Seminar
Del 30, dag 1, Eter 4-5


Del 30, dag 1

Eter 4-5

Indledning

Herren befalede Moroni at skrive og derefter forsegle sin optegnelse om Jereds brors syn. Moroni forklarede, at disse skrivelser ville blive åbenbaret, når mennesket har lige så stor tro som Jereds bror. Moroni profeterede desuden, at tre vidner ville bære vidnesbyrd om sandheden af Mormons Bog i de sidste dage.

Eter 4:1-7

Moroni optegner og forsegler hele beretningen om Jereds brors syn

Tænk på en genstand, der er særlig værdifuld for dig eller din familie, og som du eventuelt ønsker at bevare uden for små børns rækkevidde. Hvad skal et barn lære eller gøre, før du betror ham eller hende denne genstand?

På samme måde har Herren vigtige sandheder, som han ønsker at give os, men han venter, indtil vi er parate til at modtage dem. Studér Eter 4 og se efter det, som Moroni belærte om kan være en hjælp til at forberede dig på at modtage større sandhed og vejledning fra Herren.

Som der står i Eter 3, viste Herren Jereds bror et syn med alle jordens beboere – fortiden, nutiden og fremtiden – og alle ting angående jorden. Jereds bror blev derefter befalet at skrive det, som han havde set, og forsegle sine skrivelser. Læs Eter 4:4-5 og se efter Moronis beskrivelse af det, som Jereds bror fik at se. Moroni skrev om det, som Jereds bror så, og Herren befalede på samme måde, at synet skulle forsegles, så det kunne komme frem i Herrens tid. Synet, som disse vers henviser til, er medtaget i det, som almindeligvis kaldes den forseglede del af Mormons Bog.

Moroni profeterede om de omstændigheder, der er nødt til at være, før den åbenbaring, der blev givet til Jereds bror, kan komme frem. Du kan eventuelt markere disse omstændigheder i Eter 4:6-7.

  1. For at hjælpe dig til at tænke over, hvad det betyder at »udøve tro på [Herren], sådan som Jereds bror gjorde« (Eter 4:7), bør du gennemgå Eter 1-3 og lave en liste i din skriftstudiebog over de måder, hvorpå Jereds bror viste tro og tillid til Herren. Vælg og beskriv også et af de eksempler, der gjorde størst indtryk på dig, og forklar hvorfor.

Ligesom du kun under særlige omstændigheder ville betro et barn en værdifuld genstand, giver Herren kun sine børn yderligere sandheder, når vi viser vores åndelige forberedelse, tror på de dyrebare sandheder, som han allerede har åbenbaret, og udøver tro på ham.

Eter 4:8-19

Moroni underviser os om, hvad vi skal gøre for at få yderligere åbenbaring

Kig på de gardiner, der er i det værelse, som du befinder dig i. Tænk over, hvordan de begrænser det, du kan se.

Moroni brugte symbolet på et slør, som minder om et gardin, for at forklare de principper, der bestemmer, hvordan vi hver især kan modtage åbenbaring. Læs Eter 4:15 og find det udtryk, der omfatter ordet slør. Bemærk, at Moroni sammenlignede vantro med et slør. Hvordan er vantro som et slør?

Det kan være en hjælp at forstå, at ordet sønderriver i Eter 4:15 betyder at ødelægge. Forestil dig, hvordan det ville være, hvis du kunne sønderrive sløret mellem dig og Herrens kundskab.

Billede
slør sønderrevet i midten

Moroni beskrev det, som ville være med til at sønderrive »det[te] slør af vantro« og give os mulighed for at få yderligere åbenbaring. Han begyndte med at advare om en indstilling, der forhindrer os i at få yderligere åbenbaring. Læs Eter 4:8 og markér det, som ville få Herren til at tilbageholde åbenbaring og »intet større vise«.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad tror du, det betyder at »stride mod Herrens ord«? (Eter 4:8).

    2. Hvordan kan en ung person i dag »stride mod Herrens ord«?

Moroni medtog Herrens egne ord for at beskrive, hvordan man modtager yderligere åbenbaring fra ham. Søg i Eter 4:11, 13-15 og markér udtryk, der lærer os, hvad vi skal gøre for at invitere til, at Herren kan give os åbenbaring, og hvordan han vil reagere, hvis vi gør det.

Hvilke principper angående åbenbaring, og hvordan du får den ind i dit liv, kan du lære af disse vers? Du kan eventuelt skrive et princip, du lærer af disse vers, i dine skrifter ved siden af Eter 4:11.

Et vigtigt princip, vi kan lære af Herrens råd, er, at når vi udøver stor tro på Herrens ord, vil han i sin tid og på sin måde velsigne os med yderligere åbenbaring.

  1. Forklar i din skriftstudiebog, hvorfor du tror, at du er nødt til at udøve tro på Guds ord, som du allerede har modtaget, før Herren åbenbarer mere for dig. Vurdér derefter dig selv på en skala fra 1 til 10 (hvor 10 er »meget effektiv«) med hensyn til, hvor godt du føler, du udøver tro på Herren ved at søge efter og følge hans ord på hvert af følgende områder:

    1. Daglig bøn

    2. Følge tilskyndelser, du modtager gennem Helligånden

    3. Opretholde og følge ledere i din menighed, distrikt eller stav

    4. Studere Guds ord i Kirken eller til seminar

    5. Personligt skriftstudium

    6. Følge profeternes ord og efterleve befalingerne

  2. Beskriv i din skriftstudiebog, hvordan det at adlyde Gud på et af de områder, der er nævnt ovenfor, har gjort dig i stand til at modtage yderligere åbenbaring fra Herren.

Tænk over, hvordan du kan indarbejde dette princip med at udøve tro på Herrens ord i dine bestræbelser på at invitere til at få yderligere åbenbaring og vejledning fra Herren.

Eter 5

Moroni erklærer, at tre vidner skal se og bære vidnesbyrd om pladerne

Billede
engel, der viser guldpladerne til Joseph Smith, Oliver Cowdery og David Whitmer

Læs Eter 5:1-3. Hvad skrev Moroni i disse vers, der er rettet til profeten Joseph Smith – den person, der en dag ville oversætte optegnelsen på pladerne? Forestil dig, hvordan det måtte være for Joseph Smith at læse disse vers, da han oversatte Mormons Bog.

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Læs følgende udtalelse fra præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab og se efter et udtryk, der gør indtryk på dig om de tre vidners vidnesbyrd: »De tre vidner fornægtede aldrig deres vidnesbyrd om Mormons Bog. Det kunne de ikke, fordi de vidste, at det var sandt. De ydede flere ofre og stod over for vanskeligheder udover det, som de fleste mennesker ved. Oliver Cowdery bar det samme vidnesbyrd om guddommeligheden af Mormons Bog, da han lå på sit dødsleje … De fortsatte med at bekræfte det, som de så og hørte omkring denne vidunderlige oplevelse under deres lange perioder med fremmedgørelse over for Kirken og Joseph, hvilket gør deres vidnesbyrd endnu mere kraftfuldt« (se »Et vedvarende vidnesbyrd om profeten Josephs mission«, Liahona, nov. 2003, s. 90).

Hvad ville profeten Joseph Smith ifølge Eter 5:2-3 blive begunstiget med at gøre med pladerne?

  1. Lige som de tre mænd, der fik æren af at bevidne guldpladernes eksistens, kan du også være et vidne om Mormons Bogs sandhed. Skriv i din skriftstudiebog nogle få måder, hvorpå du også kan være et vidne om Mormons Bog. Skriv desuden, hvordan dit vidnesbyrd om Mormons Bog kan påvirke andre mennesker.

Søg bønsomt muligheder for at bære dit vidnesbyrd om Mormons Bog for andre i løbet af denne uge.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Eter 4-5 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: