Seminar
Del 31, dag 2, Moroni 1-5


Del 31, dag 2

Moroni 1-5

Indledning

Da Moroni havde forkortet Eters plader, forklarede han, at han »[ikke] troede … at [han] skulle skrive mere« (Moro 1:1). Men han blev bevaret for at skrive »yderligere nogle få ord, for at de måske kan blive af værdi« for dem i de sidste dage (Moro 1:4). Moroni 1-5 bekræfter Moronis trofasthed mod Jesus Kristus. De opridser også instruktionerne for vigtige evangeliske ordinancer som omdelingen af nadveren.

Moroni 1

Moroni flakker om af sikkerhed for sit liv og fortsætter sine skrivelser

Ældste David E. Sorensen, emeritusmedlem af De Halvfjerds, fortalte følgende historie om en ung kvinde, der havde modet til at stå op for sin tro:

»For nylig blev mit barnebarn Jennifer inviteret til at tage med flere af sine skolekammerater til en middag og en film. Pigerne blev alle enige om, hvilken film de skulle se, og Jennifer var tryg ved at tage med. Den pige, som gik fra middagen for at købe biografbilletter til gruppen, kom dog tilbage med billetter til en anden film end planlagt! Hun sagde: ›Det er alletiders film, og den er lidt vovet.‹

Temmelig overrasket kunne Jennifer ikke tro, at situationen havde ændret sig så hurtigt. Men heldigvis havde hun besluttet, før hun befandt sig i denne situation, at hun ikke ville se den slags film. Hun var i stand til at være standhaftig og sige til sine venner: ›Jeg kan ikke se sådan en film. Det ville mine forældre ikke gå med til.‹ Hvortil pigerne svarede: ›Kom nu! Det får dine forældre aldrig at vide!‹ Konfronteret med dette fortsatte Jennifer med at sige: ›Det betyder i virkeligheden ikke noget, om mine forældre får det at vide. Jeg ser ganske enkelt ikke sådanne film!‹

Hendes venner blev vrede og forsøgte at få hende til at give efter. De sagde til hende, at hun ›ødelagde det hele‹. Da hun ikke ville give efter, kastede de billetten og byttepengene efter hende og forlod hende for at se den tvivlsomme film. Det sluttede med at være en ensom aften, der var domineret af vennernes afvisning. Men det var et storslået øjeblik for Jennifer og vores familie. Hun fik selvtillid, selvværd og åndelig kraft« (»Man kan ikke klappe en klapperslange«, Liahona, juli 2001, s. 49).

Læs Moroni 1:1-3 og se efter, hvordan Moroni stod alene med sin tro. Moroni og ældste Sorensens barnebarn var begge eksempler på, hvordan enkeltpersoner kan vælge at stå op for det, de ved er det rigtige. Du kan også træffe det, der virker som små beslutninger hver dag, der viser din tro, lydighed og dit ønske om at følge Kristus.

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor du valgte at stå op for din tro eller at vise din tro gennem lydighed.

Tænk over, hvordan du bedre kan stå op for din tro på Jesus Kristus. Læs Moroni 1:4 for at finde ud af, hvorfor Moroni valgte at skrive mere. Hvad kan vi lære af Moronis eksempel og motivation om at skrive til efterkommerne af dem, der forsøgte at berøve ham livet? Hvad kan du skrive til dine egne efterkommere, som ville være en velsignelse for dem? Studér Moroni 2-5 og tænk over, hvordan det, som Moroni valgte at skrive, er »af værdi« (Moro 1:4.) for dig.

Moroni 2

Moroni skriver instruktioner til, hvordan Helligåndsgaven overdrages

Tænk over din oplevelse med at blive bekræftet som medlem af Kirken og få hænderne lagt på dit hoved, så du kunne modtage Helligåndsgaven. Hvad husker du fra denne ordinance? Læs Moroni 2:1-3 og tænk over, hvordan Helligånden har været en velsignelse i dit liv.

En evangelisk sandhed, der belæres om i disse vers, er denne: Værdige medlemmer med den rette præstedømmemyndighed kan overdrage Helligåndsgaven til døbte medlemmer ved håndspålæggelse.

Moroni 3

Moroni skriver instruktioner til, hvordan man ordinerer nogen til præstedømmets embeder

Har du nogensinde set en persons præstedømmelinje? Den viser, hvem der ordinerede en person til præstedømmet, og hvem der ordinerede den person og så videre tilbage til Jesus Kristus. Du har måske en kopi af din egen præstedømmelinje eller har set din brors eller fars. Tænk over betydningen af at være i stand til at spore præstedømmets myndighed direkte tilbage til Jesus Kristus, når du læser følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»At handle med guddommelig myndighed kræver tydeligvis mere end en social kontrakt. Det kan ikke frembringes ved teologisk uddannelse eller fuldmagt fra en menighed. Nej, i Guds bemyndigede arbejde skal der være en kraft større end den, der allerede besiddes af folk på kirkebænkene eller på gaderne eller på præsteseminariet – en kendsgerning, som mange oprigtige religiøst søgende vidste og åbent erkendte i generationer op til genoprettelsen …

vi [kan] i den genoprettede Jesu Kristi Kirke følge præstedømmets myndighedslinje udøvet af den nyeste diakon i menigheden, biskoppen, som præsiderer over ham, og profeten, som præsiderer over os alle. Denne linje går i en ubrudt kæde tilbage til himmelske budbringere, der kom til selveste Guds Søn med denne enestående gave fra himlen« (»Vores tydeligste kendetegn«, Liahona, maj 2005, s. 44).

Alle personer, der modtager Det Aronske eller Melkisedekske Præstedømme, bliver også ordineret til et præstedømmeembede, der omfatter bestemte pligter. Læs Moroni 3:1-4 og se efter, hvordan personer bliver ordineret til præstedømmeembeder, deriblandt embedet som præst eller lærer.

Du kan eventuelt skrive følgende sandhed i dine skrifter ud for disse vers: Personer bliver ordineret til et præstedømmeembede ved håndspålæggelse af dem, der har myndighed.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor tror du, at det er nødvendigt for en person at blive ordineret til et præstedømmeembede af en, der allerede har præstedømmet?

    2. Hvordan er det af værdi for dig at have præstedømmets myndighed i Kirken eller i din familie?

Moroni 4-5

Moroni forklarer, hvordan nadveren skal forrettes

Billede
brød og vand på nadverbordet
  1. Tænk over nadverens symboler og din oplevelse med at tage nadveren. Gør derefter følgende i din skriftstudiebog:

    1. Ud fra hukommelsen skriver du så godt, som du kan, en af nadverbønnerne, enten for brød eller vand.

    2. Når du har gennemgået disse hellige bønner (se Moro 4:3; 5:2) og tjekket det, du skrev i den første del af denne opgave, skriv da et stykke af en af nadverbønnerne, der skiller sig ud for dig, og forklar, hvorfor den del af bønnen betyder noget for dig.

Moroni medtog bønnerne til forrettelse af nadveren i sin optegnelse, fordi han følte, at de ville være »af værdi« for folket »en dag i fremtiden« (Moro 1:4). Læs Moroni 4:1-3 og 5:1-2 og find udtryk, der forklarer, hvad nadverbrødet og -vandet repræsenterer. Når du læser, kan det være en hjælp at huske, at Kirken i dag bruger vand i stedet for vin i nadveren som følge af en åbenbaring til profeten Joseph Smith (se L&P 27:2).

Sammenfat formålet med nadveren ved at færdiggøre denne udtalelse: Nadverens symboler hjælper os til at erindre .

Tænk over, hvorfor Frelserens legeme og blod er vigtig for dig.

Den fysiske smerte, døden, Frelserens legemes opstandelse og hans voldsomme åndelige smerte, der fik ham til at bløde, gjorde det muligt for alle mennesker, som tror på ham og omvender sig, at få forladelse for deres synder. Nadverens symboler hjælper os til at erindre Jesu Kristi forsoning.

  1. Besvar et eller begge af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan har det at tænke oprigtigt over Frelserens forsoning under nadveren hjulpet eller styrket dig åndeligt?

    2. Hvad kan du gøre under nadveren for bedre at fokusere på at erindre Frelserens forsoning?

Gennemgå Moroni 4:3 og udfyld følgende skema for at hjælpe dig til at forstå, hvad du lover, når du tager nadveren:

Hvad jeg indgår pagt om at gøre

Hvad jeg tror, det betyder at holde denne del af pagten

Hvad jeg kan gøre bedre for at holde denne del af pagten

1.

2.

3.

Vi lærer også i Moroni 4:3, at når vi trofast holder vores del af nadverpagten, kan vi altid have Herrens Ånd hos os.

Læs følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum og tænk over, hvordan du har oplevet Helligåndsgaven på de måder, som han nævner: »Herrens Ånd kan være vores vejleder og vil velsigne os med vejledning, instruktion og åndelig beskyttelse på vores rejse gennem livet« (»Så vi altid må have hans Ånd hos os« Liahona, maj 2006, s. 31).

Tænk over Frelserens forsoning, når du deltager i nadveren på søndag. Forsøg at holde de dele af pagten, som du har fundet frem til i skemaet, så du altid kan have Herrens Ånd hos dig.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Moroni 1-5 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: