Seminar
Del 3: Dag 1: 1 Nefi 7


Del 3, Dag 1

1 Nefi 7

Indledning

Nefis store hengivenhed for Herren ses i 1 Nefi 7. Sammen med sine brødre adlød han Herrens befaling om at vende tilbage til Jerusalem for at bringe Ismael og hans familie med ud i ørkenen. På tilbagerejsen i ørkenen gjorde Laman, Lemuel og nogle af Ismaels familie oprør mod Nefi og ønskede at vende tilbage til Jerusalem. Da de bandt Nefi og forsøgte at dræbe ham, bad han i tro og blev befriet af Herren og tilgav oprigtigt dem, der havde forfulgt ham. Tænk over, når du studerer denne lektion, hvordan du kan reagere trofast på befalinger og prøvelser på samme måde som Nefi.

1 Nefi 7:1-5

Herren befaler Lehis sønner at vende tilbage til Jerusalem for at hente Ismael og hans familie

Tænk på din familie og overvej, hvorfor familier er vigtige for Guds plan.

Læs 1 Nefi 7:1-2 og find ud af, hvad Herren befalede Lehi, at hans sønner skulle gøre, og hvorfor Herren ønskede, at de gjorde det. (Det kan være nyttigt at vide, at ordet efterkommere i 1 Ne 7:1 henviser til børn).

En af de sandheder, vi lærer fra disse vers, er, at Herren befaler os at blive gift og opfostre børn til at følge ham. Når du fortsætter dit studium af 1 Nefi 7, så spørg dig selv, hvorfor ægteskab og familie er så vigtigt, at Herren befalede Nefi og hans brødre at udholde mange dages hård rejse gennem ørkenen for at vende tilbage til Jerusalem.

Skriv følgende udtalelse fra »Familien: En proklamation til verden« og find det, som nutidige profeter har sagt om vigtigheden af ægteskabet: »Vi, Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Råd i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, erklærer højtideligt, at ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud, og at familien er af afgørende betydning i Skaberens plan for sine børns evige skæbne« (Liahona, nov. 2010, s. 129).

Du kan eventuelt sætte en cirkel rundt om sætningen »til Herren« i 1 Nefi 7:1. Tænk over, hvad sætningen betyder i dag.

Se efter yderligere indsigt i at opfostre børn til Herren, når du læser følgende udtalelse fra »Familien: En proklamation til verden«:

»Vi erklærer, at Guds befaling til sine børn om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden stadig er gældende …

 Forældre har en hellig pligt til at opdrage deres børn i kærlighed og retskaffenhed, til at sørge for deres fysiske og åndelige behov, til at lære dem at elske og tjene hinanden, til at overholde Guds befalinger samt til at være lovlydige samfundsborgere, uanset hvor de bor. Ægtemænd og hustruer – mødre og fædre – vil over for Gud blive holdt ansvarlige for udførelsen af disse pligter« (Liahona, nov. 2010, s. 129).

Billede
Ismaels familie

Nefi og hans brødre taler med Ismaels familie

Læs 1 Nefi 7:3-5 for at finde ud af, hvordan Herren hjalp Lehis sønner med at udføre hans befaling. Hvordan hjalp Herren Ismael og hans familie til at acceptere opfordringen om at slutte sig til Lehis familie i ørkenen?

  1. Bed dine forældre, en kirkeleder eller en lærer om at foreslå tre måder, hvorpå unge i dag kan forberede sig til ægteskab og opfostre børn »til Herren.« Skriv deres råd ned i din skriftstudiebog.

1 Nefi 7:6-15

Nefi forsøger at overtale sine brødre til at fortsætte deres rejse ud i ørkenen

Læs 1 Nefi 7:6-7 og find ud af, hvorfor Laman, Lemuel og nogle i Ismaels familie gjorde oprør under deres rejse i ørkenen. Forestil dig, hvordan det ville være at være Nefi i den situation. Tænk over, hvad du ville sige til Laman, Lemuel og Ismaels familie for at forsøge at overtale dem til at fortsætte deres rejse til det forjættede land.

Læs 1 Nefi 7:8-12 og find de spørgsmål, som Nefi stillede sine brødre for at forsøge at overtale dem til ikke at vende tilbage til Jerusalem. Hvilke tre sandheder sagde Nefi, at hans brødre havde glemt?

Besvar følgende i din skriftstudiebog:

  1. Hvordan kunne det at huske disse tre sandheder havde hjulpet Laman og Lemuel til at være trofaste mod Herren?

  2. Lav en liste over 4-5 velsignelser, som du har modtaget fra Herren. Hvordan kan det at huske, hvad Herren har gjort for dig, hjælpe dig til trofast at følge ham?

Læs 1 Nefi 7:13-15 og find det, som Nefi sagde, der ville ske med Laman, Lemuel og Ismaels oprørske familiemedlemmer, hvis de vendte tilbage til Jerusalem.

  1. Skriv et afsnit i din skriftstudiebog om, hvorfor det er afgørende at huske, hvad Herren har gjort for dig, og at følge hans vejledning.

1 Nefi 7:16-22

Herren befrier Nefi

Fortsæt med at forestille dig, hvordan det ville være at være i Nefis situation, når du læser 1 Nefi 7:16. Hvad ville du gøre?

Nefi bad. Læs hans bøn i 1 Nefi 7:17-18 og find ud af, hvad Nefi bad om.

Bemærk, at Nefi bad om at blive befriet »i overensstemmelse med [sin] tro.« En af de lektier, vi lærer af disse vers, er, at Gud besvarer bønner i overensstemmelse med vores tro. At bede i tro betyder at bede med tillid til Herren og omfatter altid villighed til at handle.

Studér følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum angående Nefis bøn i 1 Nefi 7:17 og forsoningens kraft til at forandre vores hjerte. Understreg enhver sætning, der hjælper dig med at forstå vigtigheden af at være villig til at handle, når vi beder i tro.

Billede
Ældste David A. Bednar

»Ved I, hvad jeg højst sandsynligt havde bedt om, hvis jeg var blevet bundet af mine brødre? Min bøn ville have omfattet en anmodning om, at der ville ske noget dårligt for mine brødre, og jeg ville afslutte med sætningen: ›Vil du udfri mig af mine brødres hænder‹ eller sagt med andre ord: ›Få mig ud af det her rod nu!‹ Det er især interessant for mig at se, at Nefi ikke bad om at få ændret sine omstændigheder, som jeg højt sandsynligt ville have gjort. I stedet bad han om styrke til at ændre sine omstændigheder. Og jeg mener, at han bad på denne måde, netop fordi han kendte, forstod og havde oplevet forsoningens opbyggende kraft …

Brødre og søstre, det, der skal udledes af denne episode, er indlysende for os alle. Når vi får en forståelse af og begynder at anvende forsoningens opbyggende kraft, vil vi bede om og søge styrke til at ændre vore omstændigheder, snarere end at bede om, at vore omstændigheder må blive ændret. Vi bliver mennesker, der selv ›handler‹, i stedet for at være genstand for ›handling‹ (2 Ne 2:14)« (»›In the Strength of the Lord‹ (MormO 1:14; Mosi 9:17; Mosi 10:10; Alma 20:4)« i Brigham Young University 2001-2002 Speeches, 2002, s. 124).

  1. Besvar et af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvornår har du bedt med tro og genkendt Herrens svar på din bøn?

    2. Hvordan kan du følge Nefis eksempel med at bede og søge styrke til at ændre dine omstændigheder i stedet for at bede om, at dine omstændigheder må blive ændret?

Efter at Nefi var blevet befriet, ønskede hans brødre igen at angribe ham. Læs 1 Nefi 7:19-21 og find det, som imponerer dig ved Nefis indstilling. Tænk over en situation i din egen familie, der krævede tilgivelse. Overvej, hvorfor det er så vigtigt, at familiemedlemmer er villige til at tilgive hinanden.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 1 Nefi 7 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: