Seminar
Del 26, dag 2, 3 Nefi 18


Del 26, dag 2

3 Nefi 18

Indledning

Da Jesus afsluttede sin første dag blandt nefitterne, administrerede han nadveren og befalede folket, at de altid skulle bede til Faderen og drage alle folk ind i fællesskabet. Frelseren lovede store velsignelser til dem, der holder disse befalinger. Derpå gav han sine tolv nefitiske disciple instruktioner vedrørende deres tjenestegerning i Kirken. Før han steg op til himlen, gav han dem myndighed til at give Helligåndsgaven.

3 Nefi 18:1-14

Jesus Kristus administrerer nadveren til nefitterne

Læs følgende udtalelse af ældste Gerald N. Lund, som tjente som medlem af De Halvfjerds, og forestil dig, hvordan det må have været at være manden i denne historie:

»For nogen tid siden var der en interessant artikel om bjergbestigning, der indeholdt en historie, som giver et vidunderligt svar på spørgsmålet: ›Hvad kan vi unyttige tjenere nogensinde gøre for at tilbagebetale Kristus for det, han har gjort for os?‹

Artiklen omhandlede en mand ved navn Czenkusch, som drev en skole for bjergbestigning … Czenkusch beskrev sikkerhedssystemet ved bjergbestigning for journalisten. Det er et system, hvor bjergbestigeren sikrer sig mod fald. En bjergbestiger klatrer til en sikker position og sikrer tovet for en anden bjergbestiger, sædvanligvis omkring sin egen krop. ›Du er forankret‹, betyder ›jeg har dig. Sker der noget, sørger jeg for, at du ikke falder.‹ Det er en vigtig del af bjergbestigning. Bemærk så, hvad dernæst fulgte i artiklen: ›Sikkerhedssystemet har været en del af Czenkuschs bedste og værste situationer i bjergbestigning. Czenkusch faldt engang fra et højt klippefremspring, rev tre mekaniske støttepunkter ud og sin sikkerhedspartner ned fra en klippeafsats. Han blev standset med hovedet nedad tre meter fra jorden, da hans sikkerhedspartner standsede faldet med sine udstrakte arme. ›Don reddede mit liv,‹ siger Czenkusch. ›Hvordan reagerer man over for en fyr som ham? Giver ham et brugt bjergbestigerreb til jul? Nej, man husker ham. Man husker ham altid‹‹ (Eric G. Anderson, »The Vertical Wilderness«, Private Practice, nov. 1979, s. 21; fremhævelse tilføjet)« (»The Grace and Mercy of Jesus Christ«, i Jesus Christ: Son of God, Savior, red. Paul H. Peterson, Gary L. Hatch og Laura D. Card, 2002, s. 48).

Læs 3 Nefi 18:1-11 og se efter, hvad Jesus Kristus bad nefitterne om at gøre for at huske ham. Du kan eventuelt markere ordene erindrer og erindring i vers 7 og 11. Hvorfor tror du, at det er vigtigt altid at erindre, at Frelseren sonede for dig? Hvordan opfører du dig anderledes, når du erindrer Frelseren?

Frelserens befaling om at erindre hans legeme og blod var især meningsfyldt for folket, da de lige havde mærket sårene på hans krop kort tid forinden. Selvom du ikke har set sårene på Frelserens krop ligesom folket i Mormons Bog, så kan du erindre hans sonoffer, når du tager del i nadveren.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan har det at erindre Frelserens offer under nadveren hjulpet dig til at føle taknemlighed for ham?

Jesu Kristi ord, der er optegnet i 3 Nefi 18:7-11, lærer os følgende princip: Når vi tager del i nadveren, vidner vi for Faderen om, at vi er villige til at gøre alt, hvad han har befalet. Når vi tager del i nadveren, vidner vi for Faderen om, at vi altid vil erindre Jesus Kristus. Gennemgå 3 Nefi 18:7-11 og markér ord eller udtryk, som lærer os om disse principper. Når du læser vers 11, så tænk over, hvordan du ville have det, hvis Frelseren sagde de ord til dig.

  1. Vælg to af følgende spørgsmål og besvar dem i din skriftstudiebog:

    1. Hvilke aspekter af Frelserens liv og tjenestegerning kan du eventuelt erindre under nadveren?

    2. Hvad kan du gøre for altid at erindre Frelseren resten af ugen?

    3. Hvis du oprigtigt stræber efter at erindre Frelseren under nadveren, hvordan kan det så påvirke dig i den efterfølgende uge?

Find et andet princip, der belæres om i 3 Nefi 18:7, 11, ved at færdiggøre følgende udtalelse med et udtryk, der forklarer, hvad Frelseren lovede dem, der ville tage del i nadveren og erindre ham. Når vi tager del i nadveren og altid erindrer Frelseren, vil vi .

Billede
brød og vand
  1. Sammenlign 3 Nefi 18:12-14 og Helaman 5:12. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan det at tage del i nadveren hver uge kan hjælpe dig til at gøre Jesus Kristus til den grundvold, du bygger dit liv på.

  2. For at hjælpe dig yderligere til at erindre Frelseren, så skriv hver dag i en uge i din skriftstudiebog, hvad du har gjort for at huske på Frelseren den dag. Du kan blandt andet skrive, hvad du tænkte på under nadveren, eller hvordan det at erindre Frelseren påvirkede dine tanker, ord og handlinger.

3 Nefi 18:15-25

Jesus lærte nefitterne, at de altid skulle bede til Faderen, og at de skulle mødes ofte

Da Jesus Kristus havde administreret nadveren til nefitterne, lærte han dem vigtige principper om bøn. Et af de principper, han lærte dem, er: Hvis vi er årvågne og altid beder til Faderen, kan vi modstå Satans fristelser. Når vi er årvågne, er vi åndeligt opmærksomme, vagtsomme eller på vagt.

Læs 3 Nefi 18:15-21 og markér ord eller udtryk, der underviser om det princip, der står ovenfor. Hvorfor tror du, at det vigtigt både at våge og bede for at kunne modstå fristelse?

Bemærk, at 3 Nefi 18:15, 20-21 er et mesterskriftsted. Overvej at markere disse vers i dine skrifter.

  1. Læs og tænk over følgende spørgsmål og besvar derefter to eller flere af spørgsmålene i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan har bøn hjulpet dig til at modstå Satans fristelser?

    2. Hvad kan du gøre for at forbedre dine personlige bønner?

    3. Hvilke velsignelser har du fået ved at bede sammen med din familie? (Se 3 Ne 18:21).

    4. Hvad kan du gøre for at hjælpe din familie til at have regelmæssige og meningsfulde familiebønner?

Når vi beder til vor himmelske Fader og kommer nærmere til vor Frelser Jesus Kristus, vil vi ofte gerne hjælpe andre til også at komme ham nærmere. Tænk på nogen, som du gerne vil hjælpe til at komme Frelseren nærmere. Læs 3 Nefi 18:22-24 og se efter følgende princip i versene: Når vi betjener andre, hjælper vi dem til at komme til Kristus.

Som der står i 3 Nefi 18:24, underviste Frelseren i, at vi skal holde vores lys op, så det skinner for verden. Han sagde også, at han er det lys, vi skal holde op. Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, at vi holder Frelserens lys oppe ved at holde hans befalinger og følge hans eksempel:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Vi skal være ligesom Frelseren, da han formanede os til at komme og følge sig. Ville Jesus ikke blive glad, hvis vi lod vores lys skinne, så de, der fulgte os, ville følge Frelseren? Der er dem, som søger efter lyset, som med glæde vil gå gennem dåbens port ind til den snævre og trange sti, der fører til evigt liv (se 2 Nefi 31). Vil du være det lys, der leder dem til en sikker havn? …

Er du nogensinde stoppet op og har tænkt på, at måske er du det lys, som vor himmelske Fader har sendt for at lede en anden sikkert hjem eller for at være et fyrtårn, der på afstand viser vejen tilbage til den snævre og trange sti, der fører til evigt liv? Dit lys er et fyrtårn og bør aldrig slukkes eller vildlede dem, der leder efter en vej hjem …

Jesus Kristus er det lys, vi har fået, så vi kan følge ham og vide, hvor vi skal hen. [Jeg beder om,] at hver af os må vælge det rette, [så vi kan] løfte og styrke dem omkring os« (»That Ye May Be Children of Light«, CES-foredrag for unge voksne, 3. nov. 1996, s. 6-7).

At bede for andre, invitere dem til at komme til Kirkens møder og vise et kristuslignende eksempel er måder, hvorpå vi kan tjene andre. Tænk over, hvordan du havde det, da du fulgte Jesu Kristi eksempel og hjalp nogen til at komme Frelseren nærmere. Hvad vil du gøre i dag eller i denne uge for at lade dit lys skinne, så de, der følger dig, også vil følge Frelseren?

3 Nefi 18:26-39

Frelseren lærer sine disciple, at de skal drage alle ind i fællesskabet

Da Frelseren havde indstiftet nadveren og lært nefitterne om bøn, vendte han sig mod de tolv disciple, han havde valgt, og fortalte dem, hvordan de skulle lede og styre Kirkens anliggender (se 3 Ne 18:26-39). Bemærk i 3 Nefi 18:26, at Frelseren ophører sin tale til folkemængden og vender sig mod de disciple, som »han havde udvalgt«. Hans budskab i vers 28-29 var givet til disse præstedømmeledere som en advarsel om at lade dem, der var uværdige, tage del i nadveren.

Kirkens medlemmer bør fokusere på deres egen værdighed til at tage del i nadveren og overlade ansvaret for at afgøre andres værdighed til at deltage i nadveren, til dem, som Herren har kaldet til at træffe sådanne afgørelser, såsom biskoppen eller stavspræsidenten. Læs 3 Nefi 18:32 og se efter, hvordan Frelseren lærte disciplene, at de skulle tage sig af dem, der afveg fra troen. Tænk på, hvordan du kunne »fortsætte med at betjene« en ven, et familiemedlem eller en person i din menighed, som er afveget fra troen.

Billede
scripture mastery icon
Mesterskriftsted – 3 Nefi 18:15, 20-21

Overvej at bruge et par minutter på at lære 3 Nefi 18:15, 20-21 udenad. Skriv de tre vers på et stykke papir og øv dig på at sige dem. Når du har læst dem et par gange, så begynd at viske forskellige dele af verset ud eller streg nogle ord ud, mens du fortsat siger verset. Du kan eventuelt fortsætte med det, indtil alle ordene er enten visket eller streget ud.

Når du lærer disse vers udenad, så tænk over, hvad Frelseren belærte om. Som der står i 3 Nefi 18:15, så lærte Jesus Kristus nefitterne, hvordan de skulle modstå djævelens fristelser. Læg mærke til den kraft, der kommer ved at bede. Gennem bøn kan vi få styrke til at modstå fristelse.

Som der står i 3 Nefi 18:20-21, underviste Jesus Kristus om, at når vi beder i tro, vil Faderen altid besvare vore bønner, men han besvarer dem ifølge sin plan for sine børn og det, som han ved, er det rigtige for os. Sig vers 20 højt: »Og hvad I end beder Faderen om i mit navn, som er ret, i tro på at I skal få det, se, det skal gives jer.« Hvad tror du, at udtrykket »som er ret« betyder i dette skriftsted? (Du kan eventuelt læse Jak 4:3).

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

Præsident Gordon B. Hinckley bar sit vidnesbyrd: »Gud, vor evige Fader, lever. Han er universets Skaber og Hersker, og alligevel er han vor Fader. Han er Almægtig og er hævet over alt. Man kan nå ham i bøn … Hører han et barns bøn? Selvfølgelig gør han det. Besvarer han den? Selvfølgelig gør han det. Ikke altid som vi ønsker, men han svarer. Han hører og svarer« (Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 468).

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »[I 3 Nefi 18:20] minder Frelseren os om, at tro, ligegyldig hvor stærk den er, ikke kan frembringe et resultat, der er imod hans vilje, hvis magt det er. Udøvelse af tro på Herren Jesus Kristus er altid underlagt himlens orden, Herrens godhed og vilje og visdom og tidsplan. Det er derfor, vi ikke kan have sand tro på Herren uden også at have fuldstændig tillid til Herrens vilje og Herrens tidsplan« (»Tro på Herren Jesus Kristus«, Stjernen, juli 1994, s. 97).

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 18 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: