optegnet i Alma 37, med at give sin søn Helaman råd og gav ham ansvaret for de hellige optegnelser. Han mindede Helaman om, at skrifterne allerede havde været middel til at bringe tusindvis af lamanitter til Herren, og han profeterede, at Herren havde andre store hensigter med optegnelserne i fremtiden. Alma fortalte sin søn, hvad han skulle undervise folket i, og han lærte Helaman vigtigheden af at se til Jesu Kristi ord for vejledning ved at sammenligne Frelserens ord med liahonaen.

Alma 37

Alma betror Helaman optegnelserne, fortæller ham, at han skal holde befalingerne og minder ham om, hvordan liahonaen virkede i forhold til tro

Overvej følgende diagram:

Billede
pil

Tænk på to eller tre små ting, som har revolutioneret verden som for eksempel elpæren. Tænk på nogle små ting, som har gjort en stor forskel til det bedre i dit liv. Skriv to af de små ting i venstre side af diagrammet ovenfor. Skriv nogle få ord på den højre side, som beskriver den store effekt, disse små ting har haft på dit liv.

Som der står i Alma 37, så forberedte Alma sin søn Helaman på at blive den næste vogter af de hellige optegnelser. Alma lærte Helaman et princip om den rolle små og enkle ting har i Herrens plan. Læs Alma 37:6-7 og færdiggør følgende princip: For at opnå sine evige formål virker Herren ved .

Læs Alma 37:1-7 og se efter, hvad Alma beskrev som små og enkle ting. Søg også i Alma 37:8-10 og se efter, hvordan bronzepladerne (som indeholdt skrifterne) førte til store ting for folkene i Mormons Bog. Når du læser, så markér i dine skrifter, hvilke af disse velsignelser du også har modtaget gennem dit eget skriftstudium.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Nævn to eller tre måder, hvorved skriften har bevirket, at der er sket store ting i dit liv.

I Alma 37:13-16 står det råd, som Alma gav til Helaman, da han gav ham ansvaret for optegnelserne. Studér disse vers og se efter principper, som Alma underviste i. Et af disse principper er: Hvis vi adlyder Herrens befalinger, så vil vi have fremgang. Tænk over, hvordan dette princip relaterer til diagrammet i begyndelsen af denne lektion.

Som der står i Alma 37:35-47, så gav Alma Helaman besked om at undervise folket i at overvinde ugudelighed og fristelse gennem tro på Jesus Kristus. Nedenfor er et oplæg til to lektioner, der dækker over disse belæringer. Studér hver lektion og de tilhørende skriftsteder. Forbered dig derefter på at undervise et familiemedlem, hele din familie (måske som en del af lektionen til en familieaften) eller en ven i en af disse lektioner. Du kan eventuelt tilpasse lektionen alt efter, hvem og hvor du underviser. Fastsæt et tidspunkt og undervis i lektionen på den pågældende dag. Medbring også oplægget til lektionen til din næste hjemmestudieklasse og vær forberedt på at blive bedt om at undervise klassen i lektionen.

Lektion 1 – Alma 37:35-37

Forklar dem, du underviser, at det er almindeligt for dem, der planter et træ at binde eller fastspænde et ungt træ til en pæl og derefter fjerne støtten senere, når træet er blevet større. Spørg: Hvorfor tror I, at træet har brug for en pæl som støtte, mens det er ungt og vokser?

Læs følgende oplevelse fra præsident Gordon B. Hinckley:

Billede
skævt træ

Præsident Gordon B. Hinckley plantede et ungt træ tæt på sit hjem kort tid efter, at han var blevet gift. Han ofrede det ikke megen opmærksomhed, som årene gik. En dag bemærkede han, at træet var misdannet og hældte mod vest, fordi vindene fra øst havde bøjet det, mens det var ungt og smidigt. Han gik ud og prøvede at skubbe det op i rank stilling, men stammen var for tyk. Han forsøgte med et reb og trisser at rette det op, men det gav sig ikke. Til sidst tog han en sav og savede de store grene på vestsiden af, hvilket efterlod et grimt ar. Han sagde senere om det træ:

Billede
beskåret træ

»Der er gået mere end et halvt århundrede, siden jeg plantede det træ. Min datter og hendes familie bor der nu. Forleden dag så jeg igen til træet. Det er stort. Dets form er bedre. Det står virkelig godt til huset. Men dets ungdoms frustration var alvorlig, og min behandling for at rette det op var brutal.

Billede
træ med arret stamme

Da det oprindelig blev plantet, ville et stykke snor have været nok til at holde det på plads imod vindens kraft. Jeg kunne og burde have bundet det op med sådan en snor uden større anstrengelse. Men jeg gjorde det ikke, og det bøjede sig for de kræfter, som kom imod det« (»Tilskynd barnet til at følge den vej, det skal gå«, Stjernen, jan. 1994, s. 56).

Billede
ungt træ med støtte

Få nogen til at læse Almas råd til Helaman i Alma 37:35 og tal om, hvordan disse vers relaterer til præsident Hinckleys oplevelse med træet. (Alma 37:35 er et mesterskriftsted. Du kan eventuelt markere det på en særlig måde, så du senere kan finde det).

Indbyd dem, du underviser, til at komme med et princip, der sammenfatter Alma 37:35. (Det kunne være noget lig: Vi bør i vores ungdom lære at holde Guds befalinger). Du kan eventuelt stille et eller flere af følgende spørgsmål:

  • Hvilken forskel tror du, at det ville gøre for folk, hvis de lærte at holde Guds befalinger, mens de var unge?

  • På hvilke måder har det gjort en forskel for dig at have holdt befalingerne, mens du var ung?

  • Kan du komme i tanke om nogen, der blev velsignet livet igennem, fordi de havde lært at holde befalingerne, da de var unge? Hvordan blev disse personer velsignet?

Bed en om at læse Alma 37:36-37 højt og se efter specifikke råd, som kunne hjælpe en person til at holde befalingerne. Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvordan ville det hjælpe jer med at holde befalingerne, hvis I dagligt fulgte dette råd?

  • På hvilke måder prøver I at sætte Herren først i jeres tanker og handlinger? Hvordan kan I blive bedre?

  • Hvilke løfter har de, der er bønsomme, fået?

Bær dit vidnesbyrd om, hvordan det at rådføre dig med Herren har hjulpet dig til at holde befalingerne. Tilskynd dem, du underviser, til at følge Almas ord om at rådføre sig med Herren.

Lektion 2 – Alma 37:38-45

Billede
Liahonaen

Spørg dem, du underviser, om de ved, hvad det kompas, som Herren gav Lehis familie, og som hjalp dem på deres rejse til det forjættede land, hed. Bed derpå en elev om at læse Alma 37:38. Forklar, at Alma henviste til liahonaen for at undervise Helaman i et vigtigt princip om, hvordan Herren vejleder sine børn.

Bed dem du underviser om at besvare følgende spørgsmål ved at læse de nævnte vers og søge efter svar:

  • Hvordan fungerede liahonaen ifølge Alma 37:38-40?

  • Hvorfor holdt liahonaen nogle gange op med at virke ifølge Alma 37:41-42?

  • Hvordan kan liahonaen sammenlignes med Kristi ord ifølge Alma 37:43-45?

Forklar, at ordene skygge og sindbillede (Alma 37:43, 45) betyder, at noget bliver brugt som et symbol på et større begreb. For eksempel er Lehis families lydighed eller ulydighed mod liahonaens vejledning et symbol på vores valg om at være lydige eller ulydige imod Kristi ord. Ligesom Lehis familie nåede til det forjættede land ved at følge liahonaen, så vil vi modtage evigt liv, når vi følger Kristi ord.

Bed en elev om at forklare, hvor vi kan finde Jesu Kristi ord. (Nogle mulige svar kan være i skrifterne, de nutidige profeters ord, en patriarkalsk velsignelse og Åndens tilskyndelser).

Spørg: Hvilke principper underviste Alma Helaman i ved at bruge eksemplet med liahonaen? (Svarene kan være noget lignende det følgende princip: Hvis vi giver agt på Jesu Kristi ord, vil de lede os til at modtage evigt liv). Du kan eventuelt bære dit vidnesbyrd om, at vi vil få store velsignelser i vores liv, hvis vi lytter til og adlyder Herrens ord.

  1. Skriv i din skriftstudiebog nogle få sætninger, der beskriver, hvad du har lært ved at studere lektionen, du valgte at undervise i.

  2. Skriv følgende i din skriftstudiebog: Jeg har besluttet at undervise i Alma 37: (skriv de vers, som du vil undervise i). Jeg vil undervise (skriv hvem du har valgt at undervise) den (skriv den dato, som du har valgt til at undervise i lektionen).

Billede
scripture mastery icon
Mesterskriftsted – Alma 37:35

Markér Alma 37:35. Prøv at lære verset udenad. Fremsig det derefter for dine forældre eller en anden voksen, som du har tillid til. Stil personen følgende spørgsmål:

  • Hvordan har lydighed mod Guds befalinger hjulpet dig i dit liv?

  • Hvilket råd vil du give mig, som kan hjælpe mig til at være vis i min ungdom?

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvad du har lært fra den person, som du talte med om Alma 37:35.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 37 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: