Seminar
Del 6, dag 3, 2 Nefi 9


Del 6, dag 3

2 Nefi 9

Indledning

Dit studium af Jakobs prædiken, der begyndte i 2 Nefi 6-8, fortsætter i 2 Nefi 9. I 2 Nefi 6-8 studerede du Jakobs belæring om Frelserens barmhjertighed og hans kraft til at frelse Israels hus fra deres fortabte og fordrevne tilstand. I kapitel 9 studerer du Jakobs vidnesbyrd om kraften i Frelserens forsoning til at befri os fra konsekvenserne ved faldet, deriblandt både fysisk og åndelig død såvel som vore synders konsekvenser. Præsident Joseph Fielding Smith belærte om, at 2 Nefi 9 er »en af de mest oplysende udtalelser nogen sinde om forsoningen … Det bør læses omhyggeligt af alle personer, der søger frelse« (Answers to Gospel Questions, saml. Joseph Fielding Smith jun., 5 bd., 1957-1966, 4:57).

2 Nefi 9:1-9

Jakob underviser i, at faldet bragte fysisk og åndelig død til alle mennesker

Hvad tænker du på, når du tænker på ordet uhyre?

Ordet uhyre henviser som regel til noget, der er skræmmende og i stand til at påføre stor skade. Selvom mange mennesker kun tænker på fantasivæsener, når de tænker på et uhyre, så overvej om der findes noget, der er i stand til at påføre dig varig skade og er derfor meget skræmmende. Jakob bruger billedet af et uhyre til at symbolisere en skræmmende tilstand, som vi alle står over for i livet på jorden. Læs 2 Nefi 9:10 og find de to dele af uhyret, som Jakob beskrev. Udfyld så de tomme felter i skemaet herunder.

Forfærdeligt uhyre

D

H

»l d«

»å d«

Det er vigtigt at forstå, at da Jakob underviste om »åndens død«, mente han ikke, at vores ånd bogstavelig talt ville dø, men snarere at vi ville blive åndeligt adskilt eller afskåret fra Guds nærhed (se 2 Ne 9:6). Der henvises ofte til denne adskillelse som åndelig død i skrifterne. Du kan eventuelt skrive udtrykket afskåret fra Guds nærhed i margenen i dine skrifter ud for »åndens død« i 2 Nefi 9:10.

Læs 2 Nefi 9: 6 og bemærk, at Jakob begyndte at tale om legemets død og endte med at drøfte det at være afskåret fra Guds nærhed. Søg omhyggeligt i dette vers. Hvilken begivenhed bragte både fysisk og åndelig død til menneskeheden?

Læs 2 Nefi 9:7-9 og find det, som Jakob underviste i ville ske med vores legeme og ånd, hvis der ikke fandtes en forsoning, og hvis fysisk og åndelig død var evig. Før du læser, vil det hjælpe dig, hvis du kender betydningen af følgende begreber, som Jakob brugte i vers 7: Udtrykket »den første straffedom, som kom over mennesket« (2 Ne 9:7) henviser til konsekvenserne ved Adam og Evas fald. Begrebet forgængelighed henviser til det dødelige legeme, fordi det er ufuldkomment og til sidst vil dø. Begrebet uforgængelighed henviser til det opstandne legeme, der vil leve for evigt.

  1. Lav i din skriftstudiebog en liste med nogle få udtryk, du har fundet i 2 Nefi 9:7-9, som beskriver, hvad der ville ske med vores legeme og ånd, hvis der ikke fandtes en forsoning.

Billede
Jesus beder i Getsemane

Læs følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum for at tydeliggøre, hvad vores skæbne ville være uden Jesu Kristi forsoning: »Hvis vores adskillelse fra Gud og vores åndelige død var permanent, ville handlefrihed ikke betyde noget. Ja, vi ville være frie til at træffe valg, men hvad ville være meningen med det? Resultatet ville altid være det samme på trods af vore gerninger: Død uden håbet om opstandelse og håbet om himlen. Lige meget hvor god eller ond vi vælger at være, ville vi alle ende med at være ›en djævels engle‹« (»Moral Agency«, Ensign, juni 2009, s. 50).

  1. Skriv en sætning i din skriftstudiebog, der med dine egne ord forklarer, hvad du tænker om det, ældste Christofferson sagde om vores faldne tilstand. Tilføj en kort forklaring om, hvorfor du mener, at Jakob sammenligner fysisk død og adskillelse fra Gud som et »forfærdeligt uhyre«.

2 Nefi 9:10-27

Jakob forklarer, hvordan Frelserens lidelse befrier os fra konsekvenserne ved faldet og synd

Gud overlod os ikke til at lide de fulde konsekvenser af »dette forfærdelige uhyre, døden og helvede«. Læs 2 Nefi 9:10 og markér det, som Gud har forberedt til os.

Læs følgende analogi af præsident Joseph Fielding Smith, som illustrerer vores behov for en frelser:

»En mand, der går hen ad vejen, falder i en udgravning så dyb og mørk, at han ikke selv kan klatre op og få sin frihed igen. Hvorledes kan han nu redde sig ud af den knibe? Ikke ved nogen som helst anstrengelse fra sin egen side, for der findes ingen midler til at hjælpe ham med at undslippe. Han råber om hjælp, og en eller anden venlig sjæl, som hører hans råb, skynder sig at komme ham til hjælp og giver ham – ved at sænke en stige ned til ham – et middel, hvorved han selv kan klatre op til jordens overflade.

Det var nøjagtigt den situation, Adam stillede sig selv og sine efterkommere i, da han spiste af den forbudne frugt. Eftersom alle var i udgravningen sammen, var der ingen, der kunne komme op og befri de andre. Udgravningen var bandlysning fra Herrens nærhed og den timelige død, legemets opløsning. Og eftersom alle var underlagt døden, var der ingen, der kunne sørge for midler til at undslippe.

Derfor hørte Faderen i sin uendelige barmhjertighed sine børns råb og sendte sin enbårne Søn, som hverken var underlagt døden eller synden, så han kunne sørge for midlet til befrielse. Dette gjorde han gennem sin uendelige forsoning og det evigtvarende evangelium« (Lærdomme om frelse, 3 bd., 1977, 1:117-118).

Det meste af Jakobs budskab i kapitel 9 fokuserer på den vej, som Herren forberedte til os for at undslippe den fysiske og åndelige død, og forsikrer os om, at vi kan blive udfriet.

  1. Søg i 2 Nefi 9:5, 19-21 og besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad gennemgik Frelseren ifølge 2 Nefi 9:5, 21, så vi kan blive befriet fra døden og helvede?

    2. Hvem led Frelseren for ifølge 2 Nefi 9:21?

Tænk over, hvor mange mennesker der »hører til Adams slægt« (2 Ne 9:21). Den omfatter alle dem, der har levet, lever nu og kommer til at leve på jorden – deriblandt dig. Du kan eventuelt skrive dit navn ud for 2 Nefi 9:21 for at mindes Frelserens offer for dig.

Billede
Korsfæstelsen

Jakob underviste i, at Frelserens smerter ville hjælpe os til at undslippe det forfærdelige uhyre – fysisk død og at være afskåret fra Guds nærhed for evigt. Læs 2 Nefi 9:22 og find et udtryk, der viser, at vi vil være i stand til at overvinde fysisk død, og et udtryk, der viser, at vi igen vil være i Gud nærhed. Skriv det, som du har fundet, i nedenstående sætninger:

På grund af faldet vil vores legeme dø, men på grund af Kristi lidelse, vil vores legeme .

På grund af faldet vil vi være afskåret fra Guds nærhed, men på grund af Kristi lidelse vil vi alle igen stå .

Af Jakobs undervisning lærer vi læresætningen: Jesu Kristi forsoning befrier alle mennesker fra fysisk og åndelig død frembragt gennem faldet.

Udover dette budskab om håb underviste Jakob også i, at Frelserens lidelse kan befri os fra den åndelige død, der er forårsaget af vore egne synder. Læs 2 Nefi 9:27 og find den tilstand, som Jakob beskrev hos dem, der overtræder eller synder. Læs 2 Nefi 9:15-16 og markér den åndelige pine eller plage, som vore synder giver os, hvis vi ikke omvender os.

Bemærk udover denne plage udtrykket »de skal gå bort« i 2 Nefi 9:16. På grund af forsoningen vil alle mennesker vende tilbage til Guds nærhed for at blive dømt. Men hvis vi ikke har omvendt os fra vore synder, vil vi igen blive adskilt fra Guds nærhed. Selvom udfrielse fra faldet er en gave til alle mennesker, vil vores udfrielse fra konsekvenserne af vore egne personlige synder afhænge af vore ønsker og gerninger. Læs 2 Nefi 9:21, 23-24. Hvad kan vi på grund af forsoningen gøre for at blive frelst fra de evige konsekvenser af vore synder?

Afslut følgende princip, når du har læst Jakobs ord: Gennem Jesu Kristi forsoning kan vi overvinde vore synders konsekvenser, hvis vi.

Brug et øjeblik til at tænke over, hvad du kan gøre for mere fuldt ud at føle den rensende kraft i Frelserens forsoning. Findes der noget, som Herren ønsker, du skal omvende dig fra? Tænk over, hvordan du kan omvende dig fra dette. Hvordan kan du bedre lytte til hans røst?

  1. Skriv et kort afsnit i din skriftstudiebog, hvor du udtrykker, hvad du føler for Frelserens sonoffer for dig.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 2 Nefi 9 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: