Seminar
Del 28, dag 2, Mormon 1-2


Del 28, dag 2

Mormon 1-2

Indledning

Selvom Mormon voksede op i en tid med stor ugudelighed, valgte han at være trofast. På grund af sin trofasthed fik han ansvaret for nefitternes optegnelser. Da Mormon var 15 år gammel, fik han besøg af »Herren og smagte og kendte til Jesu godhed« (Morm 1:15). Samme år udpegede nefitterne ham til at lede deres hære (se Morm 2:1). Han ønskede at hjælpe nefitterne med at omvende sig, men på grund af deres bevidste oprør fik han forbud af Herren mod at prædike for dem. Nefitterne mistede Helligåndsgaven og andre af Guds gaver og blev overladt til deres egen styrke, da de kæmpede mod lamanitterne.

Mormon 1:1-5

Mormon får ansvaret for de hellige optegnelser

Hvilke ord kunne du godt tænke dig, at folk brugte, når de beskriver dig?

Er du nogen sinde blevet beskrevet som mormon? Hvad betyder det for dig, hvis nogen beskriver dig som mormon?

Præsident Gordon B. Hinckley talte om navnet mormon, som nogle mennesker bruger, når de taler om medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Selv om jeg af og til beklager, at man ikke kalder denne kirke ved dens rette navn, er jeg dog glad for, at det navn, der bruges, er et meget ærefuldt navn, som stammer fra en bemærkelsesværdig mand og en bog, som giver et uforligneligt vidnesbyrd om denne verdens Forløser.

Alle, som kommer til at lære denne mand, Mormon, at kende ved at læse og overveje hans ord, alle, som læser denne dyrebare, hidtil ukendte historie, som for størstedelen er samlet og opbevaret af ham, vil vide, at mormon ikke er et ord med dårligt ry, men at det repræsenterer det bedste – det gode, som kommer fra Gud« (»Mormon bør betyde ›mere godt‹«, Stjernen, jan. 1991, s. 54).

Profeten Mormon blev født på et tidspunkt, hvor næsten alle i landet levede i ugudelighed. På dette tidspunkt blev en profet, der hed Ammaron, befalet at skjule alle de hellige optegnelser (se 4 Ne 1:47-49). Ammaron besøgte den tiårige dreng, Mormon, og gav ham instruktioner angående hans fremtidige ansvar for optegnelserne. Læs Mormon 1:2 og se efter ord eller udtryk, Ammaron brugte til at beskrive den unge Mormon.

Et ord, Ammaron brugte til at beskrive Mormon, var alvorligt. Ordet alvorlig betyder besindig, eftertænksom, retskaffen og gudfrygtig. Du kan eventuelt skrive denne definition i margenen i dine skrifter. Hvilke emner eller situationer i livet synes du, at du bør være alvorlig omkring? Det er vigtigt at forstå, at alvorlige mennesker kan have det sjovt og grine, men de forstår, hvornår det er passende at være munter og hvornår det er passende at være mere alvorlig.

Ammaron beskrev også Mormon som værende »hurtig til at opfatte« (Morm 1:2). Hvad tror du, det betyder at være hurtig til at opfatte? Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at ordet opfatte bliver anvendt på to måder i skrifterne:

»En … tilsyneladende enkel og muligvis undervurderet åndelig gave – evnen til at være ›hurtig til at opfatte‹ (Morm 1:2) – er af afgørende betydning for dig og mig i den verden, som vi nu lever i og vil en tid endnu …

Overvej betydningen af denne vigtige åndelige gave. Ordet opfatte har, som det benyttes i skrifterne, to hovedanvendelser. Den ene betyder ›at se‹ eller ›at iagttage‹ eller ›at bemærke‹ – som vi lærer i Es 42:20

Den anden anvendelse af ordet opfatte betyder ›at adlyde‹ eller ›at holde‹ – som det ses i (L&P 54:6) …

Så når vi er hurtige til at opfatte, er vi hurtige til at se eller bemærke og adlyde. Begge disse grundlæggende elementer – at se og at adlyde – er af afgørende betydning for det at være hurtig til at opfatte. Og profeten Mormon er et imponerende eksempel på denne gave i funktion« (se »Hurtig til at opfatte«, Liahona, dec. 2006, s. 15-16).

  1. Skriv i din skriftstudiebog dine tanker om, hvordan dette karaktertræk med at være hurtig til at opfatte kunne hjælpe dig i din hverdag.

Læs Mormon 1:3-5 og find Ammarons instruktioner til Mormon. Hvordan kan Mormons karaktertræk med at være alvorlig og hurtig til at opfatte hjælpe ham med disse ansvar?

Mormon 1:6-19

På grund af folkets bevidste oprør forbyder Herren Mormon at prædike

Billede
Mormon

Har du nogen sinde mistet noget meget værdifuldt? Da Mormon stadig var ung, var han vidne til mange kampe mellem nefitterne og lamanitterne og spredningen af stor ugudelighed i landet (se Morm 1:6-13). Eftersom ugudeligheden blandt nefitterne blev så stor, skrev Mormon, at de havde mistet mange af Herrens dyrebare gaver.

  1. Lav to kolonner i din skriftstudiebog. Giv den første kolonne overskriften »Gaver, nefitterne mistede«. Læs Mormon 1:13-14, 18 og se efter, hvilke gaver Herren fjernede fra nefitterne. Skriv det, du finder, i den første kolonne. Giv den anden kolonne overskriften »Hvorfor Herren fjernede disse gaver«. Læs Mormon 1:14-17, 19 og se efter årsager til, at Herren fjernede sine gaver fra nefitterne. Skriv det, du finder, i den anden kolonne.

Af disse vers kan vi lære, at ugudelighed og vantro fordriver Herrens gaver og Helligåndens indflydelse. Selvom nefitternes oprør var ekstremt, gælder dette princip også hver enkelt af os, når vi er ulydige mod Guds bud.

Hvis du havde levet på Mormons tid, hvilken af Guds gaver nævnt i Mormon 1:13-14, 18 ville du mest beklage at miste?

Læs Mormon 1:15 og find det, som Mormon oplevede, da resten af nefitterne mistede Helligåndsgaven og Guds andre gaver. Hvordan tror du, at Mormon var i stand til at have åndelige oplevelser, selvom han befandt sig midt i ugudelighed?

Mormon 2:1-15

Mormon er anfører for nefitternes hære og sørger over deres ugudelighed

Overvej følgende scenario: En 30-årig mand bor hjemme hos sine forældre og vælger ikke at lede efter arbejde. I stedet lever han af sine forældres arbejde og spilder sin tid på uproduktive aktiviteter såsom at tilbringe det meste af sin tid med at spille videospil. Sammenlign dette scenario med beskrivelsen af drengen Mormon, når du studerer Mormon 2.

Læs Mormon 2:1-2 og se efter, hvilket ansvar Mormon fik, og hvor gammel han var, da han fik det.

Ikke længe efter, at Mormon var blevet udpeget som leder for nefitternes hære, kom den lamanitiske hær mod nefitterne med sådan en styrke, at nefitterne blev bange og trak sig tilbage. Lamanitterne drev dem fra by til by, indtil nefitterne var samlet på et sted. Til sidst modstod Mormons hær lamanitterne og fik dem til at flygte (se Morm 2:3-9).

  1. Læs Mormon 2:10-15 og se efter nefitternes åndelige tilstand efter disse kampe. Besvar derefter følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor sørgede nefitterne?

    2. Hvordan vidste Mormon ifølge Mormon 2:14, at deres sorg ikke var et tegn på sand omvendelse?

    3. Hvilke forskelle kan du se i Mormon 2:13-14 mellem dem, der sørgede til omvendelse, og dem, hvis sorg førte til fordømmelse (blive stoppet i deres udvikling)?

Vi lærer af disse vers, at hvis vores sorg over synd er til omvendelse, vil den føre os til at komme til Kristus med et ydmygt hjerte. De illustrerer også princippet om, at hvis man kun sørger på grund af konsekvenserne ved synd, så fører det til fordømmelse (eller at blive stoppet i vores udvikling mod evigt liv).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan kan en person, der har syndet, vise verdslig sorg – den slags sorg, der fører til fordømmelse?

    2. Hvordan kan en person, der har syndet, vise den slags sorg, der fører til omvendelse?

Overvej, hvordan du reagerer, når du indser, at du har begået fejl eller syndet. Hvis du kommer til Frelseren med et ydmygt hjerte og omvender dig, kan du opleve fred og blive forsonet med Gud.

Mormon 2:16-29

Mormon får pladerne og skriver en beretning om sit folks ugudelighed

Mens kampene med lamanitterne fortsatte, befandt Mormon sig i nærheden af den høj, hvor Ammaron havde skjult de nefitiske optegnelser. Han fjernede Nefis plader og begyndte at skrive, hvad han havde set blandt folket, siden han var barn (se Morm 2:16-18). Læs Mormon 2:18-19 og markér nogle af de udtryk, der beskriver den åndelige tilstand, som Mormon voksede op med.

Hvorfor tror du ud fra det, du har lært om Mormon, at han havde tillid til, at han ville blive »løftet op på den yderste dag«? (Morm 2:19). (I denne kontekst betyder »løftet op på den yderste dag« at blive ophøjet – at opstå med et celestialt legeme og blive bragt ind i Guds nærhed for at være sammen med ham for evigt).

Mormons liv er et vidnesbyrd på, at vi kan vælge at leve retskaffent selv i et ugudeligt samfund.

Overvej følgende råd: »Du er ansvarlig for de valg, du træffer. Gud er opmærksom på dig og vil hjælpe dig med at træffe gode valg, selv hvis din familie og dine venner bruger deres handlefrihed på måder, der ikke er rigtige. Hav moralsk mod til at stå fast ved at adlyde Guds vilje, selv om du skal stå alene. Når du gør dette, sætter du et eksempel, som andre kan følge« (Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 2).

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor du så en ven eller et familiemedlem stå fast i at adlyde Guds vilje, selv når andre ikke gjorde. Skriv også dine tanker om, hvordan den persons eksempel og Mormons eksempel kan hjælpe dig.

Unge Pigers motto er: »Stå for sandhed og ret.« Hvad enten du er en ung pige eller en ung mand, så tænk på et bestemt område i dit liv, hvor du kan blive mere besluttet på at stå for det, der er ret. Herren vil hjælpe dig, når du stræber efter at stå for det, der er ret, selv når andre omkring dig ikke gør.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mormon 1-2 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg vil dele med min lærer: