Seminar
Del 3: Dag 4: 1 Nefi 12-14


Del 3, Dag 4

1 Nefi 12-14

Indledning

Beretningen om Nefis syn, der begynder i 1 Nefi 11, fortsætter i 1 Nefi 12-14. I sit syn så Nefi forfærdelige tragedier, deriblandt den endelige udryddelse af hans efterkommere. Han så de ugudelige fjerne enkle og værdifulde sandheder fra Bibelen, hvilket fik mange til at snuble åndeligt. Men Nefis syn gav ham også grund til stort håb for fremtiden. Han så Columbus og koloniseringen af det amerikanske fastland. Han så, at Herren ville berede vejen for evangeliets gengivelse, deriblandt gengivelsen af de enkle og dyrebare sandheder, der var gået tabt. Nefi var vidne til, hvordan Herren i de sidste dage ville hjælpe og beskytte dem, der lever retskaffent. Når du studerer 1 Nefi 12-14, så overvej vigtigheden af de enkle og værdifulde sandheder i dit liv som fx Mormons Bog og andre skrifter fra de sidste dage. Når du stræber efter at leve retskaffent og ærer dine pagter med Gud, kan du også besejre det onde.

1 Nefi 12

Nefi ser det nefitiske og det lamanitiske folks fremtid

I 1 Nefi 12 beskrev Nefi det, som han så i sine efterkommeres tid, og hvordan de ville blive påvirket af en tåge af mørke og den store og rummelige bygnings indflydelse. Han brugte ordet efterkommere.

Nefi så, at nogle af hans efterkommere ville acceptere alle forsoningens velsignelser. Men han så også, at hans efterkommere til sidst ville blive udryddet af lamanitterne. Læs 1 Nefi 12:19 og understreg årsagerne til, at nefitterne blev udryddet. Tænk over, hvordan du kan beskytte dig mod stolthed og undgå det ondes fristelser.

1 Nefi 13:1-9

Nefi ser den store og vederstyggelige kirke

Sæt en cirkel om alle de sportsgrene, som du har dyrket eller set, og tilføj til listen alle andre sportsgrene, du har dyrket eller set:

  • Fodbold

  • Cricket

  • Basketball

  • Baseball

  • Bordtennis

  • Tennis

  • Rugby

  • Ishockey

  • Volleyball

  • Amerikansk fodbold

I professionelle sportsgrene studerer holdene ofte deres modstanderes kampe og strategier, før de mødes. Forståelse for en modstanders metode og strategier kan hjælpe os med at forberede os på at forsvare os mod dem.

I 1 Nefi 13 beskriver Nefi det, han så om dem, der ville være imod Guds kirke i de sidste dage. Læs 1 Nefi 13:1-6 og find det, som Nefi så, der ville komme frem blandt ikke-jøderne og det, som englen sagde om det.

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

Denne »store og vederstyggelige kirke«, som Nefi så, repræsenterer ikke en bestemt gruppe, sekt eller kirke. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at det er »alle … organisationer uanset navn eller art … der er indstillet på at lede mennesket bort fra Guds veje og hans love, og således bort fra frelse i Guds rige« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 137-138). Du kan eventuelt skrive ældste McConkies forklaring ind ved siden af 1 Nefi 13:4-6.

Læs 1 Nefi 13:8-9 og find den store og vederstyggelige kirkes ønsker og motivation.

  1. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvorfor tror du, at det er vigtigt at vide, at Satan organiserer sine hære til at lede os væk fra Gud og hans love?

Når du studerer 1 Nefi 13 nærmere, vil du se, hvordan den store og vederstyggelige kirke har forsøgt at spærre vejen for dem, der søger Frelseren.

1 Nefi 13:10-42

Nefi ser fremtidens ikke-jøder med Bibelen, Mormons Bog og andre sidste dage helliges skrifter

For at bekæmpe påvirkningen af den store og vederstyggelige kirke forberedte Herren en vej til gengivelsen af sit evangelium. I 1 Nefi 13 forudså Nefi begivenheder som Columbus og pilgrimmene, der kom til det forjættede land, fordi »Guds Ånd … påvirkede (hvilede på eller arbejdede med) [dem]« (se 1 Ne 13:12-13). Han forudså også uafhængighedskrigen i USA – da »ikke-jøderne, som var draget ud af fangenskab« kæmpede mod »ikke-jøderne, som de stammede fra, [der] var samlet … mod dem«, men de blev »ved Guds kraft udfriet af alle andre folkeslags hænder« (se 1 Ne 13:16-19).

Billede
skrifterne

Læs 1 Nefi 13:20-23 og find frem til den bog, som Nefi så, at de tidlige ikke-jødiske kolonisatorer i det forjættede land havde blandt sig.

Skriv »Bibelen« i dine skrifter ved siden af 1 Nefi 13:20. Nefi forklarede, at Bibelen ville være »af stor værdi« for os (1 Ne 13:23), og at da den oprindeligt blev skrevet »indeholdt den Herrens evangeliums fylde« (1 Ne 13:24). Brug 1 Nefi 13:26-27, 29 til at fylde hullerne ud i følgende sammenfatning:

Den store og vederstyggelige kirke fjernede »mange dele, som er og yderst , og også mange af Herrens har de taget bort« fra Bibelen (1 Ne 13:26). De fjernede disse ting for at » Herrens rette veje, så de kunne øjne og deres hjerte« (1 Ne 13:27). Fordi disse ting er gået tabt, » overordentligt mange« (1 Ne 13:29).

Læs igen sammenfatningen, når du har fyldt hullerne ud.

Et af den store og vederstyggelige kirkes mål er at »fordreje Herrens rette veje« (1 Ne 13:27) ved at fjerne mange af de enkle og dyrebare sandheder. At »fordreje« er at ændre eller forvrænge noget, der er rigtigt. Tænk over de negative konsekvenser ved at fordreje »Herrens rette veje.«

Brug dine skrifter til at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad ville Herren ifølge 1 Nefi 13:34 bringe frem på grund af hans barmhjertighed? (Det kan være nyttigt at vide, at titlen »Lammet« henviser til Frelseren, Jesus Kristus).

  • Hvad sagde Frelseren i 1 Nefi 13:35-36, der ville blive skjult for at komme frem til ikke-jøderne?

  • Hvad sagde englen i 1 Nefi 13:36, der var blevet skrevet i den optegnelse, der var skjult – Mormons Bog?

  • Udover Mormons Bog, hvilke »andre bøger« kan 1 Ne 13:39 så henvise til?

Læs 1 Nefi 13:40-41 og understreg det, som Mormons Bog og disse »andre bøger« kundgør for alle mennesker. Det er vigtigt at bemærke, at vi må komme til Frelseren »i overensstemmelse med de ord, der skal blive stadfæstet ved Lammets mund« (1 Ne 13:41) – skrifterne.

Gennem denne del af Nefis syn lærer vi, at Mormons Bog og de sidste dages hellige skrifter gengiver de enkle og dyrebare sandheder, der hjælper os til at vide, at Jesus Kristus er Guds Søn, og hvordan vi kommer til ham.

  1. Skriv svarene på følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan har enkle og dyrebare sandheder i Mormons Bog og andre sidste dages hellige værker påvirket jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus?

    2. Hvordan har de hjulpet dig til at forstå og efterleve hans evangelium?

Tag et øjeblik til at vurdere, hvor godt dit skriftstudium hjælper dig med at komme tættere på Frelseren.

1 Nefi 14:1-17

Nefi ser kampen mellem den store og vederstyggelige kirke og Guds Lams kirke

I 1 Nefi 14 læser vi om en kamp mellem den store og vederstyggelige kirke og Guds Lams kirke. Læs 1 Nefi 14:10-13 og find den side, der ville tiltrække flest mennesker. Bemærk i 1 Nefi 14:12, hvorfor antallet af mennesker, der støtter Lammets kirke, ville være få, og hvorfor den store og vederstyggelige kirke var i stand til at samle mængder.

Hvordan ville du føle det, hvis du var i undertal og kæmpede i en krig? Læs 1 Nefi 14:14 og understreg sætninger, der identificerer den hjælp »de hellige i Lammets kirke« og »Herrens pagtsfolk« vil modtage, når de kæmper mod det onde.

Et vigtigt evangelisk princip, vi lærer i 1 Nefi 14:1-17, er, at når vi lever retfærdigt og holder vore pagter, vil Guds kraft hjælpe os til at besejre det onde.

  1. Skriv et kort afsnit i din skriftstudiebog, hvori du forklarer, hvordan det at være en af »Herrens pagtsfolk« og at være »udrustet med retfærdighed« (leve retskaffent) har hjulpet dig til at besejre fristelser, der kunne lede dig væk fra Gud og hans love.

Nefi så, at de mennesker, der støtter den store og vederstyggelige kirke, i de sidste dage ville møde »deres egen fuldstændige undergang« (1 Ne 14:3). Du kan stole på, at Guds rige vil sejre i de sidste dage.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 1 Nefi 12-14 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: