Seminar
Del 27, dag 1, 3 Nefi 23


Del 27, dag 1

3 Nefi 23

Indledning

Da Jesus Kristus havde citeret Esajas’ ord, befalede han nefitterne at granske profeternes ord. Frelseren tilretteviste også nefitterne, fordi de ikke havde været flittige til at føre deres optegnelse.

3 Nefi 23:1-5

Jesus Kristus befaler folket at granske profeternes ord

Tænk over dine oplevelser med at studere skrifterne i det forløbne år. Skriv nogle få ord eller en kort sætning, der beskriver de velsignelser, du har fået på grund af dit studium af skrifterne.

Når du kigger på din liste, så overvej, hvad disse velsignelser lærer dig om vigtigheden af skriftstudium.

Efter at have citeret nogle af Esajas’ lærdomme (se 3 Nefi 22), befalede Frelseren folket, at de flittigt skulle granske Esajas’ og profeternes ord. Læs 3 Nefi 23:1-5 og find ud af, hvorfor Frelseren sagde, at vi skulle granske Esajas’ og profeternes ord. Overvej at markere ord og udtryk, som vil hjælpe dig til at huske det, du har lært.

En grund til, at vi har fået befaling om at studere Esajas’ ord, er, at han talte »om alt, der angår [Herrens pagts]folk, som er af Israels hus« (3 Ne 23:2). Eftersom du har indgået pagter med Herren, er du en del af Israels hus. Esajas’ skrivelser vedrører dig. En anden grund til, at vi bør studere Esajas’ ord, er, at de vil blive opfyldt (se 3 Ne 23:3).

Læg mærke til i 3 Nefi 23:1, at Jesus Kristus specifikt befaler nefitterne at »granske [Esajas’ ord] flittigt«.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilken forskel tror du, der er på at læse profeternes ord og flittigt granske dem?

    2. Hvilke metoder til skriftstudium kan hjælpe dig til at granske Esajas’ og profeternes ord mere effektivt og meningsfuldt? (Du kan eventuelt kigge i lektionen Del 1, dag 1, »Studium af skriften«, for at huske vigtige metoder til at studere skriften).

Ældste Merrill J. Bateman, emeritusmedlem af De Halvfjerds, talte om nogle velsignelser vi får, når vi gransker profeternes ord: »Man opnår bestemte velsignelser, når man ransager skrifterne. Når man studerer Herrens ord og adlyder dem, kommer man Frelseren nærmere og opnår et større ønske om at leve et retfærdigt liv. Styrken til at modstå fristelse øges, og åndelige svagheder overvindes. Åndelige sår læges« (»Kom til Kristus ved at ransage skrifterne«, Stjernen, jan. 1993, s. 28).

Læs 3 Nefi 23:5 og se efter det løfte, som Frelseren gav os alle, hvis vi studerer og handler ifølge invitationen i skrifterne.

  1. Forestil dig, at du har en ven eller et familiemedlem, der kæmper med at studere skrifterne regelmæssigt. Skriv, ved at bruge det du har lært i 3 Nefi 23:1-5, det, som du eventuelt kunne sige for at opfordre denne person til flittigt at studere profeternes ord og få en meningsfuld oplevelse med skrifterne.

3 Nefi 23:6-14

Jesus Kristus revser sine disciple for ikke at have optegnet vigtige begivenheder

Læs følgende udtalelse af præsident Spencer W. Kimball:

Billede
Præsident Spencer W. Kimball

»Herren Jesus Kristus fremhævede selv overfor nefitterne og lamanitterne den store betydning, som føring af optegnelser har (se 3 Ne 23:6-13) …

Jeg er glad for, at det ikke var mig, der fik den reprimande, selvom den var mild og venlig, for ikke at have opfyldt mine forpligtelser om at holde mine optegnelser ajour …

Husk, at Frelseren irettesatte dem, som undlod at nedskrive vigtige begivenheder« (se »Englene vil måske citere derfra«, Den danske Stjerne, juni 1977, s. 24, 25).

Resten af 3 Nefi 23 indeholder den beretning, som præsident Kimball beskrev, hvor Frelseren revsede nefitterne for ikke at have medtaget nogle vigtige begivenheder i deres optegnelser. Læs 3 Nefi 23:6-11 og find ud af, hvad nefitterne ikke havde nedskrevet. Hvorfor tror du, at det var vigtigt for nefitterne at nedskrive opfyldelsen af lamanitten Samuels profeti? Hvordan hjælper det os i vore dage at have denne optegnelse i Mormons Bog?

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvorfor kan det være vigtigt for dig at nedskrive de åndelige oplevelser og tilskyndelser, du får i dit liv?

Hvis du har haft en åndelig oplevelse for nylig, som du ikke har fået skrevet ned, så overvej at skrive den i din personlige dagbog nu. En almindelig notesbog eller en blok er tilstrækkelig til at bruge som dagbog. Læs 3 Nefi 23:12-14 og se efter, hvad Frelseren gjorde, da nefitterne adlød befalingen om at nedskrive opfyldelsen af lamanitten Samuels profeti.

Frelseren »udlag[de] alle de skrifter«, hvilket vil sige, at han forklarede betydningen af skrifterne.

Læs 3 Nefi 24:1 og læg mærke til lighedspunkter mellem første del af dette vers og det, der skete i 3 Nefi 23:12-14. Læg mærke til, at da nefitterne havde nedskrevet det, som Jesus Kristus havde undervist dem i, gav han dem yderligere kundskab ved at udlægge disse ting.

Færdiggør følgende princip ud fra det, du har lært i 3 Nefi 23:6-14: Når jeg nedskriver hellige tilskyndelser og oplevelser, indbyder jeg .

En af flere måder, du kunne afslutte ovenstående princip på, er således: Når jeg nedskriver hellige tilskyndelser og oplevelser, indbyder jeg Herren til at give mig yderligere åbenbaring.

For mere fuldt ud at forstå den sandhed, du har lært, så læs de følgende to udtalelser af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Viden, som er omhyggeligt noteret, vil altid være til rådighed, når der er brug for den. Følsom åndelig information bør bevares på et helligt sted, der fortæller Herren, at du værdsætter den. Denne vane vil fremme sandsynligheden for, at du modtager yderligere lys« (se »Opnå åndelig viden«, Stjernen, jan. 1994, s. 88).

»Find et sikkert sted, hvor I kan nedskrive alt det vigtige, som I lærer af Helligånden. I vil opdage, at når I nedskriver de dyrebare indtryk, får I ofte flere af dem. Og den kundskab, som I opnår, vil så være tilgængelig for jer hele livet« (se »At opnå kundskab og styrken til at anvende den klogt«, Liahona, aug. 2002, s. 12).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor tror du, at det at nedskrive de åbenbaringer, vi har modtaget fra Herren, kan hjælpe os til at modtage flere åbenbaringer?

    2. Hvordan kan det at bruge tid på at skrive om Herrens indflydelse i vores liv hjælpe os til at føle os taknemlige for vore velsignelser og udtrykke vores taknemlighed for ham?

Du er måske bekymret over, at du ikke har haft nogle særlige eller åndelige oplevelser, der er værdifulde nok til at nedskrive. Ældste John H. Groberg, emeritusmedlem af De Halvfjerds, har talt om dette: »Nogle mennesker siger: ›Jeg har ikke noget at skrive. Der sker ikke noget åndeligt for mig.‹ Jeg siger: ›Begynd at skrive, og de åndelige ting vil ske. De er der hele tiden, men vi bliver mere opmærksomme på dem, når vi skriver‹« (»Jeres personlige og familiens historie«, Den danske Stjerne, okt. 1980, s. 82).

Du kan begynde at anvende det, som du har lært om at nedskrive åndelige oplevelser, ved at have et stykke papir, en notesbog eller en dagbog med dig den næste uge. Skriv alle tilskyndelser, indtryk, oplevelser eller følelser, som du har haft i ugens løb. Skriv også, hvordan du føler dig tilskyndet til at handle ifølge de tilskyndelser, du får. Når du har gjort alt dette, så skriv om din oplevelse.

Fortæl nogen (et familiemedlem, en ven eller en kirkeleder) om din plan om at føre en optegnelse over dine åndelige oplevelser. Overvej at spørge denne person, om han eller hun også vil nedskrive sine åndelige oplevelser. Når du inviterer en anden person til at lave dette projekt sammen med dig, kan I opmuntre hinanden og fortælle hinanden om jeres fremgang. Men, du skal huske på, at det ikke er nødvendigt – og det er måske ikke passende – at fortælle dine åndelige oplevelser til andre.

  1. Skriv følgende note nederst i din skriftstudiebog ved dagens opgaver:

    Jeg har studeret 3 Nefi 23 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: