Seminar
Introduktion til hjemmestudieseminar


Introduktion til hjemmestudieseminar

Hjemmestudieseminar er lavet for at hjælpe dig til at styrke din forståelse af Jesu Kristi evangelium og anvende dets lærdomme i dit liv gennem studium af skrifterne. Til dit studium dette skoleår skal du først læse skriftstykket for dette kursus – Mormons Bog – og derefter skal du lave de enkelte lektioner. En gang om ugen skal du mødes med en seminarlærer for at aflevere dit arbejde og tage del i en ugentlig lektion.

Seminar er et dagligt religiøst uddannelsesprogram. Det bør være en daglig vane for dig bønsomt at studere skrifterne. Du skal arbejde på dine seminaropgaver alle hverdage, selvom du ikke deltager i en seminarklasse hver dag. Der er 32 dele, der skal færdiggøres i løbet af kurset. Læseplanen på side viii viser, hvad du skal læse til hver del. Din lærer vil hjælpe dig, så du ved, hvornår hver del skal være færdig. Lektionerne i dette hæfte bør tage cirka 30 minutter at lave udover dit daglige skriftstudium.

Du bør have to skriftstudiebøger udover din personlige dagbog, hvor du besvarer opgaverne fra hæftet. Hver uge, når du mødes med din lærer, skal du aflevere den skriftstudiebog, hvor du har besvaret alle opgaverne fra hæftet for den forløbne uge. Din lærer vil læse og kommentere opgaverne og aflevere skriftstudiebogen til dig ugen efter. Du kan også skrive dine svar på løse ark, du har i en mappe, og aflevere de sider, som du har lavet i løbet af ugen. Når så din lærer giver dig siderne tilbage, kan du sætte dem ind i mappen.

Anvendelse af dette hæfte til daglig seminar

Dette hæfte kan bruges af lærere og elever i et dagligt seminarprogram for at forbedre lektionerne eller som erstatningsopgaver. Det er ikke meningen, at det skal gives til hver elev, der har daglig seminar. Hvis en elev har brug for at lave nogle erstatningsopgaver, kan læreren give ham eller hende en hjemmestudielektion, som passer til den lektion, han eller hun er gået glip af.

Anvendelse af Elevens hæfte

Billede
hæfte side 17

Læseplan for Mormons Bog

Billede
Book of Mormon Reading

Velkommen til Mormons Bog

Hvad er Mormons Bog?

Mormons Bog er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Den indeholder beretninger fra profeter fra gammel tid og beretter om Guds gerninger blandt en gren af Israels hus på det amerikanske kontinent. For sidste dages hellige betragtes Mormons Bog, Bibelen, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle som hellige skrifter. Mormons Bog er en optegnelse om storslåede civilisationer i det fordums Amerika.

Siden Mormons Bog første gang blev udgivet på engelsk i 1830, er den blevet oversat til mange sprog, og der er trykt mere end 150 millioner eksemplarer. Den er blevet beskrevet af Guds profeter som Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges »slutsten«.

Hvorfor er studium af Mormons Bog vigtigt for mig?

Præsident Ezra Taft Benson har sagt, at velsignelserne ved at komme nærmere til Gud venter os, når vi studerer Mormons Bog med et oprigtigt hjerte:

»Er der ikke dybt i vores hjerte noget, der længes efter at komme Gud nærmere, at ligne ham mere i vores daglige adfærd, og hele tiden at føle hans nærvær? Hvis det er tilfældet, så kan Mormons Bog hjælpe os med at opnå det, mere end nogen anden bog.

Det er ikke kun det, at Mormons Bog lærer os sandheden, skønt den jo bestemt gør det. Det er heller ikke kun det, at Mormons Bog bærer vidnesbyrd om Kristus, skønt den bestemt også gør det. Men der er mere end som så. Der er i bogen en kraft, der vil begynde at strømme ind i jeres liv i det øjeblik, I indleder et seriøst studium af den. I vil finde større styrke til at stå imod fristelser. I vil finde styrke, så I kan undgå at blive bedraget. I vil finde styrke til at blive på den lige og snævre sti. Skrifterne betegnes som ›livets ord‹ (se L&P 84:85), og det gælder ingen steder mere end for Mormons Bogs vedkommende. Når I begynder at hungre og tørste efter de ord, vil I finde liv i i stadigt rigere mål« (»Mormons Bog – vores religions slutsten«, Liahona, okt. 2011, s. 56-57).

Mormons Bog er skrevet til os i vor tid. Mormon, den fordums profet, som bogen er opkaldt efter, og hans søn Moroni forkortede flere hundrede års optegnelser, da de samlede guldpladerne, hvorfra profeten Joseph Smith oversatte Mormons Bog. Gud, der kender enden fra begyndelsen, inspirerede sine profeter til at tage det med i forkortelsen, som vi har brug for i vore dage. Moroni, der var den sidste profet, som skrev i Mormons Bog, så vor tid: »Se, jeg taler til jer, som om I var til stede, og dog er I det ikke. Men se, Jesus Kristus har vist jer for mig, og jeg kender jeres gerninger« (Morm 8:35).

Præsident Benson lærte os også, at studium af Mormons Bog vil hjælpe os til at skelne mellem godt og ondt:

»Mormons Bog fører mennesker til Kristus på to grundlæggende måder. For det første fortæller den tydeligt og klart om Kristus og hans evangelium. Den vidner om hans guddommelighed og nødvendigheden af en Forløser og behovet for, at vi stoler på ham. Den vidner om faldet og forløsningen og evangeliets første principper, inklusive behovet for et sønderknust hjerte og en angergiven ånd samt en åndelig genfødsel. Den erklærer, at vi skal holde ud til enden i retskaffenhed og føre en moralsk tilværelse, passende for en hellig.

For det andet afslører Mormons Bog Kristi fjender. Den gør falske lærdomme til skamme og afskaffer splid (se 2 Ne 3:12). Den styrker Kristi ydmyge tilhængere mod den ondes anslag, planer og lærdomme i vor tid. De former for frafald, der findes omtalt i Mormons Bog, ligner dem, vi kender i dag. Gud har i sin uendelige forudviden udformet Mormons Bog således, at vi i vor tid ved hjælp af den kan se fejlene og vide, hvordan vi skal bekæmpe uddannelsesmæssige, politiske, religiøse og filosofiske begreber, som er falske« (se »Mormons Bog er Guds ord«, Den danske Stjerne, aug. 1975, s. 43).

Om Mormons Bog

Mormons Bog består af 15 mindre bøger. Otte af disse bøger begynder med en overskrift, som var skrevet på de oprindelige guldplader, der blev oversat af profeten Joseph Smith: 1 Nefi, 2 Nefi, Jakob, Alma, Helaman, 3 Nefi, 4 Nefi og Eter. Før nogle af kapitlerne i Mormons Bog er der også overskrifter, som var på de oprindelige guldplader (undtagen sætningen om de kapitler, der er omfattet). Mosija 9, Mosija 23, Alma 5, Alma 7, Alma 9, Alma 17, Alma 21, Alma 36, Alma 38, Alma 39, Alma 45, Helaman 7, Helaman 13, 3 Nefi 11 og Moroni 9.

Ved begyndelsen af hvert kapitel i Mormons Bog er der en kort sammenfatning af kapitlet skrevet i kursiv. Disse kapitelresumeer blev skrevet og tilføjet under ledelse af Det Første Præsidentskab og var ikke en del af den oprindelige tekst til Mormons Bog på guldpladerne.