Seminar
Del 16, dag 4: Alma 14-16


Del 16, dag 4

Alma 14-16

Indledning

Efter at have hørt Alma og Amulek fattede nogle af folkene i Ammoniha tro og omvendte sig, heriblandt Ze’ezrom. Andre blev vrede og fik Alma og Amulek fængslet. De ugudelige folk i Ammoniha stødte de mænd ud, som troede, og brændte deres hustruer og børn. Efter mange dage befriede Herren Alma og Amulek fra fængslet og ødelagde Ammonihas ugudelige ledere. I Sidom lider Ze’ezrom både fysisk og åndeligt. Han bekendte sin tro på Jesus Kristus til Alma og blev helbredt. Som opfyldelse af en profeti ødelagde en lamanitisk hær byen Ammoniha. Almas profetiske vejledning gjorde de nefitiske hære i stand til at stoppe lamanitternes angreb. Alma, Amulek og mange andre styrkede Kirken i hele det nefitiske land.

Billede
Alma og Amulek i fængsel

Alma 14

Alma og Amulek blev fængslet, og de troende blev stødt ud eller brændt

Tænk over et tilfælde, hvor du måske har set eller hørt om nogen, som uskyldigt led under en anden persons hænder – for eksempel en hændelse, hvor nogen blev forfulgt på grund af sin overbevisning. Overvej følgende spørgsmål:

  • Hvad følte du for den person, som led?

  • Hvad følte du for den person, som mishandlede den anden person?

  • Hvorfor tror du, at der nogle gange sker dårlige ting for uskyldige og retfærdige mennesker?

Når du læser Alma 14, så relater disse spørgsmål til Almas og Amuleks oplevelser.

Læs Alma 14:1-10 og se efter, hvem der led, og hvordan de led. Udfyld derefter følgende skema:

Hvem led?

Hvordan led de?

Hvad ønskede Amulek ifølge Alma 14:10 at gøre? Læs Alma 14:11 og find en sandhed, som måske kan hjælpe nogen, der kæmper med at forstå, hvorfor de ugudelige nogle gange får lov til at skade dem, der er uskyldige og retfærdige.

En måde at formidle en sandhed fra Alma 14:11 på er: Herren tillader, at de retfærdige lider under de ugudeliges hænder, så hans dom kan være retfærdig. Bemærk, at det blev åbenbaret til Alma, at de der døde, blev modtaget af Herren »i herlighed« (Alma 14:11). Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab sagde, da han talte om denne begivenhed i et evigt perspektiv: »Amulek blev velsignet med at kunne se Guds godhed og retfærdighed selv i sådan en forfærdelig tragedie« (»Amulek: The Blessings of Obedience«, i Heroes from the Book of Mormon, 1995, s. 110).

Læs Alma 60:12-13 og lav en krydshenvisning til Alma 14:10-11. Vi lærer, at en af grundene til, at de retfærdige får lov at lide, er, så de kan besegle deres vidnesbyrd med deres blod (se L&P 135:3) og stå som vidner mod de ugudelige.

Det kan være svært for os at forstå, hvorfor Gud tillader, at de retfærdige skal lide. Overvej følgende udtalelse af præsident Spencer W. Kimball for bedre at forstå, hvorfor Gud tillader, at folk udøver deres handlefrihed, selvom de træffer forkerte valg:

Billede
Præsident Spencer W. Kimball

»Hvis vi betragtede jordelivet som den eneste tilværelse, så ville smerte, sorg, fiasko og et kort liv være en katastrofe. Men hvis vi betragter livet som noget evigt, der strækker sig tilbage til en førjordisk fortid og frem mod en evig fremtid efter døden, så kan alle hændelser ses i det rette perspektiv …

hvis alle de retskafne blev beskyttet og de ugudelige ødelagt, ville hele Faderens program blive ophævet, og evangeliets grundlæggende princip, handlefrihed, ville ophøre. Ingen ville behøve at leve i tro« (Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, s. 15).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan de sandheder, du har lært af Alma 14:11 og præsident Kimballs udtalelse, hjælper dig til at forstå, hvorfor Gud nogle gange tillader, at de retfærdige lider under de ugudeliges hænder.

Læs Alma 14:12-13 og se efter det, som Alma lærte Amulek for at hjælpe ham til at udholde de prøvelser, de stod overfor. Hvorfor tror du, at Alma var i stand til at reagere med en sådan tillid?

Læs følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum for at forstå, hvad Alma belærte Amulek om med hensyn til at stole på Herren: »Dette liv er en erfaring med dyb tillid – tillid til Jesus Kristus, tillid til hans lærdomme, tillid til at vi med Helligåndens hjælp evner at adlyde lærdommene for at kunne opnå lykke nu og få et meningsfyldt, enestående lykkeligt og evigt liv. At have tillid vil sige, at man villigt adlyder uden at vide, hvad det vil føre til (se Ordsp 3:5-7). For at bære frugt må ens tillid til Herren være stærkere og mere varig end ens tillid til egne følelser og erfaringer (se »Stol på Herren«, Stjernen, jan. 1996, s. 16).

Det kan være en hjælp at understrege denne sandhed ved at skrive følgende i dine skrifter ud for Alma 14:12-13: Når vi stoler på Herren, styrker han os i vore prøvelser.

  1. Vælg en eller flere af de følgende situationer og forklar i din skriftstudiebog, hvordan princippet, du lige har skrevet i dine skrifter, kan hjælpe personerne i disse situationer:

    1. Flere spillere på en ung mands sportshold undgik ham og hånede eller drillede ham åbenlyst på grund af hans overholdelse af evangeliske standarder. De syntes bevidst at planlægge aktiviteter uden for træningen, som de vidste, at han ikke ville kunne deltage i på grund af sin overbevisning.

    2. En ung pige ansøger om et job i en forretning, hvor en af hendes gode venner arbejder. Hun får ikke jobbet, og hendes ven fortæller hende senere, at forretningens ejer havde sagt, at han aldrig ville ansætte en mormon.

    3. Da en ung mand beder en gruppe andre unge mænd i skolen om at stoppe med at bruge vulgært sprog i nærheden af ham, så skubber de til ham og truer med at skade ham endnu mere, hvis han igen tillader sig at fortælle dem, hvordan de skal tale.

Læs Alma 14:14-17 og tænk over, hvordan Almas og Amuleks tro hjalp dem, da de fortsat led på grund af Ammonihas ugudelige ledere. Hvorfor tror du, at den bedste reaktion i den situation var ikke at sige noget? (Se også Matt 27:11-14).

Alma 14:18-28 fortæller om, hvordan Alma og Amulek led meget, før Gud udfriede dem og stoppede mange af de ugudelige ledere i Ammoniha. Udtrykket »skar tænder« (v. 21) betyder, at de var meget sure og vrede.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvilke af de ting som Alma og Amulek led i Alma 14:18-25, der ville have været sværest for dig og forklar hvorfor. Skriv derefter om en personlig oplevelse, som du selv eller en du kender har haft, hvor I stræbte efter et leve retfærdigt, men stadig mødte prøvelser.

Hvad gjorde ifølge Alma 14:25 Alma og Amulek i stand til at stå på benene? Læs Alma 14:26-29 og markere de udtryk og ord, som du mener bedst beskriver denne sandhed: Hvis vi påkalder Herren i tro, så vil han styrke os i vore lidelser og udfri os på sin måde og til sin egen tid.

Herren kan udrække sin kraft og udfri os fra prøvelser og lidelser på sin egen måde og til sin egen tid. Når vi lærer at stole på Herrens vilje, vil vi finde større styrke og kraft til at udholde vanskeligheder i vores liv.

Alma 15-16

Ze’ezrom er helbredt, en lamanitisk hær ødelægger Ammoniha, og Alma og Amulek fortsætter med at forkynde for nefitterne

Efter at Alma og Amulek havde forladt Ammoniha tog de til den nærliggende by Sidom, hvor de fandt de troende fra Ammoniha, deriblandt Ze’ezrom. Læs Alma 15:3-5 for at finde ud af, hvilken tilstand Ze’ezrom var i.

Tænk over følgende: Hvad var årsagen til Ze’ezroms lidelse? Hvad gjorde Ze’ezrom for at få lindring og fred?

Læs omhyggeligt Alma 15:6-10 og understreg to eller tre sætninger, der viser, at Alma hjalp Ze’ezrom til at fokusere på Jesus Kristus og hans forsoning. Læs for bedre at forstå, hvordan præstedømmeledere kan hjælpe mennesker til at modtage barmhjertighed gennem forsoningen, følgende oplevelse af ældste Jay E. Jensen fra De Halvfjerds’ Præsidium:

»Da jeg tjente som biskop, så jeg forsoningens velsignelser i de medlemmers liv, som havde begået alvorlige overtrædelser.

En ung voksen i menigheden datede en ung kvinde. De lod deres følelser løbe af med dem. Han søgte råd og hjælp hos mig. Bl.a. på grundlag af det, der blev bekendt og Åndens tilskyndelser til mig, fik han ikke lov til at deltage i nadveren i et stykke tid. Vi mødtes regelmæssigt for at sikre, at han omvendte sig og efter en passende tid, gav jeg ham igen lov til at deltage i nadveren.

Da jeg sad på forhøjningen ved det nadvermøde, søgte mine øjne ham, da han nu værdigt modtog nadveren. Jeg var vidne til arme af nåde, kærlighed og sikkerhed, der omsluttede ham, mens forsoningens helende kraft varmede hans sjæl og lettede hans byrde, hvilket resulterede i den lovede tilgivelse, fred og glæde« (»Sikkerhedens arme«, Liahona, nov. 2008, s. 49).

Billede
kvinde rører Kristi kjortel

Biskopper og andre præstedømmeledere kan hjælpe os til at modtage den barmhjertighed og styrke, som vi har brug for, gennem Jesu Kristi forsoning. Hvilke beviser finder du i Alma 15:11-12 på, at Ze’ezrom omvendte sig og modtog Herrens barmhjertighed?

Et princip, som du kunne skrive i dine skrifter eller i din skriftstudiebog om Alma 15:6-12, er: Gennem tro på Jesus Kristus kan vi blive helbredt og styrket. Hvordan var dette princip ifølge Alma 15:16, 18 tydeligt i Amuleks liv?

Alma og Amulek opretter Kirken blandt folket i Sidom og vender derefter tilbage til Zarahemla.

I Alma 16 læser vi, at en lamanitisk hær invaderede Nefis land og ødelagde byen Ammoniha, og dermed opfyldte Almas og Amuleks profeti om, at hvis folket ikke omvendte sig, så ville de blive udryddet (se Alma 9:12). Når du læser Alma 16 så se efter, hvem nefitterne vendte sig til for at få hjælp til at overvinde den lamanitiske hær. Sammenlign denne oplevelse med dine egne kampe og de fjender, som du står overfor.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 14-16 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: