Seminar
Del 28, dag 1, 4 Nefi 1


Del 28, dag 1

4 Nefi 1

Indledning

Efter Jesu Kristi besøg og tjenestegerning på det amerikanske kontinent anvendte folket hans lærdomme og nød 200 år med enighed, fremgang og lykke. Til sidst begyndte folket dog at blive stolte og mere og mere ugudelige. Snart blev de igen delt i nefitter og lamanitter, og efter 300 år var både nefitter og lamanitter blevet ugudelige med blot nogle få retskafne mennesker tilbage.

4 Nefi 1:1-18

Folk blev alle omvendt og oplevede fred og lykke

Billede
tre smilende unge kvinder

Hvad hjælper dig til at være virkelig lykkelig?

Hvad tror du er forskellen mellem ting, der giver dig midlertidig lykke, og ting, der kan føre til evig lykke? Læs 4 Nefi 1:16 for at finde det, Mormon skrev om folket, efter Frelseren besøgte dem. Du kan eventuelt markere udtrykket »visselig kunne der ikke findes noget lykkeligere folk«.

  1. Skriv overskriften Der kunne ikke findes noget lykkeligere folk i din skriftstudiebog og tegn en cirkel under den, som vist i følgende diagram. (Der skal skrives ting indeni og uden om cirklen). Læs 4 Nefi 1:1-2 og se efter, hvad folk gjorde, som gjorde deres lykke mulig. Skriv det, du finder, i cirklen.

Billede
cirkel

Eftersom folket anvendte Frelserens lærdomme, »blev [de alle] omvendt til Herren« (4 Ne 1:2) og nød stor lykke.

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvordan omvendelse og lykke hænger sammen. Læs hans ord og understreg, hvad det betyder at blive omvendt:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Jeres lykke nu og for evigt afhænger af, i hvor høj grad I har omvendt jer og den forandring, som det giver i jeres liv. Hvordan kan man så blive virkelig omvendt? Præsident Marion G. Romney beskriver de trin, man skal følge:

›Medlemskab af Kirken og omvendelse er ikke nødvendigvis det samme. At være omvendt og have et vidnesbyrd er heller ikke nødvendigvis det samme. Et vidnesbyrd kommer, når Helligånden vidner om sandheden for en oprigtigt søgende. Et gribende vidnesbyrd giver troen liv. Det vil sige, at det ansporer til omvendelse og lydighed mod befalingerne. Omvendelse er frugten eller belønningen for omvendelse og lydighed‹ (i Conference Report, områdekonference i Guatemala, 1977, s. 8-9).

Sand omvendelse er ganske enkelt frugten af tro, omvendelse og konsekvent lydighed

Sand omvendelse giver frugt i form af varig lykke, som man kan føle, selv når verden er i oprør og de fleste er alt andet end lykkelige« (»Fuld omvendelse bringer lykke«, Liahona, juli 2002, s. 27-28).

  1. Læs 4 Nefi 1:2-3, 5, 7, 10-13, 15-18 og se efter ord og udtryk, der beskriver, hvad folket oplevede, fordi alle var omvendt til Herren. Skriv i din skriftstudiebog nogle af disse ord og udtryk rundt om cirklen, du tegnede i den foregående opgave.

Vi kan lære af denne periode med en hidtil uset lykke og fremgang blandt nefitterne, at når en gruppe mennesker er omvendt til Herren, bringer det enighed og lykke. Du kan eventuelt skrive dette princip i dine skrifter nær 4 Nefi 1:16 eller i din skriftstudiebog.

Tænk over, hvordan du tror, det vil være, hvis alle omkring dig var virkeligt omvendt til Herren.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan tror du, at det ville gavne din familie, hvis alle i din familie levede som folket i 4 Nefi?

    2. Tænk på et tidspunkt i dit liv, hvor du er blevet velsignet ved at være en del af en gruppe, der var forenet i retskaffenhed – såsom din familie, kvorum eller klasse eller en gruppe venner. Hvad tror du hjalp denne gruppe til at være forenet i retskaffenhed? Hvilke velsignelser fik du og dem, du var sammen med?

4 Nefi 1:19-49

Ugudelighed vender tilbage og spreder sig, indtil blot nogle få retskafne mennesker er tilbage

Hvad tror du kunne ødelægge et lykkeligt samfund, som det folk beskrevet i 4 Nefi havde?

  1. Skriv overskriften »Ødelæggelse af et lykkeligt samfund« i din skriftstudiebog og tegn en cirkel under, magen til din cirkel i den første opgave. Læs 4 Nefi 1:20, 23-24 og se efter det, der begyndte at ødelægge folkets lykke og fred. Skriv det, du finder, i cirklen.

Du kan eventuelt skrive følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab i dine skrifter ud for 4 Nefi 1:24 eller i din skriftstudiebog. »Stolthed er enighedens store fjende« (»Af ét hjerte«, Liahona, nov. 2008, s. 70). Hvordan tror du, at stolthed er enighedens fjende?

Følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab giver indsigt i stolthed. Understreg udtryk, der forklarer, hvorfor stolthed er så ødelæggende.

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Stolthed er en synd … fordi den frembringer had og fjendskab og gør os til modstandere af Gud og vore medmennesker. Stolthed er i sin kerne en synd bestående af sammenligning, for selvom den normalt begynder med: ›Se, hvor vidunderlig jeg er, og de store ting, som jeg har udrettet‹, så synes den altid at ende med: ›Derfor er jeg bedre end dig.‹

Når vores hjerte er fyldt med stolthed, begår vi en alvorlig synd, for vi bryder de to store bud (se Matt 22:36-40). I stedet for at tilbede Gud og elske vores næste, afslører vi den virkelige genstand for vores tilbedelse og kærlighed – det billede, som vi ser i spejlet« (»Stolthed og præstedømmet«, Liahona, nov. 2010, s. 56).

  1. Læs 4 Nefi 1:25-27, 30-35, 38-45 og se efter ord og udtryk, der beskriver stolthedens virkninger blandt folket. Skriv disse ord og udtryk rundt om cirklen i din skriftstudiebog for opgave 4.

En sandhed, vi kan lære af disse begivenheder, er, at synden stolthed skaber splittelse og fører til større ugudelighed. Du kan eventuelt skrive dette udtryk i dine skrifter. Hvordan kan stolthed hos en eller flere personer påvirke en hel gruppes lykke?

Overvej, hvem der i de følgende situationer kan blive negativt påvirket af en persons stolthed:

  • Et medlem af en klasse i Unge Piger ønsker ikke at lytte til den lektion, som hendes lærer har forberedt om de velsignelser, der kommer af at adlyde visdomsordet. Hun føler, at hun ikke igen har behov for at blive belært om visdomsordet og afbryder og nægter at deltage i klassen.

  • En ven driller eller nedgør konstant et andet medlem af gruppen, fordi den måde, personen klæder sig, viser, at vedkommende ikke har mange penge.

  1. Tænk over, om der er stolthed i dit eget liv. Det kan være en hjælp at gennemgå præsident Uchtdorfs udtalelse, mens du tænker. Tænk over, hvad du kan gøre for at modstå stolthed og for at søge hjælp i øget enighed og retskaffenhed i din familie, kvorum, klasse eller hos dine venner. Skriv dine tanker og mål i din skriftstudiebog.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 4 Nefi 1 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: