Seminar
Del 1: Dag 4: Oversigt over Mormons Bog


Del 1, Dag 4

Oversigt over Mormons Bog

Indledning

Profeten Joseph Smith beskrev begivenhederne omkring fremkomsten af Mormons Bog. Ved at studere hans beretning kan dit vidnesbyrd om hans profetiske kald og om Mormons Bogs guddommelige rolle i gengivelsen af fylden af Jesu Kristi evangelium blive dybere. Denne lektion vil også hjælpe dig til at blive bedre bekendt med, hvordan Mormons Bog blev skrevet i fordums tid. Profeterne Mormon og Moroni vidnede om Herrens vejledning, da de skrev og samlede skrivelserne fra mange andre profeter på guldpladerne. Søg efter tegn på Herrens hånd i fremkomsten af Mormons Bog og den rolle, som Mormons Bog kan have i din tilværelse, når du studerer.

»Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd«

Hvordan ville du besvare spørgsmålet: »Hvordan fik din kirke Mormons Bog?«

»Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd«, der findes i det indledende materiale i begyndelsen af Mormons Bog, indeholder uddrag fra Joseph Smith-Historie, der findes i Den Kostelige Perle. Det beskriver fremkomsten af Mormons Bog med profetens egne ord. Du opfordres til at læse hele hans beretning fra Joseph Smith-Historie under dit daglige skriftstudium.

Da »Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd« ikke er opdelt i vers, vil denne lektion henvise til Joseph Smith-Historie for at gøre det nemmere for dig at finde dine læseopgaver. Søg efter tegn på, at Mormons Bog fremkom ved Guds kraft, når du studerer profeten Josephs vidnesbyrd.

Læs Joseph Smith-Historie 1:29-35, 42-43 og understreg detaljerne om Moronis besøg til Joseph Smith, som du ville medtage, hvis du skulle forklare disse begivenheder for en anden person. Hvad sagde Moroni, at guldpladerne indeholdt ifølge Joseph Smith-Historie 1:34?

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvilken ene ting i Joseph Smith-Historie 1:29-35, 42-43 ville du lægge vægt på, hvis du fortalte en anden person om denne beretning? Hvorfor er det vigtigt for dig?

  2. Læs Joseph Smith-Historie 1:51-54 og skriv dine tanker omkring følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvad lærte Joseph Smith af englen Moronis årlige besøg? Hvorfor tror du, det var vigtigt for Joseph at få denne fireårs periode, før han modtog og oversatte pladerne?

Efter en tid med forberedelse og undervisning fik Joseph Smith pladerne i 1827 og ansvaret for at oversætte dem ved Guds gave og kraft. Læs Joseph Smith-Historie 1:59-60 og find den formaning, han fik angående guldpladerne.

»En kort forklaring om Mormons Bog«

Billede
Mormon forkorter pladerne

For at forstå sammensætningen af Mormons Bog, læser du »En kort forklaring om Mormons Bog«, som du finder efter »Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd.« Sammenlign det, du læser med den illustration, der findes i slutningen af denne lektion, der viser, hvordan de forskellige plader passer sammen for at udgøre Mormons Bog.

Mange personer førte optegnelser over nefitternes og lamanitternes historie, der begyndte med Lehi og sluttede over 1.000 år senere med profet-historikeren Mormon og hans søn Moroni. Mormon blev vejledt af Herren til at forkorte disse fordums profeters skrivelser og den 1.000 år gamle historie om hans folk. Hans forkortelse blev optegnet på Mormons plader, der også er kendt som guldpladerne. Efter Mormons død afsluttede hans søn Moroni optegnelsen, og pladerne lå skjult, indtil de blev givet til profeten Joseph Smith.

Helaman 3:13-15 er to af flere skriftsteder, hvor Mormon beskriver en forkortelse af nefitternes optegnelse. Når du læser dem, så bemærk, at der var skrevet meget mere end Mormon og Moroni var i stand til at medtage på guldpladerne.

Læs Mormons Ord 1:9 og Mormon 8:34-35. Understreg ord eller sætninger, der beskriver, hvordan Herren hjalp og vejledte Mormon og Moroni, da de samlede Mormons Bog.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvis du var Mormon eller Moroni og havde ansvaret for at vælge omfanget af profetiske skrivelser i en optegnelse, hvordan ville du så beslutte, hvad du skulle medtage i din forkortelse?

Fra disse vers kan vi se, at Mormons Bogs skribenter så vor tid og skrev det, som de vidste, ville være af størst værdi for os. Du kan eventuelt skrive dette i dine skrifter ved siden af Mormon 8:35.

Præsident Ezra Taft Benson bar vidnesbyrd om, at Mormons Bog »er skrevet for vor tid« og forklarede, hvordan viden om dette kan hjælpe os, når vi studerer Mormons Bog:

»Nefitterne har aldrig haft bogen, det har oldtidens lamanitter heller ikke. Den er målrettet til os. Mormon skrev hen imod slutningen af den nefitiske civilisation. Under inspiration af Gud, der ser alle ting fra begyndelsen, forkortede han århundreders optegnelser og udvalgte blandt de beretninger, taler og begivenheder, der ville være os til størst gavn …

Når nu de har set vor tid og har udvalgt de ting, der ville være af størst værdi for os, fortæller det os så ikke, hvordan vi skal studere Mormons Bog? Vi må hele tiden spørge os selv: ›Hvorfor har Herren inspireret Mormon (eller Moroni eller Alma) til at tage det her med i sin optegnelse? Hvad kan jeg lære af dette, der kan hjælpe mig i mit liv på denne tid og dette sted?‹« (»Mormons Bog, vor religions slutsten«, Stjernen, jan. 1987, s. 4).

At stille denne slags spørgsmål, når du studerer, kan hjælpe dig til at opdage de principper og læresætninger, som Herren vidste, der ville være til størst hjælp for dig i dit liv.

Tænk over dit liv lige nu. Tænk over de spørgsmål, du har, eller situationer, du står overfor, hvor du gerne vil modtage lidt vejledning fra Gud. Skriv om en eller to af dem i din dagbog (ikke din skriftstudiebog, som du viser din lærer). Søg principper, der giver vejledning og råd i forbindelse med disse situationer, under dit daglige studium af Mormons Bog.

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt følgende angående dagligt skriftstudium: »I synes måske, at I har for travlt til at læse. 10-15 minutter om dagen med skrifterne, og især Mormons Bog, vil give jer en forunderlig forståelse af de store, evige sandheder, som er blevet bevaret ved den Almægtiges kraft, til velsignelse for hans børn. Når I læser … vil I komme nærmere ham, der er ophav til vores frelse« (»Hæv jer op til det guddommelige i jer«, Stjernen, jan. 1990, s. 89).

  1. Overvej, hvilket mål du kunne sætte, der vil hjælpe dig med at få mest ud af din læsning af Mormons Bog i år. Skriv dit mål ned i din skriftstudiebog. Du kan eventuelt fastsætte tidspunkter, hvor du vurderer din fremgang.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret lektionen »Oversigt over Mormons Bog« og blev færdig den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: