Seminar
Del 1: Dag 2: Frelsesplanen


Del 1, Dag 2

Frelsesplanen

Indledning

Vor himmelske Fader har sørget for, at vi, hans børn, har en plan, der har til hensigt at lede os alle til evig lykke og ophøjelse. Kernen i hans plan er Jesu Kristi forsoning. Forsoningen overvinder konsekvenserne af faldet og gør det muligt for os at omvende os og blive renset for vore synder, så vi kan nyde glæde i dette liv og i evigheden.

Billede
Kristusfigur

Denne lektion giver dig en kort gennemgang af vor himmelske Faders frelsesplan. Den kan hjælpe dig med at se, hvordan de evangeliske sandheder, du vil lære i år, relaterer til hinanden og formålet med, at du er her på jorden. Når din forståelse for frelsesplanen vokser, øges din tro på Gud og hans Søn, Jesus Kristus, ligesom din evne til at udfylde din del af planen. Frelsesplanen er »Jesu Kristi evangeliums fylde, som har til formål at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for menneskene. Planen omfatter skabelsen, faldet og forsoningen, samt alle Gudgivne love, ordinancer og lærdomme. Denne plan gør det muligt for alle mennesker at opnå ophøjelse og leve sammen med Gud for evigt« (Guide til Skrifterne, »Forløsningsplanen«, scriptures.lds.org).

Planen hjælper os til at forstå formålet med livet på jorden

Vor himmelske Faders frelsesplan besvarer mange spørgsmål, som de fleste mennesker på et eller andet tidspunkt har haft i deres liv. Har du nogensinde overvejet spørgsmål som: »Hvor kom jeg fra?« »Hvorfor er jeg her?« »Hvor går jeg hen efter dette liv?«

Før vi blev født på jorden, levede vi i vor himmelske Faders nærhed som hans åndelige børn. Vi er bogstaveligt talt hans børn, og han elsker os. Hans frelsesplan er den måde, hvorpå vi hver især bliver, som han er, og nyder alle hans velsignelser. Vi forstod og accepterede denne plan, før vi kom til jorden.

Mormons Bog spiller en afgørende rolle i vores forståelse af frelsesplanen. Profeter fra Mormons Bog brugte mange forskellige udtryk, når de henviste til planen.

  1. Læs de skriftsteder, der står herunder, og identificér det navn, der anvendes om vor himmelske Faders plan i hvert vers. Skriv navnet ved siden af skriftstedshenvisningen i din skriftstudiebog. Det første har vi allerede givet dig.

    1. 2 Nefi 9:6 »Den store skabers barmhjertige plan«

    2. 2 Nefi 11:5

    3. Alma 12:25

    4. Alma 24:14

    5. Alma 42:8

    6. Alma 42:15

Ord som barmhjertig, udfrielse, frelse, lykke og forløsning understreger læren om, at vor himmelske Faders plan er udtænkt til at bringe hans børn evig frelse og lykke.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan gør det en forskel i dit liv, at du ved, at vor himmelske Fader har en plan for din lykke og ophøjelse?

Rollen ved handlefriheden og Adam og Evas fald i frelsesplanen

Adam og Eva var de første af vor himmelske Faders børn, der kom til denne jord. Han anbragte dem i Edens have og gav dem deres handlefrihed – »den evne og ret … til selv at vælge og til at handle på egne vegne« (Guide til Skrifterne, »Handlefrihed«, scriptures.lds.org). Han befalede dem ikke at spise af frugten af træet til kundskab om godt og ondt. Ved at adlyde denne befaling ville de kunne blive i haven, men de kunne ikke udvikle sig uden at opleve modgang i livet på jorden. De kunne ikke kende til glæde, for de kunne ikke føle sorg eller smerte.

Læs 2 Nefi 2:17-20 og se efter, hvad der sker med Adam og Eva, da de vælger at være ulydige mod Guds befaling. Beskriv på den tomme plads, hvad Adam og Eva vælger at gøre samt to af de konsekvenser, det valg – sædvanligvis kendt som faldet – havde for dem.

Læs 2 Nefi 2:22-26 og identificér flere af konsekvenserne ved det valg, som Adam og Eva traf. Understreg i dine skrifter yderligere sandheder, som du lærer om konsekvenserne ved faldet.

  1. Færdiggør den følgende sætning ved at beskrive konsekvenserne af Adam og Evas fald for dig personligt i din skriftstudiebog. Medtag forslag om valg, handlefrihed, fysisk legeme, død, børn og synd.

    »På grund af Adam og Evas overtrædelse befinder jeg mig også i en falden tilstand og …«

Betydningen af Jesu Kristi forsoning i frelsesplanen

Billede
den opstandne Kristus ved graven

Synd og død adskiller os fra vor himmelske Faders nærhed. Vi kan ikke vende tilbage til Guds nærhed uden guddommelig hjælp. Vi må forstå Jesu Kristi rolle og hans forsoning i frelsesplanen, så vi kan have tro på ham og følge vor himmelske Faders plan. Læs Mosija 3:17-19, se efter sætninger, der beskriver, hvordan Jesu Kristi forsoning overvinder faldets konsekvenser og gør det muligt for os at opnå lykke og vende tilbage til vor himmelske Fader. Sammenfat disse vers med dine egne ord:

Et princip, vi lærer, er: Jesus Kristus er den centrale skikkelse i frelsesplanen, og at det er hans forsoning, der sætter planen i værk for alle Guds børn.

  1. Læs følgende skriftsteder: 2 Nefi 2:8; Mosija 3:7-11; 16:4-8; Alma 34:9, 15-16; Mormon 9:13-14. Skriv i din skriftstudiebog et afsnit, der forklarer, hvad de siger omkring Jesu Kristi forsonings centrale rolle i frelsesplanen. Du kan eventuelt understrege sætninger, der er betydningsfulde for dig.

Vores ansvar i frelsesplanen

Vor himmelske Fader har sørget for sin fuldkomne plan for at tilvejebringe vores evige lykke og ophøjelse sammen med ham og vore nærmeste. Jesus Kristus har opfyldt sin rolle i planen ved at overvinde døden og gøre det muligt for os at overvinde synd og vende tilbage for igen at bo sammen med vor himmelske Fader. Dette udelukker dog ikke vores ansvar i planen.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, Nogle af mine ansvar i frelsesplanen, og lav en liste over det, de følgende skriftsteder lærer os om vores personlige ansvar for at byde forsoningens kraft ind i vores liv og fuldt ud tage del af frelsesplanens velsignelser.

    1. 2 Nefi 2:25-27

    2. Mosija 3:12-13

    3. Alma 12:24-25, 32-34

    4. 3 Nefi 27:13-14, 20-22, 27

Disse skriftsteder kan hjælpe os til at forstå, at når vi vælger at efterleve Jesu Kristi evangelium og følger Guds plan, forbereder vi os på at modtage evigt liv gennem Frelserens sonoffer.)

  1. Forestil dig, at du bliver bedt om at tale i kirken om frelsesplanen. Ved hjælp af det, du har lært fra skriftstederne i opgaven ovenfor, skriver du i din skriftstudiebog det, du ville sige om vores personlige ansvar i vor himmelske Faders plan.

Overvej, hvad du kunne gøre for bedre at opfylde dit ansvar i vor himmelske Faders plan og for at invitere Frelserens kraft ind i dit liv. Overvej at fortælle en af dine forældre, en bror eller søster eller en nær ven om dine tanker.

Frelsesplanen giver svar og vejledning

Forståelse af frelsesplanen kan vejlede dig, når du træffer beslutninger og finder svar på spørgsmål, som du eller andre kan stå overfor.

  1. Besvar i din skriftstudiebog et af nedenstående spørgsmål ved at fortælle, hvordan forståelse af frelsesplanen giver vejledning og svar:

    1. Hvordan påvirker din viden om, at du bogstavelig talt er en søn eller datter af Gud, din selvværdsfølelse?

    2. Hvordan ville du svare en person, der siger: »Det er mit liv – jeg gør, hvad der passer mig«?

    3. Hvordan kan en forståelse for frelsesplanen hjælpe en person til at overvinde følelsen af, at livet blot handler om at have det sjovt og tilfredsstille sine egne ønsker om fornøjelse?

    4. Hvordan kunne du bruge din viden om frelsesplanen til at hjælpe en person, der har prøvelser, og føler, at det er, fordi Gud ikke elsker ham eller hende?

Forståelse af frelsesplanen kan hjælpe dig med at adlyde Guds befalinger, fordi den forklarer hvorfor vi bør adlyde dem (se Alma 12:32).

  1. Læs 2 Nefi 2:25 og sammenfat formålet med frelsesplanen ved at besvare følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan har frelsesplanen bragt dig og din familie glæde?

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret lektionen »Frelsesplanen« og blev færdig den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: