Seminar
Del 4: Dag 1: 1 Nefi 15


Del 4, Dag 1

1 Nefi 15

Indledning

I 1 Nefi 15 vil du se modsætningen mellem Nefis flittige indsats for at modtage personlig åbenbaring og hans brødres troløse indsats. Når du studerer dette kapitel, så tænk over den indsats, du udfører for at modtage svar og vejledning fra Herren,

1 Nefi 15:1-11

Nefis brødre klager over, at de ikke kan forstå Lehis syn

Mange aktiviteter kræver en indsats fra vores side, før vi kan nyde resultaterne. Tænk på en aktivitet, du har deltaget i – såsom skolearbejde, spillet på et instrument eller dyrket sport – og tænk over forholdet mellem den indsats, du ydede, og det resultat, du fik. Se efter et lignende mønster, når du studerer 1 Nefi 15. Bemærk, hvordan det at yde en indsats relaterer til åndelige sandheder og modtagelse af åbenbaring fra Herren.

Efter flittigt at have forsøgt at forstå sin fars syn og undervisning og derefter at have modtaget sin egen åbenbaring, vendte Nefi tilbage til sin fars telt. Der fandt han sine brødre i strid med hinanden. Søg i 1 Nefi 15:1-3 og find ud af, hvad de diskuterede.

Understreg i 1 Nefi 15:6-7 det, der bekymrede Nefis brødre og var årsag til striden. Hvorfor var det ifølge 1 Nefi 15:3 svært for dem at forstå Lehis undervisning?

Læs 1 Nefi 15:8 og understreg det spørgsmål, som Nefi stillede sine brødre. Hvorfor var det et logisk spørgsmål for Nefi at stille efter det, han lige havde oplevet?

Understreg brødrenes svar i 1 Nefi 15:9. Ordet for i dette vers betyder fordi. Med andre ord forklarede Nefis brødre: »Vi har ikke spurgt Herren, fordi han taler ikke til os.«

  1. Forestil dig, at du har en ven, der ikke beder Herren om vejledning, fordi han eller hun ikke tror, han vil svare. Studér 1 Nefi 15:11 og tænk over det råd, Nefi gav sine brødre om det med at få svar fra Herren. Skriv derefter i din skriftstudiebog et brev, der opfordrer din ven til at bede til Gud i tro. Fortæl om Nefis råd og dine egne følelser om bøn i brevet.

Et evangelisk princip, som vi kan lære fra Nefis og hans brødres gerninger og oplevelser, er, at hvis vi spørger Herren i tro og adlyder hans befalinger, så vil vi være beredt til at modtage større åbenbaringer og vejledning fra ham.

  1. Vælg et af spørgsmålene nedenfor og besvar det i din skriftstudiebog.

    1. Hvad ville du sige for at hjælpe et nyt kirkemedlem til at forstå, hvad der kræves af os for at blive undervist og vejledt af Herren?

    2. Hvordan har din indsats for at lære åndelige sandheder og søge Herrens vejledning påvirket din evne til at føle Ånden og forstå evangeliet?

Fortæl en af dine forældre, et andet familiemedlem, en kirkeleder eller lærer om dit svar på ovennævnte opgave på et tidspunkt den efterfølgende dag. Når du gør det, så bed personen om at fortælle dig om oplevelser, hvor han eller hun gjorde en indsats og i tro søgte vor himmelske Faders hjælp og vejledning.

1 Nefi 15:12-20

Nefi forklarer spredningen og indsamlingen af Israel

Nefis brødre var forvirrede over Lehis profeti og undervisning om oliventræet og ikke-jøderne (se 1 Ne 15:7; se også 1 Ne 10:12-15). Nefi forklarede, at spredningen af oliventræets naturlige grene symboliserede den fysiske og åndelige spredning af Israels hus (Guds pagtsfolk) på grund af deres ulydighed. I deres splittede tilstand mistede de kundskaben om evangeliet og deres identitet som medlemmer af Israels hus. Som en del af indsamlingen af Israels hus i de sidste dage vil mennesker over hele jorden acceptere det gengivne evangelium og indse, at de er Herrens pagtsfolk (se 1 Ne 15:14-15).

Læs 1 Nefi 15:14 og understreg det, som det splittede Israel vil forstå i de sidste dage.

Nefi underviste i, at de, som tilslutter sig kirken, er som »podet ind på det sande oliventræ« (1 Ne 15:16). Han sagde også, at, som spredningen af Israels hus, ville denne podning eller indsamling blive foranlediget »af ikke-jøderne« (1 Ne 15:17). Det kan være nyttigt at forstå, at ordet ikke-jøder i skrifterne har adskillige betydninger. »Til tider bruges udtrykket som betegnelse for folk af ikke-israelitisk oprindelse, og til andre tider bruges det om nationer, som ikke har evangeliet, skønt der måske findes folk af israelitisk afstamning blandt dem. Denne sidste betydning er karakteristisk for den måde, hvorpå ordet ›ikke-jøder‹ bruges i Mormons Bog« (Guide til Skrifterne, »Ikke-jøder«, scriptures.lds.org).

Billede
ung pige, der beder

Herren holder sine løfter og husker sine pagter med sine børn. Han ønsker, at alle hans børn modtager det evige evangeliums velsignelser (se 1 Ne 15:18). Din indsats for at fortælle venner og familie om evangeliet og din forpligtelse til at tjene på mission hjælper med at opfylde Lehis profeti.

1 Nefi 15:21-36

Nefi besvarer sine brødres spørgsmål om Lehis syn ud fra sin egen oplevelse

Resten af 1 Nefi 15 dækker de spørgsmål, som Nefis brødre stillede ham om Lehis drøm. De spurgte: »Hvad betyder den jernstang, som vor far så, og som førte til træet?« (1 Ne 15:23). Læs Nefis svar i 1 Nefi 15:24-25 og find de velsignelser, der bliver lovet dem, der giver agt på Guds ord. I følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson om kraften i Guds ord, understreger du de sætninger, der minder om det, som Nefi underviste i:

  • »Ikke alene vil Guds ord føre os til frugten, som er mere ønskværdig end nogen anden, men det er i og ved Guds ord, at vi kan finde styrken til at modstå fristelse, kraften til at forpurre Satans og hans medhjælperes værk …

  • Guds ord … har magt til at styrke de hellige og give dem Ånden, så de kan modstå det onde, holde fast ved det gode og finde glæde i dette liv …

  • Succes i retfærdighed, magt til at undgå bedrag og til at modstå fristelser, vejledning i vores dagligdag, helse for sjælen – det er blot nogle få af de løfter, Herren har givet dem, der vil komme til hans ord … Uanset hvor flittige vi er på andre områder, så er der visse velsignelser, man kun kan finde gennem skrifterne, kun ved at komme til Herrens ord og holde fast ved dem på vores vej gennem den mørke tåge til livets træ« (»Ordets magt«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 82-83).

Det er afgørende, at vi holder fast i Guds ord gennem skriftstudium, bøn og ved at lytte til inspirerede kirkeledere.

  1. Design i din skriftstudiebog en plakat, der fremmer Guds ord. Husk at medtage de velsignelser, som Nefi lovede dem, der holder fast ved Guds ord. Du kan eventuelt også nævne kilder til at finde Guds ord.

Billede
ung mand, der læser

Overvej at skrive følgende princip i dine skrifter ud for 1 Nefi 15:24-25. At studere og følge Guds ord dagligt styrker os mod Satans fristelser.

  1. For at styrke dit vidnesbyrd om dette princip besvarer du et eller begge af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilken oplevelse i forbindelse med dit personlige skriftstudium har hjulpet dig til at vide, at dette princip er sandt?

    2. Hvordan kan du finde ud af, om dette princip er sandt?

I Lehis drøm blev de, der holdt fast ved jernstangen, ført sikkert gennem tågen af mørke til livets træ. I 1 Nefi 15:26 bad Nefis brødre ham om at forklare betydningen af floden nær livets træ. Se i 1 Nefi 15:27-29 og find det, som floden repræsenterer.

Læs 1 Nefi 15:32-36. Hvorfor blev Nefis brødre bekymret over denne undervisning?

  1. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål:

    1. Hvilke dele af Lehis drøm og Nefis fortolkning af drømmen viser Guds kærlighed og omsorg for Nefis brødre?

    2. Hvordan ser du Guds kærlighed og omsorg for dig i 1 Nefi 15?

  2. Skriv i din skriftstudiebog følgende nederst ved dagens opgaver:

    Jeg har studeret 1 Nefi 15 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: