Seminar
Del 11, dag 1, Mormons Ord-Mosija 2


Del 11, dag 1

Mormons Ord-Mosija 2

Indledning

Mormons Ord tjener som bro mellem Nefis små plader og Mormons forkortelse af Nefis store plader. Skrevet næsten 400 år efter Jesu Kristi fødsel indeholder denne bog en kort forklaring på, hvad Nefis små plader er, og hvorfor Mormon følte, det var nødvendigt at medtage dem sammen med de andre hellige skrivelser. Mormons Ord giver også værdifuld indsigt i, hvorfor kong Benjamin havde sådan en stor indflydelse på sit folk.

Nefis små plader var hovedsagligt helliget åndelige anliggender og profeternes tjenestegerning og belæringer. Nefis store plader indeholder mest en verdslig beretning om folket, der er skrevet af konger og begynder med Nefi (se 1 Ne 9:2-4). Fra Mosijas tid indeholder de store plader dog også begivenheder af væsentlig åndelig betydning.

Mormons plader eller guldpladerne, der blev overgivet til Joseph Smith, indeholder en forkortelse, som Mormon foretog fra Nefis store plader, med mange kommentarer. Disse guldplader indeholder også en fortsættelse af historien, der er skrevet af Mormon og tilføjelser af hans søn Moroni.

Billede
brobyggerdiagram

Mosija 1 er en optegnelse over kong Benjamins belæringer til sine sønner. Han belærte dem om, at skrifterne hjælper os til at huske Gud og holde hans befalinger. Efterhånden som kong Benjamin nærmede sig afslutningen på sit liv, ønskede han at tale til sit folk om sin tjeneste som konge og for at opfordre dem til at være lydige mod Gud. Kong Benjamins tale står i Mosija 2-5 og beskriver Kristi lidelse og forsoning, barmhjertighedens og retfærdighedens rolle og behovet for at påtage sig Kristi navn gennem pagt. Kong Benjamin fremhævede i begyndelsen af sin tale, der står i Mosija 2, behovet for at tjene Gud ved at tjene andre, og den lykkelige tilstand hos dem, der holder befalingerne.

Mormons Ord 1:1-11

Mormon belærer om, at Gud har bevaret adskillige optegnelser i en vís hensigt

Billede
Mormon forkorter pladerne

Tænk på et tidspunkt, hvor du har følt dig tilskyndet af Ånden til at gøre noget. Vidste du, hvordan det ville gå, hvis du fulgte denne tilskyndelse? Hvad gav dig beslutsomhed og tillid til at handle på tilskyndelsen?

Profeten Mormon blev befalet af Gud at forkorte de optegnelser om sit folk, der var blevet ført på Nefis plader. Omkring 385 e.Kr., da han var ved at overdrage optegnelserne til sin søn Moroni, fulgte han en tilskyndelse, selvom han ikke kendte resultatet.

Mormon fandt noget, da han søgte i optegnelserne. Læs Mormons Ord 1:3 for at opdage, hvad han fandt. (»Disse plader« henviser til Nefis små plader, der indeholder 1 Nefis Bog til Omnis Bog). Læs Mormons Ord 1:4-6 og overvej at markere i dine skrifter, hvorfor Mormon var glad, da han opdagede, hvad der var på disse små plader.

Læs Mormons Ord 1:7 og find ud af, hvorfor Mormon medtog disse små plader i sin forkortelse af Nefis plader. Du kan eventuelt markere dette princip i dine skrifter: »Herren kender alt.« Ved at forstå og tro på denne sandhed kan du udvikle tro til at adlyde de tilskyndelser, du får fra Helligånden.

Herren havde befalet Nefi at lave de små plader og skrive hellige ting om sit folk på dem (se 1 Ne 9:3). På det tidspunkt sagde Nefi: »Herren har befalet mig at lave disse plader med det, han anser for et víst formål, hvilket formål jeg ikke kender« (1 Ne 9:5).

Billede
guldplader

Denne hensigt blev tydelig århundreder senere i 1828, da profeten Joseph Smith begyndte at oversætte guldpladerne. Han oversatte først 116 sider fra manuskriptet af Mormons forkortelse fra Nefis store plader, og så blev disse sider væk eller stjålet, da Joseph lod Martin Harris tage dem. Herren bad Joseph om ikke at genoversætte den del, der blev væk, fordi ugudelige mennesker havde planlagt at ændre ordene på de sider, der var væk, og dermed så tvivl om Mormons Bogs ægthed. Herren bad ham om at oversætte historien fra de små plader, der dækker samme periode. Denne historie fokuserede mere på hellige ting (se L&P 10:10, 41-43; se også 1 Ne 9:3-4).

Denne oplevelse er et markant bevis på, at Herren kender alt det, der kommer. Han vidste, at der ville blive brug for historien på de små plader, og han tilskyndede Mormon til at medtage pladerne i sin forkortelse.

Hvordan kan det at kende denne sandhed hjælpe dig, når du modtager tilskyndelser fra Ånden?

  1. Beskriv i din skriftstudiebog et tidspunkt, hvor du eller en, du kender, handlede ifølge en tilskyndelse fra Helligånden, selvom du eller de ikke forstod tilskyndelsen til at begynde med. Skriv om, hvordan du tror, du bedre kan forberede dig på at genkende og reagere på Herrens tilskyndelser. Husk, at når du er trofast mod Herrens Ånds tilskyndelser, vil han virke i dig »til at handle efter sin vilje« (MormO 1:7).

Mormons Ord 1:12-18

Kong Benjamin sejrer over lamanitterne og regerer i retskaffenhed

Kong Benjamin var en retskaffen konge, der mødte mange forhindringer i sin regeringstid, deriblandt krig med lamanitterne og stridigheder om læren blandt sit folk. Kong Benjamin anførte nefitternes hære »i Herrens styrke« mod deres fjender og oprettede til sidst fred i landet (se MormO 1:13-14). Med »mange hellige mænd[s]« hjælp arbejdede han på at irettesætte falske profeter og falske lærere, der var årsag til stridigheder blandt folket og derved oprette den fred, der kommer af retskaffenhed (se MormO 1:15-18).

Læs Mormons Ord 1:12-18 og udfyld de tomme felter herunder med nummeret på det vers, der bedst belærer om følgende sandheder:

  • Herren kalder profeter, der kan føre folk til fred på trods af udfordringer.

  • Vi kan finde fred ved at følge profeternes inspirerede lederskab.

  • Med Herrens styrke kan vi overvinde udfordringer.

Mosija 1:1-18

Kong Benjamin lærer sine sønner vigtigheden af skrifterne

Forestil dig, hvordan dit liv ville være, hvis du aldrig havde haft skrifterne til at læse og studere i eller til at blive undervist ud fra.

Kong Benjamin fortalte sine sønner, hvordan deres liv ville have været, hvis de ikke havde haft skrifterne. Som der står i Mosija 1:3-5, brugte han tre gange en variation af udtrykket »var det ikke for dette [skrifterne]« for at hjælpe sine sønner til at forstå vigtigheden af skrifterne.

  1. Når du læser Mosija 1:1-8, så se efter de velsignelser, nefitterne ville have mistet, hvis de ikke havde haft skrifterne. Sammenlign med det, du lærte i Omni 1:17-18. Skriv tre eller fire udtryk i din skriftstudiebog, der afslutter følgende udtryk: Hvis jeg ikke havde skrifterne …

Overvej at skrive følgende princip i dine skrifter ud for Mosija 1:1-8: At søge i skrifterne hjælper os til at kende og holde befalingerne.

Billede
I din Guds tjeneste

Kong Benjamin lærte sit folk om vigtigheden af at være trofast mod befalingerne og forklarede, hvad der sker med dem, der bliver ugudelige efter have været »Herrens rigt begunstigede folk« (Mosi 1:13). Læs Mosija 1:13-17 og sammenlign Mosija 1:13 med Alma 24:30. Find derefter mindst fem konsekvenser, der falder på dem, der vender sig væk fra Herren. Du kan eventuelt markere eller nummerere disse konsekvenser i dine skrifter.

Mosija 2:1-41

Nefitterne samles for at høre kong Benjamins ord

Læs Mosija 2:1-9 og skriv svar på følgende spørgsmål:

  • Hvem samledes?

  • Hvor samlede de sig?

  • Hvad blev gjort, så den store mængde kunne høre kong Benjamins ord?

For bedre at forstå kong Benjamins væsen, læs da Mosija 2:11-15 og find udtryk, der viser, at kong Benjamin var fokuseret på retskaffenhed og tjeneste snarere end status og anerkendelse.

Billede
Præsident Howard W. Hunter

Tænk derefter over følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter: »Vær ikke bekymret for jeres status. Husker I Frelserens råd angående dem, som søger ›den øverste plads‹ eller ›de fornemste sæder‹? ›Den største blandt jer skal være jeres tjener‹ (Matt 23:6, 11). Det er vigtigt at være påskønnet. Men vi bør koncentrere os om retfærdighed, ikke anerkendelse, om tjeneste, ikke status« (»Til Kirkens kvinder«, Stjernen, jan. 1993, s. 94).

Studér Mosija 2:16-17 og markér det princip, vi kan lære om tjeneste af kong Benjamin: Når vi tjener vore medmennesker, tjener vi Gud. (Mosi 2:17 er et mesterskriftsted. Du kan eventuelt markere det på en særlig måde, så du kan finde det fremover).

Tænk på et tidspunkt, hvor en person velsignede dit liv ved at tjene dig. Hvordan viste du (eller hvordan kunne du vise) din påskønnelse til Gud for den person, der tjente både dig og Gud i retskaffenhed? Hvordan viste du den person din påskønnelse?

Efter kong Benjamin havde fortalt sit folk om behovet for at tjene andre, lærte han dem om de mange måder, hvorpå Gud velsigner os samt vores behov for at være ham taknemlig.

  1. Når du studerer Mosija 2:19-24, 34, overvej da de mange måder, hvorpå Gud velsigner dig. Tænk over, hvordan du kan vise ham din taknemlighed. Besvar derefter følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor ville kong Benjamin omtale sig selv, sit folk og os som »unyttige tjenere«?

    2. Hvorfor er det vigtigt for os at forstå vores gæld til Gud?

Kong Benjamins ord lærer os om, at når vi føler, at vi er i gæld til Gud, ønsker vi at tjene andre, og vores taknemlighed øges.

I Mosija 2:34 fortæller kong Benjamin, at vi bør »give« alt, hvad vi er og har til Gud. At give betyder at »skænke eller overdrage.« Du kan eventuelt skrive definitionen ved siden af dette ord i dine skrifter. Tænk over, hvordan du kan give alt, hvad du er og har til Gud. Husk, at når du holder Guds befalinger og søger at give oprigtig tjeneste, velsigner han dig for det.

De sidste vers af Mosija 2 indeholder en vigtig advarsel fra kong Benjamin til hans folk. Har du nogen sinde set et skilt, hvor der stod »pas på«? (Et skilt kan fx advare dig mod højspænding, nedfaldne sten, vilde dyr eller stærk strøm). Læs Mosija 2:32-33, 36-38 for at opdage, hvad kong Benjamin fortalte sit folk, de skulle passe på. (Ordet ve i vers 33 betyder »sorg og elendighed«). Skriv en sætning, der beskriver, hvad der vil ske med dem, der er »i åbent oprør imod Gud« (v. 37) eller som bevidst bryder Guds befalinger.

Læs følgende udtalelse: »Nogle mennesker bryder med vilje Guds befalinger og planlægger, at de kan omvende sig senere, før de tager til templet eller på mission. En sådan velovervejet synd håner Frelserens sonoffer« (Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 28).

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum kommenterede vigtigheden af at indse, når vi er ved at trække os væk fra Ånden:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Vi bør bestræbe os på at opdage, når vi ›trækker [os] bort fra Herrens Ånd …‹ (Mosi 2:36) …

Målestokken er klar. Hvis noget, vi tænker, ser, hører eller gør, fjerner os fra Helligånden, bør vi holde op med at tænke, se, høre eller gøre det. Hvis noget, der fx har til formål at underholde, fremmedgør os i forhold til Helligånden, så er den form for underholdning bestemt ikke passende for os. Eftersom Ånden ikke kan dvæle ved det, der er vulgært, råt eller usømmeligt, så er noget sådant ganske enkelt ikke noget for os. Fordi vi støder Herrens Ånd bort, når vi deltager i aktiviteter, som vi ved, vi burde undgå, så er noget sådant bestemt ikke noget for os« (»Så vi altid må have hans Ånd hos os«, Liahona, maj 2006, s. 29-30).

Tænk over, hvad mennesker mister – somme tider uden at indse det – når de trækker sig væk fra Ånden. Læs Mosija 2:40-41 og find frem til, hvad kong Benjamin advarede os imod at tænke over, og hvad han ønskede, at vi skal huske.

  1. Gør følgende i din skriftstudiebog:

    1. Skriv nogle oplevelser ned, der har lært dig, at hvis du er lydig mod Herren, vil du blive velsignet både timeligt og åndeligt.

    2. Vælg et område i dit liv, hvor du gerne vil være mere lydig mod Herrens befalinger. Skriv et mål om at forbedre dig på det område.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – Mosija 2:17

Læs Matthæus 22:36-40; 25:40 og Mosija 2:17. Lav en skriftstedsliste, -kæde eller -samling ved at krydshenvise disse skriftsteder til hinanden. Denne skriftstudieteknik hjælper dig til at afklare betydning og øge forståelsen.

Forklar forbindelsen mellem de skriftsteder, du har forbundet.

Tænk over følgende spørgsmål:

  • Hvornår har du følt, at du tjente Gud ved at tjene en anden person?

  • Hvad kan du konkret gøre for en person i dit liv, som Frelseren ville gøre, hvis han var her?

  1. Når du har arbejdet på at lære Mosija 2:17 udenad, så skriv det ned efter hukommelsen i din skriftstudiebog.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mormons Ord-Mosija 2 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: