Seminar
Del 20, dag 3: Alma 42


Del 20, dag 3

Alma 42

Indledning

Alma afsluttede sit råd til sin søn Corianton, der havde det svært, ved at forklare, at vor himmelske Fader tilvejebringer en udvej for dem, der synder, så de kan opnå barmhjertighed. Han fortalte sin søn om straffen, som retfærdighedens lov kræver, for synd. Han vidnede derefter om, at Jesus Kristus ville »tilfredsstille retfærdighedens krav« (Alma 42:15) ved at lide for alle, som har syndet, og som er villige til at omvende sig. Herren udgyder barmhjertighed over de angrende

Alma 42:1-14

Alma underviser Corianton om retfærdighedens lov

Luk dine øjne et øjeblik og tænk over, hvordan det vil være, når tiden for din endelige dom kommer. Når du tænker på dit liv, ønsker du så, at den endelige dom er fair? Hvorfor vil du ønske, at den er fair?

Tænk nu over, hvad ordet fair betyder. En definition af fair indbefatter at få, hvad du har fortjent; fairness knytter sig til udtrykket fra skriften – retfærdighed.

Billede
skålvægt
  1. Tegn en vægt i din skriftstudiebog ligesom den, der bliver vist her. Skriv derefter ordet retfærdighed under din tegning. Efterlad plads i din bog til at skrive mere på din tegning efterhånden, som du kommer gennem lektionen.

For bedre at forstå begrebet retfærdighed, så læs følgende forklaring af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Retfærdighed har mange betydninger. En af dem er balance. Et meget brugt symbol på retfærdighed er en vægt i balance …

Tanken om retfærdighed som det, man fortjener, er den grundlæggende forudsætning for alle skrifter, der taler om mennesker, der bliver dømt i forhold til deres gerninger« (»Sins, Crimes, and Atonement«, tale til religionsundervisere i CES, 7. feb. 1992, s. 1).

Almas søn Corianton var bekymret over, hvorvidt den endelige dom var fair. Læs Alma 42:1 og markér det, som Corianton syntes var unfair eller uretfærdigt angående den endelige dom.

Husk, at Corianton havde begået mange synder, hvoraf mange af dem var meget alvorlige (se Alma 39:2-3); derfor kan Corianton have ønsket eller håbet på, at det var uretfærdigt, at de der havde syndet, blev straffet.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du tror, at de, der ikke har omvendt sig fra deres synder, bekymrer sig over at få, »hvad de fortjener« på dommens dag.

I Alma 42:2-11 taler Alma om Coriantons bekymring ved at forklare, at Adams fald tilvejebragte den fysiske død (en adskillelse af legemet og ånden, når legemet dør) og den åndelige død (en adskillelse fra Gud på grund af synd). Derfor var det nødvendigt, at der blev lagt et plan for at genvinde menneskeheden fra dens faldne tilstand. Ellers ville hele menneskeheden forblive i en syndig tilstand og for evigt være ulykkelig i overensstemmelse med retfærdighedens krav.

Læs Alma 42:12 for at finde ud af, hvorfor menneskeheden kom i dens faldne tilstand. Læs derefter Alma 42:14 og markér konsekvenserne af vores ulydighed, sådan som retfærdigheden kræver det. Skriv på billedet af vægten i din skriftstudiebog Overtrædelse – ulydighed eller synd under den venstre vægtskål og Straf – afskåret fra Guds nærhed under den højre vægtskål.

  1. Læs Alma 42:18. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad tror du, det betyder at have »samvittighedsnag«(Alma 42:18)?

    2. Hvad kan samvittighedsnag få os til at gøre?

Ud fra det, som Alma underviste i, hvad kræver retfærdighedens lov så, når en person er ulydig? (På grund af vores ulydighed kræver retfærdighedens lov, at vi føler fortrydelse og bliver afskåret fra Guds nærhed). Brug et øjeblik på at tænke over et tidspunkt, hvor du oplevede fortrydelse og sorg, eller hvor Helligånden trak sig tilbage på grund af noget, du havde gjort forkert. Forestil dig, at den følelse blev forstørret med alt det, du nogensinde havde gjort forkert, og forestil dig så, at du vedblev med altid at føle sådan.

Ud fra det, som Alma belærte om, ønsker du så, at den endelige dom kun er baseret på retfærdighed? Ønsker du, at få, hvad du har »fortjent«, for det, som du har gjort forkert?

Alma 42:15-31

Alma underviser Corianton om barmhjertighedsplanen

En af Guds egenskaber er, at han er retfærdig. Kravet om retfærdighed fordømmer hvert af vor himmelske Faders børn og tillader ikke, at nogen af os er hos ham i vores syndige tilstand. Overvej følgende spørgsmål: Er der nogen måde, hvorpå disse krav om retfærdighed kan slettes eller affærdiges?

Mange folk vil måske besvare dette spørgsmål ved at foreslå, at hvis vi omvender os, skal vi ikke lide konsekvenserne af vore synder. Selv om det svar i sidste ende er rigtigt, så er det vigtigt at forstå, at det at slette eller tilgive konsekvenserne ville være uretfærdigt, fordi kravene om retfærdighed så ikke ville være opfyldt. Alma underviste om, at det ikke var muligt at affærdige straffen uden at fyldestgøre retfærdighedens krav. Læs Alma 42:25 og se efter, hvad der ville ske, hvis Gud bare fjernede konsekvenserne af synd og ikke fyldestgjorde retfærdigheden.

Tænk over følgende spørgsmål før du læser Alma 42:15 for at finde svaret: Hvis straffen for vore synder ikke kan fjernes, hvordan kan vi så nogensinde få fred med samvittigheden og vende tilbage til Guds nærhed?

Det kan være en hjælp at vide, at udtrykket »tilfredsstille retfærdighedens krav« betyder at fyldestgøre eller betale den pris, som retfærdigheden kræver.

Af Alma 42:15 kan vi lære: Jesu Kristi forsoning fyldestgjorde retfærdighedens krav, så barmhjertighed kan blive vist til den angrende. Færdiggør billedet med vægten, som du tegnede i din skriftstudiebog, ved at skrive Fyldestgjort ved barmhjertighed – Jesu Kristi forsoning under udtrykket »Straf …«.

  1. Forestil dig, at du har en ven, der har kæmpet med en byrde på grund af sine synder. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du ville forklare din ven, hvordan Jesu Kristi forsoning muliggør, at barmhjertighed bliver udrakt til enhver af os.

Overvej hvad det betyder for dig at vide, at Frelseren på dine vegne villigt led den straf, som retfærdigheden krævede, så du kunne blive vist barmhjertighed.

Læs Alma 42:22-24 og markér det, som Jesus Kristus kræver for at barmhjertigheden kan blive udrakt til os. Udtrykket »oprigtigt angrende« i vers 24 betyder dem, der inderligt omvender sig. Færdiggør følgende princip på grundlag af det, som du har lært: Hvis vi omvender os, så vil vi modtage gennem Jesu Kristi forsoning.

Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, kaldte Jesus Kristus en formidler. En formidler er en person, der står mellem to parter for at hjælpe med at løse en konflikt. Når du læser hans ord så se efter, hvordan vi har brug for Frelseren for at barmhjertighed kan blive vist synderen:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Ifølge den evigt gældende lov kan barmhjertighed ikke tilbydes, medmindre der er en person, der både er villig og i stand til at påtage sig vores gæld, som vil betale prisen og aftale betingelserne for vores frigivelse.

Medmindre der forefindes en sådan formidler, medmindre vi har en ven, så vil den fulde vægt af den uformildede, usympatiske retfærdighed helt sikkert falde på os. Den fulde kompensation for hver eneste overtrædelse, vil, uanset hvor lille eller alvorlig den er, blive os afkrævet til sidste øre.

Men vid dette: Sandheden, den storslåede sandhed, er, at der findes en sådan Formidler …

Takket være ham kan nåden udvises fuldt ud. Og vi kan alle, uden at krænke retfærdighedens evige lov, modtage nåde …

Denne udstrækning af barmhjertighed vil ikke ske automatisk. Det vil ske gennem pagt med ham. Det bliver på hans betingelser, hans gavmilde betingelser« (se »Formidleren«, Den danske Stjerne, okt. 1977, s. 55-56).

Billede
O min Fader

Da Alma afsluttede sin samtale med Corianton, sammenfattede han alt det, som han havde prøvet at undervise sin søn om. Læs Alma 42:26-31 og markér det, som Alma ønskede for Corianton, da han begyndte at forstå de lærdomme og principper, som Alma belærte om i dette kapitel. Læg mærke til, at Alma ikke ønskede, at Corianton skulle komme med undskyldninger for sine synder, men at han i stedet lod læren og principperne angående retfærdighed, barmhjertighed og forsoningen »få fuldt råderum i [sit] hjerte« (Alma 42:30). Hvordan kan du lade disse lærdomme og principper få fuldt råderum i dit hjerte?

  1. Skriv dine tanker om følgende spørgsmål i din skriftstudiebog. Hvis du personligt kunne udtrykke taknemlighed over for Frelseren for hans offer på dine vegne, hvad ville du så fortælle ham?

Det er vigtigt at vide, at Corianton omvendte sig og i sidste ende havde stor indflydelse på Kirkens vækst (se Alma 49:30).

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 42 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: