Seminar
Del 26, dag 1, 3 Nefi 17


Del 26, dag 1

3 Nefi 17

Indledning

Da Jesu Kristi første dag med nefitterne nærmede sig enden, fornemmede han, at mange af folket ikke fuldt ud forstod, hvad han havde lært dem. Han lærte dem derfor, hvordan de kan modtage yderligere forståelse. Folket græd, da han sagde, at han tog af sted. Frelseren blev fyldt med medfølelse, og han blev hos dem lidt længere. Han helbredte deres syge, velsignede deres børn og bad for dem. Skaren følte stor glæde og kærlighed for Frelseren, da de var sammen med ham.

3 Nefi 17:1-3

Jesus befaler folket, at de skal tænke over hans ord og bede om forståelse

Hvordan reagerer du, når du støder på en lærdom i skrifterne eller fra en kirkeleder, som du ikke forstår? Sæt en ring om alle relevante:

  • Jeg ignorerer lærdommen.

  • Jeg beder en anden person om at hjælpe mig til at forstå.

  • Jeg tænker meget over lærdommen.

  • Jeg beder vor himmelske Fader om at hjælpe mig til at forstå.

De begivenheder, der er beskrevet i 3 Nefi 17, skete ved slutningen af Jesu Kristi første dag sammen med den nefitiske skare. Læs 3 Nefi 17:1-3 og markér det, som Frelseren fortalte nefitterne, de skulle gøre for bedre at være i stand til at forstå det, som han havde lært dem. Tænk over, hvordan det at tage hjem og grunde og bede kan hjælpe dig til bedre at forstå evangeliske sandheder.

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab forklarede, hvad det vil sige at grunde over eller granske noget. Læs den følgende udtalelse og afmærk ord eller udtryk, der beskriver, hvad det vil sige at grunde eller granske: »At læse, studere og granske er ikke en og samme ting. Vi læser nogle ord, og vi får måske nogle ideer. Vi studerer, og vi afdækker måske temaer og sammenhænge i skriften. Men når vi gransker, indbyder vi til åbenbaring gennem Ånden. For mig er granskningen tankeprocessen og bønnerne efter, at jeg har læst og studeret skriften nøje« (»Tjen med Ånden«, Liahona, nov. 2010, s. 60).

Læs omhyggeligt 3 Nefi 17:3 og læg mærke til, at Frelseren gav folket besked på at »bered[e deres] sind« til det næste møde med ham. Før du går videre i dit studium, så tænk over, hvordan du vil besvare følgende spørgsmål: Hvad kan du gøre for at forberede dit sind, før du tager i kirke? Før du deltager i seminar? Før du lytter til generalkonferencen? Før du studerer skrifterne? Hvilken forskel tror du, at forberedelse af dit sind gør i forhold til det, du får ud af disse læringsmuligheder?

Et af de principper, som vi kan lære af disse vers, er: Ved at grunde og bede til Faderen, kan vi opnå en større forståelse. (Du kan eventuelt skrive dette i dine skrifter ud for 3 Nefi 17:1-3).

  1. Anvend dette princip ved at vælge et eller begge punkter nedenfor, og indarbejd den handling i den kommende uge. Skriv i din skriftstudiebog, hvad du gjorde. Skriv også om, hvordan denne handling øgede det, du lærte i Kirken, til seminar, til generalkonferencen eller af skrifterne. Vær forberedt på at fortælle din lærer om denne aktivitet. Lav også en plan om at fortsætte med at forbedre dig på et af disse områder i de kommende uger.

    1. Jeg vil forberede mit sind, før jeg tager i kirke eller til seminar.

    2. Jeg vil grunde over og bede om det, som jeg hører i Kirken eller til seminar.

3 Nefi 17:4-25

Frelseren helbreder de syge blandt nefitterne og velsigner deres børn

Billede
Kristus velsigner de nefitiske børn

Tænk på et tidspunkt, hvor du følte dig så opløftet og fuld af glæde, at du ønskede, at oplevelsen aldrig ville høre op. Læs 3 Nefi 17:4-5 for at finde ud af, hvordan nefitterne reagerede, da Frelseren sagde, at han ville vende tilbage til sin Fader.

Frelseren reagerede med stor medfølelse på nefitternes retfærdige ønsker. Følgende aktivitet kan hjælpe dig til bedre at forstå, hvor meget Jesus Kristus elsker os alle sammen. Den kan også hjælpe dig til at finde sandheder fra skriften om Jesu Kristi karakter og natur.

  1. Skriv følgende skriftstedshenvisninger i din skriftstudiebog. Efterlad plads under hver henvisning til yderligere oplysninger: 3 Nefi 17:6-10; 3 Nefi 17:11-18; 3 Nefi 17:19-25. Studér hver af disse skriftsteder og se efter sandheder om Frelserens karakter – hvordan han er. Find mindst tre sandheder, en for hvert skriftsted, og skriv dem under den rigtige henvisning.

En af de mest bevægende og rørende begivenheder, der er beskrevet i Mormons Bog, er, da Jesus velsigner de små børn, der er til stede ved denne begivenhed. Denne oplevelse hjælper os til at forstå Jesu Kristi natur og karakter. Før præsident Boyd K. Packer citerede beretningen om Frelseren i 3 Nefi 17:11-12, 21-25, sagde han: »I beretningen om Frelserens virke blandt nefitterne ser vi dybere ind i hans sjæl end noget andet sted« (»Undervis børnene«, Liahona, maj 2000, s. 22).

Læg mærke til, at skaren bragte dem, der var syge og plagede, til Frelseren, deriblandt de, der »på en eller anden måde var plaget« (3 Ne 17:9). Det, de var plaget af, kunne være fysisk, følelsesmæssigt eller psykisk. Tænk over, hvordan du kan være »plaget«. Hvordan kan Frelseren hjælpe dig med det, du er plaget af, hvis han personligt velsignede dig?

  1. Gennemgå princippet om at grunde, som du lærte i begyndelsen af denne lektion. En måde at grunde på er at forestille sig selv i den situation, som bliver beskrevet i skriften. Brug et øjeblik og forestil dig, hvordan det må have været, hvis du havde været med til de begivenheder, der er optegnet i 3 Nefi 17. Beskriv i din skriftstudiebog, hvad du tror, at du ville have hørt, set og følt ved den lejlighed, og hvad du ville have lært af Frelseren. Du kan eventuelt også beskrive den velsignelse, som du måske ville have søgt hos Frelseren.

Tænk på en sætning, som beskriver en sandhed, du har lært i 3 Nefi 17:6-25. Skriv sætningen i margenen af dine skrifter i nærheden af versene eller i din skriftstudiebog. En af sandhederne fra dette stykke i skriften er: Frelseren har stor medfølelse med os. Hvorfor er det vigtigt for dig at vide sandheden om Frelserens karakter, som du har lært i disse vers?

Læs følgende udtalelse om tro: »Hvis din tro skal lede dig til frelse, må den centrere sig i Herren Jesus Kristus … Du kan udøve tro på Kristus, når du har en forsikring om, at han eksisterer, har en korrekt idé om hans karakter og en viden om, at du stræber efter at leve i overensstemmelse med hans vilje« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 159).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan hjælper en forståelse af Frelserens medfølende natur dig til at udøve tro på ham?

  2. Fortæl en anden person noget, som du har lært om Frelseren i 3 Nefi 17. Skriv i din skriftstudiebog navnet på den person samt en sammenfatning af det, du sagde til ham eller hende.

Selvom vi ikke har haft den samme oplevelse, som nefitterne havde med Jesus Kristus, så kommer den dag, hvor vi hver især vil se og høre ham. Tænk over denne lektion de næste par dage. Tænk over Frelserens medfølelse, når du beder om dine ønsker, svagheder, hjertesorger og prøvelser.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 17 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: