Seminar
Del 19, dag 2: Alma 36


Del 19, dag 2

Alma 36

Indledning

Da Alma var vendt tilbage fra sin mission blandt zoramitterne, samlede han sine tre sønner og gav dem hver især råd (se Alma 35:16). Hans råd til Helaman er optegnet i Alma 36-37, hans råd til Shiblon er optegnet i Alma 38og hans råd til Corianton er optegnet i Alma 39-42. Alma vidnede for Helaman om, at Gud vil udfri dem, som sætter deres lid til ham. For at illustrere denne sandhed beskrev Alma, hvordan han var blevet udfriet fra smerten ved sine synder mange år tidligere. Efter at have påkaldt Jesu Kristi navn blev han født af Gud og fyldt med glæde. Han arbejdede derefter på at bringe andre til Kristus.

Alma 36:1-5

Alma underviser sin søn Helaman om Guds kraft til at støtte os i vore prøvelser.

Tænk over, hvordan en særlig lærdom fra et familiemedlem, en ven eller en kirkeleder har velsignet dit liv.

Læs Alma 36:1-5 og forestil dig, at du er Helaman, der lytter til sin fars vidnesbyrd. Hvad ville Alma gerne have, at Helaman huskede? (Se v. 2). Hvad ville Alma gerne have, at Helaman lærte af det? (Se v. 3).

Skriv følgende princip i dine skrifter ud for Alma 36:3: Når vi stoler på Gud, hjælper han os i vore prøvelser og trængsler. Tænk på et tidspunkt i dit liv, hvor du stod over for en prøvelse. Skriv på den plads der er tilgængelig, hvordan Gud hjalp og støttede dig på det tidspunkt.

Alma 36:6-22

Alma beskriver sit oprør og forklarer, hvordan han fik tilgivelse

Billede
Almas omvendelse

Alma beskrev for sin søn Helaman, hvordan Gud havde udfriet ham fra smerten ved hans synder. Læs Alma 36:6-10 og gennemgå, hvad der skete for Alma i hans ungdom, da han gik omkring med Mosijas sønner og forsøgte at ødelægge Kirken.

I Mormons Bog er der tre beretninger om den engel, der besøger Alma og Mosijas sønner. Alma 36 indeholder den mest detaljerede beretning om det, som Alma oplevede i de tre dage og nætter, hvor han ikke var i stand til at bevæge sig eller tale (se Mosi 27 og Alma 38 for at læse de andre beretninger). Læs Alma 36:11-16 og markér ord og udtryk, som Alma brugte til at beskrive den frygt eller smerte, han oplevede, da engelen viste sig.

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum hjalp os til at forstå, hvad martret og revet op betyder:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Martret betyder ›forpint‹. I gammel tid var en pinebænk et stativ, hvorpå offeret blev lagt med hver ankel og håndled bundet fast til en stav, som så kunne drejes for at forårsage uudholdelig smerte.

En harve er et stativ med pigge. Når den trækkes hen over jorden, river og flår den jorden. Skrifterne taler ofte om sjæle og sind som værende ›revet op‹ af skyld« (se »Mesterens berøring«, Liahona, juli 2001, s. 25).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du tror, at Alma brugte så stærke ord til at beskrive, hvad han følte. Skriv også, hvordan disse ord beskriver skylden og smerten hos en person, der har syndet og ikke omvendt sig.

Du kan eventuelt skrive følgende sandhed i dine skrifter ud for Alma 36:11-16: Synd kan føre til smerte og fortrydelse.

Læs Alma 36:17-18 og se efter, hvad Alma huskede, hans far havde profeteret om. Læg mærke til, hvad Alma gjorde, da han huskede, hvad hans far havde lært ham.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om Almas oplevelse: »Alma var blevet rørt af sin fars lærdomme, men det er især vigtigt, at den profeti, han huskede, var den, der vedrørte ›Jesus Kristus, Guds Søn, som skulle komme for at sone for verdens synder‹ (Alma 36:17). Det er det navn, og det er det budskab, som enhver person skal høre. Alma hørte det, og han råbte fra dybet af helvedes smerter, der blev med at brænde og med en samvittighed, der ikke ville læges: ›O Jesus, du Guds Søn, hav barmhjertighed med mig‹ (Alma 36:18) … Uanset hvilke andre bønner vi beder, hvilke øvrige behov vi end må have, afhænger det hele på en eller anden måde af denne indtrængende opfordring: ›O Jesus, du Guds Søn, hav barmhjertighed med mig.‹ Han er parat til at vise os den barmhjertighed. Han betalte med selve sit liv for at give os den« (However Long and Hard the Road, 1985, s. 85).

  1. Tænk tilbage på engang, hvor du har bedt om at modtage velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning, deriblandt velsignelsen ved at få tilgivelse for en synd. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du synes, at det er vigtigt at spørge Herren om forsoningens velsignelser i dit liv.

  2. Læs Alma 36:19-22 og markér ord og udtryk, der beskriver, hvordan Alma ændrede sig efter, at han bad om barmhjertighed. Skriv nogle af de ord og udtryk i din skriftstudiebog og forklar, hvad de lærer dig om kraften i Frelserens forsoning.

Billede
Jesus Kristus

Af disse skriftsteder lærer vi dette princip: Hvis vi udøver tro på Jesu Kristi forsoning, vil han udfri os fra smerten ved vore synder og fylde os med glæde. Tænk over, hvad du kan gøre for at udøve mere tro på Jesus Kristus, så du ligesom Alma kan blive udfriet fra at føle smerte og fortrydelse over dine synder.

Læs følgende situation og tænk over, hvordan du ville reagere: En ven, der har læst Mormons Bog, beder dig om hjælp til at forstå Almas ord i Alma 36:19. Din ven spørger: »Hvis jeg kan huske mine synder, og stadig er ked af dem, betyder det så, at jeg ikke er blevet tilgivet?«

Læs følgende forklaring fra præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab og understreg de udtryk, som du tror, kunne hjælpe din ven:

»Satan vil forsøge at overbevise os om, at vore synder ikke er blevet tilgivet, fordi vi kan huske dem. Satan er en løgner, han forsøger at sløre vores blik, så vi ikke kan se omvendelsens og tilgivelsens sti. Gud har ikke lovet, at vi ikke ville kunne huske vore synder. At huske dem hjælper os til ikke at begå de samme fejl igen. Men hvis vi forbliver oprigtige og trofaste, vil mindet om vore synder falme over tid. Det vil være en del af den nødvendige helbredelses- og helliggørelsesproces. Alma vidnede om, at han, efter han råbte til Jesus om nåde, stadig kunne huske sine synder, men erindringen om dem pinte og plagede ham ikke mere, for han vidste, at han var blevet tilgivet (se Alma 36:17-19).

Det er vores ansvar at undgå alt, som kan bringe gamle erindringer om synder tilbage. Hvis vi vedbliver med at have et »sønderknust hjerte og en angerfuld ånd« (3 Ne 12:19), må vi stole på, at Gud ikke længere husker vore synder (se L&P 58:42)« (se »Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 101).

Det er vigtigt at lægge mærke til, at Alma ikke sagde, at han ikke længere huskede sine synder, men at han ikke huskede smerten ved sine synder længere, og han blev ikke længere »revet op« ved mindet om dem (Alma 36:19). Sand omvendelse vil medføre, at smerten og skylden over synden vil forsvinde (se En 1:6-8).

  1. Skriv i din skriftstudiebog et svar til den ven, der blev nævnt lige før og brug den indsigt, du har fået af præsident Uchtdorfs forklaring. Lad også dit svar omhandle, hvorfor du tror, at det er en velsignelse, at vi stadig kan huske vore synder, uden at vi bliver »revet op ved erindringen om [vore] synder« (Alma 36:19) efter vores omvendelse.

Alma 36:23-30

Alma forklarer, hvorfor han uophørligt arbejder for at bringe andre til omvendelse

Hvordan har du det, når du spiser noget lækkert mad sammen med en ven? Når du hører nogle spændende nyheder, hvad er så det første du gør? Hvorfor tror du, at de fleste mennesker har et umiddelbart ønske om at fortælle andre, hvad de har hørt? Læs Alma 36:23-24 og se efter, hvordan de følelser, der bliver beskrevet i spørgsmålene, relaterer til det, Alma oplevede efter sin omvendelse. Hvad ønskede Alma, at andre mennesker skulle opleve?

Læs Alma 36:25-26 og find ud af, hvordan Almas bestræbelser på at undervise i evangeliet påvirkede ham og andre. Færdiggør det følgende princip baseret på det, som du har lært om at fortælle andre om evangeliet fra disse vers: Når vi fortæller andre om evangeliet, så modtager vi .

  1. Skriv princippet færdigt i din skriftstudiebog og forklar, hvorfor du tror, at dette princip er sandt. Som en del af din forklaring kan du skrive om oplevelser, som du har haft, med at fortælle andre om evangeliet.

Tænk på en du kender — en ven, et familiemedlem eller et medlem af menigheden – som måske kunne have gavn af dit vidnesbyrd om Frelseren og hans genoprettede evangelium. Tænk over, hvordan du kan fortælle den person dit vidnesbyrd om, hvordan Jesus Kristus er i stand til at udfri os fra smerte og fylde os med glæde. Du kan eventuelt skrive et brev eller en e-mail til denne person, eller du kan skrive nogle få noter for at forberede dig på et tidspunkt, hvor du taler med personen.

Billede
ung pige, der skriver
  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 36 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: