Seminar
Del 10, dag 1, Jakob 5-6


Del 10, dag 1

Jakob 5-6

Indledning

Jakob 5 indeholder allegorien om de forædlede og vilde oliventræer, der oprindeligt blev fortalt af profeten Zenos. Jakob brugte denne allegori til at forklare, at Herren altid arbejder på at bringe frelse til sit pagtsfolk, selv når de vender sig væk fra ham. Allegorien viser, at Herren spredte dele af Israels hus – sit pagtsfolk – overalt på jorden, og at han vil samle sit folk i de sidste dage. Allegorien har specifik og personlig anvendelse for os i dag som medlemmer af Israels hus og Herrens tjenere. I Jakob 6 fremhævede Jakob Herrens barmhjertighed og retfærdighed, mens han opmuntrer sit folk – og os – til at omvende sig.

Jakob 5:1-12

Jakob citerer Zenos, der sammenlignede Israels hus med et forædlet oliventræ

Kender du en ven eller en, du holder af, der har tvivlet på Guds kærlighed til sig, især under en prøvelse, hvor personen kan have vendt sig væk fra ham? Tænk over følgende eksempler:

  • En ung præstedømmebærer udvikler en syndig vane. Han tror, at andre kan blive tilgivet, men han tvivler på, at Herren vil acceptere hans omvendelse.

  • En ung pige overtræder en befaling. Hun føler skyld, føler sig dårligt tilpas og tvivler på, at Herren stadig elsker hende.

Jakob profeterede, at jøderne ville afvise Jesus Kristus (se Jakob 4:15). Han profeterede også, at Jesus Kristus ville fortsætte med at arbejde for sit folks frelse, selv efter de havde afvist ham. For at illustrere denne sandhed citerede Jakob en allegori fortalt af en profet, der hedder Zenos (se Jakob 5:1). En allegori er, lige som en lignelse, en historie, der bruger symbolske personer, ting og handlinger til at belære om sandheder. Når du studerer Jakob 5, kan du tænke over, hvordan Herren altid rækker ud til dig, selv når du har syndet.

Læs Jakob 5:2 og markér i dine skrifter, hvem Zenos rettede denne belæring mod.

Fordi du har indgået pagter med Herren gennem dåben, er du medlem af Israels hus. Du er en del af den historie, der bliver fortalt i Jakob 5. Læs Jakob 5:3 og markér det, som Zenos brugte i sin allegori til at repræsentere Israels hus. Markér også det, der skete med det forædlede oliventræ.

Billede
oliventræer

Bemærk, at fodnote d i Jakob 5:3 viser, at træets forfald repræsenterer frafald. Frafald opstår, når enkeltpersoner eller en gruppe mennesker vender sig væk fra Herren og hans evangelium.

Følgende skema nævner en række symboler, der hjælper os til at forstå betydningen af Zenos’ allegori. I skemaet står også de vers, hvor disse symboler først dukker frem. Markér disse symboler i dine skrifter. Du kan eventuelt skrive betydningen af nogle af symbolerne i margenen af dine skrifter.

Jakob 5: Allegorien om det forædlede og vilde oliventræ

Symbol

Betydning

Forædlet oliventræ (v. 3)

Israels hus, Guds pagtsfolk

Vingården (v. 3)

Verden

Forfald (v. 3)

Synd og frafald

Vingårdens herre (v. 4)

Jesus Kristus

Beskære, grave og passe (v. 4)

Herrens indsats for at hjælpe os til at være retskafne og gøre godt

Grene (v. 6)

Grupper af mennesker

Vildt oliventræ (v. 7)

Ikkejøder – dem, som ikke har indgået pagt med Herren. Senere i allegorien bliver de naturlige oliventræer, der repræsenterer dele af Israels hus i frafald, også beskrevet som »vilde«.

Afrivning og podning af grene (v. 7-8)

Spredningen og indsamlingen af Israels hus, Herrens pagtsfolk. Podningen af grene fra det vilde oliventræ på det forædlede oliventræ repræsenterer desuden omvendelse af ikkejøderne, som vil blive en del af Herrens pagtsfolk gennem dåb.

Afbrænding af grene (v. 7)

Guds straffedomme over de ugudelige

Frugt (v. 8)

Menneskers liv eller gerninger

Rødderne på det forædlede oliventræ (v. 11)

De pagter, som Herren indgår med dem, der følger ham. Rødderne kan også repræsentere enkeltpersoner, som Herren indgik pagt med fordum, såsom Abraham, Isak og Jakob (se Jakob 6:4).

Læs Jakob 5:4-6 og markér det, som vingårdens herre først gjorde for at redde det forædlede oliventræ. Se på skemaet ovenover og bemærk, hvem vingårdens herre er, og hvad hans handlinger med at beskære, grave og passe repræsenterer.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, hvad det er meningen, allegorien skal handle om. Når du læser hans forklaring, markér da det, som han siger, er denne allegoris dybere betydning.

»Denne allegori, som Jakob nedfælder, har fra begyndelsen til formål at handle om Kristus [vingårdens herre] …

Selv om vingårdens herre og hans tjenere bestræber sig på at afstive, beskære, forædle og på anden måde gøre deres træer mere frugtbare i dette kapitel, der grundlæggende er et historisk rids over Israels spredning og indsamling, er det forsoningens dybere betydning, der støtter og overskygger deres arbejde« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 165).

Selvom Jakob 5 lader til at handle om oliventræer, handler denne allegori om mennesker, der har vendt sig væk fra Herren i synd og Herrens indsats for at hjælpe dem til at vende tilbage til ham. I dette kapitel lærer vi, at Herren elsker os og arbejder flittigt på vores frelse. Når du fortsætter med at studere allegorien, så se efter bevis på denne sandhed ved at lægge nøje mærke til Herrens følelser for Israel – det forædlede oliventræ – og hans utrættelige indsats for at redde det. Læs fx Jakob 5:7 og tænk over udtrykket: »Det bedrøver mig, at jeg skulle miste dette træ.« Hvilke følelser tror du, Herren udtrykker her, og hvorfor?

Læs udtrykket igen og indsæt denne gang dit navn i stedet for »dette træ«. »Det bedrøver mig, at jeg skulle miste [dit navn].« Ved at indsætte dit navn i Jakob 5 på steder, der giver mening og er passende, vil du være i stand til at kunne forholde dig til allegorien og lære mere om Herrens omsorg for dig.

Læs Jakob 5:7-11 og se efter det, som vingårdens herre derefter gjorde for at redde det forædlede oliventræ.

Billede
indpodede gren
  1. Skriv ved hjælp af betydningen af symbolerne i skemaet en forklaring i din skriftstudiebog på, hvad vingårdens herre og hans tjener gør i Jakob 5:7-11 for at forsøge at redde vor himmelske Faders børn.

Herren tager folk, der ikke er af Israels hus, og poder dem ind i Israel og gør dem til en del af sit pagtsfolk. For at redde Israels hus afskærer han de mest ugudelige grene (mennesker) og udrydder dem.

Læs Jakob 5:13-14 og se efter, hvad Herren gjorde med de unge og spæde grene fra det forædlede oliventræ, der er nævnt i vers 6. Du kan eventuelt skrive i margenen, at nederste betyder den fjerneste eller mindst synlige del.

  1. Forklar ved hjælp af betydningen på symbolerne i skemaet i din skriftstudiebog, hvordan Lehis familie kan sammenlignes med en ung og spæd gren, der blev gemt i den nederste del af vingården.

Præsident Joseph Fielding Smith forklarede, at Herrens tjenere »tog nogle af grenene og indpodede dem på alle de vilde oliventræer. Hvem var de vilde oliventræer? Ikkejøderne. Og så sendte Herren sine tjenere ud til alle dele af sin vingård, som er verden, og plantede disse grene fra træet …

Billede
Joseph Fielding Smith

I den lignelse er oliventræet Israels hus … Det begyndte at hensygne i det oprindelige land. Så Herren førte grene, som fx nefitterne, de tabte stammer og andre, som Herren førte bort – og som vi ikke ved noget om – til andre dele af jorden. Han anbragte dem overalt i sin vingård, som er verden. Uden tvivl sendte han nogle af disse grene til Japan, til Korea og til Kina. Det er der ingen tvivl om, fordi han sendte dem til alle dele af verden« (Answers to Gospel Questions, saml. Joseph Fielding Smith jun., 5 bd., 1957-1966, 4:204-205).

Præsident Smith fortalte også, at »fortolkningen af denne lignelse … er historien om spredningen af Israel og blandingen af Israels blod med de vilde oliventræer, eller ikkejøderne, i alle dele af verden. Derfor finder vi i Kina, Japan, Indien og i alle andre lande, der er beboet af ikkejøder, at Israels blod blev spredt eller ›indpodet‹ blandt dem« (Answers to Gospel Questions, 4:40-41).

Jakob 5:15-77

Vingårdens herre og hans tjenere arbejder på at hjælpe vingården med at producere god frugt

Mange af versene i Jakob 5 beskriver forskellige tidsperioder og begivenheder om forskellige dele af Israels hus, der bliver spredt overalt i verden, og Frelserens arbejde med at indsamle dem. Kapitlet ender med tusindårsriget og jordens sidste renselse.

For at fremhæve Herrens omsorg for træerne i sin vingård og hans evige indsats for at redde dem gentog Zenos nogle få vigtige udtryk i løbet af sin allegori. Læs Jakob 5:20, 23-25, 28-31 og markér hver gang, Herren nævnte sin indsats med at passe træerne i sin vingård.

På trods af Herrens og hans tjeneres indsats for at få vingården til at frembringe god frugt, blev al frugten i vingården til sidst fordærvet (se Jakob 5:39). Læs Jakob 5:41-42, 46-47 og markér udtryk i dine skrifter, der viser Herrens kærlighed, omsorg eller sorg for hans vingård.

Fordi træerne frembragte dårlig frugt på trods af alt det, han havde gjort, overvejede vingårdens herre at skære alle træerne ned (se Jakob 5:49). Læs Jakob 5:50-51. Resten af Jakob 5 repræsenterer Herrens og hans tjeneres indsats for at frelse dem, der lever i de sidste dage. Han indsamler sit folk og passer dem en sidste gang (se Jakob 5:52-77).

Præsident Joseph Fielding Smith forklarede, at indsamlingen af Israel beskrevet i Jakob 5 sker nu: »I denne indsamlingens dag opfylder Herren sin hensigt og kalder Abrahams børn tilbage til den sande Hyrdes fold« (Answers to Gospel Questions, 4:41).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvad du har lært af Jakob 5 om Herrens kærlighed til dig. Skriv et eksempel på, hvordan du har set hans kærlighed komme til udtryk i dit liv eller hos en, du kender.

Jakob 6

Jakob underviser om Guds barmhjertighed og retfærdighed og opfordrer os til at omvende os

Jakob 6 indeholder Jakobs sammendrag af vigtige sandheder fra allegorien om oliventræerne. Læs Jakob 6:4-6 og se efter det, som Jakob fremhævede om Guds natur. Hvilket ord ville du bruge til at sammenfatte det, som Jakob ønsker, vi skal lære om Gud?

Jakob afsluttede sit budskab i Jakob 6:7-13 ved at vidne om, at vi er vise i at forberede os nu til dommen ved at omvende os og tage imod Herrens barmhjertighed.

  1. Gennemgå Jakob 6:5. Bemærk, at Jakob opfordrede os til at »holde fast ved Gud, ligesom han holder fast ved jer«. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad lærte du af allegorien om oliventræet, der viser, hvordan Gud holder fast ved dig?

    2. Hvad kan du gøre for at holde bedre fast ved ham, ligesom han holder fast ved dig?

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Jakob 5-6 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: