Seminar
Del 14, dag 2, Mosija 27


Del 14, dag 2

Mosija 27

Indledning

Mosija 27 fortæller om Almas (Almas søn) og kong Mosijas sønners omvendelse. Den fortæller om deres oprørske forsøg på at ødelægge Guds kirke, en engels besøg, Almas mirakuløse forandring og disse unge mænds indsats for at genoprette den skade, de havde forvoldt. Beretningen om Almas omvendelse fremhæver behovet hos alle mennesker for at blive født igen og leve i retskaffenhed. Dette kapitel viser også velsignelserne ved at bede for dem, som vælger ikke at følge Jesu Kristi evangelium.

Billede
Alma rejser sig

Mosija 27:1-23

En engel kalder Alma den Yngre og Mosijas sønner til omvendelse

Tænk over dem, som du kender, der ikke har et vidnesbyrd om evangeliet eller som er faldet væk fra Kirken. Hvad ville du gøre, hvis en af dem afviste alle dine bestræbelser på at hjælpe? Se efter indsigt om dette spørgsmål, når du studerer i dag.

Læs Mosija 27:8-10 og find frem til, hvordan disse vers beskriver Alma og Mosijas sønner. Hvad forsøgte Alma og Mosijas sønner at gøre mod Kirken og dens medlemmer?

Hvilken del af beskrivelsen af Alma og Mosijas sønner springer dig mest i øjnene? Hvorfor?

Vi kan somme tider føle os fristet til at tro, at visse personer aldrig vil forandre sig og komme til Herren. Tænk over denne indstilling, når du fortsætter dit studium i Mosija 27.

Læs Mosija 27:11-14 og markér, hvorfor englen kom til Alma og Mosijas sønner.

Mosija 27:14 belærer om dette princip: Herren besvarer vore trofaste bønner for andre. Du kan eventuelt skrive dette princip i dine skrifter ved siden af Mosija 27:14. Ikke alle, der har behov for at omvende sig, og ikke alle, som vi beder for, vil få besøg af en engel. Herren besvarer vore trofaste bønner for andre i henhold til sin egen visdom.

  1. Besvar et eller begge af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvornår har du følt, at dine bønner gjorde en forskel i en anden persons liv?

    2. Hvordan kan det at tro, at Herren besvarer vore trofaste bønner på vegne af andre, påvirke, hvordan du beder?

Tænk over, hvordan du kan anvende beretningen om Alma og Mosijas sønner i dit liv. Du kan fortsætte med at bede for dem, du kender og elsker, som vælger at handle i modstrid med Herrens lærdomme. Du kan huske, at Herren hører dine bønner og besvarer dem på sin egen måde og i sin egen tid og alligevel giver plads til handlefrihed. Tænk også omhyggeligt over følgende spørgsmål: Hvem beder måske til gavn for dig? Hvad kunne Herren ønske, at du ændrede? Hvad er du nødt til at gøre, for at den ændring sker?

Læs resten af englens ord til Alma, som de står i Mosija 27:15-16. Husk, at englen talte »med en tordenrøst, hvilket fik jorden, hvorpå de stod, til at ryste« (Mosi 27:11). Forestil dig, hvordan denne oplevelse ville påvirke dig, hvis du var sammen med Alma og Mosijas sønner.

Hvordan vil du sammenfatte englens budskab?

Billede
Hans fader frydede sig

Efter englens budskab kunne Alma ikke tale. Han blev svag, og blev »båret hjælpeløs« (Mosi 27:19) hen til sin far. Da Almas far hørte, hvad der var sket, »frydede [han] sig, for han vidste, at det var Guds kraft« (Mosi 27:20). Han samlede folket, »så de kunne bevidne, hvad Herren havde gjort for hans søn« (Mosi 27:21). Almas far bad præsterne om at faste og bede, så hans søn kunne modtage styrke og evnen til at tale (se Mosi 27:22). Herren besvarede deres bønner.

Mosija 27:24-31

Alma den Yngre og Mosijas sønner omvender sig og bliver født på ny

Læs Mosija 27:23-24, 28-30 for at se, hvordan Alma den Yngre forandrede sig på grund af sin oplevelse med englen. Skriv i det følgende skema ord eller udtryk fra disse vers, der beskriver Almas åndelige tilstand før og efter forandringen i hans hjerte.

Før

Efter

  1. Skriv et af de udtryk i din skriftstudiebog, som du skrev i kolonnen Efter, og som du håber vil beskrive dig hele dit liv. Forklar hvorfor.

Gennemgå Mosija 27:24-28 og markér det, som Alma gjorde, og det, som Herren gjorde, der førte til Almas forandring i hjertet.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor det er vigtigt at forstå, hvad vi skal gøre, når vi søger at ændre vores liv, samt hvad Herren vil gøre for os.

  2. Besvar et eller begge af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan kan Mosija 27 hjælpe mennesker, der er modløse og tror, at de ikke kan omvende sig og komme til Herren?

    2. Hvordan kan Mosija 27 hjælpe mennesker, der tror, at en anden person aldrig vil omvende sig og komme til Herren?

Læs Mosija 27:25-26 og find ud af, hvem der skal forandres gennem forsoningen – eller med andre ord, hvem der skal fødes af Gud.

Disse vers forklarer princippet: Vi skal alle fødes på ny gennem Jesu Kristi forsoning. At blive født af Gud betyder, at Herrens Ånd forårsager en mægtig forandring i en persons hjerte, så han eller hun ikke længere ønsker at gøre ondt, men snarere ønsker at søge det, der hører Gud til (se Mosi 5:2). Alma og Mosijas sønner oplevede hurtigt en mægtig forandring i hjertet, men de fleste af os ændres gradvist gennem forsoningen. At blive født af Gud er mere en proces end en begivenhed.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan er du blevet ændret gennem forsoningen, når du har omvendt dig og forsøgt hver dag at følge Frelseren?

    2. Hvad kan du gøre for bedre at komme til Herren og lade forsoningen gøre en forskel i dit liv?

Mosija 27:32-37

Alma den Yngre og Mosijas sønner rejser overalt i landet, bekender deres synder og styrker Kirken

Billede
Alma forkynder

De næste vers, som du skal studere i Mosija 27, illustrerer princippet: For virkelig at omvende sig skal en person gøre alt for at genoprette den skade, som han eller hun har forvoldt. Genoprettelse betyder at gøre, hvad vi kan for rette op på påvirkningerne af vore dårlige valg og genoprette det, som blev ødelagt af vore handlinger. Hvis en person fx stjal en ting fra en nabo, omfatter genoprettelse at levere den stjålne ting tilbage. Læs Mosija 27:32-37 og find det, som Alma og Mosijas sønner gjorde for at genoprette deres synder.

Skriv, hvordan man kan genoprette følgende synder:

  • Lyve for en forælder:

  • Sladre om en anden person:

  • Snyde med en skoleopgave:

Når du tænker over, hvordan du kan forandre dig gennem forsoningen, overvej da, hvordan du kan omvende dig og genoprette dine synder.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mosija 27 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: