Seminar
Del 2: Dag 2: 1 Nefi 2


Del 2, Dag 2

1 Nefi 2

Indledning

Mennesker reagerer på åbenbaring fra Gud på forskellig vis. Herren befalede i en drøm Lehi at føre sin familie ud i ørkenen. Laman og Lemuel murrede imod Guds befaling, mens Nefi søgte bekræftelse. En sammenligning af deres forskellige reaktioner kan hjælpe dig til at beslutte, hvordan du vil bruge din handlefrihed, når du skal følge Herrens vejledning.

1 Nefi 2:1-7

Gud befaler Lehi at tage ud i ørkenen

Forestil dig, at du er Lehi, og Herren beder dig og din familie om at forlade jeres hjem og alle jeres ejendele. I skal gå i flere dage og kan kun tage proviant med til at opretholde familiens behov. Tænk over, hvordan du ville reagere på sådan en anmodning.

Billede
Lehis families følge

Læs 1 Nefi 2:1-6 og se efter de omstændigheder, der førte til, at Lehi og hans familie tog ud i ørkenen.

Hvorfor forsøgte folket »at berøve [Lehi] livet«? (Se 1 Ne 2:1).

Hvad befalede Herren Lehi at gøre? (Se 1 Ne 2:2).

Lehi er et eksempel på det evangeliske princip om, at når vi er trofaste og lydige, vil Herren hjælpe os i vanskelige tider.

  1. I din skriftstudiebog besvares følgende spørgsmål om 1 Nefi 2:4: Hvad kan du lære af Lehis valg om, hvad man tager med, og hvad man efterlader?

I slutningen af lektionen finder du et kort over Lehis rejse, som kan give dig et overblik.

Læs 1 Nefi 2:7 og bemærk, hvad Lehi gjorde, da han drog af sted med sin familie ud i ørkenen. Hvilket ord vil du anvende til at beskrive et vigtigt karaktertræk, som Lehi udviste?

1 Nefi 2:8-14

Laman og Lemuel murrer imod deres far

Alle Lehis fire sønner foretog samme rejse, men de havde forskellig indstilling til Herrens befalinger.

Studér 1 Nefi 2:8-10 og sæt cirkel om ordene flod og dal.

  1. Skriv i din skriftstudiebog dine tanker om følgende spørgsmål: Hvad tror du, at Lehi forsøgte at undervise Laman og Lemuel i ved at sammenligne dem med en flod og en dal?

Læs 1 Nefi 2:11-14 og find årsagerne til, at Laman og Lemuel murrede imod deres far. (Bemærk: Ordet stivnakkethed betyder stædig og stolt).

En af årsagerne til, at Satan opmuntrer til murren er for at forhindre folk i at følge levende profeter, inspirerede ledere og forældre. Ældste H. Ross Workman fra De Halvfjerds har talt om murren. Han har sagt, at »murren består af tre trin, som hver især fører til det næste på en nedadgående sti mod ulydighed.«

Billede
Ældste H. Ross Workman

Når folk murrer, begynder de for det første at bruge deres egen dømmekraft og begynder at stille spørgsmålstegn ved de levende profeters lærdomme. »De stiller først spørgsmål i deres eget sind, hvorpå de indpoder spørgsmålene i andres sind.«

For det andet begynder de murrende at »rationalisere og undskylde, at de ikke gør, hvad de er blevet bedt om … Således finder de på undskyldninger for ulydighed.

Det tredje trin følger uundgåeligt: Dovenskab med hensyn til at følge Mesterens befalinger (se L&P 58:29) …

Jeg opfordrer jer til at fokusere på den befaling fra de levende profeter, som plager jer mest. Er I i tvivl om, hvorvidt befalingen gælder jer? Finder I bekvemme undskyldninger for, hvorfor I ikke kan efterkomme befalingen? Føler I jer frustrerede eller irriterede på dem, som minder jer om befalingen? Er I lade med hensyn til at holde den? Pas på modstanderens bedrag. Pas på murren« (se »Pas på knurren«, Liahona, jan. 2002, s. 98-100).

Billede
Lehi og familie
  1. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvad kan du gøre, hvis du opdager, at du murrer (beklager dig) over en befaling eller kirkestandard?

1 Nefi 2:16-19

Nefi søger forståelse fra Herren

Læs 1 Nefi 2:16, 19 og understreg det, som Nefi ønskede, og det, han gjorde, der førte ham til at acceptere Herrens befalinger, som han havde fået gennem sin far. Selvom Nefi ikke murrede, så overvej, hvorvidt det han skrev i 1 Nefi 2:16 om Herren, der blødgjorde hans hjerte, siger noget om, at det også kan have været svært for ham at forlade Jerusalem.

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et eksempel, hvor du på et tidspunkt, ligesom Nefi, bad til din himmelske Fader og følte ham blødgøre dit hjerte gennem Ånden eller, hvor du fik et vidnesbyrd om noget, som Herren sagde.

Nefis oplevelse lærer os følgende evangeliske princip: Når vi påkalder Herren, kan han blødgøre vores hjerte, så vi tror på hans ord.

Læs 1 Nefi 2:17-18 og find frem til Nefis ønsker og handlinger, efter at Herren blødgjorde hans hjerte. Tænk over det, du kan lære af Nefis, Sams, Lamans og Lemuels forskellige reaktioner. Følgende er en vigtig sandhed: Når vi fortæller om det, vi har lært gennem Helligånden, kan andre tro vores ord.

  1. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor en persons ord førte dig til at tro på Guds ord, ligesom Sam troede på Nefi.

Tænk på en person, som du kunne fortælle noget, som Ånden har hjulpet dig med at forstå, og som du føler er sandt. Det kan være en ven, et familiemedlem, en kirkeleder eller en lærer. Grib denne uge muligheden for at tale med den person og bære dit vidnesbyrd.

1 Nefi 2:20-24

Herren forsikrer Nefi om, at han vil få fremgang gennem sin lydighed

Find og understreg det løfte, der findes i 1 Nefi 2:20-21. Dette løfte forekommer 34 gange i Mormons Bog. Under dit studium af Mormons Bog vil du se, hvordan Herrens ord til Nefi blev helt opfyldt. Afslut dagens lektion med at læse 1 Nefi 2:22-24.

Gud velsigner dem, der er lydige og trofaste. Tænk over dit lydighedsniveau mht. at holde Guds befalinger. På hvilken måde kan du blive mere lydig? Følg op på de tilskyndelser, du får af Ånden.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 1 Nefi 2 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: