Seminar
Del 15, dag 1: Alma 5:1-36


Del 15, dag 1

Alma 5:1-36

Indledning

Da Kirken blev truet af ugudelighed og strid (se Alma 4:9-11), vidste Alma, at en virkelig forbedring kun kunne komme ved en mægtig ændring af kirkemedlemmernes hjerte. Som Kirkens højpræst begyndte Alma sin mission med at omvende folket i Zarahemla ved at vidne om Jesus Kristus og kalde dem til omvendelse. Han opfordrede dem til at forberede sig på Herrens dom ved at have tro på Guds ord og vurdere deres hjertes åndelige tilstand. Når du læser første halvdel af Alma 5 så tænk over, hvordan du kan anvende det, du lærer, så du kan opleve eller fortsætte med at opleve den mægtige forandring i hjertet, som der bliver talt om i dette kapitel.

Alma 5:1-13

Alma fortæller om, hvordan hans far og dem, der fulgte ham, blev omvendt

Hvor meget har du ændret dig, siden du var 8 år gammel? Hvor meget har du ændret dig, siden du var 12 år gammel? Tænk over, hvordan folk kan ændre sig, for eksempel deres udseende, opførsel eller holdning. Overvej, hvad der kan føre til eller frembringe nogle af disse ændringer i folk. Læs derefter Alma 5:12 og se efter, hvad der ændrede Alma den Ældre. Når du studerer Alma 5:1-13 så tænk over, hvordan en persons hjerte kan blive forandret.

Ældste Gerald N. Lund, der senere tjente som medlem af De Halvfjerds belærte om, at når ordet hjerte bruges i skrifterne, så henviser det ofte til »den person, man er inderst inde« (»Understanding Scriptural Symbols«, Ensign, okt. 1986, s. 25). Overvej et øjeblik, hvordan en »mægtig forandring i hjertet« er forskellig fra de andre måder, som mennesker kan ændre sig på – inklusive de måder, som du tænkte på, da du begyndte med denne lektion.

Husk at kong Benjamins folk oplevede en »mægtig forandring« i deres hjerte, så de ikke mere havde »tilbøjelighed til at gøre ondt, men til bestandigt at gøre godt« (Mosi 5:2). Du kan eventuelt skrive den præcisering i marginen i dine skrifter ud for Alma 5:11-13, som ældste Lund og skriftstedet Mosija 5:2 kommer med.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede. »I spørger måske: ›Hvorfor sker denne store forandring ikke hurtigere for mig?‹ I bør huske, at de bemærkelsesværdige eksempler med kong Benjamins folk, Alma og andre i skriften, er netop det – bemærkelsesværdige og atypiske. For de fleste af os sker ændringerne mere gradvist og med tiden. At blive født på ny, modsat vores fysiske fødsel, er mere en proces end en hændelse. Og at tage del i den proces er hovedformålet med livet på jorden« (»Født på ny«, Liahona, maj 2008, s. 78).

Læs Alma 5:3-7 og se efter, hvad Alma fortalte folket i Zarahemla for at hjælpe dem til at forberede deres hjerte til en forandring.

Besvar følgende spørgsmål i dette hæfte: Alma fortalte folket i Zarahemla om hans fars og andres omvendelse, så vel som om deres udfrielse af fangenskab. Hvordan tror du, at disse oplevelser hjalp folket til at forberede sig til at forandre deres hjerte?

Læs Alma 5:10 og sæt en cirkel om spørgsmålstegnet i slutningen af de tre spørgsmål, som Alma stillede folket. Se derefter Alma 5:11-13, hvor Alma begynder at besvare disse spørgsmål, for at finde støtte for denne udtalelse: Når vi tror på Guds ord og udøver tro på Jesus Kristus, kan vi opleve en mægtig forandring i hjertet.

Tro på Guds ord fører til en mægtig forandring i hjertet, fordi Guds ord lærer os om Frelseren. Almas folk troede på Guds ord, som de fik fortalt af hellige profeter. De lærte om Jesu Kristi forsonings forløsende kraft, og deres hjerte blev forandret, da de fik tro på Frelseren.

  1. Forklar i din skriftstudiebog med dine egne ord, hvordan det at tro på Jesu Kristi forsoning fører til en mægtig forandring i hjertet.

  2. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan dit hjerte er blevet forandret. Hvis du har bemærket en forandring i hjertet, når du har studeret Mormons Bog dette år i seminar, kan du beskrive din oplevelse som en del af dit svar.

Alma 5:14-36

Alma belærer om, at det kræver en mægtig forandring i hjertet at komme ind i Guds rige.

Da Alma havde belært om, at tro på Guds ord hjælper os til at påbegynde processen med at opleve en mægtig forandring i hjertet, bad han folket om at overveje adskillige spørgsmål. Disse spørgsmål kan hjælpe os til at vurdere vores hjertes åndelige tilstand – vores inderste ønsker og følelser.

Læs Alma 5:14 og markér de tre spørgsmål, som Alma beder folket om at overveje om dem selv. Disse tre spørgsmål beskriver den forandring, vi oplever, når vi udøver tro på den forløsning, som Jesus Kristus tilbyder. Husk fra tidligere lektioner (se Mosi 5 og Mosi 27) at når folk »fødes på ny«, henvises der til den forandring som en person oplever, når han eller hun tager imod Jesus Kristus og begynder et nyt liv, ikke kun som hans discipel, men også som hans åndelige søn eller datter (se Mosi 27:25).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan en mægtig forandring i hjertet kan ses i en persons ansigtsudtryk. I denne kontekst betyder ansigtsudtryk det udtryk i en persons ansigt, der viser personens holdning, humør eller åndelige tilstand. Beskriv en du kender, som har modtaget Frelserens billede i sit ansigtsudtryk.

Inden for medicinens verden er et kardiogram et skema, som lægerne bruger til at vurdere, hvordan vores fysiske hjerte har det. Det hjælper med at finde de lidelser, der skal behandles. Studér versene fra Alma 5 som står nederst i det åndelige kardiogram nedenfor. Når du studerer hvert vers, så afmærk det felt i skemaet, som bedst beskriver, hvordan du ville besvare spørgsmålet eller spørgsmålene i hver vers. (Hvis du gerne vil holde dine svar private, så kan du kopiere skemaet på et separat stykke papir eller i din dagbog og derefter udfylde det).

Alma 5 – Åndeligt kardiogram

Altid

Næsten altid

For det meste

Somme tider

Sjældent, hvis nogensinde

Vers fra Alma 5

15

16

19

26

27

28

29

30-31

Når du har udfyldt dit åndelige kardiogram, så læs Alma 5:21-25. Se efter, hvad Alma belærte om angående denne sandhed: Ved at opleve en forandring i hjertet forbereder vi os til at modtage en plads i himlens rige (det celestiale rige).

  1. Gør følgende i din skriftstudiebog:

    1. Lav en liste over ord og udtryk som Alma bruger i Alma 5:21-25 til at beskrive den tilstand, som du gerne vil være i nu.

    2. Forklar hvordan du mener, at en forandring i hjertet hjælper os til at modtage en plads i himlens rige.

Læs Alma 5:33-36 og tænk over, hvad du synes om Almas budskab. Se efter ord og udtryk, der kan hjælpe dig til at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad indbyder Herren mig til at gøre?

  • Hvilke belønninger er der for at tage imod denne invitation?

  • Hvad lærer disse vers mig om Frelseren?

Læs følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson, som viser, hvordan folk, der har oplevet en forandring i hjertet, ønsker at leve:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Når du vælger at følge Kristus, vælger du at forandre dig …

Herren arbejder med det indre. Verden arbejder med det ydre. Verden fjerner folk fra slummen. Kristus fjerner slummen fra folk, hvorpå de selv fjerner sig fra slummen. Verden vil forme menneskene ved at ændre deres omgivelser. Kristus ændrer mennesker, som derpå ændrer deres omgivelser. Verden vil forme menneskenes adfærd, men Kristus kan ændre den menneskelige natur …

Mænd [og kvinder], der ændrer sig for Kristus, lader sig lede af Kristus. De vil som Paulus få at vide, hvad Herren ønsker af dem (se ApG 9:6) …

Deres vilje opsluges af hans vilje (se Joh 5:30).

De gør altid det, der er godt i Herrens øjne (se Joh 8:29).

De er ikke alene parate til at dø for Herren, men hvad der er endnu vigtigere, så ønsker de at leve for ham.

Besøg deres hjem, og I vil se, at billederne på deres vægge, bøgerne i deres reoler, musikken, de spiller, de ord, de siger, og deres gerninger afslører, at de er kristne.

De står som Guds vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder (se Mosi 18:9).

De har Kristus i deres tanker, de ser hen til ham i alle deres tanker (se L&P 6:36.)

De har Kristus i deres hjerte, eftersom deres hengivenhed er rettet mod ham for evigt (se Alma 37:36.)

Næsten hver uge deltager de i nadveren og vidner på ny om for deres evige Fader, at de er villige til at påtage sig hans Søns navn og altid erindre ham og holde hans befalinger (se Moro 4:3)« (»Født af Gud«, Stjernen, jan. 1986, s. 4-5).

For at afslutte denne lektion så understreg en idé fra præsident Bensons udtalelse, der hjælper dig til at tænke over, hvordan du kan leve som en person, der oplever en forandring i hjertet. Sæt et mål, der vil hjælpe dig til at anvende det, som du har følt, mens du har studeret Almas lærdomme om at opleve en forandring i hjertet (du kan eventuelt skrive det i din dagbog eller på et særskilt stykke papir). Når du fortsætter med at søge efter at blive født af Gud og opleve en forandring i hjertet, vil du blive forberedt til at komme ind i Guds rige.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 5:1-36 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: