Seminar
Del 23, dag 1, Helaman 10


Del 23, dag 1

Helaman 10

Indledning

Da rettergangen mod overdommerens morder var sluttet (se Hel 7-9), begyndte Nefi at gå tilbage til sit eget hus. Han grundede over det, som Herren havde vist ham, og han var også bekymret for folkets ugudelighed. Herren talte til ham, da han var mismodig, og velsignede ham for evigt med beseglingsmagten. Herren befalede Nefi, at han skulle fortsætte med at forkynde omvendelse for folket, en befaling, som Nefi straks adlød.

Helaman 10:1-11

Nefi modtager beseglingsmagten

Tænk på et tidspunkt, hvor du gjorde dit bedste for at gøre det rigtige, men den reaktion du fik fra andre eller de resultater, du opnåede, var anderledes, end du forventede. I Helaman 10 læser du om, hvordan Herren velsignede Nefi, da han fortsat var trofast i svære tider.

Efter Nefi var blevet frikendt for mordet på overdommeren, så Nefi, at folket ikke reagerede i tro og omvendte sig, efter at de havde været vidne til de dramatisk begivenheder beskrevet i Helaman 9. Nefi begyndte at vende hjem igen og var meget mismodig. Læs Helaman 10:1-3 og se efter, hvad Nefi grundede over, da han gik hjemad. Du kan eventuelt markere, hver gang Alma bruger ordet grundede i disse vers. At grunde over betyder at fundere og tænke dybt over noget, som oftest skrifterne eller andet, der hører Gud til. Hvis man også samtidig beder, kan det at grunde over det, der hører Gud til, bringe åbenbaring og øget forståelse.

Tænk over følgende spørgsmål:

  • Hvad grundede Nefi over?

  • Hvorfor var han »nedslået« eller ked af det?

  • Hvad skete der, da han grundede?

Et princip fra Helaman 10:1-3 er: Når vi grunder over det, der hører Herren til, forbereder vi os til at modtage åbenbaring. Andre eksempler i skrifterne viser også dette princip: Nefi grundede over det, som hans far Lehi havde undervist i og lærte om sandheden af det (se 1 Ne 10:17; 11:1), den unge Joseph Smith »grundede … igen og igen« over Jak 1:5, og sandhed blev åbenbaret for ham (se JS–H 1:11-19), og præsident Joseph F. Smith grundede og tænkte over skriftsteder om forløsningen af de døde, og sandhed blev åbenbaret for ham (se L&P 138:1-6, 11).

De fleste åbenbaringer, som folk modtager, når de grunder over det, der hører Herren til, kommer dog ikke ved at høre stemmer, se syner eller på andre dramatiske måder. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Åbenbaringer overbringes på mangfoldige måder, herunder fx drømme, syner, samtaler med himmelske budbringere og inspiration. Nogle åbenbaringer modtages øjeblikkeligt og intenst, andre erkendes gradvist og diskret …

Åbenbaring kommer hyppigst i små portioner over tid og gives i overensstemmelse med vores ønske, værdighed og forberedelse. En sådan kommunikation fra vor himmelske Fader falder gradvist og blidt ›på [vores] sjæl som dug fra himlen‹ (L&P 121:45). Denne form for åbenbaring er mere almindelig end usædvanlig og kan ses i Nefis oplevelser, da han forsøgte flere forskellige metoder, før det lykkedes ham at få fat i bronzepladerne fra Laban (se 1 Ne 3-4) …

Profeten Joseph Smith [fik] ikke overdraget det gengivne evangeliums grundlæggende sandheder på én gang i den hellige lund. Disse uvurderlige skatte blev åbenbaret, som omstændighederne berettigede det, og når tiden var inde.

Profeten Joseph F. Smith forklarede, hvordan denne form for åbenbaring forekom i hans tilværelse: ›Som dreng … gik jeg hyppigt ud og bad Herren vise mig nogle store ting, så jeg kunne modtage et vidnesbyrd. Men Herren holdt underne tilbage for mig og viste mig sandheden linje på linje … indtil jeg kendte sandheden fra top til tå, og indtil jeg var fuldstændig renset fra tvivl og frygt …‹ (i Conference Report, apr. 1900, s. 40-41).

Vi har som medlemmer af Kirken en tendens til at fremhæve storslåede og dramatiske, åndelige tilkendegivelser så meget, at vi måske glemmer at påskønne og kan endda overse den almindelige måde, hvorpå Helligånden udfører sin gerning« (»Åbenbarelsens ånd«, Liahona, maj 2011, s. 88).

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor du modtog personlig åbenbaring. Under hvilke omstændigheder modtog du den åbenbaring? Hvordan hjalp det at grunde over noget dig til at modtage åbenbaring? (Husk, at åbenbaring kan komme på mange måder. Det kan være pludselige eller gradvise øjeblikke med oplysning og forståelse eller en følelse af fred og forvisning).

Billede
pige i skov

Brug noget tid på at grunde regelmæssigt i dit liv, som for eksempel til kirkemøder, før og efter personlige bønner og skriftstudium, efter at have lyttet til generalkonferencen, når du faster eller overholder sabbatten.

Forestil dig, at du havde noget, som du satte meget pris på, og som du blev nødt til at efterlade hos en anden. Hvem ville du stole på kunne tage sig af det? Hvorfor ville du vælge den person? Hvad har den person gjort for, at du stoler på vedkommende?

Læs Helaman 10:4-5 og se efter, hvorfor Herren stolede på Nefi. Utrættelighed betyder »aldrig at blive træt«. Grund over det eksempel, som bliver udvist af nogle af de mennesker, du kender, som synes at tjene Herren med utrættelighed uanset omstændighederne.

Herrens svar til Nefi i Helaman 10:4 belærer om dette princip: Herren betror os med velsignelser og ansvar, når vi sætter hans vilje før vores egen.

  1. Besvar et eller flere af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan kommer du til at kende Herrens vilje med dit liv?

    2. Hvad har du gjort i dit liv for nylig for at vise Herren, at hans vilje er mere vigtig end din egen, og at det er det, som du altid ønsker at følge?

    3. På hvilket område af dit liv kunne du være bedre til at søge Herrens vilje i stedet for din egen?

Læs Helaman 10:5-7 og find de velsignelser og løfter, som Herren gav til Nefi, fordi han kunne stole på ham. Skriv velsignelserne og løfterne ud for de tilhørende vers:

Vers 5:

Vers 6:

Vers 7:

De velsignelser, der står i Helaman 10:7, er en grundlæggende lærdom i Jesu Kristi evangelium: Beseglingsmagten binder og løser ting på jorden såvel som i himlen. Kender du andre folk i skrifterne, som fik denne beseglingsmagt? Du kan eventuelt krydshenvise Helaman 10:7 med følgende skriftsteder: 1 Kong 17 (profeten Elias); Matt 16:15-19 (Peter); L&P 132:46 (Joseph Smith).

Billede
Templet i Bern i Schweiz

Læs L&P 128:9 og find ud af, hvad Joseph Smith belærte om angående beseglingsmagten.

Præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige besidder i dag de samme nøgler til beseglingsmagten. Ligesom Herren var i stand til at stole på Nefi, så ved Herren også, at Kirkens præsident ikke vil bruge den magt på nogen måde, som er i strid med hans vilje. Beseglingsmagten gives til andre værdige præstedømmebærere over hele jorden, hvilket gør at præstedømmeordinancer er bindende på jorden og i himlen.

Tænk over følgende udtalelse af ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum om, hvor vigtig denne beseglingsmagt er:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Alt, der ikke bliver beseglet ved denne magt, vil slutte, når mennesket dør. Medmindre en dåb har et vedvarende segl, vil den ikke give en person adgang til det celestiale rige; medmindre en ægteskabspagt er beseglet med denne myndighed, vil de deltagende parter ikke blive ophøjet i den højeste himmel i den celestiale verden.

Alt får en vedvarende kraft og gyldighed på grund af beseglingsmagten« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 683).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad sker der ifølge ældste McConkie, hvis en ordinance ikke er beseglet med den rette myndighed?

    2. Hvordan har beseglingsmagten påvirket dit liv, og hvordan vil du gerne have den til at velsigne dit liv i fremtiden?

Læs følgende udtalelse af ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum om, at Guds beseglingsmagt er blevet gengivet: »Templer, ordinancer, pagter, begavelser og beseglinger er blevet gengivet, nøjagtig som forudsagt. Templets ordinancer sikrer forsoning med Herren og besegler familier til hinanden for evigt. Lydighed mod de hellige pagter, som er indgået i templerne, gør os egnede til evigt liv – den største af Guds gaver til mennesket« (»Bered dig på templets velsignelser«, Liahona, okt. 2010, s. 42).

Hvad gør os ifølge ældste Nelson værdige til at modtage beseglingsmagtens lovede velsignelser?

Helaman 10:12-19

Nefi adlyder Herrens befaling om at forkynde omvendelse for folket

Har en forælder, chef eller leder nogensinde bedt dig om at gøre noget, som du udsatte eller slet ikke gjorde? Overvej hvilket budskab du sender, når du udsætter at gøre det, du bliver bedt om.

Læs Helaman 10:11-12 og se efter, hvordan Nefi reagerede på Herrens befaling om at forkynde omvendelse for folket. Hvad viser vi Herren, når vi øjeblikkeligt og prompte reagerer på hans råd og befalinger?

  1. Læs Helaman 10:13-18. Skriv derefter i din skriftstudiebog nogle få sætninger om, hvad du har lært af Nefis eksempel om at reagere på Herrens befaling. Skriv en måde, hvorpå du vil anvende det i dit liv.

Nefis trofasthed viste, at Herren kunne stole på ham, og han blev velsignet med stor kraft og beskyttelse.

Billede
scripture mastery icon
Gennemgang af mesterskriftsted

Læs 1 Nefi 3:7; 2 Nefi 2:27; 2 Nefi 31:19-20 og Mosija 2:17 for en gennemgang af mesterskriftsteder. Overvej, hvordan disse mesterskriftsteder kan anvendes på Nefi og hans tjenestegerning i Helaman 10.

Se efter, hvordan du kan sætte Herrens vilje før din egen og være hurtig til at adlyde. Når du trofast tjener Herren, som Nefi gjorde, vil han stole på dig og velsigne dig.

  1. Skriv følgende note nederst i din skriftstudiebog ved dagens opgaver:

    Jeg har studeret Helaman 10 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: