Seminar
Del 32, dag 3, Moroni 10:1-7, 27-29


Del 32, dag 3

Moroni 10:1-7, 27-29

Indledning

Moroni formanede lamanitterne og alle andre, som ville læse hans vidnesbyrd, om selv at lære sandheden i hans ord ved at spørge Gud. Han forklarede, at et vidnesbyrd om Mormons Bog og Jesus Kristus vil komme gennem Helligåndens kraft. Moroni erklærede frimodigt, at han vil møde sine læsere ved Guds domstol, hvor Gud vil bekræfte sandheden af hans ord.

Moroni 10:1-7

Moroni formaner os til at få et vidnesbyrd om Mormons Bog og Jesus Kristus

Gennemgå de første lektioner om Mormons Bog i del 1 i dette hæfte. Kan du huske formålet med slutstenen i en bue, og hvordan en slutsten kan sammenlignes med Mormons Bog? Gå til indledningen til Mormons Bog (findes i begyndelsen af bogen) og læs profeten Joseph Smiths udtalelse i det sjette afsnit.

Billede
bue med slutsten

Profeten Joseph Smith beskrev Mormons Bog som vores religions »slutsten«, hvilket betyder, at vores vidnesbyrd om Mormons Bog bærer og styrker vores vidnesbyrd om alle sandhederne i det gengivne evangelium. Læs det sidste afsnit i indledningen til Mormons Bog og se efter sandheder, som en person kan komme til at kende ved at få et vidnesbyrd om Mormons Bog. Ligesom slutstenen holder en bue sammen, hvordan er dit vidnesbyrd holdt sammen og styrket af Mormons Bog?

Omkring 1.400 år før Joseph Smith fik guldpladerne, afsluttede Moroni sin fars optegnelse ved at skrive sin sidste formaning til dem, der vil modtage Mormons Bog i de sidste dage (se Moro 10:1-2). Ordet formane betyder at opfordre stærkt til. Moroni brugte dette ord otte gange i det sidste kapitel af Mormons Bog. Han formanede alle dem, som modtager Mormons Bog, om at få et vidnesbyrd om dens sandhed og guddommelighed.

Læs Moroni 10:3-4 og find de ting, som Moroni sagde, vi skal gøre for at få et vidnesbyrd om Mormons Bog. Du kan eventuelt markere disse ting i dine skrifter. Studér følgende information om hver ting, som Moroni sagde, at vi skal gøre:

»[Læs] dette«

Det første skridt til at få et vidnesbyrd om, at Mormons Bog er sand, er at læse den. Ældste Tad R. Callister fra De Halvfjerds’ Præsidium har fortalt, hvordan det har gavnet en ung pige at læse hele Mormons Bog:

»En 14-årig pige … fortalte, at hun havde talt med en af sine venner i skolen om religion. Vennen sagde til hende: ›Hvilken kirke tilhører du?‹

Hun svarede: ›Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, eller mormonerne.‹

Vennen svarede: ›Jeg kender godt den kirke, og jeg ved, den ikke er sand.‹

›Hvordan ved du det?‹ lød svaret.

›Fordi jeg har undersøgt den‹, sagde vennen.

›Har du læst Mormons Bog?‹

›Nej,‹ lød svaret. ›Det har jeg ikke.‹

Da svarede denne søde unge pige: ›Så har du ikke undersøgt min kirke, for jeg har læst hver en side af Mormons Bog, og jeg ved, den er sand‹« (»Mormons Bog – en bog fra Gud«, Liahona, nov. 2011, s. 76).

Hvorfor tror du, det er nødvendigt at læse Mormons Bog for at få et vidnesbyrd om dens sandhed?

»[Husk] på, hvor barmhjertig Herren har været«

Det næste skridt i processen er at »huske på, hvor barmhjertig Herren har været«. At huske Herrens barmhjertighed i vores liv kan blødgøre vores hjerte og forberede os til at modtage Helligånden. Tænk på tidspunkter, hvor du har følt Herrens barmhjertighed i dit liv.

I begyndelsen af Mormons Bog erklærede Nefi, at han gennem sine skrivelser ville vise os eksempler på Herrens milde barmhjertighed (se 1 Ne 1:20). Ved slutningen af Mormons Bog beder Moroni os om at huske Herrens barmhjertighed mod os (se Moro 10:3). Du kan eventuelt skrive en krydshenvisning til 1 Nefi 1:20 ud for Moroni 10:3.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilket bevis på Herrens barmhjertighed har du set i dit liv?

    2. Hvordan tror du, at det at huske Herrens barmhjertighed hjælper en person til at få et vidnesbyrd om Mormons Bog?

At huske Herrens barmhjertighed mod andre og os selv kan forberede os til at tænke over Mormons Bogs budskab til os.

»[Grund] over det i hjertet«

Det næste skridt, Moroni belærer om, er at »[grunde] over det i hjertet«. Ældste Marvin J. Ashton fra De Tolvs Kvorum forklarede, hvordan det kan hjælpe os til at modtage Helligånden i vores liv, når vi grunder:

Billede
Ældste Marvin J. Ashton

»Efterhånden som jeg har læst i skrifterne, er jeg blevet tilskyndet af, at ordet grunde bruges så ofte i Mormons Bog. I ordbogen står der, at grunde betyder at gennemtænke, reflektere, meditere … Moroni brugte dette begreb, da han afsluttede sin optegnelse (se Moro 10:3).

Når vi grunder over tingene, giver vi Ånden mulighed for at inspirere og lede os. Når vi grunder, skabes der et stærkt forbindelsesled mellem hjerte og tanker. Når vi læser i skrifterne, berøres hjerte og tanker. Hvis vi anvender evnen til at grunde, kan vi tage disse evige sandheder og se, hvordan vi kan indlemme dem i vore daglige handlinger …

At grunde er et aktivt, mentalt skridt på vejen fremad. Det er en stor gave for dem, der har lært at benytte det. Vi vil kunne forstå, få indsigt og se praktiske anvendelsesmuligheder, hvis vi benytter evnen til at grunde« (se »Der er mange gaver«, Stjernen, jan. 1988, s. 17).

  1. Besvar et eller begge af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan har det hjulpet dig til at føle Helligånden, når du har grundet i dit studium af Mormons Bog?

    2. Hvad kan du gøre for at grunde mere konsekvent og effektivt, når du studerer skrifterne?

Billede
ung mand, der læser

»[Spørg] af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet I har tro på Kristus«

Når folk »bede[r] oprigtigt og med oprigtig hensigt«, betyder det, at de »vil følge det svar, [de] får fra Gud« (Forkynd mit evangelium, 2005, s. 111).

En mand, der hedder Rodolfo Armando Pérez Bonilla, lærte vigtigheden af at bede med oprigtig hensigt. Han blev døbt som niårig, men hans familie var ikke aktiv i Kirken. Da han blev teenager, begyndte han at tænke over evangeliet og havde følgende oplevelse:

»Af og til bad jeg for at få at vide, hvad der var rigtigt, men det var mere en forbigående tanke, end et oprigtigt spørgsmål. Så en aften besluttede jeg at bede med ›oprigtig hensigt‹.

Jeg fortalte min himmelske Fader, at jeg ønskede at lære ham at kende og være en del af hans sande kirke. Jeg lovede: ›Hvis du vil lade mig vide, om Joseph Smith er en rigtig profet eller ej, og om Mormons Bog er sand eller ej, så vil jeg gøre alt, hvad du ønsker, jeg skal gøre. Hvis Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den sande kirke, vil jeg følge den og aldrig opgive den.‹

Jeg fik ikke nogen overvældende manifestation, men jeg følte fred og gik i seng. Flere timer senere vågnede jeg med en klar tanke i hovedet: ›Joseph Smith er en sand profet, og Mormons Bog er sand.‹ Tanken var ledsaget af en ubeskrivelig fred. Jeg faldt i søvn igen, blot for at vågne senere med nøjagtig samme tanke og følelse.

Siden dengang har jeg aldrig tvivlet på, at Joseph Smith er en sand profet. Jeg ved, at dette er Frelserens værk, og at vor himmelske Fader vil besvare vore oprigtige bønner« (»Sådan ved jeg det«, Liahona, okt. 2011, s. 64).

  1. Tænk over, hvor meget du ønsker at have et stærkt vidnesbyrd om sandheden af Mormons Bog. Skriv nogle af de ting i din skriftstudiebog, du allerede har gjort for at få et vidnesbyrd om Mormons Bog. Skriv dernæst, hvad du kan gøre for at få et stærkere vidnesbyrd om Mormons Bog.

Billede
ung pige, der beder

Søg i Moroni 10:4 og find ud af, hvad Moroni vidnede om, at Gud vil gøre for dem, der følger denne proces med at læse, huske, grunde og spørge. Du kan eventuelt markere dette løfte i dine skrifter. (Moro 10:4-5 er et mesterskriftsted).

Læs Moroni 10:5-7 og se efter, hvad ellers Moroni lovede, vi kan vide gennem Helligånden.

Et princip, vi lærer i Moroni 10:3-7, er: Hvis vi søger i tro, kan vi modtage et vidnesbyrd om Mormons Bog og Jesus Kristus gennem Helligånden. Du kan eventuelt skrive dette i dine skrifter ud for disse vers.

  1. Gør følgende i din skriftstudiebog:

    1. Skriv, hvordan det at læse, huske, grunde og bede dette år har styrket dit vidnesbyrd om Mormons Bog og de sandheder, den belærer om, eller har hjulpet dig til at få et vidnesbyrd om den.

    2. Tænk over, hvornår du har følt Helligånden vidne for dig om sandheden af Mormons Bog eller en anden evangelisk sandhed. Det er vigtigt at huske, at de fleste åbenbaringer ikke kommer på en spektakulær måde. De fleste mennesker føler stille tilskyndelser fra Helligånden, såsom en varm og fredfyldt følelse eller en forvisning om sandheden. Ånden kan også vidne om evangeliske sandheder linje på linje, hvilket hjælper os til at lære sandhederne lidt efter lidt. Skriv om et tidspunkt, hvor du har følt Helligåndens bekræftelse.

Moroni 10:27-29

Moroni vidner om, at han vil møde os ved Guds domstol

Læs Moroni 10:27-29 og overvej, hvordan disse vers belærer om følgende princip: De, der modtager Mormons Bog, bliver ansvarlige over for Gud for deres reaktion på den. Forestil dig, at du har mulighed for at møde Moroni ved Guds domstol. Tænk over, hvad du vil sige til ham om Mormons Bog, og hvordan den har påvirket dit liv.

Billede
scripture mastery icon
Mesterskriftsted – Moroni 10:4-5

At lære Moroni 10:4-5 udenad kan være en stor hjælp for dig, når du skal fortælle andre om Mormons Bog. Overvej at bruge noget tid på at lære det udenad ord for ord. En måde at gøre dette på er ved at læse skriftstedet højt flere gange. Skriv det dernæst ord for ord tre gange på et stykke papir eller i din skriftstudiebog. Når du er færdig, se da om du kan sige disse udenad.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Moroni 10:1-7, 27-29 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: