Seminar
Del 19, dag 1: Alma 33-35


Del 19, dag 1

Alma 33-35

Indledning

Alma hjalp ved at bruge lærdomme fra skriften mange zoramitter til at forstå, at de kunne tilbede Gud uanset deres omstændigheder. Han opfordrede dem til at se hen til Jesus Kristus og tro på hans forsoning. Amulek bekræftede Almas lærdomme og bar sit eget vidnesbyrd om Jesus Kristus. Amulek lagde vægt på, at menneskeheden kun kan blive frelst gennem Jesu Kristi forsoning. Han lovede, at menneskene kunne modtage alle velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning, når de udøvede deres tro ved at omvende sig. Mange zoramitter lyttede til Amuleks advarsel og sluttede sig igen til nefitterne.

Alma 33:1-10

Alma underviser en gruppe zoramitter i, at de kan tilbede Gud uden for deres synagoger

Husk tilbage på det, der står i Alma 32 om, at Alma underviste zoramitterne i nødvendigheden af at plante Guds ord i deres hjerte og udøve tro på Guds ord. Læs Alma 33:1 og find de spørgsmål, som zoramitterne havde angående det, som Alma underviste dem i.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du ville besvare zoramitternes spørgsmål om, hvordan de skulle begynde at udøve deres tro. Når du studerer Alma 33-34 så sammenlign dit svar med det, som Alma og Amulek gav zoramitterne.

Da Alma begyndte at besvare spørgsmålene fra zoramitterne, rettede han falske overbevisninger om tilbedelse, som forhindrede dem fra fuldt ud at udøve deres tro. Læs Alma 33:2 og find den falske overbevisning. Husk på, at zoramitterne ikke tillod, at de fattige folk kom ind i deres synagoger for at tilbede (se Alma 32:1-3). Ifølge Alma 33:2 hvad fortalte Alma så folket, at de skulle gøre for at finde et svar, så de kunne rette denne falske overbevisning?

For at rette zoramitternes falske overbevisninger om, hvordan de skulle tilbede Gud, så citerede Alma skriftsteder, der var skrevet af en profet ved navn Zenos. Zenos underviste Israels folk på Det Gamle Testamentes tid, men hans profetier står kun i Mormons Bog. Læs Alma 33:3 og find det ord, som Alma sætter sammen med tilbedelse.

Overvej at skrive følgende princip i dine skrifter i nærheden af Alma 33:3 eller i din skriftstudiebog: Vi kan bestandigt tilbede Gud gennem bøn.

Læs Alma 33:4-11 og markér alle de situationer, hvor Zenos bad. Hvad gjorde Herren hver gang, at Zenos bad? For at hjælpe dig til at sammenligne versene med dit eget liv, så tegn en streg fra de situationer, hvor Zenos bad, til lignende situationer i dit eget liv. (Vælg situationer, der bedst relaterer til dit liv. Der er ikke nogle rigtige eller forkerte svar i denne opgave).

Zenos’ situationer

Dine situationer

I ørkenen

På arbejdet

Angående hans fjender

I kirken

På hans mark

Ved familiebøn

I hans hus

Når du ikke ved, hvad du skal gøre, eller du er bange

I hans kammer

Når du føler dig alene

I Herrens forsamlinger

Personlige bønner

Når han blev stødt ud og foragtet

I alle dine vanskelige situationer

I alle hans trængsler

Når du har problemer med dine venner

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan vil dit liv blive velsignet, hvis du bad i alle disse situationer? Skriv et personligt mål om, hvordan du vil kunne bede oftere.

Overvej at markere udtryk i Alma 33:4-5, 8-9 som nævner Guds barmhjertighed og tænk over, hvordan det at bede noget oftere kan hjælpe dig til at føle Guds barmhjertighed og kærlighed. Mens du studerer Alma 33, så se efter, hvordan denne barmhjertighed er mulig.

Alma 33:11-23

Alma underviser zoramitterne i at tro på Jesus Kristus

Billede
Korsfæstelsen

En af grundene til, at nogle af zoramitterne havde problemer med at vide, hvordan de skulle tilbede Gud, var, at de ikke vidste, at deres tro skulle være på Jesus Kristus. De forstod ikke eller troede ikke på hans rolle i frelsesplanen (se Alma 33:14). Læs Alma 33:12-16, hvor Alma taler om Zenos’ lærdomme og derpå præsenterer Zenoks ord. Zenok var en anden profet fra Det Gamle Testamentes tid. Se efter de velsignelser, som Alma sagde, vi vil få på grund af Jesus Kristus. Du kan eventuelt markere udtrykket: »på grund af din Søn«, hver gang det står der. Af disse vers lærer vi denne sandhed: Vi modtager vor himmelske Faders barmhjertighed, inklusiv tilgivelse for vore synder, på grund af Jesu Kristi forsoning. Tænk over, hvor barmhjertig vor himmelske Fader har været mod dig, deriblandt muligheden for at omvende dig og blive tilgivet for dine synder, på grund af Frelserens forsoning.

Udover at minde zoramitterne om Zenos’ og Zenoks lærdomme, så mindede Alma dem også om en tid, da Moses underviste i Frelserens forsoning. Da Moses og Israels børn var i ørkenen, blev folket bidt af giftslanger. Herren fortalte Moses, at han skulle lave en slange ud af kobber og sætte den på en stang og sige til de folk, der var blevet bidt, at de skulle se på den. Kobberslangen på stangen var et »sindbillede« eller et symbol på Jesus Kristus på korset (se Alma 33:19).

Billede
Moses og kobberslangen

Læs Alma 33:19-20 og find ud af, hvad der skete med de israelitter, der valgte at se på kobberslangen, når de blev bidt, og hvad der skete med dem, der valgte ikke at se på den.

Tænk over svarene på følgende spørgsmål: Hvad fortæller beretningen om israelitterne og kobberslangen os, at vi skal gøre for at blive åndeligt helbredt? Hvad kan du gøre for at se hen til Frelseren, så han kan hjælpe dig åndeligt?

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: På hvilke specifikke måder kan du se hen til Jesus Kristus i dit liv?

Læs Alma 33:22-23 og markér det, som vi skal tro på om Jesus Kristus for at kunne udøve tro på ham.

Alma 34:1-14

Amulek underviser zoramitterne om Jesu Kristi forsoning

Amuleks vidnesbyrd til zoramitterne, som det står i Alma 34, føjer endnu et vidnesbyrd til Almas vidnesbyrd om Jesus Kristus. Læs en del af Amuleks vidnesbyrd, der står i Alma 34:8-9, og overvej at markere det, som Amulek underviste i omkring behovet for Jesu Kristi forsoning. Tænk over dette spørgsmål: Hvordan ville mit liv være, hvis Jesus Kristus ikke var kommet og havde opfyldt sin særlige rolle?

Læs Alma 34:10-14 og find udtryk, der indeholder ordene evigt og altomfattende. Skriv følgende sandhed i dine skrifter eller din skriftstudiebog: Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning tilbyder hele menneskeheden frelse.

For at hjælpe med at forstå, hvordan forsoningen er altomfattende og evig har biskop Richard C. Edgley fra Det Præsiderende Biskopråd sagt: »Med hensyn til Kristi forsoning kan jeg godt lide ordbogens definition af altomfattende og evig, fordi jeg tror, at den forklarer nøjagtigt, hvad Gud havde i tankerne. Altomfattende: ›Uden grænser eller begrænsninger.‹ Og definitionen af evig: ›Uden begyndelse eller ende‹ (The American Heritage Dictionary of the English Language, 4. udg., 2000, ›infinite‹, ›eternal‹, s. 898, 661)« (se »Til dit bedste«, Liahona, juli 2002, s. 73-74).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. På hvilke måder kan Jesu Kristi forsoning være altomfattende og evig?

    2. Hvordan bliver din påskønnelse af Frelseren større ved at vide, at forsoningen er altomfattende og evig. Hvordan får det din tro på ham til at blive større?

Alma 34:15-41

Amulek underviser om, hvordan man modtager forsoningens velsignelser

Læs Alma 34:15-17 for at se, hvad Amulek underviste zoramitterne om, at de skulle gøre for at modtage de velsignelser, som Frelseren ønsker at give os gennem sin forsoning. Skriv følgende sandhed i dine skrifter eller din skriftstudiebog: For at kunne modtage alle forsoningens velsignelser skal vi udvise tro til omvendelse.

Læs følgende udtalelse fra præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Vi har brug for en stærk tro på Kristus for at kunne omvende os … Hvis vi tror på, at Gud er alvidende, kærlig og fuld af nåde, vil vi være i stand til at se hen til ham i forvisning om frelse uden at vakle. Tro på Kristus vil ændre vore tanker, vores overbevisning og adfærd, som ikke er i overensstemmelse med Guds vilje.

Oprigtig omvendelse får os igen til at gøre det rigtige … Omvendelse betyder en ændring af sind og hjerte – vi holder op med at gøre det, der er forkert, og begynder at gøre det, der er rigtigt. Det giver os en ny indstilling til Gud, os selv og til livet generelt« (»Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 100).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan udviser vi tro på Jesus Kristus, når vi omvender os?

Læs Alma 34:17-27 og se efter, hvad Amulek sagde om, hvornår vi skal bede, og hvad vi skal bede om. Hvordan tror du, at dette råd hjalp zoramitterne, som troede, at de kun kunne tilbede en gang om ugen? Vælg et vers, som, du mener, især kan hjælpe dig. Tænk over, hvordan du kan følge rådet omkring bøn i det vers i den kommende uge.

Amulek belærte om, at vi skal være villige til at tage imod Frelserens forsonings velsignelser ved at omvende os fra vore synder nu, i stedet for at vente med at omvende sig til senere. Læs Alma 34:30-35 og understreg ord eller udtryk, som viser, hvorfor vi ikke skal udsætte vores omvendelse. Se i vers 31 efter velsignelser, som Amulek sagde, ville komme til dem, der vælger at omvende sig nu. Læs omhyggeligt vers 32 og overvej derefter: Hvordan kan dette vers påvirke den måde, som jeg lever på hver dag?

Læs Alma 34:33 og overvej, hvad præsident Joseph Fielding Smith sagde: »Når det gælder evangeliske principper, stjæler udsættelse det evige liv, som er livet i Faderens og Sønnens nærhed. Der er mange blandt os, selv medlemmer af Kirken, der føler, at det ikke haster med at adlyde evangeliets principper eller holde befalingerne« (se konferencetillæg i Den danske Stjerne, dec. 1969, s. 25).

Alma 35

Omvendte zoramitter dvæler blandt de retfærdige

Mange zoramitter lyttede til Amuleks advarsler om ikke at udsætte deres omvendelse, og de omvendte sig og ændrede deres liv. Zoramitternes herskere kastede dem ud af deres land, og dette folk kom til Jershons land, hvor de blev budt velkomme af Ammons folk – også kaldet anti-nefi-lehierne (se Alma 35:6-7). De ugudelige zoramitter og lamanitterne blev vrede over, at Ammons folk havde taget imod de omvendte zoramitter, og de begyndte at forberede sig til krig mod nefitterne (se Alma 35:8-11).

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 33-35 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: