Seminar
Del 10, dag 2, Jakob 7


Del 10, dag 2

Jakob 7

Indledning

Jakob stolede på sit vidnesbyrd og Herren med hensyn til at overvinde falske ideer og argumenter fra Sherem, en antikrist. En antikrist er en person, der energisk eller inderligt gør modstand mod Kristus og forsøger at ødelægge andres tro på ham, hans sande kirke, hans evangelium eller frelsesplanen.

Billede
Jakob og Sherem

For at stoppe Sherems bestræbelser trak Jakob på sin styrke fra tidligere oplevelser, der havde øget hans tro på Jesus Kristus. Han stolede også på Helligåndens vejledning, sin kundskab om skrifterne og profeternes ord og sit vidnesbyrd om Jesus Kristus. Da Sherem krævede et tegn, der skulle bevise, at Jakobs ord var sande, blev han ramt af Gud. Jakob afsluttede sin optegnelse med at beskrive, hvordan nefitterne stolede på Herren, når de befæstede sig mod lamanitterne. Inden Jakob døde, overdrog han de små plader til sin søn Enosh.

Jakob 7:1-14

Jakob stoler på Herren, da han møder Sherem, en antikrist

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »En af jordelivets store prøver er, når vores tro bliver betvivlet eller kritiseres. I sådanne øjeblikke har vi måske lyst til at svare aggressivt … Men de udgør en vigtig lejlighed til at træde tilbage, bede og følge Frelserens eksempel. Husk, at Jesus selv blev foragtet og forkastet af verden … Når vi reagerer over for vore anklagere, ligesom Frelseren gjorde, bliver vi ikke kun mere kristuslignende, vi indbyder også andre til at føle hans kærlighed og følge ham« (»Kristent mod: Prisen for at være discipel«, Liahona, nov. 2008, s. 72).

Tænk på et tidspunkt, hvor din tro blev betvivlet eller kritiseret. Når du studerer Jakob 7, lærer du, hvordan Jakob oplevede kritik af sin tro fra en mand, der hed Sherem, og hvor godt han reagerede på denne udfordring.

Læs Jakob 7:1-5 og se efter ord og udtryk, der viser, (1) hvad Sherem forsøgte at gøre og (2) hvordan han forsøgte at nå sine mål. Du kan eventuelt markere dem i dine skrifter.

Hvilken påvirkning havde Sherem ifølge Jakob 7:3 på folket?

  1. Bemærk i Jakob 7:4, at Sherem »var lærd« og havde »megen overtalelseskraft«. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor det sommetider er svært at forsvare din tro mod en person som Sherem.

Husk, at ikke alle mennesker, der betvivler eller kritiserer vores tro, nødvendigvis har samme motiv som Sherem. Selvom nogle mennesker, ligesom Sherem, bevidst søger at ødelægge vores tro, kan andre betvivle vores tro, fordi de er nysgerrige, eller måske er de blevet misinformeret om vores tro.

Når du læser Jakob 7:5-14, så tænk over, hvordan du ville reagere på en person som Sherem. Når du studerer Jakobs reaktion, vil du se, at når vi stoler på Herren, kan vi overvinde udfordringer mod vores tro. Du kan eventuelt skrive dette princip i margenen i dine skrifter nær disse vers. Se efter måder, hvorpå Jakob udviste dette princip i sit møde med Sherem.

I skemaet nedenunder læs da verset eller versene fra Jakob 7:5-14 i den første kolonne og sæt den henvisning sammen med den udtalelse i den anden kolonne, der bedst beskriver, hvordan Jakob stolede på Herren i den henvisning. Skriv bogstavet på udtalelsen på linjen ved siden af skriftstedshenvisningen.

Hvad Jakob gjorde for at stole på Herren

  1. Jakob 7:5

  2. Jakob 7:8

  3. Jakob 7:10-11

  4. Jakob 7:12

  5. Jakob 7:13-14

  1. Han vidnede om skrifterne og profeternes ord.

  2. Han overlod resultatet i Guds hænder.

  3. Han stolede på vejledning og styrke fra Helligånden.

  4. Han huskede tidligere oplevelser, der havde styrket hans tro.

  5. Han bar det vidnesbyrd, han havde modtaget gennem Helligånden.

Du kan tjekke dine svar til denne aktivitet ved at se de rigtige svar i slutningen af denne lektion.

Hvordan kan du styrke dit vidnesbyrd, så det ikke vakler, når din tro bliver betvivlet eller kritiseret? Bemærk i Jakob 7:5, at Jakob viser følgende sandhed: Vores tro vil ikke vakle, hvis vores vidnesbyrd er baseret på åbenbaring og sande åndelige oplevelser. Tænk over styrken i dit vidnesbyrd om Jesus Kristus, og hvad du kan gøre for at styrke det.

Jakobs reaktion over for Sherem er et eksempel, som vi kan følge, når vi møder personer, der betvivler eller kritiserer vores tro.

  1. Besvar tre af spørgsmålene nedenfor i din skriftstudiebog for at hjælpe dig til at tænke over det, Jakob gjorde for at stole på Herren, og hvordan disse samme handlinger har hjulpet eller kan hjælpe dig, når andre udfordrer din tro:

    1. Bemærk i Jakob 7:5, at Jakobs tro på grund af hans tidligere åndelige oplevelser forblev urokkelig. Hvilke oplevelser har styrket din tro? Hvordan kan det at huske eller nedskrive disse oplevelser hjælpe dig, når en person betvivler eller kritiserer din tro?

    2. I Jakob 7:8 erklærede Jakob, at »Gud Herren udøste sin Ånd i min sjæl«. Hvad er du nødt til at gøre for at være i stand til at få Ånden udøst i din sjæl? Hvordan har Helligånden hjulpet dig, når du har håndteret spørgsmål om eller kritik af din tro?

    3. Hvordan kan en daglig vane med studium af skrifterne og sidste dages profeters ord hjælpe dig i situationer, hvor andre betvivler eller kritiserer din tro? (Se Jakob 7:10-11).

    4. Hvornår har du båret dit vidnesbyrd for en person, som har betvivlet eller kritiseret din tro? (Se Jakob 7:12). Hvad var resultatet?

    5. Frem for at forsøge at bevise sandheden i sit vidnesbyrd, da Sherem søgte efter et tegn, overlod Jakob resultatet i Herrens hænder (se Jakob 7:14). Hvordan kan det hjælpe dig til at vide, at du er ikke nødt til at bevise sandheden i dit vidnesbyrd for dem, som udfordrer din tro?

Jakob 7:15-23

Sherem bliver ramt af Guds vrede, tilstår og dør, hvilket fører til, at den nefitiske skare vender sig til Herren

Ældste Robert D. Hales sagde:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Når vi ikke gør gengæld – når vi vender den anden kind til og modstår vrede følelser – står vi … på samme side som Frelseren. Vi udviser hans kærlighed, som er den eneste magt, der kan betvinge modstanderen og besvare vore anklagere, uden at vi anklager dem. Det er ikke svaghed. Det er kristent mod.

Med årene lærer vi, at udfordringer på vores tro ikke er nye, og de forsvinder sandsynligvis heller ikke snart. Men sande Kristi disciple ser muligheder trods modstanden …

Heldigvis kender Herren vore anklageres hjerte, og ved hvordan vi mest effektivt kan svare dem. Når sande disciple søger vejledning fra Ånden, modtager de inspiration skræddersyet til hvert tilfælde. Og i hver situation reagerer sande disciple på en måde, der indbyder Herrens Ånd« (»Kristent mod: Prisen for at være discipel«, s. 72-73).

Hvad tror du, at det betyder at »se muligheder trods modstand«?

Noget godt kan opstå, når vi reagerer på dem, som udfordrer vores tro, på måder, som indbyder Herrens Ånd. Læs Jakob 7:15-23 og se efter det gode, der opstod af Jakobs møde med Sherem.

Hvilket bevis ser du i Jakob 7:21-22 på, at Jakob ønskede, at denne oplevelse med Sherem skulle hjælpe andre?

Hvordan ifølge Jakob 7:23 påvirkede Jakobs møde med Sherem mængden?

  1. Et princip, vi lærer af Jakobs møde med Sherem, er, at når vi reagerer på spørgsmål eller på kritik af vores tro på en måde, som indbyder Ånden, kan vi hjælpe andre til at vende sig til Herren. Skriv svarene på følgende spørgsmål om dette princip i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan kan det at kende dette princip give dig mulighed for at hjælpe andre til at vende sig mod Herren?

    2. Hvordan kan du forsøge at anvende dette princip?

Jakob 7:24-27

Jakob beskriver nefitternes omgang med lamanitterne og afslutter sin optegnelse

Læs Jakob 7:24-27. Markér et udtryk i Jakob 7:25, der forstærker Jakobs budskab om vigtigheden af at stole på Herren, når vi møder udfordringer.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvilken ting vil du gøre for at forberede dig på et tidspunkt, hvor en person udfordrer din tro?

Hvis du har bekymringer om, hvordan du håndterer specifikke spørgsmål eller kritik af din tro, så studér bogen Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, ældste Robert D. Hales’ generalkonferencetale »Kristent mod: Prisen for at være discipel« (Liahona, nov. 2008, s. 72-75) og andre hjælpekilder, der er tilgængelige på LDS.org og youth.lds.org.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Jakob 7 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om:

Svar til aktiviteten i begyndelsen af denne lektion: 1) d, 2) c, 3) a, 4) e, 5) b.