Seminar
Del 29, dag 4, Eter 3


Del 29, dag 4

Eter 3

Indledning

Herren spurgte Jereds bror: »Hvad vil I, at jeg skal gøre, for at I kan have lys i jeres fartøjer?« (Eter 2:23). Som svar forberedte Jereds bror omhyggeligt 16 sten og bad ydmygt om, at Herren ville røre ved dem, »så de kan lyse i mørket« (Eter 3:4). På grund af Jereds brors store tro så han Frelserens finger, da Frelseren rørte ved stenene. Herren viste sig derefter for Jereds bror og befalede ham at skrive, hvad han havde set og hørt.

Eter 3:1-20

Herren rører ved stenene for at give lys til jereditternes fartøjer, og han viser sig for Jereds bror

Hvilke eksempler kan du give på, hvad du og andre unge oprigtigt beder om? Vælg en af disse ting og skriv den her:

Studér Jereds brors eksempel i Eter 3 og find det, der ville hjælpe dig eller en ven til at få hjælp fra Herren.

Tænk over Jereds brors bøn til Herren om at give lys til fartøjerne og Herrens svar til ham. Gennemgå Eter 2:22-3:1 Skriv dernæst en billedtekst til hvert af følgende billeder, der beskriver det, Jereds bror selv gjorde for at løse problemet med lys.

Billede
mand med ild og redskaber

Billede
mand, der klatrer i bjerge

  1. Skriv i din skriftstudiebog om det, der gør indtryk på dig ved Jereds brors forsøg på at løse problemet med lys i fartøjerne. Selvom Jereds bror gjorde en ekstra indsats, så tænk over, hvor godt hans udsmeltede sten ville have lyst op uden Herrens hjælp.

Læs Eter 3:2-5 og gør følgende:

  • Find eller markér udtryk, der viser, at Jereds bror var ydmyg og erkendte, at han var afhængig af Gud. Det kan være en hjælp at vide, at udtrykket »vor natur [er] blevet bestandig ond« henviser til vores syndefulde tilstand her på jorden. På grund af Adams fald er vi fysisk adskilt fra Gud. Vi er også tilbøjelige til at synde. Uden guddommelige hjælp ville vi aldrig kunne vende tilbage til Guds nærhed.

  • Find det, som Jereds bror bad Herren om at gøre.

  • Find eller markér det, som Jereds bror vidnede om, han vidste om Gud.

Billede
Jereds bror ser Herrens finger
  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilket bevis kan du finde i Eter 3:1-5 på, at Jereds bror havde tro på, at Herren kunne hjælpe ham med at løse sit problem?

    2. Hvordan kan hans eksempel hjælpe dig til at indse din afhængighed af Herren, når du beder om hans hjælp?

Læs følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum, der fremhæver Jereds brors tro: »Gud må sandelig, såvel som læseren, føle sig rørt af den barnlige uskyld og inderlighed i denne mands tro. ›Se, o Herre, du kan gøre dette‹ (Eter 3:5). Der findes måske ikke nogen linje i hele skriften, som er udtalt med større kraft og tro end denne mands …. Hvor usikker profeten end er på sin egen evne, har han ingen usikkerhed omkring Guds kraft« (»Rending the Veil of Unbelief« i Nurturing Faith through the Book of Mormon: The 24th Annual Sidney B. Sperry Symposium, 1995, s. 12).

Læs Eter 3:6 og forestil dig, hvordan det må være at befinde sig i den situation, der beskrives i dette vers.

Læs Eter 3:9 og se efter, hvorfor Herren var villig til at røre ved stenene, og hvorfor Jereds bror var i stand til at se Herrens finger.

Afslut følgende udtalelse i forhold til det, du indtil videre har lært i Eter 3: Når vi ydmygt påkalder Herren, svarer han os i forhold til vores og sin vilje.

  1. Besvar et eller begge af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Kig på det, du skrev i begyndelsen af denne lektion om, hvad du eller andre unge beder om. Hvordan kan en person udvise tro på Herren, når vedkommende søger Herrens hjælp og vejledning i den situation?

    2. Hvad har du oplevet i dit liv, der har ført dig til at kende sandheden i princippet om, at når vi ydmygt påkalder Herren, vil han besvare os i henhold til vores tro og hans vilje?

Brug et øjeblik og vurdér for dig selv, hvor meget du stoler på Herren. Læs Eter 3:9-12 og se efter og markér bevis på den tro, Jereds brors havde på Herren.

Gennemgå Eter 3:11 og tænk over, om du har tro nok på Herren til at forpligte dig til at tro og følge det, som han åbenbarer for dig, selv før han åbenbarer det.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Læs følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland og understreg det, vi skal gøre for at udøve tro som Jereds bror: »Forberedende tro er dannet af oplevelser i fortiden – af det kendte, som udgør et grundlag for tro. Men forløsende tro må ofte udøves med henblik på oplevelser i fremtiden – det ukendte, som skaber mulighed for det mirakuløse … tro som Jereds brors tro går forud for miraklet og kundskaben. Han måtte tro, før Gud talte. Han måtte handle, før evnen til at færdiggøre den handling var åbenlys. Han måtte forpligte sig til at færdiggøre handlingen, selv før det første skridt af udførelsen. Tro er ubetinget – og på forhånd – at acceptere enhver betingelse, som Gud måtte kræve i både den nærmeste og den lidt fjernere fremtid« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 18-19).

Tænk over Jereds brors oplevelser, der begyndte med Babelstårnet. Hvilke oplevelser kan have hjulpet ham til at styrke hans tro på Herren? Hvordan tror du, at disse oplevelser forberedte ham på at udøve »så overordentlig stor tro« (Eter 3:9) på det tidspunkt?

  1. Besvar følgende i din skriftstudiebog:

    1. Skriv om en oplevelse i dit liv, der har styrket din tro på Herren.

    2. Hvordan har den oplevelse forberedt dig på udøve endnu større tro i fremtiden?

Læs Eter 3:13-20 og se efter den velsignelse, som Jereds bror fik på grund af sin tro. Hvad lærte Jereds bror om Frelseren af denne bemærkelsesværdige oplevelse? Et andet vigtigt princip, du kan lære i Eter 3, er dette; Når vi udøver tro på Herren, kommer vi tættere på ham. Du kan eventuelt skrive dette princip i dine skrifter ud for Eter 3:11-20.

Ældste Jeffrey R. Holland kommenterede Eter 3:15-16 og den mulige forvirring, der kan opstå på grund af den oplevelse:

»En ting, der påkræver en kort kommentar er Herrens bemærkning: ›Aldrig er nogen kommet til mig med så overordentlig stor tro, som du har; for var det ikke sådan, kunne du ikke have set min finger.‹ Og senere: ›Aldrig har jeg vist mig for mennesket, som jeg har skabt, for aldrig har mennesket troet på mig, som du har‹ (Eter 3:9, 15).

Muligheden for forvirring her kommer med opfattelsen af, at mange (og måske alle) de store profeter, som levede før Jereds bror, havde set Gud. Hvordan redegør vi så for Herrens udtalelse? …

Dette emne er blevet drøftet indgående af sidste dages hellige forfattere, og der er flere mulige forklaringer, hvoraf enhver – eller alle – kan kaste lys på den større sandhed i dette skriftsted. Uanset hvad, så er enhver gisning uden yderligere åbenbaring eller kommentarer om sagen kun gætværk, og som sådan utilstrækkelig og ufuldstændig …

Nogle tror, at Herren mente, at han aldrig før havde åbenbaret sig selv til mennesket i den grad eller i den udstrækning. Denne teori antyder, at guddommelig tilsynekomst for tidligere profeter ikke har haft samme ›fylde‹, at sløret aldrig tidligere var blevet løftet for at åbenbare Kristi natur og væsen fuldstændigt …

En sidste forklaring – og med henblik på Jereds brors tro den mest overbevisende – er, at Kristus sagde til Jereds bror: ›Jeg har aldrig vist mig for noget menneske på denne måde, uden at jeg ville, kun drevet af troen hos den, der så.‹ Som en regel bliver profeter indbudt i Herrens nærhed, bliver budt ind i hans nærhed af ham og kun med hans billigelse. Jereds bror synes på den anden side at have trængt gennem sløret, ikke som en uvelkommen gæst, men måske teknisk set uopfordret. Jahve sagde: ›Aldrig er nogen kommet til mig med så overordentlig stor tro, som du har; for var det ikke sådan, kunne du ikke have set min finger … Aldrig har mennesket troet på mig, som du har.‹ Tydeligvis forbandt Herren selv denne enestående tro med dette enestående syn. Hvis synet i sig selv ikke var enestående, så måtte det være troen, og måden hvorpå synet blev modtaget, der var uden sidestykke. Den eneste måde, hvorpå denne tro kunne være så bemærkelsesværdig, var i dens evne til at bringe profeten uindbudt dertil, hvor andre kun havde været i stand til at komme på Guds opfordring« (Christ and the New Covenant, s. 20-23).

Eter 3:21-28

Herren befaler Jereds bror at skrive om det, han så, og forsegle sin optegnelse

Læs Eter 3:25-26 og find frem til det, Herren også viste Jereds bror. Som der står i Eter 3:21-24, 27-28, befalede Herren Jereds bror at skrive om det, han så i et syn, og forsegle det. Herren forklarede også, at han ville forberede en måde, hvorpå Jereds brors skrivelser kunne blive oversat i fremtiden. En af de måder, hvorpå denne profeti blev opfyldt, var, da profeten Joseph Smith oversatte Eters Bog fra guldpladerne som en del af Mormons Bog og gjorde jereditternes optegnelse tilgængelig for alle mennesker.

Tænk over, hvordan du kan anvende det, du har lært i dag, og hvad du kan gøre for at vise din tro på Herren. Når du udøver tro på Jesus Kristus, vil Gud udøse velsignelser over dig, ligesom han gjorde med Jereds bror.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Eter 3 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: