Seminar
Del 2: Dag 4: 1 Nefi 5-6, 9


Del 2, Dag 4

1 Nefi 5-6; 9

Indledning

Profeten Lehis hustru, Sarija, frygtede, at hendes sønner ikke ville vende tilbage fra Jerusalem. Lehi trøstede hende ved at udtrykke sin tro på Herren. Da Sarijas sønner vendte tilbage med bronzepladerne, fik hun et stærkere vidnesbyrd om, at Guds hånd ville lede og bevare hendes familie. Da Lehi studerede bronzepladerne, »blev han fyldt af Ånden og begyndte at profetere angående sine efterkommere« (1 Ne 5:17). Tænk over dit personlige skriftstudium, og hvad du kan gøre for at modtage den kraft, der kommer af at søge Guds ord, når du studerer denne lektion.

1 Nefi 5:1-9

Lehis sønner vendte tilbage til deres familie i ørkenen

Rejsen til Jerusalem og tilbage tog sikkert flere uger for Nefi og hans brødre. Tænk på et tidspunkt, hvor en bror, søster, forælder eller en anden person, du kender, forlod hjemmet i lang tid – fx på mission, skole eller militærtjeneste. Hvilke bekymringer havde du (eller hvilke bekymringer tror du, en forælder ville have), da du var adskilt fra dine kære i så lang tid? Læs 1 Nefi 5:1-3 og find de bekymringer, som Sarija udtrykte over for Lehi angående hendes sønners rejse tilbage til Jerusalem.

Studér 1 Nefi 5:4-6 og se efter, hvordan Lehi reagerede på Sarijas bekymringer.

  1. Gentag i din skriftstudiebog med dine egne ord Lehis svar til sin hustru.

Tænk over følgende spørgsmål:

  • Hvad gør indtryk på dig ved Lehis svar på Sarijas bekymringer?

  • Hvordan viser Lehis ord den tro og det mod, som Guds åbenbaringer havde givet ham?

Hvilken virkning havde Lehis vidnesbyrd på Sarija ifølge 1 Nefi 5:6?

To sandheder, som vi lærer fra Lehis og Sarijas oplevelse, er, at Herren kan velsigne os med forsikring om, at når vi følger hans inspiration, kan vi trøste og styrke andre, når vi udtrykker vores tro på Gud.

  1. Beskriv i din skriftstudiebog et vanskeligt tidspunkt, hvor du følte Guds trøst, eller hvor du bar dit vidnesbyrd for at trøste og styrke en anden person, eller du selv blev trøstet og styrket af en anden persons ord.

Læs 1 Nefi 5:7-9 og se efter den virkning, som denne oplevelse havde på Sarijas tro.

  • Hvad lærte Sarija af denne oplevelse?

  1. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvordan er Sarijas vidnesbyrd i 1 Nefi 5:8 ligesom Nefis vidnesbyrd i 1 Nefi 3:7?

1 Nefi 5:10-22

Lehi søger i bronzepladerne

Nefi og hans brødre havde risikeret deres liv, ofret deres families ejendele, rejst langt og var blevet guddommeligt beskyttet på deres rejse ud for at få fat på bronzepladerne. Hvis du var medlem af Lehis familie, hvordan ville deres indsats så have påvirket din indstilling til at studere det, der var på bronzepladerne?

Da Lehis sønner var vendt sikkert tilbage, begyndte han at søge i bronzepladernes indhold. Læs 1 Nefi 5:11-14 og understreg det, som bronzepladerne indeholdt.

Læs 1 Nefi 5:17-20 og se efter, hvordan studium af bronzepladerne påvirkede Lehi. Baseret på det, du lærer i disse vers, hvordan ville du så afslutte følgende princip? (Se 1 Ne 5:17): Når vi søger i skrifterne, kan vi blive

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har bekræftet denne sandhed:

»Når vi ønsker at tale med Gud, beder vi. Og når vi ønsker, at han skal tale til os, gransker vi skrifterne, for hans ord kommer gennem hans profeter. Han vil derefter undervise os, når vi lytter til Helligåndens tilskyndelser.

Hvis I ikke har hørt hans røst tale til jer for nylig, så gå til skrifterne med nye øjne og nye ører. De er jeres åndelige livline« (»De hellige skrifter: Guds kraft til vores frelse«, Liahona, nov. 2006, s. 27).

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor du søgte i skrifterne og følte Herrens Ånd.

Læs 1 Nefi 5:21-22 og læg mærke til, hvorfor pladerne var »af så stor værdi« for Lehi og hans familie.

Se salmen »Når jeg dine skrifter søger« (Salmer og sange, nr. 283) og læg mærke til de velsignelser, der kommer ved at søge i skrifterne. Tænk over dit daglige skriftstudium. Hvordan kan du forbedre dit skriftstudium?

Der er visdom i at studere skrifterne, når vi rejser gennem livet på jorden – vores ørken. Husk, at Lehi og hans familie fik fat på bronzepladerne gennem tro og opofrelse, og uden bronzepladerne ville de ikke have modtaget de nødvendige velsignelser på deres rejse (se 1 Ne 5:22). Når du søger skrifterne, kan du blive fyldt med Herrens Ånd og modtage styrke og tro til at holde hans befalinger.

1 Nefi 6:1-6

Nefi skriver for at overbevise alle om at komme til Jesus Kristus

Vælg en bog i dit hjem eller tænk på en bog, du kender. Hvad tror du, forfatterens hensigt var med at skrive den bog? Hvordan hjælper det dig at kende forfatterens formål, når du læser?

Læs 1 Nefi 6:3-6 og understreg formålet med, at Nefi skrev sin optegnelse. Sætningen »Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud« (v. 4) henviser til Jahve, som er Jesus Kristus. Dette gælder også alle øvrige skribenter i Mormons Bog: Et af formålene med Mormons Bogs er at overbevise alle mennesker om at komme til Jesus Kristus.

  1. Beskriv i din skriftstudiebog, hvordan en forståelse af Nefis hensigt med at skrive en optegnelse vil påvirke den måde, som du studerer Mormons Bog på.

Billede
Nefi forarbejder plader

1 Nefi 9

Nefi laver to sæt plader

I 1 Nefi 9 (se også kap. 6) forklarede Nefi, at han blev befalet at lave to sæt plader – de er kendt som Nefis små og store plader. De små plader skulle indeholde hans folks hellige historie – profeternes tjenestegerning og Herrens åbenbaringer – og de store plader skulle indeholde den verdslige historie (se 1 Ne 9:2-4). Nefi brugte vendingerne »disse plader« og »andre plader« som henvisning til de to sæt plader, Herren befalede ham at lave. I margen af dine skrifter ved 1 Nefi 9 skriver du en note som følgende for at hjælpe dig til at huske, hvilket sæt plader Nefi henviste til: »Disse plader« = små plader (hellig); »andre plader« = store plader (verdslig).

Når du studerer Mormons Bog, vil du lære at forstå, hvorfor Nefi førte to sæt plader. Nefi blev inspireret til at lave en forkortelse, en forkortet version, af sin fars beretning (der findes i 1 Ne 1-8) på de små plader. Næsten 1.000 år senere fik profeten Mormon befaling fra Herren om at medtage Nefis små plader på guldpladerne (se MormO 1:7). Ingen af mændene vidste, hvorfor de gjorde det (se 1 Ne 9:5), men de fulgte Herrens befaling.

  1. Når du læser 1 Nefi 9 under dit personlige skriftstudium, så tænk over og skriv i din skriftstudiebog, hvorfor det er vigtigt at adlyde Herren, selv når vi ikke fuldt ud forstår hvorfor.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 1 Nefi 5-6 og 9 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: