Seminar
Del 25, dag 3, 3 Nefi 14


Del 25, dag 3

3 Nefi 14

Indledning

Jesu Kristi prædiken i templet fortsætter i 3 Nefi 14. Han lærte folket om det at dømme andre, og bad dem om at søge velsignelser fra vor himmelske Fader gennem bøn. Frelseren advarede også om falske profeter og understregede vigtigheden af at gøre Guds vilje.

3 Nefi 14:1-6

Frelseren belærer om det at dømme andre

Læs ordene i det andet vers til salmen »Frelser, jeg vil følge dig« (Salmer og sange, nr. 152) – eller syng det selv, hvis du føler dig godt tilpas med det:

Hvor kan jeg dog dømme andre

i min ufuldkommenhed?

I et stille hjerte findes

sorger, som kun Herren ved.

Frelser, lær du mig bedømme ret,

følge i dit spor.

Frelseren fortsatte, som der står i 3 Nefi 14, med at undervise nefitterne ved templet. Læs 3 Nefi 14:1-2 og tænk over, hvordan denne vejledning fra Frelseren har med det andet vers i den salme, du læste, at gøre. (Det kan være en hjælp at vide, at udtrykket »med det mål, I måler« henviser til den standard, som en person måler eller dømmer andre med).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan har Frelserens råd i 3 Nefi 14:1-2 med det andet vers i salmen »Frelser, jeg vil følge dig« at gøre?

    2. Hvordan vil du udtrykke den vigtige sandhed, som Frelseren fortalte om i 3 Nefi 14:2, med dine egne ord? (Du kan eventuelt skrive denne sandhed i margenen i dine skrifter).

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum gav en indsigt, som hjælper os til at forstå Frelserens befaling »døm ikke« i 3 Nefi 14:1. Når du læser den, så understreg de forskellige slags domme, han sagde, vi skulle undgå, og hvorfor.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Der er to slags domme: Endelige domme, som vi er blevet forbudt at fælde, og midlertidige domme, som vi har fået pålagt, men på grundlag af retfærdige principper …

Den endelige dom … er den fremtidige situation, hvor vi alle vil komme til at stå foran Kristi domstol for at blive dømt i overensstemmelse med vore gerninger … Jeg tror på, at befalingen i skriften ›døm ikke‹ helt klart henviser til den endelige dom …

Hvorfor har Frelseren befalet os ikke at afsige endelige domme? Jeg tror, at denne befaling blev givet, fordi vi mener, at vi afsiger en endelig dom, når vi siger, at en bestemt person går til helvede (eller til himlen) på grund af en bestemt gerning eller på et bestemt tidspunkt. Når vi gør dette – og det er en stor fristelse – sårer vi os selv og den person, som vi således dømmer …

En retfærdig dom må per definition være midlertidig. Den vil afholde sig fra at erklære, at et menneske er sikker på ophøjelse eller fordømme et menneske som værende uigenkaldelig fordømt til helvedets ild. Den vil afholde sig fra at erklære, at et menneske har mistet alle sine muligheder for ophøjelse eller al mulighed for en nyttig rolle i Herrens værk. Evangeliet er håbets evangelium, og ingen af os er bemyndiget til at benægte forsoningens kraft til at fremkalde en renselse hos den enkelte for vedkommendes synder, og til at fremkalde tilgivelse og en forandring af menneskets liv til et liv baseret på passende forhold« (»›Judge Not‹ and Judging«, Ensign, aug. 1999, s. 7, 9).

Tænk over, hvordan ældste Oaks’ udtalelse hjælper dig til at forstå Frelserens befaling: »Døm ikke.«

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan kan princippet i 3 Nefi 14:2, om at vi vil blive dømt efter, hvordan vi selv dømmer ændre den måde, vi ser på andres fejltagelser eller svagheder på? Læs 3 Nefi 14:12. Hvordan har dette vers med dette princip at gøre?

Har du nogensinde fået en lille ting i øjet såsom en øjenvippe eller noget støv? Skrifterne henviser til at få noget i øjet som at få en splint i øjet. Et langt, tykt stykke træ betegnes som en bjælke. Frelseren brugte disse billeder for at hjælpe os til at forstå problemer, der opstår, når vi dømmer andre uretfærdigt eller på upassende vis finder fejl hos dem. Læs 3 Nefi 14:3-5 og tænk over, hvad splinten og bjælken symboliserer.

  1. Tegn i din skriftstudiebog en tegning af det, som Frelseren beskrev i 3 Nefi 14:4. Besvar derefter følgende spørgsmål:

    1. Hvad tror du, at splinten symboliserer?

    2. Hvad tror du, at bjælken symboliserer?

    3. Hvorfor tror du, at bjælken i stedet for splinten bruges til at symbolisere fejlene hos dem, der dømmer uretfærdigt?

Læg mærke til, at Frelserens analogi fokuserer på genstande, som er i øjet, og derved påvirker personens syn. Tænk over følgende spørgsmål om dig selv: Hvordan kan mine fejl påvirke, hvordan jeg ser andre? Hvordan kan jeg anvende Jesu Kristi råd i 3 Nefi 14:5?

Tror du, at det nogensinde er passende eller nødvendigt at dømme andres opførsel? Profeten Joseph Smith tydeliggjorde, at selvom vi ikke skal dømme andre uretfærdigt, er vi blevet befalet at dømme en retfærdig dom (se JSO, Matt 7:1-2).

Den følgende forklaring uddyber spørgsmålet om at dømme andre: »Af og til føler nogle mennesker, at det er forkert at dømme andre. Selv om det er rigtigt, at du ikke skal fordømme andre eller dømme dem uretfærdigt, så er det nødvendigt, at du tager stilling til ideer, situationer og mennesker igennem hele dit liv. Herren har givet mange befalinger, som du ikke kan holde uden at foretage en bedømmelse« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 18-19).

For at hjælpe dig til at forstå vigtigheden af at dømme retfærdigt, så læs 3 Nefi 14:6 og find ud af, hvordan Jesus Kristus vil have os til at dømme. Før du læser, kan det være en hjælp at vide, at det at give »det, der er helligt, til hundene« og at kaste »perler for svin« betyder at dele det, der er helligt med nogle, som ikke værdsætter det eller som ikke forstår helligheden af det.

Hvordan kan 3 Nefi 14:6 hjælpe dig til at forstå behovet for at dømme retfærdigt? Ældste Dallin H. Oaks forklarede nogle andre situationer, hvor vi skal dømme retfærdigt:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Vi udøver alle en bedømmelse, når vi vælger vore venner, når vi vælger, hvordan vi vil bruge vores tid og vores penge, samt selvfølgelig når vi vælger vores evige ægtefælle …

En retfærdig dom vil være styret af Herrens Ånd, ikke af vrede, hævn, jalousi eller selviskhed« (»›Judge Not‹ and Judging«, s. 9).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor er det vigtigt at dømme retfærdigt, når vi fx vælger venner, beslutter hvordan vi vil bruge vores tid og penge, eller vælger en evig partner? Hvornår kan det ellers være nødvendigt eller passende at dømme andre?

    2. Hvordan kan du dømme mere retfærdigt? Tænk over, om der er nogen, som du kunne være mere venlig overfor, eller som du kunne undgå at dømme uretfærdigt.

3 Nefi 14:7-12

Frelseren lærer os at søge velsignelser fra vor himmelske Fader

Tænk på et tidspunkt, hvor vor himmelske Fader har besvaret dine bønner. Læs 3 Nefi 14:7-11 og se efter, hvad Jesus Kristus lærte os angående vor himmelske Faders villighed til at besvare vore bønner.

Et princip, som vi kan lære af 3 Nefi 14:7-11, er, at vor himmelske Fader vil velsigne os, hvis vi spørger og søger ham i bøn. Hvordan kan en viden om, at vor himmelske Fader er ivrig efter at besvare dine bønner, ændre den måde, du beder på?

  1. Stil en voksen, du stoler på, følgende spørgsmål: Hvornår har du følt vor himmelske Faders kærlighed til dig gennem den måde, hvorpå han har besvaret dine bønner? Sammenfat i din skriftstudiebog hans eller hendes svar og det, som du har lært af det.

3 Nefi 14:13-27

Frelseren underviser om vigtigheden af at gøre vor himmelske Faders vilje

Da Frelseren fortsatte med at undervise de nefitter, der var samlet i templet, kom han med flere analogier for at hjælpe os til at forstå vigtigheden af at adlyde hans lærdomme. Hver analogi indeholder et godt eksempel og et dårligt eksempel.

  1. Tegn i din skriftstudiebog en enkel illustration af det gode og det dårlige eksempel fra hver af de følgende tre skriftsteder. Skriv også det, som du tror, at Frelseren ønsker, vi skal lære ved at sammenligne det gode og det dårlige eksempel. Vær forberedt på at vise din tegning til klassen og forklare, hvad du har lært af disse analogier.

    1. 3 Nefi 14:13-14

    2. 3 Nefi 14:15-20

    3. 3 Nefi 14:24-27

Læs 3 Nefi 14:21-23 og tænk over, hvad du kunne sige til en person, som fortalte dig, at det eneste, du behøver at gøre for at blive frelst i Guds rige, er at sige, at du tror på Kristus.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 14 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: