Seminar
Del 16, dag 3: Alma 13


Del 16, dag 3

Alma 13

Indledning

Alma underviste det oprørske folk i Ammoniha om højpræster i Det Melkisedekske Præstedømme, som er ordineret til at hjælpe folk med at omvende sig og gå ind til Herrens hvile. Han gav eksemplet med Melkisedek, som hjalp sit folk til at omvende sig og leve i fred. Alma prøvede at lære folket i Ammoniha at have tro og håb og opmuntre dem til at ændre sig, så de kunne forberede sig på at gå ind til Herrens hvile.

Alma 13:1-12.

Alma underviser folket i Gideon om højpræsters kaldelse

  1. Læs følgende citat og besvar derefter spørgsmålene:

    »I åndeverdenen i forudtilværelsen udpegede Gud visse ånder til at udføre specifikke missioner i løbet af deres liv. Det kaldes forudordination.

    Forudordination garanterer ikke, at mennesker modtager bestemte kaldelser eller ansvar. Sådanne muligheder kommer i livet som resultat af retfærdig udøvelse af handlefriheden, ligesom forudordination kommer som et resultat af retfærdighed i forudtilværelsen« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 47).

    1. Hvad er forbindelsen mellem valg truffet i den førjordiske tilværelse og forudordination?

    2. Hvordan påvirker valg truffet i det jordiske liv forudordination?

Selvom der bliver talt om præstedømmebærere i Alma 13, så mindede præsident Spencer W. Kimball os om, at søstre også fik ædle kaldelser i den førjordiske tilværelse: »Husk, at i den verden, vi kommer fra, fik trofaste kvinder overdraget visse hverv, mens trofaste mænd blev forudordineret til visse præstedømmeopgaver« (se »Den retfærdige kvindes rolle«, Den danske Stjerne, maj 1980, s 163).

Billede
Det store råd

Ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Læren om forudeksistens er ikke en lære om at hvile på laurbærrene. For vi skal hver især uafbrudt træffe vanskelige valg, uophørlige og svære pligter skal udføres, vi oplever ironi og modgang, tid, der skal anvendes godt, vi har talenter og evner, der skal udvikles. Men fordi vi blev valgt ›der og dengang‹ betyder det bestemt ikke, at vi kan være ligegyldige ›her og nu‹. Uanset om mænd er forudordineret eller kvinder forudset til noget, så må de, der er kaldet og forberedt også vise sig ›udvalgte og trofaste‹ (se Åb 17:14; L&P 121:34-36)« (se »Livet før dette er en herlig realitet«, Stjernen, jan. 1986, s. 17).

Alma underviste brødrene i Ammoniha om, at mange mænd blev forudordineret i den førjordiske tilværelse til at modtage præstedømmet. Læs Alma 13:1, 8-9 og find ud af, hvilket præstedømme Alma taler om. Det kan være en hjælp at vide, at i dette kapitel betyder udtrykket »hellige orden« Det Melkisedekske Præstedømme eller »det hellige præstedømme efter Guds Søns orden« (L&P 107:3). Overvej at markere udtrykket »hellige orden«, når du studerer resten af dette kapitel (se Alma 13:2, 6-7, 10-11, 16, 18). Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Nefitter, der var trofaste og oprigtigt holdt moseloven, havde Det Melkisedekske Præstedømme, hvilket betyder, at de havde evangeliets fylde« (The Promised Messiah: The First Coming of Christ, 1978, s. 421). Det betyder, at profeterne i Mormons Bog havde Det Melkisedekske Præstedømme og vidste, hvordan det fungerede.

Søg i Alma 13:2-6 10, for at finde svar på følgende spørgsmål og skriv svarene i dit hæfte:

  • Hvilke karaktertræk havde de, der blev ordineret til Det Melkisedekske Præstedømme? (Se Alma 13:3-5, 10).

  • Hvad var disse bærere af Det Melkisedekske Præstedømme ordineret til at gøre? (Se Alma 13:6).

  • Hvordan har du set dette blive udført af bærere af Det Melkisedekske Præstedømme i din menighed, og hvordan har det velsignet dit og andres liv?

Alma 13 indeholder en grundig drøftelse af Det Melkisedekske Præstedømme. Det forklarer, at mænd, der modtager dette præstedømme, var forudordineret til at modtage det (se v. 3). De, der bærer dette præstedømme, skal undervise andre om Guds befalinger, »så de også kunne gå ind til hans hvile« (v. 6). Præstedømmet er evigt (se v. 9) og det er givet til mændene »som følge af deres overordentlig store tro og omvendelse og deres retfærdighed for Gud« (v. 10). Præstedømmebærere bliver helliggjort af Helligånden, når de lærer at afsky (hade) synd, og derved bliver de »gjort rene og [går] ind til Herren deres Guds hvile« (v. 12).

Læs Alma 13:11-12 og find Jesu Kristi forsonings helliggørende virkning, som disse præstedømmebærere modtog på grund af deres tro, omvendelse og retskaffenhed.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvad kan du lære fra det eksempel, som disse bærere af Det Melkisedekske Præstedømme viser, om hvad man kan gøre for at modtage forsoningens helliggørende virkning i sit liv?

  2. Skriv følgende sandhed i dine skrifter ud for Alma 13:1-12 eller i din skriftstudiebog: Mænd, der er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og udøver stor tro og vælger retfærdighed, er kaldet til Det Melkisedekske Præstedømme for at bringe andre til Gud. Skriv dernæst i din skriftstudiebog om, hvordan det at kende dette evangeliske princip kan påvirke den måde, man følger præstedømmeledere på gennem hele sit liv.

Alma 13:13-20

Alma underviser om Melkisedek, en stor højpræst, der oprettede fred blandt sit folk

Billede
Melkisedek velsigner Abram

Læs Alma 13:13-18 og se efter ord, som Alma brugte til at beskrive Melkisedek, og hvad Melkisedek gjorde for sit folk. Tænk over, hvordan disse ord beskriver Melkisedeks kristuslignende liv. Alma underviste i, at bærere af Det Melkisedekske Præstedømme er efter »Sønnens, Faderens Enbårnes, orden« (Alma 13:9; se også L&P 107:2-4), som er Jesus Kristus, og at de viser os vejen til ham ved deres eksempel og belæringer. Ældste Bruce R. McConkie har sagt: »Der er utvivlsomt mange begivenheder i mange profeters liv, der gør disse retfærdige personer til eksempler på og repræsentanter for deres Messias. Det er gavnligt og rigtigt at se efter ligheder med Kristus overalt og bruge dem gentagne gange til at holde ham og hans love til det vigtigste i vores sind« (The Promised Messiah, s. 453).

Læs Alma 13:19 og se efter, hvad dette vers fortæller om Melkisedek. Se igen i Alma 13:17 for at se, hvordan Alma beskrev folket i Salem, da Melkisedek blev deres konge. Bemærk, hvordan disse ord også kunne beskrive folket i Ammoniha (se Alma 8:9; 9:28). Hvad skete der med folket i Salem på grund af Melkisedeks anstrengelser? (Se Alma 13:18).

Læg i Alma 13:18 mærke til, hvad Melkisedek udøvede, modtog og forkyndte. Tænk over, hvad du kan lære af Melkisedeks eksempel på, hvordan en præstedømmeleder bør være.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvornår har du eller nogen, du kender, oplevet fred efter at have fulgt et råd fra en retfærdig præstedømmeleder?

Alma 13:21-31

Alma indbød folket til at lytte til Herrens røst og gå ind til hans hvile

Se efter og markér det gentagne udtryk »Herrens hvile« (eller et lignende udtryk) i Alma 13:12, 13, 16 og 29. Alma underviste folket i Ammoniha om, at Herren kaldte mænd til at modtage præstedømmet for at hjælpe mennesker til at gå ind til Herrens hvile. Han brugte Melkisedek som eksempel til at vise dem, at folk, der var opfyldt af synd og ugudelighed, kunne omvende sig og gå ind til Herrens hvile (se Alma 13:17-18; se også L&P 84:24).

Præsident Joseph F. Smith sagde, at når man går ind til Guds hvile, så »betyder det at gå ind til Guds kundskab og kærlighed, at have tro på hans hensigt og på hans plan i en sådan grad, at vi ved, vi har ret, og at vi ikke jager efter noget andet, vi forvirres ikke af enhver tom lærdom eller af mennesker, når de med snedighed fører os på lumske afveje, Vi har kendskab til den lærdom, der er fra Gud« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1999, s. 56).

Hvordan ville du forvente, at nogen opførte sig, hvis han eller hun var gået ind til Herrens hvile i dette liv, ligesom præsident Joseph F. Smith beskrev det?

Ældste Bruce R. McConkie har sagt: »Sande hellige går ind til Herrens hvile, mens de er i dette liv, og ved at forblive i sandheden, fortsætter de i den velsignede tilstand indtil de hviler med Herren i himlen … Herrens hvile er for evigt, at arve evigt liv, og opnå fylden af Herrens herlighed« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 633).

Da Alma havde formanet folket i Ammoniha til at forberede sig på Kristi komme (se Alma 13:21-26), kom han med yderligere instruktioner til, hvordan man går ind til Herrens hvile. Læs Alma 13:27-29 for at se, hvilke instruktioner det var.

Almas belæringer kan sammenfattes i det følgende princip: Når vi ydmygt reagerer på invitationen til at omvende os, så vil Ånden i sidste ende føre os ind til Herrens hvile.

  1. Find en af de velsignelser, der bliver nævnt i Alma 13:27-29, som du gerne vil modtage. Når du har fundet velsignelsen, så se efter, hvilke råd Alma kom med, som vil hjælpe dig til at modtage denne velsignelse. Skriv dernæst et mål i din skriftstudiebog om, hvordan du vil anvende Almas råd, så du kan gå ind til Herrens hvile i dette liv og i det næste.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 13 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: