Seminar
Del 15, dag 2, Alma 5:37-62


Del 15, dag 2

Alma 5:37-62

Indledning

Da Alma fortsatte med at prædike i Zarahemla, advarede han folket om, at deres beslutning om at lytte til eller afvise hans ord ville medføre visse velsignelser eller konsekvenser. Han opfordrede dem til at lytte efter den gode hyrdes, Herren Jesu Kristi, røst, som kaldte på dem og ønskede at bringe dem tilbage til hans fold. Når du studerer denne lektion så overvej, hvordan det at følge den gode hyrdes røst kan hjælpe dig til at undgå verdens urene ting og vende tilbage til og være sammen med Gud.

Alma 5:37-42, 53-62

Alma indbyder alle til at følge den gode hyrde, som er Frelseren

I skrifterne henvises der nogle gange til Jesus Kristus som »den gode hyrde« (se Joh 10:11-15). Hvorfor tror du, at en hyrde er et godt symbol på Frelseren? Præsident Ezra Taft Benson gav følgende beskrivelse af en hyrde i gammel tid:

»På Jesu tid var hyrden i Palæstina kendt for sin beskyttelse af sine får. I modsætning til nutidige fårehyrder, så gik hyrden altid foran sin flok. Han førte dem. Hyrden kendte hvert eneste får og havde normalt et navn for hver enkelt. Fårene kendte hans stemme og stolede på ham, og de ville ikke følge en fremmed. Således kom fårene til ham, når han kaldte (se Joh 10:14, 16).

Om natten førte hyrderne deres får til en indhegning, der blev kaldt en fårefold. Høje mure omgav fårefolden, og torne blev anbragt på toppen af disse mure for at forhindre vilde dyr og tyve i at klatre over.

Billede
Ikke mere fortabt

Af og til sprang et vildt dyr drevet af sult imidlertid over muren og ned midt iblandt fårene, der således blev opskræmt. Sådan en situation adskilte den sande hyrde – én som elskede sine får – fra lejesvenden – et menneske, som kun arbejdede for betaling og af pligt.

Den sande hyrde var villig til at give sit liv for fårene. Han gik ind midt blandt fårene og kæmpede for deres velfærd. Lejesvenden satte på den anden side sin egen personlige sikkerhed over fårenes og flygtede normalt fra faren.

Jesus benyttede denne almindelige illustration fra sin tid til at erklære, at han var den gode hyrde, den sande hyrde. På grund af sin kærlighed til sine brødre og søstre ville han frivilligt give sit liv for dem (se Joh 10:17-18)« (se »Et kald til præstedømmet: ›Vogt mine får‹«, Den danske Stjerne, okt. 1983, s. 78-79).

Skriv korte svar på følgende spørgsmål ned i dette hæfte:

  • Hvad kunne der ske med fårene, hvis de ikke lyttede til hyrden?

  • Hvordan er vi ligesom fårene, og hvordan er Frelseren ligesom hyrden?

  • Hvad betyder det at blive bragt ind i hans fold? (Se Alma 5:60).

I Alma 5:37 beskriver Alma Zarahemlas folk som får, der »er faret vild«. Læs Alma 5:37-42 og se efter, hvad Alma sagde angående det at lytte til Frelserens røst.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Studér Alma 5:37-38 og forklar med dine egne ord, hvad Alma sagde angående Frelserens bestræbelser på at kalde os til at følge ham.

    2. Hvad lærer Alma os i Alma 5:41 om, hvordan vi kan vide, om vi adlyder den gode hyrdes røst? Hvilke »gode gerninger« kan eventuelt angive, at en ung sidste dages hellig følger den gode hyrde?

Det er ikke altid let at genkende og følge Frelserens røst. Tænk over følgende citat af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum: »Fra det kor vi hører her i livet, må vi genkende røsten af den gode hyrde, som kalder på os til at følge ham mod vores himmelske hjem« (»Andre stemmer«, Stjernen, juli 1989, s. 24).

Læs Alma 5:53-56 og markér holdninger og handlinger som måske gør det vanskeligt for nogen at adlyde Frelserens røst.

Tænk på andre holdninger eller handlinger i verden i dag, som gør det svært for folk at adlyde Frelserens røst. Forklar kort, hvorfor du tror, at disse holdninger og handlinger gør det svært for nogen at adlyde Frelserens røst:

Markér udtrykket »alle jer, der nærer ønske om at følge den gode hyrdes røst« i Alma 5:57. Markér derefter de tre andre udtryk i vers 57, som fortæller, hvad du kan gøre for at følge Frelserens røst.

  1. Skriv i din skriftstudiebog et eksempel på hver af de følgende tre udtalelser, der viser, hvad unge sidste dages hellige i din skole eller i dit samfund kan gøre: (a) Drage bort fra de ugudelige, (b) Skille jer ud og (c) Ikke røre urene ting. Tænk derefter på to retfærdige aktiviteter eller vaner, som vil hjælpe de unge til bedre at adlyde den gode hyrdes røst. Hvis en af disse aktiviteter eller vaner har hjulpet dig til at høre Frelserens røst, så overvej at skrive om det i din skriftstudiebog, så du kan fortælle din lærer eller klassen om det senere.

Alma underviste ifølge Alma 5:58-60 i denne sandhed: Hvis vi følger Herrens røst (den gode hyrde), vil vi blive ført ind i hans rige. Markér de løfter eller velsignelser i Alma 5:58-60 som de, der modtager en arv fra Guds højre hånd, vil modtage.

  1. Overvej hvad hver af disse løfter eller velsignelser, som du har markeret, betyder for dig. Skriv dernæst i din skriftstudiebog, hvorfor det er værd at skille sig ud fra alt ugudeligt for at få disse velsignelser.

Når du følger Frelserens røst, vil du modtage disse velsignelser og til sidst modtage ophøjelsens velsignelse.

Alma 5:43-52

Alma fortæller, hvordan han fik et vidnesbyrd og underviser i omvendelse

Tænk på noget, som du har lært gennem en af dine fem fysiske sanser: Syn, hørelse, berøring, lugt og smag. Er der en måde, hvorpå du kan vide noget uden at bruge en af dine fysiske sanser? Læs Alma 5:45-48 og find det, som Alma sagde, at han vidste, og hvordan han vidste det.

Markér i Alma 5:48, det som Alma underviste i angående Jesus Kristus. Budskabet i Alma 5:45-48 kan sammenfattes på denne måde: Vi kan selv gennem Helligånden få at vide, at Jesus Kristus er menneskehedens Forløser.

Alle bliver udfordret på deres tro og vidnesbyrd. Hvis du gennem Helligåndens kraft har dit eget vidnesbyrd om evangeliet, kan det styrke dig i tider med prøvelser. Husker du dit eget vidnesbyrd om Helligånden, ligesom Alma gjorde, kan det hjælpe dig med at stå fast i prøvelser. Af Almas eksempel kan vi også lære, at faste og bøn kan hjælpe os til at føle Ånden bekræfte sandhederne og støtte vore vidnesbyrd, når der er behov for, at de bliver styrket.

Billede
Ældste M. Russell Ballard

Tænk over dit eget vidnesbyrd, når du læser følgende citat af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum, som opfordrer os til at søge vores eget vidnesbyrd om Jesus Kristus: »Det individuelle, personlige vidnesbyrd om evangelisk sandhed, især om Herren Jesu Kristi guddommelige liv og gerning, er afgørende for vores evige liv. ›Og dette er det evige liv,‹ sagde Frelseren, ›at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus‹ (Joh 17:3). Det evige liv er med andre ord betinget af vores egen individuelle og personlige kundskab om vor Fader i himlen og hans hellige Søn. Blot at kende til dem er ikke nok. Vi må have personlige, åndelige oplevelser at forankre os til« (»Festmåltid ved Herrens bord«, Stjernen, juli 1996, s. 81).

  1. Udfør en eller flere af følgende aktiviteter i din skriftstudiebog:

    1. Skriv om et tidspunkt, hvor du hørte nogen bære et stærkt vidnesbyrd ved Helligåndens kraft om, at Jesus Kristus er menneskehedens Forløser. Skriv hvordan du havde det, da du hørte det vidnesbyrd.

    2. Læs Alma 5:46 og skriv derefter med dine egne ord, hvordan Alma modtog sit vidnesbyrd om Jesus Kristus. Tænk over, hvordan du kan følge Almas eksempel for at styrke dit vidnesbyrd om Frelseren og skriv dine tanker om det.

    3. Skriv om et tidspunkt, hvor du følte Helligånden vidne for dig om, at Jesus Kristus er verdens Forløser. Skriv et specifikt mål ned, som vil hjælpe dig med at få eller styrke dit vidnesbyrd om Frelseren, såsom faste eller at bede mere inderligt eller at studere skrifterne mere indgående. Arbejd på at fuldføre det mål, selvom det tager »mange dage« (Alma 5:46). (Hvis du fuldfører dette mål kan det også hjælpe dig med at fuldføre et krav til Personlig fremgang eller Pligt mod Gud).

Læs Alma 5:49-52 og se efter, hvad Alma lærte folket angående omvendelse. Forklar på de angivne linjer, hvorfor du mener, at alle folk skal omvende sig for at kunne leve for evigt sammen med vor himmelske Fader og Jesus Kristus:

Ældste Dallin H. Oaks indbød os til at overveje forskellige spørgsmål, som kan hjælpe os til at anvende det, som Alma belærte om angående omvendelse og forberede os til at komme ind i Guds rige.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Hvad hvis dagen for hans komme var i morgen? Hvis vi vidste, at vi skulle møde Herren i morgen – fordi vi kunne se, at vi skulle lide en tidlig død, eller fordi han kom uventet – hvad ville vi da gøre i dag? Hvilke bekendelser ville vi aflægge? Hvilke vaner ville vi lægge fra os? Hvilke regnskaber ville vi gøre op? Hvilken tilgivelse ville vi udvise? Hvilke vidnesbyrd ville vi aflægge?

Hvis vi ville gøre det til den tid, hvorfor så ikke nu? Hvorfor ikke stræbe efter freden, mens der er fred at finde?« (se »Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 9).

  1. Tænk over et af ældste Oaks’ spørgsmål. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du synes, at det er vigtigt at leve hver dag, som om du forberedte dig til at møde Herren.

Overvej bønsomt, hvordan du kan handle ud fra det, som du har lært i dag, så du kan være forberedt på at møde Frelseren og komme ind i hans rige.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 5:37-62 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: