Seminar
Del 26, dag 3, 3 Nefi 19


Del 26, dag 3

3 Nefi 19

Indledning

De begivenheder, der er beskrevet i 3 Nefi 11-18, skete alle i løbet af en dag. Ved slutningen af denne dag spredtes nyheden om Frelserens besøg og om, at han ville vende tilbage blandt folket, og de »arbejdede overordentlig hårdt hele den nat, for at de den næste dag kunne være på det sted, hvor Jesus ville vise sig for mængden« (3 Ne 19:3). Om morgenen underviste de tolv disciple folket og bad sammen med dem. Nefi døbte derpå de tolv disciple, og de modtog Helligånden og blev omringet af engle. Under den tilkendegivelse viste Jesus Kristus sig for dem og befalede disciplene, at de skulle bede, og han bad også til Faderen på vegne af skaren. På grund af disciplenes tro blev de fyldt med Helligånden. De blev renset, og de blev et med Faderen og Sønnen.

3 Nefi 19:1-14

De tolv disciple betjener folket, sådan som Frelseren befalede

Forestil dig, hvordan du ville have haft det, og hvad du ville have gjort, hvis du vidste, at Jesus Kristus i morgen ville komme til et tempel et stykke væk fra dig. Hvor hårdt ville du arbejde for at komme frem? Ville du gerne tage andre folk med? Hvad ville du gøre for at forberede dig til denne oplevelse?

Læs 3 Nefi 19:1-3 og find nefitternes reaktion på Frelserens løfte om, at han ville vende tilbage dagen efter. Da skaren var samlet, delte disciplene skaren op i tolv grupper og begyndte at undervise dem. De gav skaren besked om at knæle i bøn og lærte dem de samme sandheder, som Frelseren havde undervist i dagen før. (Se 3 Ne 19:4-7).

  1. Læs 3 Nefi 19:8-9 og besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad ønskede disciplene allermest? Hvorfor tror du, at Helligåndsgaven er så ønskværdig?

    2. De tolv disciple skulle lede Kirkens anliggender i Amerika, når Frelseren havde forladt dem. Hvorfor er det så vigtigt, at de har Helligånden til at vejlede sig?

Når du er færdig med opgaven i din skriftstudiebog, så tænk over disse spørgsmål: Hvilke få ting ønsker du mest, når du beder? Hvor ofte beder du om at have Helligånden?

Læs 3 Nefi 19:10-12 og se efter, hvad disciplene gjorde, da de havde bedt. Den dåb, der er beskrevet i vers 10-12, var de tolv apostles anden dåb. Kirken havde været oprettet blandt nefitterne i mange år, og disse præstedømmebrødre var tidligere blevet døbt, selvom deres første dåb ikke er optegnet i skrifterne. Den anden dåb var en særlig omstændighed, som præsident Joseph Fielding Smith har forklaret om: »Frelseren befalede Nefi og folket at blive døbt igen, fordi han havde organiseret Kirken på ny under evangeliet. Før den tid havde den været organiseret under [mose]loven« (se Lærdomme om frelse, 2:270).

Husk på, at disciplene og de andre nefitter var værdige til at være i Frelserens nærhed. Læs 3 Nefi 19:13 og se efter, hvad de tolv disciple fik, fordi de havde retfærdige ønsker.

  1. Skriv en liste i din skriftstudiebog over de velsignelser, som en person, der har Helligånden og lever værdigt til den, får. Sammenlign derefter din liste med det følgende citat af Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum, og hvis du finder nye forslag, så tilføj dem til din liste:

    Billede
    Ældste Robert D. Hales

    »Helligånden giver os styrke og mod til at leve vores liv på Guds riges måde, og den er kilden til vores vidnesbyrd om Faderen og Sønnen …

    Vi har brug for Helligånden som vores stadige ledsager til at hjælpe os til at træffe bedre valg i de beslutninger, som vi dagligt står overfor. Vore unge mænd og unge piger bliver bombarderet med det, som er grimt i verden. Åndens ledsagelse vil give dem styrke til at modstå ondt og om nødvendigt at omvende sig og vende tilbage til den lige og snævre sti. Ingen af os er immune over for modstanderens fristelser. Vi har alle brug for den styrke, der er til rådighed ved Helligånden … At have Helligånden hjælper familiemedlemmer til at træffe kloge valg – valg, som vil hjælpe dem til at få deres familie tilbage til deres himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, for at leve sammen med dem for evigt« (se »Dåbens pagt: At være i riget og af riget«, Liahona, jan. 2001, s. 8).

Ud fra dit studie af 3 Nefi 19:1-14, så tænk over hvilke velsignelser, du helst vil have i dit liv, og hvorfor du gerne vil have dem.

Færdiggør følgende princip, der er baseret på 3 Nefi 19:9, 13: Ved oprigtige ønsker og bønner kan vi blive .

3 Nefi 19:14-36

Frelseren viser sig og beder for, at folket må blive renset gennem deres tro

Billede
Jesus beder sammen med nefitterne

Læs 3 Nefi 19:14-16 for at finde ud af, hvad der skete, da de tolv disciple blev døbt og fyldt med Helligånden.

Da disciplene og skaren var knælet ned, befalede Frelseren, at hans tolv disciple skulle bede. Læs beretningen om deres bøn i 3 Nefi 19:17-18, 24-26, 30. Det er det eneste sted i de nedskrevne skrifter, at folk beder direkte til Jesus Kristus. I vore bønner beder vi til Gud Faderen i hans Søns, Jesu Kristi navn. Der er ingen steder i skriften, hvor vi bliver belært om at bede til Jesus.

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum kom med en grund til, at disciplene bad til Kristus i dette enestående tilfælde: »Jesus havde allerede bedt dem om at bede i sit navn til Faderen, hvilket de først gjorde (se 3 Ne 19:8-9) … men denne gang bad de ›til Jesus, idet de kaldte ham deres Herre og deres Gud‹ (3 Ne 19:18). Jesus var til stede hos dem som et symbol på Faderen. At se ham var som om, de så Faderen, at bede til ham var som om, at de bad til Faderen. Det var en speciel og unik situation« (The Promised Messiah: The First Coming of Christ, 1978, s. 560-561). Frelseren selv sagde: »De beder til mig, fordi jeg er hos dem« (3 Ne 19:22).

  1. Mens folket knælede, så de Jesus Kristus bede tre særskilte bønner for sine disciple og for dem. Lav følgende skema i din skriftstudiebog. Læs de tildelte skriftsteder og udfyld skemaet.

Skriftsted

Hvad bad Frelseren om?

Hvordan kan du anvende det, du har lært af Frelserens bøn, i dit liv?

3 Nefi 19:19-23

3 Nefi 19:27-29

3 Nefi 19:31-34

Læs 3 Nefi 19:24. Hvad tror du, at »de brugte ikke mange ord« betyder? Bruce R. McConkie har sagt om bønner, hvor det bliver os givet, hvad vi skal bede om: »Fuldkomne bønner er dem, der er inspireret, hvor Ånden åbenbarer de ord, der skal bruges« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 586).

Gennemgå 3 Nefi 19:28 for bedre at forstå nogle af de principper, som Frelseren belærte om i sine bønner, og markér ord og udtryk, der viser dette princip: Når vi udøver tro på Jesus Kristus, kan vi blive renset. Tænk over, hvordan disciplene udøvede tro under de oplevelser, der er beskrevet i 3 Nefi 19. Som resultat af disciplenes tro blev de fyldt af Helligånden (se 3 Ne 19:13), og modtagelse af Helligånden er nødvendig for blive renset.

Billede
Præsident Marion G. Romney

Læs følgende udtalelse af præsident Marion G. Romney fra Det Første Præsidentskab og se efter, hvad det betyder at blive renset: »›Da kommer dåben med ild og med Helligånden‹ (2 Ne 31:13). Dåben med ild og med Helligånden, som Nefi taler om her, påvirker den mægtige forandring i menneskenes hjerte, som Alma taler om (se Alma 5:14). Den omvender dem fra det kødelige til det åndelige. Den renser, helbreder og gør vores sjæl ren … Tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse og dåb med vand er alle en forberedelse og en forudsætning for den, men den er fuldbyrdelsen [den ultimative fuldendelse]. At modtage den er at få éns klæder vasket i Jesu Kristi forsonende blod« (Learning for the Eternities, saml. George J. Romney, 1977, s. 133).

  1. Tænk over, hvad det betyder at være renset og besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvordan hjælper udøvelse af tro på Jesus Kristus os til at blive rene og renset?

Jesus bad en storslået bøn den aften, hvor han sonede for os, som er meget lig de bønner, han bad blandt nefitterne på andendagen for sit besøg hos dem. Læs 3 Nefi 19:23, 29 og Johannes 17:9, 11, 21-22. Markér udtrykket »at vi må være ét«. Tænk over, hvordan Jesus Kristus og Faderen er ét. Hvad lærer vi af disse vers om, hvordan vi kan blive ét med Jesus Kristus?

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Et af de principper, der belæres om i disse vers, er: Gennem tro kan vi blive renset og blive ét med Jesus Kristus, ligesom han er ét med Faderen. Læs følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum om, hvordan vi kan blive ét med Faderen og Sønnen: »Vi kan ganske enkelt ikke være ét med Gud og Kristus, førend vi har gjort deres vilje og interesse til vores største ønske. En sådan underdanighed opnår vi ikke på én dag, men ved Helligåndens hjælp vil Herren undervise os, hvis vi er villige til det, indtil det med tiden og med rette må kunne siges, at han er i os, ligesom Faderen er i ham. Til tider skælver jeg ved tanken om, hvad det kan komme til at kræve, men jeg ved, at det kun er i denne fuldkomne samhørighed, at vi kan finde en fylde af glæde« (»At de må være ét i os«, Liahona, nov. 2002, s. 73).

Afslut dagens studium ved at læse og tænke over 3 Nefi 19:35-36.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 19 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: