Seminar
Del 25, dag 4, 3 Nefi 15-16


Del 25, dag 4

3 Nefi 15-16

Indledning

Da Frelseren fortsatte med at undervise folket i templet i landet Overflod, erklærede han, at moseloven var opfyldt i ham, og at han var lyset og loven, som folket skulle se hen til. Frelseren forklarede derpå de tolv nefitiske disciple, at folket i Amerika var nogle af de »andre får«, som han talte om til folket i Jerusalem (se Joh 10:14-16). Han lovede også, at de, der ville omvende sig og vende tilbage til ham, ville blive talt blandt hans pagtsfolk.

Billede
Kristus i landet Overflod

3 Nefi 15:1-10

Frelseren erklærer, at han har opfyldt moseloven

Har du nogensinde tænkt over, hvorfor Herren beder os om at adlyde forskellige love såsom at betale tiende, overholde sabbatsdagen eller ære vore forældre? Da Jesus Kristus fortsatte med at undervise nefitterne, fortalte han dem hovedformålet med sine love og befalinger. Se efter denne hensigt, når du studerer 3 Nefi 15.

Da Frelseren var færdig med at tale til skaren, fornemmede han, at nogle blandt dem havde et spørgsmål. Læs 3 Nefi 15:1-2 og skriv, hvad folket var forundret og forbavset over:

For at forstå, hvorfor nefitterne var forundret og forbavset over Frelserens erklæring om, at »det gamle« i moseloven var hørt op, og »at alt var blevet nyt«, hjælper det at vide, at nefitterne i århundreder havde kendt og efterlevet moseloven. Deres love, ritualer og organisering af Kirken var baseret på moseloven, som blev givet i fordum tid af den førjordiske Jesus Kristus for at forberede folket på hans komme og pege hen mod hans sonoffer. Nu stod den guddommelige Lovgiver foran dem og erklærede, at forsoningen var udført (se 3 Ne 11:10-14), og at i ham var moseloven opfyldt (se 3 Ne 9:16-20; 12:46-47). Hans erklæring om, at de gamle ting i moseloven var »hørt op«, og at nye ting skulle tage lovens plads, ændrede pludselig den måde, de tilbad Gud på.

Frelseren besvarede deres bekymringer ved at understrege en meget vigtig læresætning. Læs 3 Nefi 15:3-5, 9, og afmærk udtryk i Frelserens svar, som kunne have forsikret nefitterne om, at kilden til loven ikke var ændret.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvad tror du, at Jesus lærte nefitterne, da han sagde: »Jeg er loven«? (3 Ne 15:9).

Af Frelserens lærdomme i disse vers kan vi lære, at Jesus Kristus er formålet med alle evangeliets love og befalinger. Tænk over, hvorfor denne sandhed var vigtig for nefitterne, da de lærte, at den gamle moselov var erstattet med en højere lov og oplevede ændringer i den måde, de tilbad.

Læs 3 Nefi 15:9-10 og markér, det som Herren ønsker, vi skal gøre som resultat af denne læresætning. Brug det, du har lært i disse vers, til at færdiggøre følgende princip: Hvis vi til Jesus Kristus ved at holde , vil han give os .

  1. Tænk over befalinger såsom at betale tiende, overholde sabbatsdagen og ære vore forældre, og besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan kan en person følge befalingerne og stadig ikke se hen til Kristus?

    2. Hvordan kan vores lydighed mod befalingerne ændre sig, hvis vores fokus er rettet mod Jesus Kristus og ikke kun mod at adlyde reglerne?

En måde, hvorpå vores lydighed mod befalingerne kan ændre sig, hvis vi ser hen til Kristus, er, at vores motivation til at adlyde vil ændre sig fra pligt eller endda kærlighed til reglen til kærlighed til Herren.

Billede
Ældste Marvin J. Ashton

Læs følgende udtalelse af ældste Marvin J. Ashton fra De Tolv Apostles Kvorum: »Hvilken åndelig trøst og velsignelse er det ikke at vide, at dersom vi ser hen til vor Frelser, Jesus Kristus og holder ud til enden, så vil vi få evigt liv og ophøjelse … Det bliver lettere for os at nærme os Gud, når vi ser hen til ham. Når vi ser hen til Gud, så lærer vi at tjene og leve uden tvang (uden at blive tvunget eller presset til at gøre noget)« (»Der er mange gaver«, Stjernen, jan. 1988, s. 18).

  1. Vælg en befaling, som du har tænkt over, om du behøver at adlyde, og overvej, hvordan overholdelse af den befaling kan føre dig til Jesus Kristus. Du kan eventuelt sætte et mål om at være mere lydig mod den befaling, du vælger, og skrive nogle få forslag til, hvordan du kan være det. Skriv dine tanker ned i din skriftstudiebog.

3 Nefi 15:11-16:5

Jesus Kristus taler til sine disciple om sine andre får

Billede
Bibelen vidner om Jesus Kristus
Billede
Mormons Bog vidner om Jesus Kristus

Har du nogensinde følt dig glemt og alene og overvejet, om vor himmelske Fader vidste, hvor du var? Selvom vi kan føle os alene eller nogle gange mindre værd end andre, så har Gud omsorg for sit folk og viser sig for dem. Se efter beviser på denne sandhed, når du studerer resten af 3 Nefi 15 og begyndelsen af 3 Nefi 16.

Som der står i Det Nye Testamente og i Mormons Bog, betjente Jesus Kristus folkene i den gamle verden og i Amerika. Læs 3 Nefi 15:11-17 og se efter, hvad Herren sagde til dem i Jerusalem om sit folk i Amerika.

»Andre får« henviser til andre tilhængere af hyrden, Jesus Kristus. En fold er et indelukke til får, men i dette tilfælde betyder fold en gruppe mennesker med en fælles tro på Jesus Kristus. Hvordan sagde Herren, ifølge 3 Nefi 15:17, at han ville vise sig for sine andre får?

Jesus forklarede, hvorfor vor himmelske Fader befalede ham, at han ikke skulle sige mere til dem i Jerusalem om hans andre får. Søg i 3 Nefi 15:18-20 og markér Frelserens forklaring. Ved at se, at Faderen tilbageholdte megen kundskab om nefitterne fra jøderne på grund af jødernes ugudelighed, kan vi lære et vigtigt princip om, hvordan vi modtager kundskab og sandhed fra Herren. Hvordan vil du på grundlag af disse vers færdiggøre følgende princip? Gud giver os kundskab og sandhed i henhold til vores .

Herren fortalte nefitterne, at de var en del af de andre får, han talte om i Jerusalem. Jøderne troede, at han talte om ikkejøderne (dem, der ikke var israelitter). De forstod ikke, at ikkejøderne ikke vil »høre« Frelserens røst (se 3 Ne 15:21-23).

Læs 3 Nefi 15:24 og se efter, hvordan Herren specifikt forsikrede nefitterne om sin omsorg for dem.

Læs 3 Nefi 16:1-3 og find ud af, hvem der ellers skal høre Frelserens røst. Vi har ikke nogen optegnelser i skriften om, hvem Frelseren ellers besøgte, men det er tydeligt, at han besøgte andre grupper og bragte dem ind i sin »fold«.

Hvordan viser Jesus Kristus, at han har omsorg for de mennesker, der ikke hører hans røst? Læs 3 Nefi 15:22-23 og 3 Nefi 16:4 og se efter, hvordan Herren sagde, at han ville vise sig for ikkejøderne.

Ud fra det, som du indtil nu har studeret i 3 Nefi 15 og 16, hvilket bevis har du da set på, at Gud har omsorg for sit folk og viser sig for dem?

Læs 3 Nefi 16:5 og se efter, hvad der sker i de sidste dage, når ikkejøderne kommer til kundskab om Jesus Kristus og hans evangelium.

Jesus lovede at velsigne alle sine børn – Israels hus og ikkejøderne – ved at give dem sine ord, som de blev nedskrevet af nefitterne. Nefitternes skrivelser vil hjælpe med til at omvende ikkejøderne, som så vil hjælpe med til at indsamle Israels hus i de sidste dage (se 3 Ne 16:4-5).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvad har du set i dit eget liv, som viser, at Jesus Kristus har omsorg for os alle?

3 Nefi 16:6-20

Jesus Kristus velsigner og advarer ikkejøderne, som lever i de sidste dage

Har du nogensinde ønsket at være en del af en gruppe, en klub eller et hold? Tænk på en bestemt situation. Hvad kræves der for at være medlem af sådan en gruppe? Den bedste gruppe, du kan blive medlem af, er Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Herrens pagtsfolk.

Læs 3 Nefi 16:6-7 og se efter, hvad der vil ske på grund af ikkejødernes tro og Israels hus’ vantro i de sidste dage. Det kan være en hjælp at vide, at der også vil være vantro ikkejøder i de sidste dage, som vil sprede og behandle medlemmerne af Israels hus dårligt (se 3 Ne 16:8-9). Herren vil tage sit evangelium bort fra de ugudelige og åbenbare det for de retfærdige, både israelitter og ikkejøder, i de sidste dage (se 3 Ne 16:10-12).

Læs 3 Nefi 16:13 og se efter, hvad det kræves for at blive én af Herrens pagtsfolk. Færdiggør følgende princip ved at bruge det, du har lært i 3 Nefi 16:13: Hvis vi , så vil vi blive regnet blandt Herrens folk.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan ved du, at du er en del af Herrens pagtsfolk?

    2. Hvordan har det velsignet dit liv at blive regnet blandt hans folk?

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 15-16 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: