Seminar
Del 24, dag 3, 3 Nefi 6-10


Del 24, dag 3

3 Nefi 6-10

Indledning

Efter nefitternes og lamanitternes mirakuløse udfrielse fra gadiantonrøverne havde de fred i tre år. Så opstod der stolthed, klasseforskelle og forfølgelser, der førte til stor ugudelighed, og til sidst blev den nefitiske regering tilintetgjort. Tegnene på Jesu Kristi død i Jerusalem omfattede store ødelæggelser af mange nefitiske byer, og mange ugudelige indbyggere blev dræbt. Mørke lagde sig over landet i tre dage. Midt i mørket talte Frelseren og indbød folket til at vende tilbage til sig. Da mørket spredte sig, vendte folkets sorg sig til glæde, og de priste Jesus Kristus.

3 Nefi 6-7

Nefitterne bliver stolte, Kirken splittes op, hemmelige sammensværgelser tilintetgør regeringen og folket deler sig i stammer

Tænk på et tidspunkt, hvor du skulle beslutte, om du ville følge profeten eller ej. Nogle af nefitterne oplevede, som der står i 3 Nefi 6-7, de tragiske følger af at forkaste profeterne, mens andre oplevede velsignelserne ved at omvende sig og lytte til Herrens udvalgte tjenere.

Som du læser i 3 Nefi 5, omvendte nefitterne sig og tjente flittigt Gud og blev på guddommelig vis udfriet fra gadiantonrøverne. Nefitterne havde derefter fremgang en kort periode. Men mange blev hurtigt stolte, hvilket skabte splittelse i Kirken. Profeter blev sendt ud for at forkynde om folkets ugudelighed, men dommerne tog dem og slog dem i hemmelighed ihjel (se 3 Ne 6:4-23). I løbet af cirka seks år »overgav [folket] sig til Satans magt« (3 Ne 7:5) og blev så ugudeligt, at de kæmpede imod al retfærdighed. Hemmelige sammensværgelser ødelagde landets regering og fik folket til at dele sig op i stammer.

På trods af folkets ugudelighed fortsatte Nefi med at vidne om deres synder og kalde dem til omvendelse (se 3 Ne 7:15-20). Læs 3 Nefi 7:21-22 og markér nogle få eksempler på, hvordan folket blev velsignet, fordi de fulgte Nefi. I disse vers lærer vi, at hvis vi vil omvende os og følge Herrens tjenere, vil vi nyde godt af Helligåndens indflydelse i vores liv.

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor du fulgte et råd fra profeten eller andre præstedømmeledere. Hvordan blev du velsignet ved at gøre det?

3 Nefi 8:1-18

Stor ødelæggelse opfylder tegnene på Jesu Kristi død

Forestil dig dagen for Jesu Kristi andet komme. Hvordan tror du, at du vil have det, når den tid kommer? På samme måde havde nefitterne i lang tid ventet på Jesu Kristi komme. Lamanitten Samuel havde profeteret om de tegn, der ville komme, når Jesus Kristus døde (se Hel 14:20-27). Læs 3 Nefi 8:3-4 og læg mærke til, hvor forskelligt nogle af nefitterne havde det med tegnene.

Læs 3 Nefi 8:5-7 og læg mærke til, hvad der skete i det 34. år efter den dato, hvor tegnene på Frelserens fødsel havde været der. Skim 3 Nefi 8:8-18 og se efter, hvad der skete med indbyggerne i de byer, der blev ramt af storm og de efterfølgende jordskælv. Læs 3 Nefi 10:11-12 og markér, hvem der var i stand til at overleve den ødelæggelse. Selvom de overlevende var den »mere retfærdige del« af nefitterne, skulle de stadig omvende sig og komme til Jesus Kristus.

  1. Brug en side i din skriftstudiebog og skriv en avisartikel om begivenhederne i 3 Nefi 8:5-18. Sørg for, at der er en overskrift, tegn en tegning og skriv en beretning om ødelæggelsen.

3 Nefi 8:19-25

Mørke lægger sig over landet i tre dage

Tænk på et tidspunkt, hvor du var et helt mørkt sted, såsom en hule eller et rum uden vinduer og nogen slukkede for lyset (eller forestil dig, hvordan det vil være). Hvordan var det at være et mørkt sted, hvor du intet kunne se? Læs 3 Nefi 8:19-23 og se efter, hvad der fulgte, da stormene og ødelæggelserne havde lagt sig. (Du kan eventuelt markere ord eller udtryk, der viser, hvor mørkt der virkelig var).

Læs 3 Nefi 8:24-25 og find det, som nefitterne sagde ville have forhindret, at så mange af deres folk blev dræbt og tilintetgjort.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan er konsekvenserne af synd ligesom at være i mørke?

    2. Hvordan er omvendelse ligesom at lade lys komme ind i et mørkt rum?

3 Nefi 9:1-14

I mørket indbyder Jesus Kristus dem, der har overlevet ødelæggelsen, til at omvende sig og komme til sig

I løbet af de tre dage med mørke talte Frelseren til dem, der var blevet skånet. Læs 3 Nefi 9:1-2, 7 og se efter, hvad Frelseren sagde var årsag til, at denne ødelæggelse fandt sted blandt folket. Læs derefter 3 Nefi 9:13-14 og se efter, hvad Frelseren sagde for at trøste folket i deres lidelser. Du kan eventuelt markere de dele af versene, der betyder noget for dig.

Ældste C. Scott Grow fra De Halvfjerds vidnede om, at Frelseren indbyder alle til at komme til sig og blive helbredt:

Billede
Ældste C. Scott Grow

»Jesus Kristus er vores sjæls storslåede læge. Med undtagelse af de synder, der fører til fortabelse, findes der ingen synd eller overtrædelse, smerte eller sorg, som ikke er omfattet af hans forsonings helbredende magt.

Når vi synder, fortæller Satan os, at vi er fortabte. Derimod tilbyder vor Forløser forløsning til alle – uanset hvad vi har gjort forkert – selv til dig og mig« (»Forsoningens mirakel«, Liahona, maj 2011, s. 109).

Frelserens invitation i 3 Nefi 9:13 om at komme til ham og blive helbredt gælder os alle. For at Frelseren kan helbrede os, må vi tage imod hans opfordring og komme til ham og omvende os fra vore synder.

  1. Skriv i din skriftstudiebog noget i dit liv, som kunne få gavn af Frelserens helbredende kraft. Hvad skal du gøre for at invitere ham til at helbrede dig?

3 Nefi 9:15-22

Frelseren forkynder, at moseloven er opfyldt gennem hans sonoffer

Som en del af moseloven, som nefitterne indtil nu havde fulgt, havde Herren befalet sit folk at ofre dyr af forskellig art som sindbillede på det ultimative offer, han i sidste ende ville yde gennem sit sonoffer. Brug Frelserens ord i 3 Nefi 9:17 til at færdiggøre følgende sætning: »Ved mig tilvejebringes forløsningen, og i mig er

Frelseren erklærede, at alle moselovens ceremonier, love, ritualer og symboler, som folket havde fået for at vise hen til ham, blev opfyldt, da han sonede for os. Læs 3 Nefi 9:19 og find det, som Frelseren erklærede, at nefitterne ikke længere skulle ofre. Se derefter i 3 Nefi 9:20 og markér, hvad de skulle bringe som offer i stedet.

Hvad tror I, det betyder at komme med et offer af »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«? En angerfuld ånd er en, der er ydmyg, villig til at lære og angrende. For at få en større forståelse af, hvad det betyder at have et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, så læs følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum og markér de ord, som han bruger til at definere »sønderknust hjerte« og »angerfuld ånd«:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»I fordums tid, da mennesker ønskede at tilbede Herren og søge hans velsignelser, bragte de ofte en gave … Når I søger omvendelsens velsignelse, kan I ofre jeres sønderknuste hjerte og angerfulde ånd eller jeres sønderknuste eller lydige ånd til Herren som en gave. Det er i virkeligheden jer selv, som er en gave – det som I er, og det som I er ved at blive.

Er der noget i jer eller i jeres liv, som er urent eller uværdigt? Når I fjerner det, er det en gave til Frelseren. Er der en god vane eller kvalitet, som mangler i jeres liv? Når I gør det til en del af jeres karakter, giver I Herren en gave” (se »Når du engang omvender dig«, Liahona, maj 2004, s. 12).

Læs 3 Nefi 9:21-22 og se efter, hvordan Frelseren sagde, vi skulle være for at komme til ham.

  1. Tænk på nogle børn, du kender. Beskriv i din skriftstudiebog nogle karaktertræk, som små børn har, og som vi skal have for at kunne komme til Frelseren.

Billede
Hvornår vidste han det

Færdiggør følgende princip med passende ord og udtryk, du finder i 3 Nefi 9:13-14, 20-22: Hvis vi kommer til Jesus Kristus med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, vil han . (Der er flere rigtige svar).

  1. Besvar følgende spørgsmål som en hjælp til at anvende denne sandhed:

    1. Hvilke holdninger kan afholde os fra at tilbyde vores sønderknuste hjerte og angerfulde ånd til Herren?

    2. Hvordan har du set Herren velsigne dig, når du er kommet til ham med et angrende hjerte og en lydig ånd?

    3. Hvordan kan du bedre tilbyde et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd til Herren?

3 Nefi 10

Herren lover at samle sit folk, som en høne samler sine kyllinger

Billede
Hvor mange gange

Efter folket havde hørt Frelserens røst, var de så forbavsede, at der var stille i landet i mange timer. Så talte røsten igen til folket (se 3 Ne 10:1-3). Læs 3 Nefi 10:4-6 og find det, som Frelseren sagde, han prøvede at gøre for at beskytte og nære folket. Markér det løfte, som Herren gav i vers 6 til dem, der ville omvende sig og komme til ham med hjertets faste forsæt.

Frelseren brugte metaforen med en høne, der samler sine kyllinger under sine vinger for at beskytte dem mod fare. Tænk på, hvordan Frelseren er ligesom en høne, der prøver at beskytte sine kyllinger mod fare. Udover det, hvorfor var hele Israels hus ifølge 3 Nefi 10:4-6 ikke samlet?

Læs 3 Nefi 10:8-10 og se efter, hvad der skete, da folket hørte Frelserens røst.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 6-10 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: