Seminar
Del 11, dag 4, Mosija 5-6


Del 11, dag 4

Mosija 5-6

Indledning

Mosija 5 afslutter kong Benjamins tale til sit folk, der begyndte i Mosija 2. Folket oplevede en mægtig forandring i hjertet som et resultat af deres tro på kong Benjamins ord. De indgik en pagt med Gud og påtog sig Jesu Kristi navn. Som der står i Mosija 6, overgav kong Benjamin ledelsen af sit rige til sin søn Mosija, og Mosija regerede i retfærdighed og fulgte sin fars eksempel.

Mosija 5:1-4

Kong Benjamins folk oplever en mægtig forandring

Tænk over følgende spørgsmål: Har du nogen sinde ønsket, at du kunne ændre noget ved dig selv? Hvad gjorde du ved det?

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum beskrev behovet for os hver især for at opleve en mægtig forandring i vores liv: »Selve kernen i Jesu Kristi evangelium medfører en grundlæggende og varig forandring af selve vores natur, som muliggøres, når vi sætter vores lid til ›den hellige Messias’ fortjenester og barmhjertighed og nåde‹ (2 Ne 2:8). Når vi vælger at følge Mesteren, vælger vi at blive forandret – at blive åndeligt genfødt« (»I skal fødes på ny«, Liahona, maj 2007, s. 20).

Du kan eventuelt skrive følgende udtryk i dine skrifter ved siden af Mosija 5:2: »Når vi vælger at følge Mesteren, vælger vi at blive forandret.«

Hvordan tror du, at vi vælger at blive forandret, når vi vælger at følge Jesus Kristus?

Gennemgå kapitelresumeer for Mosija 3 og Mosija 4 for at mindes det vigtigste i kong Benjamins tale. Kong Benjamin spørger ved slutningen af sin prædiken folket, om de troede på de ord, han havde undervist dem i om Jesu Kristi forsoning (se Mosi 5:1). Læs Mosija 5:2-4 og se efter, hvad der forandrede folkets hjerte, da de havde lyttet til deres konges ord. Når du læser, kan det være nyttigt at vide, at »tilbøjelighed« (Mosi 5:2) henviser til en persons indstilling, ønsker eller temperament.

Billede
Ældste David A. Bednar

Læs følgende udtalelse fra ældste David A. Bednar: »Jesu Kristi evangelium indeholder meget mere end at undgå, overvinde og blive renset for synd og for dårlig indflydelse i vores liv. Det omfatter også i sit inderste væsen at gøre godt, være god og blive bedre … At lade vores hjerte blive forandret af Helligånden, således at ›vi ikke mere har tilbøjelighed til at gøre ondt, men til bestandigt at gøre godt‹ (Mosi 5:2), ligesom Kong Benjamins folk havde, er det ansvar, vi har påtaget os ved pagt. Denne mægtige forandring er ikke kun et produkt af at arbejde hårdere eller udvikle større selvdisciplin. Det er snarere følgen af en grundlæggende forandring af vore ønsker, vore motiver og vore naturlige tendenser, hvilken er blevet gjort mulig ved Herren Kristi forsoning. Vores åndelige formål er at overvinde såvel synd som ønsket om at synde« (»Skyldfrie hænder og et rent hjerte«, Liahona, nov. 2007, s. 81-82).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad tror du, at det betyder at opleve en »mægtig forandring« i dit hjerte? (Mosi 5:2).

    2. Når vi vælger at følge Jesus Kristus, hvorfor har vi så brug for at ændre vore tilbøjeligheder og ikke blot vores adfærd?

    3. Hvorfor tror du, at Jesu Kristi forsoning er nødvendig, for at der sker en forandring med os?

Studér Mosija 5:2, 4 og se efter, hvad folket gjorde, for at der skete en mægtig forandring i deres hjerte. Du kan eventuelt markere dette i dine skrifter. Husk, at kong Benjamins ord handler om kraften i Jesu Kristi forsoning, og at folket havde stor tro på disse ord.

Et af de principper, vi lærer i disse vers, er dette: Når vi udøver tro på Jesus Kristus og modtager Helligånden, kan vi opleve en mægtig forandring i hjertet.

  1. Skriv i din skriftstudiebog på baggrund af dit studium af Mosija 5:1-4 og princippet ovenover, hvad du kan gøre for at udøve større tro på Frelseren. Hvilke specifikke ting kan du gøre fra i dag for at udøve større tro, så du kan opmuntre til og bevare en mægtig forandring i hjertet i dit liv?

Mosija 5:5-15

Kong Benjamins folk indgår en pagt med Gud og får et nyt navn

Efter at kong Benjamins folk havde oplevet en mægtig forandring i hjertet, ønskede de at indgå en pagt med Herren. Find ord eller udtryk i Mosija 5:5, der viser den grad af forpligtelse, som kong Benjamins folk følte for at indgå og holde denne pagt.

Når vi indgår pagter med Gud, bestemmer han pagtens betingelser, og vi indvilliger i betingelserne. Gud lover os så visse velsignelser for vores lydighed (se L&P 82:10). Indgåelse af pagter er en måde, hvorpå vi viser Herren, at vi er oprigtige i vores ønske om at tjene ham.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilke udtryk i Mosija 5:5 minder dig om de løfter, vi fornyr, hver gang vi tager nadveren?

    2. Hvordan tror du, at det at indgå og holde pagter hjælper dig til at bevare en mægtig »forandring i hjertet«?

Henvis til Mosija 1:11-12. Et af kong Benjamins formål med at samle sit folk var at give dem et navn. Læs Mosija 5:6-7 og markér det navn, kong Benjamin gav sit folk, efter de havde indgået pagt med Herren.

Disse vers underviser i dette princip: Vi påtager os Jesu Kristi navn gennem hellige pagter. Læs Mosija 5:8-14 og se efter, hvorfor det er nødvendigt for os at påtage os Jesu Kristi navn.

Hvilke velsignelser er der ved at have Jesu Kristi navn skrevet i vores hjerte?

Hvad kan få navnet til at blive »slettet« fra dit hjerte eller en persons hjerte?

Læs Mosija 5:15 og se efter de løfter, Herren giver til dem, der holder deres pagter.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du føler, når du tænker på at have Jesu Kristi navn skrevet i dit hjerte. Skriv en eller flere årsager til, at du ønsker at beholde dette navn og aldrig miste det.

Mosija 6:1-7

Mosija begynder sin regeringstid som konge

Læs Mosija 6:3 og find ud af, hvad kong Benjamin gjorde, før han sendte mængden bort.

Hvad gjorde kong Benjamin for at hjælpe sit folk til at huske de pagter, de havde indgået?

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan præstedømmeledere og lærere hjælper dig til at holde dine pagter.

Kong Benjamin døde tre år efter, at han holdt sin tale. Læs Mosija 6:6-7 og se efter, hvordan Mosija fulgte sin fars eksempel som retfærdig leder.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mosija 5-6 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: